Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:05

Cyntje: meeste mensen die kritische vragen stellen hebben zelf geen of slechte ervaringen met bv is mij op gevallen.

Miss_Blimm

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:22

Gewoon doorgaan met BV zolang jij je er goed bij voelt. Uhm maareh niet totdat de 4 zijn ofzo he. Was toenertijd wel eens een Jambersaflevering over, vrouwen die BV gaven aan hun kroost wel tot hun 4e jaar! Nou ja, het is wel goedkoop :)

Hier een redelijke nacht gehad, Val sliep van 0.00 tot 5.30 uur. Erg prettig. De dag vandaag is wat minder. Drinkt wat minder/korter dus komt ze wat vaker. Af en toe een huil, die als ik dan troost, zo weer over is. Heel gek. Soort van 'sprongetje' achtig ofzo.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:24

Ja, wat betreft de BV, nu ze 's nachts wat langer slaapt, is het met de eerste voeding straaltjes spuiten geblazen! Haha! Dan moet ze zo snel en veel drinken dan stopt ze zelf en laat ze los. Dan spuiten de straaltjes soms zo over haar hoofdje, haha! Nu heb ik een doekje in de aanslag hoor ;)

Hoe is het met jullie en jullie kroost? Wanneer moeten jullie trouwens weer aan het werk? Uhm als jullie trouwens werken ;)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:25

benangelique schreef:
ze heeft het tot 7.45 uitgehouden en toen is ze wakker geweest tot half 10. nu ligt ze nog knock out in de box, terwijl ik haar net aan het leren was overdag ook gewoon in haar bedje te slapen.

Ja dat moet je aan gaan leren he zo rond de 6 weken. Doen jullie dan ook wel de gordijnen enzo dicht? Dus echt het slapen gaan ritueel?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:08

Miss_Blimm zal 't aan het weer liggen. Hier ook een beetje uit haar doen. Veel huilerig en vaker drinken.

Daarom kolf ik 's ochtends vaak eerst even de druk eraf. ;)
Wij zitten inmiddels in een vast ritme meestal tussen de 7 en 8,5 uur dat ze tussen de voedingen laat 's nachts.
Straaltjes die eruit spuiten hebben we niet maar het is wel teveel wat eruit komt als ze echt op knappen staan.
Dus daarom eerst even snel de kolf erop.

Ik ga niet werken trouwens.

Yasemin slaapt al vanaf de kraamweek overdag in haar ledikantje en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Alleen vandaag niet, dat is voor het eerst.
Ik doe haar rolgordijn wel dicht, maar echt zo donker als snachts wordt het dan niet. Meer zodat de zon niet in haar kamertje schijnt.
Slaapritueel niet. Ik leg haar gewoon in bed als ze laat zien dat ze moe is en ze valt in slaap.
's Avonds gaat ze eerst in badje, masseer ik haar met babyolie, in de puckababy, eten en dan naar bed.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:47

Ik was zelf van plan om voor de kerst te stoppen dan is ze 1,5 jaar... en dan vind ik prima :j
Maar vooralsnog liever dat ze gewoon zelf aangeeft dat het voldoende is, gewoon zoals het in de natuur ook gaat... :)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:33

Dat zou ik ook het liefste doen maar de max ligt bij mij inderdaad ook op 1,5 jaar.

Over 12 weken wordt hij alweer 1 en dan wil ik eigenlijk ook afbouwen naar een ochtend- en avondvoeding (nacht waarschijnlijk ook nog :+ ) en dat dus nog een half jaar doen. Ik mag nu namelijk niet meer kolven in de baas z'n tijd en dat doe ik nu dus 's morgens voor het werk (6:15 opstaan, echt leuk als je ook nog eens een kind hebt dat niet doorslaapt, ben toch al zo gehecht aan iedere min slaap die ik krijg) en m'n hele pauze gaat naar de knoppen. Dus als ik dit nog 12 weken volhoud vind ik het eigenlijk wel mooi geweest met dat kolven.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:02

Miss_Blimm schreef:
Ja, wat betreft de BV, nu ze 's nachts wat langer slaapt, is het met de eerste voeding straaltjes spuiten geblazen! Haha! Dan moet ze zo snel en veel drinken dan stopt ze zelf en laat ze los. Dan spuiten de straaltjes soms zo over haar hoofdje, haha! Nu heb ik een doekje in de aanslag hoor ;)

