B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetselina

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:44

Ik ga dit ook eens nakijken. Ben al 3 jaar moe en andere vage klachten. Ben al bij 2 ziekenhuizen geweest en ik wordt elke keer naar huis gestuurd zonder diagnose oid. Zal de huisarts wel even vragen of er al op B12 is onderzocht. Zelf dacht ik aan Chronische vermoeidheid, maar zou mooi zijn als het B12 te kort is en het met een spuit redelijk op te lossen is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:23

polly2 schreef:
Monster_tos schreef:
Waar halen jullie die zuigtabletten vandaan? Lijkt mij ook wel wat om te proberen!

Ik bestel ze gewoon hier: binnen twee werkdagen in huis:

http://www.bonusan.nl/vademecum/dibenco ... m_b12.html

Er staat nergens een bestelknop. Moet je ze via de email bestellen?

Ik kwam ook nog deze tegen:
http://www.deonlinedrogist.nl/dibencozide-zuigtabletten-p-893.html?gclid=CPO31_aLzKECFZQy3god8GIsnw

Mijn waarde (229) is niet laag genoeg voor injecties, maar de klachten die ik heb komen wel overeen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:41

Zijn er nog andere mensen die de neusspray gebruiken ipv de injecties?
Ik zou graag willen weten of het afdoende is.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:47

Ik meld me ook. Mijn B12 is dalende. En ik heb B12 zuigtabletten besteld. Van Natural Factors. Daar ga ik volgende week aan beginnen. Wacht nog even tot ik hopelijk morgen de waarde heb van Homosteine en de MMA. Die bevestigen of ik werkelijk een tekort heb.
www.stichtingb12tekort.nl staat veel info op voor de mensen die interesse hebben. :D

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:50

bambi76 schreef:
Zijn er ook mensen met neurologische klachten? En hoe snel waren deze klachten weg met aanvang injecties?

Dit vraag ik me ook wel af, Hoelang duurt het voordat jullie enig effect merkten van de injecties vooral op neurologisch gebied, maar ook alle andere klachten?

Zijn er hier ook mensen die zelf spuiten? het is voor mij best een oopgaaf om elke keer naar de Huisarts te gaan en ik zit hier over na te denken.
verder, zijn er hier veel mensen met hoofdpijn klachten en hoe gaan jullie daar mee om? buiten wat neurologische uitval is hoofdpijn mijn voornaamste klacht en dit beheerst nu zo ongeveer mijn hele leven. Ik ben nog maar in staat om ongeveer 1/5 te doen van wat ik normaal deed en dit is niet alleen fysiek maar ook psychologisch best zwaar. Hopelijk komt er nu eindelijk een beetje vooruitgang in:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 07:55

@Bonna: Ik spuit zelf ja, of tenminste, ik zou het zelf moeten doen maar mijn moeder doet het omdat ik niet durf.
Voor mij is het ook veel handiger omdat ik 3x per week moet spuiten :)

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:39

Ik spuit ook tegenwoordig 1x per 2-3 maanden (moeder die huisarts is erg makkelijk) en slik elke dag vitaminepreparaat (werkt heeeeel klein beetje)

Dit gaat nu zo al 4 jaar jaar goed. Heb meerdere malen echt een soort 'instorting' gehad voor die tijd dus ben blij dat het zo min of meer beter is. Blijft gewoon heel lastig ik was altijd moe, haar en nagels waren broos en altijd beetje aan het kwakkelen

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:57

Blijheid schreef:
@Bonna: Ik spuit zelf ja, of tenminste, ik zou het zelf moeten doen maar mijn moeder doet het omdat ik niet durf.
Voor mij is het ook veel handiger omdat ik 3x per week moet spuiten :)

Dan ga ik toch eens kijken of ik dit ook met de HA kan regelen. Ik spuit 2 keer in de week, maar het is echt een opgave om naar de huisarts te komen.
Als ik heen en weer gefietst ben kan je me opvegen

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:05

Gewoon proberen!!
Heb ik toen ook gedaan. Ik werd in eerste instantie een beetje ontmoedigd, omdat veel mensen het niet goed onder de knie schijnen te krijgen, maar bij mij ging het vanaf de eerste poging goed. Het bevalt me nog steeds prima, al is het af en toe vrij pijnlijk, maar daar wen je ook wel aan...

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:32

Bonna schreef:
Dit vraag ik me ook wel af, Hoelang duurt het voordat jullie enig effect merkten van de injecties vooral op neurologisch gebied, maar ook alle andere klachten?

