Een menstruatiecup: do or don't?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krieltje

Re: Een menstruatiecup: do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 01:25

Ik zag op een site waar je hem kon kopen net een filmpje waar ze uitleggen hoe het eruit gehaald moet worden, en dan moest je ook drukken tegen de cup aan, en dan eruit halen (in mijn ogen, als je aan iets trekt dan doe je dat idd met je duim en wijsvinger) maar dat lijkt mij onmogelijk... :D

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:23

Waarom zit dat steeltje er dan eigenlijk aan? Vraag ik mij zo af?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:34

Ik gebruik het steeltje eigenlijk om 'm nog even goed te trekken als ik hem heb ingebracht, je kunt er even aan draaien om zeker te zijn dat de cup aan alle kanten goed aansluit. Erin knijpen om het vacuum te verbreken heeft geen zin, het is niet verbonden met de cup zelf. Maar verder doe ik er ook niet zoveel mee :+

Het vacuum verbreken doe ik door met mijn duim en wijsvinger in de onderkant van de cup te knijpen zodat er lucht langs kan. Dan kun je hem er ook zo uittrekken. Ik was in het begin ook verbaasd dat dat ging, maar je vaginawand is zo elastisch dat er zelfs een baby doorheen moet kunnen, dus op zich moeten twee vingers en zo'n cup normaal gezien geen probleem opleveren.

Het grote verschil met de softcup is overigens vooral dat je deze niet weggooit. Duurzamer, milieuvriendelijker en op termijn goedkoper ook (softcup is nog duurder dan tampons).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:36

Mootje schreef:
Het niet allemaal over je heen krijgen.... Ik vraag mij af hoeveel 'liters' bloed sommigen hier verliezen?

Een vrouw verliest gemiddeld in haar periode een half koffiekopje bloed.
Dat is dus nog geen 100 ml verdeeld over meerdere dagen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:39

Wel leuk die ervaringen, heb nu een spiraal dus hoop dat ik van het hele maandstonden gedoe af ben. :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:40

Iris, ik zit wel op die hoeveelheid, maar als ik sommigen in dit topic hoor dat ze bang zijn in een paar uur een cup vol te hebben, vroeg ik mij dit af :j

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:46

Hebben jullie al gehoord van een Beppy ?
Dat is een soort sponsje dat alles zou absorberen waardoor je het maar een aantal keer hoeft uit te wassen en je ook niet veel last hebt :)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:53

Ik vind denk ik een Cup schoner dan een beppy.
Het klinkt wel interessant, zeker omdat het schoner is, minder TSS en goedkoper. Heb zo'n hekel aan tampons en maandverband!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:24

Een beppy is niet iets wat het bloed opvangt maar meer bedoeld om de menstruatie een aantal uren 'tegen te houden'; het sluit de baarmoedermond af en het bloed blijft dus in de baarmoeder.
Volgens mij moet je dat dus niet zien als een regulier middel maar als een ding waarmee je toch (bloedeloze) sex kunt hebben of bijv. kunt zwemmen. In ieder geval niet iets om je hele periode te dragen.
Je mag ze max. 8 uur inhouden en kunt ze niet hergebruiken.
Prijs; 10 euro voor 4 stuks. Dat geeft ook al aan dat ze niet bedoeld zijn voor je hele cyclus.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:31

Mootje schreef:
Iris, ik zit wel op die hoeveelheid, maar als ik sommigen in dit topic hoor dat ze bang zijn in een paar uur een cup vol te hebben, vroeg ik mij dit af :j

ik quote even van de infosite
http://home.tiscali.nl/cupper
Citaat:
Er is veel variatie in de hoeveelheid bloedverlies tijdens de menstruatie. Het gemiddelde bloedverlies ligt globaal tussen de 60 en 75 ml, maar er zijn ook bronnen die uitgaan van een lager gemiddelde. Ongeveer 80% van het bloed verlies je tijdens de eerste twee dagen van de menstruatie. In je tienerjaren verlies je gemiddeld een kwart minder bloed vergeleken met een volwassen vrouw. Vrouwen boven de 42 hebben het meeste bloedverlies. In de jaren die aan de menopauze voorafgaan, kan het bloedverlies zelfs stijgen met 25 tot 100 procent. Ook stress en ziekte hebben invloed op de hoeveelheid bloedverlies.

Op dezelfde site staat ook een tabel met de inhoudsmaten van de verschillende cups. de netto inhoud (dus onder de gaatjes) varieert in de kleine maat (vrouwen <40 zonder kind) van 11 tot 20 ml en in de grote maat (vrouwen >40 en vrouwen die een kind gebaard hebben) van 17 tot 29 ml.