Hoe is het met jullie en jullie kroost? Wanneer moeten jullie trouwens weer aan het werk? Uhm als jullie trouwens werken ;)

straaltjes kennen we hier ook ja. soms vind ik haar 's ochtends met allemaal opgedroogde melk op haar toet! :Y)
ik moet half augustus weer werken. eigenlijk was aanstaande vrijdag mijn eerste werkdag, maar ik heb nog 3 weken ouderschapsverlof opgenomen en dan is natuurlijk de zomervakantie...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:04

Miss_Blimm schreef:
benangelique schreef:
ze heeft het tot 7.45 uitgehouden en toen is ze wakker geweest tot half 10. nu ligt ze nog knock out in de box, terwijl ik haar net aan het leren was overdag ook gewoon in haar bedje te slapen.

Ja dat moet je aan gaan leren he zo rond de 6 weken. Doen jullie dan ook wel de gordijnen enzo dicht? Dus echt het slapen gaan ritueel?

vanaf het begin slaapt ze prima in haar bedje, ook overdag. toen had ze een sprongetje in week 8 en sindsdien valt het niet mee. daar komt bij dat ik zelf nogal een uithuizig type ben en haar overal mee naar toe sleep. dan komt haar tukkie dus nogal eens in het gedrang en slaapt ze in de auto of in de wagen. niet handig ben ik nu achter 8-)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:21

Hier ook nog steeds aan de BV, afgelopen weekend al weer 5 maanden. Merk wel dat 't aan 't teruglopen is. Red nog maar 3 voedingen per dag, waarvan 1x life ('s ochtends op bed, echt ons momentje).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:24

Moet over 1,5 week alweer aan het werk. Maar begin er langzaam aan wel zin in te krijgen om weer wat anders te doen naast mama zijn. Morgen mag ze voor het eerst naar de gastouder om te wennen, vind ik wel heel spannend. Wennen is ook meer voor mezelf denk ik. Maak me alleen wel een klein beetje zorgen omdat ze zelf een baby heeft die 2 weekjes ouder is als Marinde, en baby's huilen nooit alleen en krijgen natuurlijk altijd tegelijk honger. Het zal dus wel voor gaan komen dat ze even wat langer op haar eten moet wachten dan ze gewend is.

Nathalie: Jeetje, 8,5 uur (!). Dat redden wij nooit hier. De max is 1 keertje een ruk van 6,5 uur geweest, maar de standaard is 4 a 4,5 uur (laatste voeding ongeveer 20.30/21.00), en dan nog 2 keer om de 3 uur en dan is het weer dag. Gelukkig bleef ze nu vlak voor en na de vroege ochtendvoeding wel weer slapen, zodat ik nu ik zelf ook weer goed slaap toch mijn uurtjes slaap wel kan pakken.

BA: hier idem hoor, ook veel uit huis. En als ik straks weer ga werken komt er nog minder regelmaat in omdat ik nu eenmaal geen vaste dagen en tijden werk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:29

hoe kan het dat het zo aan het teruglopen is? ben je te druk zelf doordat je weer aan het werk bent?
heerlijk dat je de ochtendvoeding nog kan doen!

suus, ik had eigenlijk a.s. vrijdag aan het werk gemoeten, maar moet er toch echt nog niet aan denken hoor :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:47

Ik eerst ook niet maar ik begin me een beetje te vervelen hier. Was er pas op de koffie, zag alle bewoners weer (en natuurlijk mijn collega's) en voelde me zo welkom dat ik gewoon weer zin had om terug te komen. Scheelt dat ik ook weer genoeg energie heb om dingen te ondernemen. Ben alleen heel benieuwd hoe het met kolven gaat omdat we best veel piekmomenten hebben qua verzorging en er ook momenten op de dag zijn dat ik alleen sta. Maar goed, dat is vooral het probleem van mijn werkgever lijkt mij.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:37

He weer wat bijgelezen :) ga alleen nu ff eten en zometeen nog bezoek dus reageer vanavond of morgen wel.

