'bang' voor bedorven eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:24

Jusi schreef:
Ik ben gewoon heel lenig en spring zo het dak op :Y) Typfoutje :')

:D
Sorry maar ik werd wel erg benieuwd na het lezen van je reactie, daarom dat ik het snel even vroeg :P you never know

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:25

benangelique schreef:
wat een verspilling! zijn jullie op de hoogte van het feit dat op lang houdbare producten (dus geen vlees of melk) de datum ruim binnen de veilige marge wordt genomen? dit omdat bijvoorbeeld unox er ook niet op zit te wachten dat mensen ziek worden van een rookworstje wat verobert is op de tht-datum...

Ja idd, laatst was er nog een test op tv over die conservenblikjes. 5 jaar over de datum was het nog steeds prima :))
Ik ben absoluut niet bang voor bedorven eten, ik eet vaak nog rustig iets wat al over de datum is en ik ben nog nooit ergens ziek van geworden :P

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:27

Met "gevoelige" producten zoals yoghurt, melk enzo kijk ik ook wel heel goed uit, dat eet/drink ik ook niet meer na de houdbaarheidsdatum. Met droge voeding vindt ik het minder belangrijk.

We hebben 2 jaar geleden een restaurant overgenomen, en tegenwoordig bak ik veel taarten, cakes enzo. Vorige week keek ik eens goed naar de datum van een bus kaneelpoeder... Die was goed tot december 1998... := Heb dan toch maar een nieuwe besteld (hoewel gedroogde kruiden eigenlijk nooit slecht worden...).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:29

ik kijk vaak het programma ; keuringsdienst van waarde'daar worden dat soort dingen helemaal goed besroken en nagekeken. ik eet rustig iets wat over datum is. als er schimmel op staat natuurlijk niet en ben alleen met vlees wat voorzichtig. gedroogd spul kan echt veel langer mee dan de verpakking aangeeft. als ik twijfel geef ik de kat een stukje van iets. als die het niet eet dan eet ik het ook niet. een kat eet nooit iets wat bedorven is dus dat is mijn eigen houdbaarheidsstempeltje!!

we hebben hier bijna nooit pakken drinken in huis omdat we die niet optijd opkrijgen. daarom haal ik tegenwoordig kleine pakjes. dat gaat wel goed.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:32

mijn moeder heeft het regelmatig gepresteerd om zuur vlees op tafel te zetten had ze het te laat ingevroren en ze heeft dingen waar echt 2005 op staat 2007 ook. dus daar kijk ik echt wat d datum is al moet ik zeggen sommige dingen kun je na een bepaalde tijd nog eten chocola bv word wat minder van smaak. nu als ze dat gebeurd dat ik er eet waarschuw ik haar even van te voren. Ze vind het ook leuk om cup a soup van twee jaar oud te geven en dan daarna te zeggen grrr. ik let wel op en als het me niet bevaslt dan eet of drink ik het niet. maar meestal als het op datum staat en je maakt het dan open is het meestal de volgende dag ook goed, optimel bv.
Kijk ik snap dat je uitkijkt maar geloof me alles is in nederland goed gecontroleerd heb een beetje vertrouwen ga er goed mee om en dan komt alles goed heus waar. probeer gewoon eens uit wanneer iets minder word. Vaak laat ik de kraan lopen en giet wat melk in het water als het schift in water is het niet goed

Konstantine

Re: 'bang' voor bedorven eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:43

Feest van herkenning!
Smeerkaas twee dagen open en kruimels erin of een beetje droog aan de randjes? Gatverdamme, weg ermee.
Opgedroogde yoghurt aan de rand van het pak? Nou, dan eet ik geen cornflakes.
Melk hoef ik sowieso niet.
Kaas is hier ook altijd schimmelig, brood altijd "oud", dingen uit 2004 staan gewoon nog in de kast... Ik hoef dat dus echt niet.
Ik zal blij zijn als ik op mezelf ga.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:44

melsh schreef:
Feest van herkenning!
Smeerkaas twee dagen open en kruimels erin of een beetje droog aan de randjes? Gatverdamme, weg ermee.
Kaas is hier ook altijd schimmelig, brood altijd "oud", dingen uit 2004 staan gewoon nog in de kast... Ik hoef dat dus echt niet.