Persoonlijk red ik het op de eerste dag niet een hele dag en moet ik tussendoor nog 1 x verschonen. Daarna houd ik hem de hele dag in. Overigens draag ik hem 's nachts niet, dan gebruik ik maandverband.

verder nog een opmerking over het vacuum: het is echt niet zo dat je met een cup een vacuum trekt en dat in stand houdt. Met vacuum wordt bedoeld dat de rand lucht- en vochtdicht aansluit op de schedewand. Maar elke cup bevat een aantal kleine gaatjes zodat je nooit echt een onder- of overdruk creëert. Alleen als je aan een ingebrachte cup trekt, gaat het te snel en daarvoor zijn de gaatjes te klein en dan wordt het pijnlijk.
Ikzelf verbreek het vacuúm door even onderin de cup te knijpen of door er een vinger half langs te leggen en hem zo wat in te deuken.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:47

@TS: bedankt voor je ervaringen, ik kende het niet.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:48

Maar het verschilt ook per persoon hoeveel iemand verliest!
Ik verlies namelijk onzettend veel!
Ik ben daarbij ook nog eens 8á9 dagen ongesteld ;(
Als ik het ben tril ik heel erg en heb ook bloedarmoede dan!
Dus ik zou niet weten hoeveel ik dan moet verliezen als ik 42 ben :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:20

Haha, jullie hebben me overtuigd en ik heb er net eentje besteld. Ik verlies ook altijd enorm veel bloed (gynaecologe stond er zelf van versteld :o ) en 's nachts of bij het paardrijden geeft zelfs de combinatie tampon + maandverband niet voldoende garantie tegen doorlekken. Op dag 1 - 3 ga ik dus maar niet paardrijden. |( Het is zelfs al zo ver gekomen dat ik van maandverband op incontinentieverband ben overgeschakeld. :=
Ik hoop dat de mooncup voor mij een oplossing is.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:21

Owww, Soesita dan heb jij het wel heel erg!! Gelukkig behoor ik tot een van de ''gelukkige''.
Ben benieuwd naar je ervaring!

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 13:23

Justy, het knijpen zal ik volgende maand eens opnieuw proberen. Misschien draag ik hem net iets te diep, waardoor het me niet lukt.

Beantsje: i.v.m. je opmerking dat het vacuüm niet in stand wordt gehouden: jammer. Dan zal ik deze periode gewoon wat minder uitstellertjes gehad hebben zeker, of zijn ze nog op komst.

Fijn dat andere gebruikers en ik er sommigen onder jullie hebben kunnen inspireren :) Laat zeker weten wat jullie ervaringen zijn als het zo ver is! Ik ben erg benieuwd :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:24

Het ziet er wel vies uit, maar lijkt mij best handig! Hoeveel centimeter is die cup in doorsnee eigenlijk? Als ik het zo zie lijkt het mij niet zo comfortabel zitten, maar misschien moet ik het gewoon eens proberen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:49

Noah2006 schreef:
Het ziet er wel vies uit, maar lijkt mij best handig! Hoeveel centimeter is die cup in doorsnee eigenlijk? Als ik het zo zie lijkt het mij niet zo comfortabel zitten, maar misschien moet ik het gewoon eens proberen.

Het is daarbinnen groter dan je denkt hoor.
Tampons voel ik wel eens zitten en zijn dan pijnlijk maar dit voel ik totaal niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:56

@soestita, ik hoop dat het een succes wordt! Alleen had ik in jouw geval voor een cup met meer inhoud gekozen, zoals de divacup.

@noah2006
de meeste merken hebben 2 maten waarbij de kleine maat *beneden de 30 en geen natuurlijke bevalling gehad* rond de 41 mm is en de grote maat rond de 46 mm.
Zoals de meesten wel bekend is, heb je bovenin de vagina eigenlijk geen gevoel dus je voelt hem absoluut niet zitten!
matentabel van de meeste merken;
http://home.tiscali.nl/cupper/kiezen/ov ... zicht.html

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:01

kent iemand trouwens deze al?
Duits product, veel goedkoper (13 euro)
leverbaar met steeltje, ring, knobbeltje of zonder.
En in hippe kleurtjes!
Afbeelding
http://www.meluna.eu/index.php/menstruationsbecher.html
En ook leverbaar; geschenkverpakking. ja erg leuk hoor, om cadeau te geven....

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:17

Ding lijkt echt enorm! :wow:
Kom ik aan met mijn mini tampons.. Lijkt me niet echt prettig! Ben benieuwt hoe het werkt.

*Ziet scenario voor zich: Vrouw wilt hem wisselen, ding is vaacum vastgezogen.. vrouw geeft een ruk aan het ding en *spatter de spat!* Alles onder het bloed.. :o *

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:24

Die zijn leuk zeg Beantsje :D

Hij lijkt inderdaad wel groot, maar je voelt er echt niks van. Met inbrengen vouw je hem dubbel dus dan is hij ongeveer zo breed als een super-tampon.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:25

Hmm, dan is dit ding sowieso niets voor mij.
Ik gebruik alleen maar minitampons al sinds mijn 15 ongeveer, en die vind ik al groot zat haha. Moet er niet aan denken om er een supertampon in te duwen, laat staan zo een tent :wow:

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:26

hmm doe mij maar die dingen waar het topic over gaat die duitse vindt ik een beetje akelig eruit zien net speelgoed ofzo.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:38

wat apart zeg nog nooit van gehoord!
die dingen van beantsje zijn net van die spenen :+

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:44

ieeuw, ik vind het maar vies klinken..
Heb het idee dat het een heel gegraai en alles is om dat ding in en uit te brengen..
hou het toch maar bij tampons :Y)