[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:28

Naomi_Haffie schreef:
Zo, heb hem ook.

Dus het beste om te beginnen is op de eerste dag van m'n ongesteldheid?
Ja :j

Naomi_Haffie

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:58

hmm.. ben vandaag ( vanmiddag :+ ) Ongesteld geworden,
Dus dan kan ik hem zo innemen ?

Kan ik hem dan morgenochtend weer in nemen of moet ik hem dan weer savonds nemen?

En je moet het pilletje nemen waar dinsdag bij staat vandaag toch?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:59

Ja, dan kan je vandaag beginnen, volgens mij gewoon op een
vast tijdstip en inderdaad dan met die waar dinsdag staat
beginnen. :)

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:07

Okee :) ,

Dan als ik hem zometeen in neem, en morgen om half 6 en dan nog een week om half 6 .. en daarna waarschijnlijk weer later? ( dan is m'n stage afgelopen .. )

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:18

Ik zou vooral in het begin dan proberen hem voor het slapen gaan in te nemen, zodat je iedere keer rond dezelfde tijd zit.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:23

Okee dan ga ik dat proberen , had het liever sochtends gehad maar het is niet anders :) !

Heb trouwens de stediril 30 ..
Hoop niet dat ik klachten krijg oid

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:27

klachten kan altijd gebeuren, ik zal de laatste zijn die dat ontkent! Maar dat is zo afhankelijk per persoon dat daar weinig zinnigs over te zeggen is.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:29

Oke, Ben benieuwd hoe het bij mij aanslaat.. :P

Sorry voor de vele vragen trouwens :+

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:33

Maakt niet uit daar zijn we hier voor! Ik ben apothekersassistente en probeer waar ik kan vragen te beantwoorden of mensen door te verwijzen naar websites met veel informatie.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:05

Op de verpakking van mijn nuvaring staat dat ik deze niet warmer dan 30 graden moet bewaren; hoe serieus moet ik dit nemen?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:01

serieus! Werkzaamheid kan bij hogere temperaturen aangetast worden.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:05

2 á 3 graden?
Ok ;(
Ik laat wel nieuwe versturen. Of zou het tijdens de post te warm zijn?
Moeilijk moeilijk..

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:18

ligt er aan wie het verstuurd en waar naar toe. Wij krijgen ze van de groothandel in koelboxen geleverd, maar opzich kunnen ze bij kamertemperatuur.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:21

Hmm.. Van persoon naar persoon Nederland naar Frankrijk?
Anders weet ik echt even niet hoe ik eraan moet geraken..
Dit is *piep*

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:59

Gekoeld pakket is altijd goed. Elementen blijven erg lang koelen dus het zou moeten kunnen!

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:55

Hmmm.. dinsdag dacht ik tog écht dat ik ongesteld werd..
Pilletje ingenomen, volgende dag alleen maar een bruinige afscheiding ..
Evenals woensdag, de rest van de dagen niets meer gehad ?
Ben dus niet echt ongesteld geworden denk ik,

vorig weekend wel voor het eerst seks gehad, maar dat heeft er toch niets mee te maken?

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:17

Nou ik kom hier even met een beetje een ja hoe zullen we het noemen... verlegen houding. }:0

Ik ben nou inmiddels 18 jaar en mijn moeder is 7jaar geleden overleden aan borstkanker.
Nadat ze was overleden heeft mijn vader met de dokter en mn soort van pleegmoeder - de moeder van mn allerbeste vriendin, ken haar al vanaf een jaar of 4/5 en heeft mijn moeder extra verzorgd in de tijd dat ze ziek was - een overleg gehad om mij na mn 18e jaar ook te laten testen op borstkanker of iets in die richting. Nou wil dat zelf wel erg graag, maar toch vind ik het eng.