Wel lekker hoor om weer te gaan werken, want ik heb heel erg leuk werk, maar parttime werken lijkt me ook wel wat. Kan helaas niet omdat mijn vriend afgekeurd is, 100% Dus hij wordt de huispapa :) ook goed hoor. Wist ik vantevoren :D

Oeh Val is nog steeds hangerig en huilerig. Last van een 'sprongetje' denk ik. Iemand ooit gelezen het boek 'Oei ik groei'? Niet dat ik er teveel aan vast houdt hoor ;) maar zoals ze vandaag en gisteren was, pfff! Dat is ze normaal niet!

Ow ik ga nu echt ff eten. Tot laters! Knuffel aan de kindjes!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:14

Hier ook last van een sprongetje, zeker weten.
Rond die tijd dat jij nu zit had Yasemin ook een sprongetje. :) (als ik goed reken zo snel..hihi)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:56

Heb het boek ook in huis, herken er veel in. Paar dagen terug ook hier een huilerig kind, en nu kan ze ineens veel meer met haar handjes dan ze eerst kon. Marinde heeft vandaag trouwens niet zoveel eten nodig geloof ik, komt nog wel om de 3 uur overdag maar is na 5 a 10 minuutjes alweer klaar met drinken. Lag vanmiddag toen ze net klaar was een hele monoloog af te steken tegen mijn borst, echt heel grappig.

Ik ga trouwens wel wat minder werken, werkte voor mijn verlof 80 % en ga nu naar 66,67%. Dat is in mijn geval gemiddeld 24 upw. Mijn man werkt wel 100% (40 uur en vaak wat meer). Maar omdat we alleen hele dagen opvang nodig hebben als ik een dagdienst heb (van 7.30 tot 15.30) hoeft ze relatief gezien niet vaak naar de opvang. Kom aan ongeveer 1 keer per week straks denk ik, als ik mijn roosters van juni, juli en augustus zo zie.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:38

suus, het is ook waar je je op instelt. als ik morgen gewoon had moeten werken, was het ook goed geweest. nu ben ik er geestelijk nog niet klaar voor, omdat ik er geen rekening mee heb gehouden.
ook ik heb wel zin om weer te gaan werken hoor, al zal het wel erg vreemd zijn. ben ook benieuwd hoe het te combineren valt: studie van 25 uur per week, werk van 24 uur per week, huis, gezin, paard....

vandaag nu al het bokkie. Om half 3 kwam ze voor een voeding, vervolgens heb ik tot 5 uur wakker gelegen en toen kwam ze prompt om half 6 weer! Ze heeft tot 6 uur gedronken en daarna nog een half uur haar gymnastiek oefeningen gedaan. Nu ligt zij weer heerlijk te tukken en zit ik beneden aan de thee...
wel is de was al weer opgevouwen en heb ik de papiercontainer voor aan de straat gezet :+

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:33

goeiemorgen allemaal!

@missblimm: ik heb het boek ook! Ik ben benieuwd of ik Nick zijn 1e sprongetje ga herkennen!

@suus: fijn dat ze niet al te vaak naar de opvang moet! Handig dat jullie het zo kunnen combineren!

@BA: leuk dat je nog niet hoeft te gaan werken, kun je wat langer nog van Tessa genieten!

Hier gaat alles nog steeds prima. Overdag laat Nick 3 a 3,5 uur tussen de voedingen (behalve 's avonds dan is meneer wakker en wil hij aandacht!) en 's nachts ergens tussen de 5 en 6 uur. Heerlijk! Vannacht heeft hij van 10 tot half 4 geslapen, prima dus.
Hij kwam toen weer om kwart voor 7 en nu ligt hij nog te slapen, hij zal zo wel weer komen.
Hij ligt nu overdag op zijn eigen kamertje (die is nl koeler dan onze kamer!) en 's nachts nog bij ons op de kamer (dat vind ik handiger ivm de borstvoeding).
Ik heb een vraagje aan de mensen die kolven, daar ga ik nl volgende week mee beginnen. Kolven jullie elk moment van de dag of alleen ''s ochtends? Ik wil nl beginnen met het aanleggen van een voorraadje, zodat ik over een tijdje ook een keer een avondje wegkan om te gaan sporten oid en dat Hans dan de fles kan geven! Dus hoe zijn jullie daarmee begonnen en hoeveel vriezen jullie in per portie? (dus hoeveel cc?)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:17

BA: Denk ik ook hoor, het is waar je je op instelt. Ik ben er geestelijk wel weer klaar voor om aan de slag te gaan. Ik had het trouwens ook met de bevalling. Ik was er steeds niet klaar voor tot ik op 11 maart ineens de knop om voelde gaan en bij mezelf voelde dat ik er klaar voor was. 12 maart zei mijn moeder "dat gaat niet lang meer duren" (ik dacht die maakt een geintje) en op 13 maart was ze geboren.

