elke dag je haar wassen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Re: elke dag je haar wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:00

Ik was mijn haar eigenlijk elke dag. Soms sla ik een dag over. In het weekend vaak.
Gemiddeld was ik mijn haar 6x per week. Mijn haar is helaas snel vet, en draag het graag los. Dus dan vind ik het er niet fris uitzien als het ongewassen is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:08

Dat is nu eenmaal de vicieuze cirkel....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:09

... die onwijs moeilijk te doorbreken is, en steeds moeilijker te doorbreken wordt.

Die 'afkick'periode in de zomer dat ik terugging van 4-5x per week m'n haar wassen naar 2x was echt een hel. Maar het was het dubbel en dwars waard, want nu kan ik gemakkelijk 3 dagen lang m'n haar los laten hangen, en op de 4e dag moet ik een staart. En dan ziet het er nog niet vet uit :n

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:12

Ik was mijn haar ook iedere dag. Vroeger ( jaar of 12 ) een keer in de week :=.. Dat vond ik op een gegeven moment zo smerig dat ik m'n haren maar om de dag ben gaan wassen. Maar toen was mijn haar de tweede dag zo vet, dat ik gewoon iedere dag ben gaan wassen. Kan er ook niet tegen als ik m'n haar niet was, dan zit ik de hele dag aan m'n haar te plukken dat ik het zo smerig vind.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:41

Ik was eigenlijk ook wel bijna elke dag mijn haar. Ik vind dat gewoon wat fijner want na het paardrijden ruik je het ook zo :P
Heb er zelf niet echt last van dat het snel vet word als ik het een dagje niet was.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:53

ik was mijn haar ook om de dag... helaas hou ik van shampoo en conditioner en wordt dat soms dus vaker :+
zou beter zijn moest ik het minder doen, ben er telkens zo'n anderhalf uur mee kwijt...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:57

Het ligt er maar net aan wat ik doe. Na paardrijden altijd, zo ranzig als je gezweten hebt met een cap op en je gaat daarmee je schone bed in %)
Voor mijn werk heb ik 4 uur lang een koptelefoon op, zo'n bel ding. Wordt je haar ook niet blij van, het schuurt, je haar wordt er vettig van en een hip kapsel hoef je al helemaal niet te proberen :))
Maar gemiddeld genomen zo om de dag denk ik :j

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:02

Ik was mijn haar al jaren 1 x per week. Ik douche wel elke dag, maar dan doe ik mijn haar in een knijper/klem en wordt het niet nat. Hoe vaker ik het was hoe vetter het wordt. Ik rij zonder cap, dus daar heb ik ook geen last van.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:04

Ik was mijn haar om de dag, rij in de bak ook zonder cap dus geen last daarvan!
Ik douche wel elke dag maar doe mijn haar dan gewoon in een knot en let er op dat het niet nat wordt :o

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:12

Ik was mijn haar 2 keer per week, volgens mijn kapster is het niet goed voor je haar om het iedere dag te wassen.
Daarnaast heb ik behoorlijk droog haar en hoofdhuid dus het wordt gelukkig nooit vet.
Mijn kapster adviseerde me om mijn haar 1 keer per week te wassen maar dat vind ik toch wat weinig.
In de zomer als ik het sneller warm heb was ik mijn haar vaker., zo'n 4 tot 5 keer in de week.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:14

Ik was mijn haar 3 á 4 keer per week :j
Ik maak het eigenlijk nooit nat, of ik hou het helemaal droog of ik was het.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:16

Ik was mijn haar om de dag, en soms (als het warm weer is bijv. of na het sporten/paardrijden) iets vaker.
Van elke dag wassen wordt mijn haar droog en pluizig.
Ik gebruik wel elke dag conditioner, omdat ik anders niet goed door mijn haar heen kom als ik het wil kammen.. Ik heb nogal een dikke en lange bos haar, en wil dat het zo min mogelijk afbreekt.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:17

Ik was mijn haar om de dag.
Tenzij ik een cap heb gedragen dan was ik het zo ie zo :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:19

Misschien kan iemand mij iets uitleggen?

Veel mensen zeggen dat je van veelvuldig je haar wassen (iedere dag) je vet haar en vette hoofdhuid krijgt.
Mijn kapster en ook mijn burvrouw die kapster is zeggen allebei dat ik juist mijn haar niet al tevaak moet wassen omdat het anders nog droger wordt, dat rijmt toch niet helemaal?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:21

Focussed schreef:
Elke dag - of eigenlijk vaker dan 2x in de week - wassen is slecht voor je haar en je hoofdhuid.
Je zal het op korte termijn niet snel merken, maar op de lange termijn vaak wel.

Huidvet, oftewel talg of "sebum", houdt de hoofdhuid soepel en beschermt het haar en de hoofdhuid tegen UV-stralen, uitdroging, hitte en infecties van schimmels of bacterien.