nja, en dan ga je vast anders over dat soort dingen denken... beetje yoghurt aan het pak en weg?? dat doe je echt niet meer as je het zelf moet betalen. oud brood? maak er een tosti van of doe het in de broodrooster. je leert vanzelf wel wat handige dingetjes maar je gaat dan echt wel veranderen hoor!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:46

melsh schreef:
Feest van herkenning!

hm ik ben niet de enige haha en ik woon op mezelf

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:50

suuzepuus schreef:
nja, en dan ga je vast anders over dat soort dingen denken... beetje yoghurt aan het pak en weg?? dat doe je echt niet meer as je het zelf moet betalen. oud brood? maak er een tosti van of doe het in de broodrooster. je leert vanzelf wel wat handige dingetjes maar je gaat dan echt wel veranderen hoor!!

Dat is anders. Dan heb ik het zelf open gemaakt, en niet mijn moeder die het niet zo nauw neemt met hygiëne...
Ik maak wel graag tosti's van oud brood, maar niet met beschimmelde kaas... :r

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:04

schimmel eraf en je kunt het gewoon eten hoor.... dat is normaa. kaas schimmeld heel snel. bij een kaas winkel / supermarkt snijden ze ook gewoon de schin=mmel eraf. de schimmel is geen teken dat de kaas niet meer goed is hoor!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:05

Na 2 zware voedselvergiftigingen (door kabeljauw en makreel, 1x incl shock) kan ik me erg bij je openingspost aansluiten. ;) Hoewel ik me ook wel realiseer dat de tht datum echt indekken van de fabrikant is en ik soms heus wel een (dicht) pak melk, dat een dag over datum is, opdrink.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 20-04-10 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:07

ik heb ook een keer zware voedselvergiftiging gehad incl flauwvallen.. maar dat was van het eten bij de chinees. ..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:21

Ik ben een datum-nazi met sommige dingen, lang niet met alles, over het algemeen gebruik ik gewoon m'n neus, ruikt het goed dan proef ik een beetje, smaakt het ok, dan gaat het gewoon naar binnen :P

Een aantal dingen die ik weggooi zelfs voor de tht datum:
Leverworst
Varkensvlees
Zuivel (kaas dan weer niet)
Tomatenpuree/sap
Eieren

Heb een keer gehad dat ik een pak tomatenpuree in de koelkast had gezet, de volgende dag wilde ik het bij de pasta flikkeren kwam me er toch een schimmel uit! :oo Tomatenpuree maak ik nu dan ook meteen op of ik gooi het weg.
Leverworst kan een beetje vreemd gaan ruiken na een paar dagen, dan vind ik het niet veilig meer en mag de prullenbak er van snoepen, evenals yoghurt :))

Laatst heeft m'n man nog gewoon de melk zitten opdrinken die 2 dagen over de datum was := Ik moet die bende sowieso niet, maar hij had er geen last van :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:25

eeren kun je heel makkelijk nakijken of ze goed zijn...

men neme een bak met water (dieper dan waar je ze normaal in kookt) gaan ze drijven , dan weg ermee, blijven ze op de bodem of wiebelen ze gewoon een beetje dan zijn ze goed!! (echt waar,heeft niks met data te maken)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:28

Hier nog een datum-freak. Ik koop in de supermarkt alleen maar dingen die nog minimaal tot het einde van de week goed blijven. Gelukkig eet ik geen vlees, dus das n zorg minder, maar ik check altijd alle datums, en ik word ook echt misselijk als k dingen eet die er overheen zijn. Ik heb n super gevoellige maag, mijn complete ingewanden gaan rondjes rennen door mijn lichaam als k iets verkeerds eet dus k ben ontzettend voorzichtig.

Gelukkig woon ik op mezelf, dus ik kan t allemaal zo plannen dat er nooit iets over de datum gaat. Maar ik ben super fel op goed afwassen (ik brand liever mijn handen dan dat k t gevoel heb dat het niet schoon is), ik houd aparte snijplanken voor mezelf waar niemand anders op mag snijden en de messen voor de vlees, vis en kip worden dan ook apart gehouden van de rest.