Ik heb al bijna een halfjaar een goede relatie en heb het ook erg fijn met hem en ja we hebben al meerdere malen seks gehad, maar... ik zit niet aan de pil.
Nou wil ik dat uiteraard wel, want dat maakt het soms net iets makkelijker en ook puur uit voorzorg!
Maar nou zit ik toch wel een beetje een probleem.
Ik durf wél zo de huisarts te bellen om voor mezelf een afspraak te maken, want wil volgende week toch een keer langs voor allergietest. Maar omdat ik een beetje een verleden heb, is er door enkele mensen mij afgeraden om aan de pil te gaan. En hebben ze mij bijvoorbeeld een spiraaltje of inderdaad dat nieuwe een nuvaring(?) aangeraden. Nou wil ik dat eigenlijk allemaal niet, want ik ben best regelmatig ongesteld en heb geen zin dat er allemaal rare dingen gaan gebeuren met mijn lichaam, maar toch denk ik er over na. Uit voorzorg is dan eigenlijk de voornaamste reden. :)

Maar nou is mijn vraag eigenlijk, hoe denken jullie er over? Kunnen jullie mij misschien hierbij een beetje informeren?
Ja ik heb dit topic al doorgelezen, maar omdat ik zelf een beetje in een lastige situatie zit, vraag ik het even.

Nou gaat het dus meer om de hormonen, deze kunnen een verkeerd effect op mij krijgen m.b.t. het kanker-gebied is mij verteld. is dat ook zo?

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen en mij over de streep kunnen helpen. Uiteraard ga ik met deze vragen ook naar de HA, maar ik vind het fijn om even te horen wat jullie er bijvoorbeeld van zouden denken. :)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:33

Wat betreft kanker heb ik geen flauw idee, wel heb ik erg veel positieve ervaringen voor je over de nuvaring. Ik vraag me alleen af waarom ze je hebben afgeraden om aan de pil te gaan?
In principe is de nuvaring overigens hetzelfde als de pil, alleen slik je de pil elke dag, en vervang je je nuvaring elke 3 weken, maar qua hormonen enzo is ie hetzelfde.
En dus ook gewoon 3 weken in, 1 stopweek.

lillytjuh schreef:
Gekoeld pakket is altijd goed. Elementen blijven erg lang koelen dus het zou moeten kunnen!

Dan ga ik dat maar proberen..
Wat een gedoe zeg, alleen maar doordat ik stom bezig ben en niet nadenk :=

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:42

de pil is mij afgeraden i.v.m. de hoeveelheid hormonen er in. er is mij gezegd dat de nuvaring vele malen minder hormonen bevat dan de pil.
Nou weet ik zelf eigenlijk niet precies hoe het zit, maar het heeft iig met de hoeveelheid hormonen te maken. want een te veel kan kankerverwekkend zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:44

PureSylk schreef:
In principe is de nuvaring overigens hetzelfde als de pil, alleen slik je de pil elke dag, en vervang je je nuvaring elke 3 weken, maar qua hormonen enzo is ie hetzelfde.

Dat klopt niet, de Nuvaring en de Mirena (hormonenspiraaltje) bevatten minder hormonen dan de pil. Dit omdat de werking veel plaatselijker is.

Anseltje, wat betreft een verhoogd risico op kanker bij gebruik van anticonceptie die hormonen bevat weet ik te weinig, dat is iets dat je sowieso bij de dokter ter sprake moet brengen.

Een echte menstruatiecyclus heb je sowieso niet meer met de pil of nuvaring, maar beiden werken wel hetzelfde met 3 weken gebruiken en dan een stopweek. Dus regelmaat blijf je dan wel houden.
Als je helemaal geen hormonen wilt is een koperspiraal een optie. Nadeel daarvan is dat de menstruatie heftiger kan worden. Hoeft niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden mocht je nu al een zware menstruatie hebben.

Succes ermee! :)

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:58

Ja idd, dat de nuvaring minder hormonen bevat dan de pil is mij ook verteld. En idd ook precies wat jij zegt met de werking en de plaats ervan.