Door het te vaak weg te wassen kun je op korte termijn last krijgen van droge hoofdhuid (geeft jeuk en roos), droog haar (wat zich vaak past uit als je het haar laat uitgroeien en je dus droge en snel-splijtende punten krijgt) en beschadigt haar (door hitte en UV straling). Ook zal je haar sneller typisch gaan "ruiken" naar talg of zelfs vies ruiken (naar bijvoorbeeld zweet). Dit komt omdat het menselijke talg (dat van zichzelf geurloos is) bacteriegroei tegenhoudt. Is dit talg weg, dan zullen bacteriën de tijd van hun leven hebben in jouw haar, hierdoor zal je haar sneller "typisch" ruiken en zal je zweet sneller gaan stinken door de bacteriewoekering.

Op de lange termijn kan je te maken krijgen met zo'n zwakke weerstand van huid en haar dat je schimmel- en bacteriele infecties kan gaan krijgen van de hoofdhuid.

Omdat het lichaam dit zelf wil voorkomen zal het steeds sneller talg gaan proberen aan te maken. Dit kan je merken door uit je ritme van wassen te gaan. Was je het bijvoorbeeld steeds 1x per dag, en doe je het dan eens 1x in de 3 dagen, dan zal je na 3 dagen een "sla-olie" hoofd hebben.
Deze talgproductie kan ontzettend snel versnellen, maar ontzettend langzaam vertragen. Je haar zal dus steeds sneller vet worden, maar terug gaan naar een "normale" productie kost veel tijd.

Ik waste het eerst 4x in de week, maar ben nu teruggegaan naar 2x. (In de zomervakantie, dit hele proces nam dus 8 weken in beslag). Als ik geen school of belangrijke afspraken heb dan was ik het 1 x in de week.
Deed ik dit vroeger, dan liep ik geheid rond met haar waar je soep van kon trekken, doe ik dat nu dan zien de meeste mensen niet eens dat het al een week ongewassen is.

Totale uitleg :D

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:21

Ik was het iedere dag. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:23

cissie schreef:
Misschien kan iemand mij iets uitleggen?

Veel mensen zeggen dat je van veelvuldig je haar wassen (iedere dag) je vet haar en vette hoofdhuid krijgt.
Mijn kapster en ook mijn burvrouw die kapster is zeggen allebei dat ik juist mijn haar niet al tevaak moet wassen omdat het anders nog droger wordt, dat rijmt toch niet helemaal?

Jawel doet het wel. :) Als je je haar wast haal je je natuurlijk talglaag eraf, dus zullen haar en hoofdhuid droger worden. Van veelvuldig wassen krijg je indirect vet haar en hoofdhuid omdat de dag dat je het niet wast de hoofdhuid direct als een gek een overmaat aan talg aan gaat maken en de boel dus vet wordt. Hier als aanvulling op mijn reactie een quote van Focussed, haar post staat op pagina 3.

edit en hierboven. :D
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 14-05-10 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:31

Ik douche en was om de dag/om de twee dagen. Rijd met cap, maar geen last van een 'zweethoofd', nooit gehad.

Mijn haar is absoluut niet vet, glanst en ziet er gezond uit :)

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:59

Ik doe het ongeveer om de dag, soms sla ik het is twee dagen over en soms is het ook twee dagen achter elkaar, net hoe het uitkomt. :)

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:03

ik was mijn haar iedere dag. ik zal ook wel moeten want het is echt vet een dag later. ik wil er dan niet mee over straat.
in principe is het niet goed voor je haar volgens mij maar goed. het hangt denk ik ook van de shampoo af. sommige shampoos houden mijn haar langer mooi dan anderen. ik gebruik andrelon =)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:04

Focussed schreef:
... die onwijs moeilijk te doorbreken is, en steeds moeilijker te doorbreken wordt.

Die 'afkick'periode in de zomer dat ik terugging van 4-5x per week m'n haar wassen naar 2x was echt een hel. Maar het was het dubbel en dwars waard, want nu kan ik gemakkelijk 3 dagen lang m'n haar los laten hangen, en op de 4e dag moet ik een staart. En dan ziet het er nog niet vet uit :n

Helpt ook niet bij iedereen ;)
Heb ook vanalles geprobeerd, ook weinig wassen en ook dat helpt niet.
Was het nu 2 a 3 keer per week.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:08

In principe kan je bij iedereen de talgproductie naar het minimale terug brengen. Als je van nature een hoge talgproductie hebt (wat in feite alleen door omstandigheden - onder invloed van hormonen - of door eigen schuld tot stand komt) zal het alleen langer duren voor je uit die vicieuze cirkel bent. Bij de een duurt het 4 weken, bij de ander een half jaar. Kwestie van doorzetten en de tijd uitzingen. (En vooral niet stiekem toch af en toe na 2 dagen weer wassen)

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:02

Vroeger waste ik mijn haar wel elke dag, maar had later ook gehoord dat dat helemaal niet goed is. Nu was ik het om de dag :D

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:04

Oke bedankt voor de uitleg, snap de achterliggende gedachten erachter, ergens ook best logisch dus!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:05

ik was het elke dag meestal, in elk geval elke dag onder de kraan, omdat ik wel elke dag een cap op mijn kop heb :D