En die nachten ken ik ook, is niet leuk.

Linda_hans: ik doe een beetje van alles wat. Ik had een mooi voorraadje aangelegd toen ik borstontsteking had en een paar keer mijn borst leeg moest kolven, en toen ze meer tijd tussen de voedingen ging laten en ik weer wat last van stuwing kreeg. Was een mengeling van een hele borst af kolven en de andere voeden (stuwing) en met de onsteking kolfde ik na de voeding alleen de ontstoken borst tot die leeg was. Nu kolf ik al een paar dagen na de ochtendvoeding de borst die ik niet gevoed heb tot ik weer een buffervoorraad in de vriezer heb (na het vriezerongelukje was mijn voorraadje ineens weg). Daarna kan ik die steeds aanvullen met wat ik op mijn werk kolf. Ik vries het wel in per voeding, omdat ik het anders zonde van de voorraadflesjes en bekertjes vind. Als ik een klein beetje zou kolven zet ik dat dus in de koelkast tot het aan het eind van de dag ongeveer 130 cc is (minstens) dan vries ik het in. En wat ik ook wel doe is vlak voor ik ergens heen ga kolven, dan kan mijn man verse melk geven, ik moet immers toch kolven omdat ik de deur uitga. Je kan ook op de site van http://www.borstvoeding.com kijken daar staan handige tips op en ook pdf bestanden over bewaren en opwarmen van moedermelk.

Nou, Marinde is vanochtend 2 uurtjes bij de gastouder geweest om te wennen en het ging super. Ik had wel even traantjes bij het wegfietsen, maar ben thuis gelijk druk aan de slag gegaan zodat de tijd snel voorbij zou gaan. Ook flesje geven ging heel goed. Volgende week nog 2 keer wennen, steeds iets langer en dan 14 juni "voor het eggie".

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:32

linda, gewicht nick in kgx150:aantal voedingen = benodigde aantal cc.

oei suus, kan me voorstellen dat je even een traantje weg moest pinken zeg! volgens mij doe ik dat straks ook hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:50

Nou, al die verhalen over kinderen die tegen de drie maanden lopen en steeds langer tussen de voedingen laten of die zelfs geen nachtvoeding meer nodig hebben zijn niet op ons van toepassing, heb me er al bij neergelegd dat ze nog wel een tijdje blijft komen 's nachts, en ook nog gewoon om de 3,5 uur. Vannacht dus ook, viel niet mee want ik was echt heel diep in slaap en dan valt je bedje uitkomen echt niet mee. Ze kwam na de voeding van 21.00 om 0.30, 4.00 en 7.30. En was om 6.30 al lekker wakker en heeeel vrolijk. Normaal ben ik sjaggie in de morgen maar tegen zo'n lieve glimlach kan ik geen weerstand bieden <3.

Vanochtend hebben we samen gesport (kidwalk, kun je conditie opbouwen terwijl je je baby meeneemt, lekker in de buitenlucht), en nu ben ik kapot. Ga het verder dus maar rustig aan doen vandaag.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:30

is hier ook zo hoor suus!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:06

hej wat een gedoe he borstvoeding, pfff! Vind het best wel heavy hoor.

Maar even een vraagje, we hebben val om 18 uur in bed gelegd en ze viel eigenlijk wel vanzelf in slaap na wat gehuil. Nu is het 22 uur, en weet niet zo goed of we haar nu wel of niet moeten wekken. Heb zoiets van als ik haar nu wek, dan ben ik 1,5 uur verder voordat ze in slaap valt. ALS ze al in slaap valt. Doe ik het niet, dan kan het pas om 0.00 uur zijn, en dan is het nog weer later. Dan heb ik weer kans dat ze wel om de 3 uurtjes komt.

