Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
.. Dat vond ik op een gegeven moment zo smerig dat ik m'n haren maar om de dag ben gaan wassen. Maar toen was mijn haar de tweede dag zo vet, dat ik gewoon iedere dag ben gaan wassen. Kan er ook niet tegen als ik m'n haar niet was, dan zit ik de hele dag aan m'n haar te plukken dat ik het zo smerig vind. 

Focussed schreef:Elke dag - of eigenlijk vaker dan 2x in de week - wassen is slecht voor je haar en je hoofdhuid.
Je zal het op korte termijn niet snel merken, maar op de lange termijn vaak wel.
Huidvet, oftewel talg of "sebum", houdt de hoofdhuid soepel en beschermt het haar en de hoofdhuid tegen UV-stralen, uitdroging, hitte en infecties van schimmels of bacterien.
Door het te vaak weg te wassen kun je op korte termijn last krijgen van droge hoofdhuid (geeft jeuk en roos), droog haar (wat zich vaak past uit als je het haar laat uitgroeien en je dus droge en snel-splijtende punten krijgt) en beschadigt haar (door hitte en UV straling). Ook zal je haar sneller typisch gaan "ruiken" naar talg of zelfs vies ruiken (naar bijvoorbeeld zweet). Dit komt omdat het menselijke talg (dat van zichzelf geurloos is) bacteriegroei tegenhoudt. Is dit talg weg, dan zullen bacteriën de tijd van hun leven hebben in jouw haar, hierdoor zal je haar sneller "typisch" ruiken en zal je zweet sneller gaan stinken door de bacteriewoekering.
Op de lange termijn kan je te maken krijgen met zo'n zwakke weerstand van huid en haar dat je schimmel- en bacteriele infecties kan gaan krijgen van de hoofdhuid.
Omdat het lichaam dit zelf wil voorkomen zal het steeds sneller talg gaan proberen aan te maken. Dit kan je merken door uit je ritme van wassen te gaan. Was je het bijvoorbeeld steeds 1x per dag, en doe je het dan eens 1x in de 3 dagen, dan zal je na 3 dagen een "sla-olie" hoofd hebben.
Deze talgproductie kan ontzettend snel versnellen, maar ontzettend langzaam vertragen. Je haar zal dus steeds sneller vet worden, maar terug gaan naar een "normale" productie kost veel tijd.
Ik waste het eerst 4x in de week, maar ben nu teruggegaan naar 2x. (In de zomervakantie, dit hele proces nam dus 8 weken in beslag). Als ik geen school of belangrijke afspraken heb dan was ik het 1 x in de week.
Deed ik dit vroeger, dan liep ik geheid rond met haar waar je soep van kon trekken, doe ik dat nu dan zien de meeste mensen niet eens dat het al een week ongewassen is.
cissie schreef:Misschien kan iemand mij iets uitleggen?
Veel mensen zeggen dat je van veelvuldig je haar wassen (iedere dag) je vet haar en vette hoofdhuid krijgt.
Mijn kapster en ook mijn burvrouw die kapster is zeggen allebei dat ik juist mijn haar niet al tevaak moet wassen omdat het anders nog droger wordt, dat rijmt toch niet helemaal?
Als je je haar wast haal je je natuurlijk talglaag eraf, dus zullen haar en hoofdhuid droger worden. Van veelvuldig wassen krijg je indirect vet haar en hoofdhuid omdat de dag dat je het niet wast de hoofdhuid direct als een gek een overmaat aan talg aan gaat maken en de boel dus vet wordt. Hier als aanvulling op mijn reactie een quote van Focussed, haar post staat op pagina 3.

Focussed schreef:... die onwijs moeilijk te doorbreken is, en steeds moeilijker te doorbreken wordt.
Die 'afkick'periode in de zomer dat ik terugging van 4-5x per week m'n haar wassen naar 2x was echt een hel. Maar het was het dubbel en dwars waard, want nu kan ik gemakkelijk 3 dagen lang m'n haar los laten hangen, en op de 4e dag moet ik een staart. En dan ziet het er nog niet vet uit