Maar als er dan iets over de datum gaat, dan gaat het linea recta de prullenbak in.

Overgens is vlees eten wat warm heeft gestaan, zéker naast een BBQ of gourmet echt een bron van bacteriën. K werk op een restaurant waar deze 2 vormen van eten veel gebruikt worden, en wij gooien alles huppa in de prullenbak als het terug komt de keuken in. Er mogen absoluut geen dingen worden meegenomen. Dan houd in dat het gekoeld heeft gestaan tot het gebracht werd, onze koeling in is gegaan, first thing in de morning (als de keuken nog niet zo warm is) de schalen worden opgemaakt en dan hup weer de koeling in, dan 's avonds bij de gasten op t bufet voor n uurtje of 1,5. Daarna zou het (mochten ze het mee willen nemen), weer de koeling in moeten, dan weer warm bij mensen de auto in, dan weer de koeling in bij hen en dan pas berreid worden om te eten. Dat kan gewoon niet goed gaan, en we doen het dan ook niet. We geven wel graag het adres van onze slager.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 00:15

Ik ben nog erger als jullie! Als ik avond eten gemaakt heb vries ik het nooit in wat over is! Een paar maanden geleden heb ik hier nog een topic over gemaakt.. Meeste dingen gooi ik dan weg of gaat naar de hond...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 05:33

Als er schimmel op de kaas zit gooi ik de kaas weg := Echt niet dat ik het nog eet als ik weet dat er schimmel op heeft gezeten.

Ik heb vaak zat een pak drinken leeggeschonken, waar schimmel in zat. Nog nooit gedronken gelukkig! Als ik dan een nieuw pak pakte, hoefde ik het eigenlijk al niet meer :+

En ooit heb ik eens bechimmelde appelmoes gegeten. Ik denk dat ik daar de fobie van heb. (appelmoes zat toen nog in pak :P )

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 05:47

Ik ben hier ook vreselijk een miep in!
En al helemaal met sapjes,
nadat ik eens een keer een slok uit een niet doorzichtige fles had genomen en dat de klonten schimmel in mn mond dreven... :r

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:45

Ik word helemaal misselijk door jullie.

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:53

Dat heb ik ook enorm! Bij mijn vriendje zijn ze wat losser qua eten, daar eten ze gerust iets wat over datum is want "het kan nog makkelijk". Gatverdamme. Daar eet ik ook vaak mijn eigen meegebrachte eten. :o
Ik ben vaak genoeg ziek geworden omdat ik dacht dat ik de ketshup wel even kon gebruiken (wist ik veel dat dat ding al eeuwig open stond, daar gooien ze ook niks weg..)

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:59

Ik heb dat ook een beetje. Kijk sowiso áltijd naar de datum voor ik iets eet of
drink. En als iets los is zoals appelmoes kijk ik eerst heel goed of ik geen rare stipjes
zie of dat het stinkt.

Wel grappig want mijn moeder en broer doen dat dus niet en die dronken laatst
Sisi die 4 maand over de datum was :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:04

Beschimmelde kaas gooi k ook altijd weg, ik kan het niet voor elkaar krijgen om dát te eten...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:12

Ik herken het ook super goed. Ik ben onwijs bang om misselijk te worden en over te geven. Ik koop geen melk wat minder dan een week houdbaar is. Ook uit een pak drinken doe ik niet, bang dat het al kapot is. En een droog stukje kaas of een pot jam die al langer staat neem ik niet. Ik let daar altijd heel erg op.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:31

In de supermarkt ga ik trouwens ook altijd alles wat ik overdatum tegenkom braaf bij het personeel inleveren... :')

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:48

ow dankzij jullie allemaal ligt er dus zoveel snelverkoop voor mij in de winkels :+

ik eet werkelijk alles en ben nog nooit ziek geworden hoor. gewoon je gezond verstand gebruiken ff ruiken en eventueel eens proeven. youghurt is tot een maand na vervaldatum nog prima eetbaar bijvoorbeeld. enkel zaken als vlees moet je wat zorgvuldiger bekijken, maar ook dat is niet slecht een dag voor of op de vervaldag (je moet het natuurlijk wel niet nog een paar dagen in je eigen ijskast laten liggen he)