Normaal is ze tussen 18.00 en 21.00 wel wakker. En dan om 21 uur voeden en dan naar bed.

Ehm snappen jullie het nog?? Nou ja, weet ff niet zo goed wat makkelijk is. Ze slaapt wel, dus heb zelf zoiets van gewoon lekker laten liggen.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:06

SusanH schreef:
Nou, al die verhalen over kinderen die tegen de drie maanden lopen en steeds langer tussen de voedingen laten of die zelfs geen nachtvoeding meer nodig hebben zijn niet op ons van toepassing, heb me er al bij neergelegd dat ze nog wel een tijdje blijft komen 's nachts, en ook nog gewoon om de 3,5 uur. Vannacht dus ook, viel niet mee want ik was echt heel diep in slaap en dan valt je bedje uitkomen echt niet mee. Ze kwam na de voeding van 21.00 om 0.30, 4.00 en 7.30. En was om 6.30 al lekker wakker en heeeel vrolijk. Normaal ben ik sjaggie in de morgen maar tegen zo'n lieve glimlach kan ik geen weerstand bieden <3.

Vanochtend hebben we samen gesport (kidwalk, kun je conditie opbouwen terwijl je je baby meeneemt, lekker in de buitenlucht), en nu ben ik kapot. Ga het verder dus maar rustig aan doen vandaag.

Nou hier is het ook alleen maar 'snachts 1 keer doorslapen hoor. Verder niet. Vandaag kwam ze zelfs wat sneller, maar dat zal ook het weer wel zijn. Tis warmmm!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:07

SusanH schreef:
BA: Denk ik ook hoor, het is waar je je op instelt. Ik ben er geestelijk wel weer klaar voor om aan de slag te gaan. Ik had het trouwens ook met de bevalling. Ik was er steeds niet klaar voor tot ik op 11 maart ineens de knop om voelde gaan en bij mezelf voelde dat ik er klaar voor was. 12 maart zei mijn moeder "dat gaat niet lang meer duren" (ik dacht die maakt een geintje) en op 13 maart was ze geboren.

En die nachten ken ik ook, is niet leuk.

Linda_hans: ik doe een beetje van alles wat. Ik had een mooi voorraadje aangelegd toen ik borstontsteking had en een paar keer mijn borst leeg moest kolven, en toen ze meer tijd tussen de voedingen ging laten en ik weer wat last van stuwing kreeg. Was een mengeling van een hele borst af kolven en de andere voeden (stuwing) en met de onsteking kolfde ik na de voeding alleen de ontstoken borst tot die leeg was. Nu kolf ik al een paar dagen na de ochtendvoeding de borst die ik niet gevoed heb tot ik weer een buffervoorraad in de vriezer heb (na het vriezerongelukje was mijn voorraadje ineens weg). Daarna kan ik die steeds aanvullen met wat ik op mijn werk kolf. Ik vries het wel in per voeding, omdat ik het anders zonde van de voorraadflesjes en bekertjes vind. Als ik een klein beetje zou kolven zet ik dat dus in de koelkast tot het aan het eind van de dag ongeveer 130 cc is (minstens) dan vries ik het in. En wat ik ook wel doe is vlak voor ik ergens heen ga kolven, dan kan mijn man verse melk geven, ik moet immers toch kolven omdat ik de deur uitga. Je kan ook op de site van http://www.borstvoeding.com kijken daar staan handige tips op en ook pdf bestanden over bewaren en opwarmen van moedermelk.

Nou, Marinde is vanochtend 2 uurtjes bij de gastouder geweest om te wennen en het ging super. Ik had wel even traantjes bij het wegfietsen, maar ben thuis gelijk druk aan de slag gegaan zodat de tijd snel voorbij zou gaan. Ook flesje geven ging heel goed. Volgende week nog 2 keer wennen, steeds iets langer en dan 14 juni "voor het eggie".

Oei, moet er ook niet aan denken nog als ik straks weer moet werken :( fulltime dus 40 uur zeg maar... whehhh! Maar dat komt wel goed. En voor jou, heb je ook de tijd om klusjes te doen waar je geen zin in hebt, zodat de tijd snel gaat ;)