Zijn er hier ook mensen die zelf spuiten? het is voor mij best een oopgaaf om elke keer naar de Huisarts te gaan en ik zit hier over na te denken.
verder, zijn er hier veel mensen met hoofdpijn klachten en hoe gaan jullie daar mee om? buiten wat neurologische uitval is hoofdpijn mijn voornaamste klacht en dit beheerst nu zo ongeveer mijn hele leven. Ik ben nog maar in staat om ongeveer 1/5 te doen van wat ik normaal deed en dit is niet alleen fysiek maar ook psychologisch best zwaar. Hopelijk komt er nu eindelijk een beetje vooruitgang in:)

Ik heb ook zelf geleerd te prikken. Ik was één van de eerste in de praktijk van mij ha die zelf wilde prikken, maar hij vond het prima. Een paar keer uitleg gehad, paar keer onder toezicht geprikt en daarna mocht ik het zelf doen. Door het vele prikken zijn mijn bovenbenen (waar ik zelf mag prikken) erg gevoelig geworden. Nu prikt tijdelijk de ha/assistente weer, zodat mijn benen even goed kunnen genezen.

Hoe lang het duurt dat de klachten weg zijn, is moeilijk te zeggen. Ik geloof dat ik na een half jaar prikken nog uitval verschijnselen in b.v. m'n voeten had.. Het heeft echt flink tijd nodig om weer op peil te komen, je lichaam te herstellen en goed te blijven voelen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:33

Nou aangezien dit topic nog niet echt oud is reageer ik hier ook maar.

Vorige week is er bij mij ook een B12 tekort vastgesteld. Ik had een waarde van 137 bij ref.waarde 150-700.
Vanmiddag krijg ik mijn eerste spuit. Ik ben zo benieuwd.
Maar die zuigtabletten werken dus wel voor mensen met een opname stoornis ?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:35

Mijn b12 is weer goed :D

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:05

Mijn b12 was 3 jaar geleden 180 (meen ik).
Nu, na 3 jaar vitamnine slikken (300 % D.A.H.) is het 113.
Mijn HA wil over een paar weken nogmaals prikken om te kijken of hij eenmalig was of niet. Geen idee wat er gebeurd als het weer laag is.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:58

supersambo schreef:
Nou aangezien dit topic nog niet echt oud is reageer ik hier ook maar.

Vorige week is er bij mij ook een B12 tekort vastgesteld. Ik had een waarde van 137 bij ref.waarde 150-700.
Vanmiddag krijg ik mijn eerste spuit. Ik ben zo benieuwd.
Maar die zuigtabletten werken dus wel voor mensen met een opname stoornis ?

Ik gebruik nu 1 maand de zuigtabletten. Ik wil over 1 a 2 maanden even prikken en kijken of het wat gedaan heeft. Dan wil ik je best vertellen of het dus zin heeft gehad.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:20

Ik heb het ook maar ben gestopt met spuiten.
Iedere week proberen om naar de huisarts te gaan voor die prik lukte na een tijd gewoon niet meer, en zelf prikken mocht niet dus dan houdt het op.
Mijn waarde was overigens onder de 100, dus nodig heb/had ik het wel, maar zonder weet ik me ook prima te redden :)

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:29

Mensen let HEEL goed op met al die tabletten, want het is een wereld van verschil aan hoeveelheid B12 die er in zit. Ik gebruik nu (wegens ziekte van Lyme) de B12 tabletten van Bloem, deze zijn 10.000 mcg ipv de andere tabletten die allemaal maar maximaal 1000 mcg hebben. Je gebuikt ze onder de tong en worden zo opgenomen.

Dus goed op de hoeveelheden letten en niet zomaar iets gaan slikken, mijn tip!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:57

Ik heb ze in poedervorm, maar morgen ga ik toch weer een injectie halen en dan voorlopig weer iedere week.Ik sta op instorten dus het gaat niet goed.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:08

Flosje446 schreef:
polly2 schreef:

Ik bestel ze gewoon hier: binnen twee werkdagen in huis:

http://www.bonusan.nl/vademecum/dibenco ... m_b12.html

Er staat nergens een bestelknop. Moet je ze via de email bestellen?

Ik kwam ook nog deze tegen:
http://www.deonlinedrogist.nl/dibencozide-zuigtabletten-p-893.html?gclid=CPO31_aLzKECFZQy3god8GIsnw

Mijn waarde (229) is niet laag genoeg voor injecties, maar de klachten die ik heb komen wel overeen.