Nou ben ik zelf ook wel een beetje een heftig mens op reactie van hormonen, dus al met al gaat dat wel even een zoektochtje worden voor mij denk ik. Maar we zullen zien, ik ben niet bang om iets te slikken. Heb dat denk ik uiteindelijk liever als zo'n ring of een spiraaltje. Maar als dat uiteindelijk beter is, dan ga ik daar natuurlijk ook voor. :)

Het laatste jaar heb ik eigenlijk wel altijd al eenzelfde menstruatie gehad. Eerste hevig en dan ook echt goed krampen, tweede dag alweer een stuk minder en kan ik ook veel meer en dan de rest heb ik nergens last van en voel ik me ook gewoon normaal. De eerste dag voornamelijk is soms echt een hel voor mij.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:09

Nuvaring bevat idd minder hormonen en die ring is echt vele malen fijner dan de pil! je hoeft er minder vaak aan te denken, je kan spontaan ergens blijven slapen (wat niet kan als je de pil niet mee hebt ;) ) en ik voel er niks van en het zit echt fijn! Bovendien voel ik me ook veel fijner dan met de pil! (hoeveel minder hangt van de pil af maar ik slikte microgynon 30 en in nuvaring zit de helft)

Even over borstkanker... ik neem dan aan dat je moeder een hormonaal aangestuurde borstkanker heeft gehad? Mijn moeder heeft ook borstkanker gehad maar had een 'gewone kanker' die ook in haar hoofd/botten/darmen/overal had kunnen zitten, was wel zeer agressief maar ik maak niet meer kans op kanker dan ieder ander. Dat ligt bij hormonaal aangestuurde kanker anders, vandaar.

Zo'n ring lijkt misschien eng en niet fijn maar als je hem uiteindelijk gebruikt valt het reuze mee! Mij leek het eerst ook beetje eng en had gedacht dat je hem zou voelen maar dat is niet zo, bij mij iig niet (en dat is bij 80% van de vrouwen zo). Mijn vriend voelt hem ook niet.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:12

Ilsemarie schreef:
Zo'n ring lijkt misschien eng en niet fijn maar als je hem uiteindelijk gebruikt valt het reuze mee! Mij leek het eerst ook beetje eng en had gedacht dat je hem zou voelen maar dat is niet zo, bij mij iig niet (en dat is bij 80% van de vrouwen zo). Mijn vriend voelt hem ook niet.

Ik voel em ook totaaaal niet.
Vindt em echt alleen maar fijn.
Als je vriend em wel voelt is dat in principe ook geen probleem. Hij mag 3 uur (per 24 uur meen ik) uit zijn.

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:25

Ilsemarie schreef:
Nuvaring bevat idd minder hormonen en die ring is echt vele malen fijner dan de pil! je hoeft er minder vaak aan te denken, je kan spontaan ergens blijven slapen (wat niet kan als je de pil niet mee hebt ;) ) en ik voel er niks van en het zit echt fijn! Bovendien voel ik me ook veel fijner dan met de pil! (hoeveel minder hangt van de pil af maar ik slikte microgynon 30 en in nuvaring zit de helft)

Even over borstkanker... ik neem dan aan dat je moeder een hormonaal aangestuurde borstkanker heeft gehad? Mijn moeder heeft ook borstkanker gehad maar had een 'gewone kanker' die ook in haar hoofd/botten/darmen/overal had kunnen zitten, was wel zeer agressief maar ik maak niet meer kans op kanker dan ieder ander. Dat ligt bij hormonaal aangestuurde kanker anders, vandaar.

Het verleden van mijn moeder qua kanker weet ik zelf eigenlijk niet. Ik weet wel dat ze een tijdje kankervrij is geweest, maar na een controle toch bleek dat er uitzaaiingen in haar hele leven had. Dus soort van leukomie? Maar hoe de kanker er is gekomen weet ik zelf eigenlijk niet. Ik was zelf nog amper elf toen ze overleed. Ze heeft wel ooit tegen mij gezegd door een knal van een hockeystick, kan dat?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:17

Hoelang houden jullie je stopweek? :)