Je moet je registreren (op de knop voor registreren drukken) en dan kun je bestellen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:11

Maaaike schreef:
Bonna schreef:

Ik heb ook zelf geleerd te prikken. Ik was één van de eerste in de praktijk van mij ha die zelf wilde prikken, maar hij vond het prima. Een paar keer uitleg gehad, paar keer onder toezicht geprikt en daarna mocht ik het zelf doen. Door het vele prikken zijn mijn bovenbenen (waar ik zelf mag prikken) erg gevoelig geworden. Nu prikt tijdelijk de ha/assistente weer, zodat mijn benen even goed kunnen genezen.

Hoe lang het duurt dat de klachten weg zijn, is moeilijk te zeggen. Ik geloof dat ik na een half jaar prikken nog uitval verschijnselen in b.v. m'n voeten had.. Het heeft echt flink tijd nodig om weer op peil te komen, je lichaam te herstellen en goed te blijven voelen.

Voordat ik de zuigtabletten had, prikte ik ook zelf. Ik prikte in mijn bil. Ik ging op bed liggen op mijn zij en ontspande mijn bil die bovenop lag en prikte dan in het bovenste buitenste kwartier. Als het mijn rechterbil was (ik ben rechts) dan kon ik het helemaal zelf, dus ook het langzaam leegspuiten. Als het mijn linkerbil was, dan zette ik de spuit er zelf in en mijn man kneep 'm dan langzaam leeg, want dat lukte vanaf de linkerkant niet zo goed omdat ik rechts ben. Mijn man durfde niet aan te prikken, maar wel leeg te spuiten. In mijn billen heb ik nooit pijnlijke plekken gehad. Maar.....door de zuigtabletten ben ik nu ook mooi van dat geprik af, al ging het best...tabletten zijn toch makkelijker!

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:43

same here.. ;( tis niet leuk.. egt altijd hoofdpijn, buikpijn zere benen/voeten, haaruitval, moeheid.. etc.. daarnaast ook nog fybromalgie (rheuma) bah :(

ik slik nu vitamine b12 tabletjes sinds deze week, hopen dat het werkt (fingers crost)

en voor degene die het ook hebben: :(:)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:48

Hier nog iemand met B12 tekort. Ik zit net onder de normgrens. De meeste gezonde mensen zitten ver boven die grens, dus het is wel echt iets. Enige wat als mogelijk oorzaak kon zijn bij mij, was dat ik het niet goed kon opnemen oid. Ik krijg nu 4 weken lang, elke week een prik. Rotnaalden zijn het, maar ik overleef het wel. Daarna moet ik weer bloedprikken.
Moet zeggen dat ik ook net geen bloedarmoe heb (4 punten erboven, dacht ik).
Mijn klachten zijn vooral: vermoeidheid (kom amper m'n bed uit), blauwe nagels, kouwelijk.. Verder heb ik ook dikke enkels en dat bloed langzaam terugvloeit als je op je huid drukt (normaal vloeit dat direct terug en wordt het ook vrij snel rood. Bij mij duurt dat echt een paar minuten). Ook moet ik altijd op vaste tijden eten en geregeld drinken, anders val ik gewoon om. Een half uurtje later eten is al een probleem. Intensief sporten kan ook al niet, dat trekt m'n lichaam niet.
Ik hoop zo dat die prikken helpen en dat ik daarna over kan op pillen. Bah, ik haat naalden :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:06

Ik vind dat prikken niet zo erg, waar prikken ze bij jou dan ook in je bil?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:09

Kan iedereen die pillen nemen of zijn er toch die aan de prikken moeten?

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:14

Hier nog een b12 er hihih.
Jaren geleden is het bij mij al vastgesteld en heb ik ook idd maar 3 injecties gehad en dan moest het over zijn.
Sinds een jaar ben ik zelf begonnen met spuiten. Zou 1x in de 2 maanden spuiten maar soms al na 6/7 weken zit ie er alweer in. Na een dag of 2 gaat het dan weer beter.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:15

Ik prik zelf, 3 x per week, en ik vind het wel een uitkomst om het zelf te doen. je bent niet afhankelijk van anderen, je bepaald zelf het tijdstip. Ik prik in mijn bovenbenen, wel afwisselend, anders krijg je gevoelige plekken onderhuids. Ik kan er gewoon niet goed bij om in mijn bil te prikken, dan span ik teveel mijn spieren aan, en ik kan niet goed controleren of ik in een ader zit.

Het is wel een heel gedoe als je op vakantie gaat met het vliegtuig. Ik had doktersverklaringen bij me in het nederlands en engels. Ik werd er meteen tussen uit gepikt en moest alles laten zien en mondeling uitleg geven. Maar ik mocht mee gelukkig ;)