Abortus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:10

Ik ben niet tegen abortus tot een bepaald termijn. Iedereen kan een "inschattingsfout" maken of simpelweg onverantwoordelijk zijn. Maar tot een bepaalde grens moet je gewoon accepteren dat het kind er zit en eraan komt. Het topic waar jij naar verwijst in je beginpost is heftig. Ik vind die termijn dus ook veel te ver op weg in de zwangerschap. Wettelijk gezien mag het maar ethisch onverantwoord.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 03-03-10 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:15

Ik vind bij medische oorzaak het wel gerechtvaardigd om een late abortus uit te voeren. Zeker als het kind lijdt en geen enkele overlevingskans heeft is de zwangerschap die uigedragen zou moeten worden heel erg belastend.

Voor alle overige gevallen ligt voor mij de grens wel bij 12 weken. Dat is ook de periode waarin de natuur het meest afstoot bij niet levensvatbaar.

Maar later, nee. En ik vind het al zéker niet goed voor vrouwen die bewust niet gekozen hebben voor geen anticonceptie. Het zgn oepsverhaal. Oud genoeg voor seks, is oud genoeg om een condoom te kopen. En de voorlichtingslessen zijn op scholen goed genoeg om dat te weten.

Bij verkrachting wordt er iig bij de aangifte je de mogelijkheid geboden tot een morning afterbehandeling.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:15

Ik ben pro abortus (goh, wat klinkt dat raar....)
Ik ben zelf bewust kinderloos en zou me geen raad weten als ik ineens te horen zou krijgen dat ik zwanger zou zijn. Ik ben niet voor niets bewust kinderloos. Uiteraard doe ik er in basis alles aan om een zwangerschap te voorkomen.

De stelling van abortus na onbeschermde gemeenschap, tja.. Ja, had voorkomen kunnen (en moeten) worden, maar ik vind het erg zwart/wit om te zeggen: Eigen schuld dikke bult.
Want wat heeft dat kind daar aan? Geboren worden als ongewenst lijkt me voor het kind ook geen pretje

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:18

Ayasha schreef:
Het kan nu een hele botte vraag zijn, en ik wil echt niemand voor het hoofd stoten van de tegenstanders maar ... Waarom mag men een kind niet weg laten halen (en dus het heft in eigen handen nemen wb leven en dood), maar is het wel gewoon geaccepteerd om álles te doen om zwanger te worden en om kinderen die eigenlijk niet levensvatbaar zijn ten koste van alles in leven te houden met de kans dat ze het niet halen? (en dus ook het heft in eigen handen nemen wb leven en dood)

Is een andere discussie maar imo ook niet altijd zinvol en terecht. Als je kind niet levensvatbaar is en niet ouder wordt dan een paar weken of maanden waarom ga je dan door? Zelfde met doodzieke dieren, en dat is weer anders...Je beslist over leven en dood.
Maar nogmaals: je kunt in NL prima aan anticonceptie komen en een onnodige zwangerschap is niet meer zo onvoorkombaar als vroegah.

Dwang tot abortus is idd de keerzijde van deze bevochten rechtssituatie. Ik vind dat echt walgelijk.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:19

Daarom Stef ben ik wel voor abortus in de eerste fase. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:21

kan zijn pauline, maar ik zie hier al een paar x de uitspraak: Eigen schuld dikke bult (of vergelijkbaar) langs komen.
Stel nou dat ik niks aan anticonceptie zou doen, en ik wordt zwanger. Dan wordt ik dus geacht volgens een aantal bokkers het kind te houden. Nou, lekker leven krijgt dat kind dan, ik heb helemaal niks met kinderen :n (opletten, nu komen de argumenten: Jah, maar dan is het van jezelf, dat is anders. Als je het 9 mnd bij je hebt gedragen hou je er al van... blabla)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:22

Ik ben pro abortus want...mocht ik zwanger vallen in volgende situaties overweeg ik een abortus:

* Ik te jong zou geweest zijn en nog schoolgaand was. (ben er nu wel 22)
* Ik niet klaar ben om een kind op te voeden.
* Ik seksueel aangerand zou zijn.
* Ik mijn kind geen goede toekomst kan bieden in een warm nestje.
* Mijn kindje een zware afwijking zou hebben.
* Mijn anticonceptie niet gewerkt heeft, want je neemt het als je geen kinderen wilt.

Zo dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 03-03-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:22

ik ben voor abortus als je bv verkracht bent of dat je een gehandicapt kind in je hebt en anders ben ik er zwaar tegen.
ik heb 3d echo's laten maken met 27 weken zwangerschap als je dan je kindje ziet dan weet je waarvoor je het allemaal doet

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:25

stef schreef:
kan zijn pauline, maar ik zie hier al een paar x de uitspraak: Eigen schuld dikke bult (of vergelijkbaar) langs komen.
Stel nou dat ik niks aan anticonceptie zou doen, en ik wordt zwanger. Dan wordt ik dus geacht volgens een aantal bokkers het kind te houden. Nou, lekker leven krijgt dat kind dan, ik heb helemaal niks met kinderen :n (opletten, nu komen de argumenten: Jah, maar dan is het van jezelf, dat is anders. Als je het 9 mnd bij je hebt gedragen hou je er al van... blabla)

Naja dat is denk ik heel persoonlijk en kan niemand voor je invullen. Maar tot hoever in de zwangerschap zou je het weg laten halen dan?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:41

stef schreef:
De stelling van abortus na onbeschermde gemeenschap, tja.. Ja, had voorkomen kunnen (en moeten) worden, maar ik vind het erg zwart/wit om te zeggen: Eigen schuld dikke bult.
Want wat heeft dat kind daar aan? Geboren worden als ongewenst lijkt me voor het kind ook geen pretje

Waarschijnlijk vinden anderen me nu respectloos, maar ik geef gewoon antwoord op een vraag.
Ik vind het goed dat iemand die liever geen kinderen wil, er mogelijkheden voor heeft om er alles aan te doen niet zwanger te worden. Ga je gang, iedereen is vrij te kiezen.
Maar, als je seks hebt, weet je dat de kans er in zit dat je zwanger raakt. En dat is een situatie waar je hoe dan ook mee moet dealen. Abortus of niet.
Een kind als ongewenst zien is een instelling, geen 'gevoel' wat je hebt. Het is een kwestie van er voor willen gaan. Het alternatief is dat het kind moet sterven.
In Nederland hebben mensen de keus... Of we slaan een andere richting in dan ik eigenlijk had gepland, of ik dood mijn kind. Ik persoonlijk vind het moeilijk te verkroppen dat mensen in zo'n geval voor het 2e kiezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:50

_ella_: Maakt mij niet uit hoe je het ziet, ik zou er niet voor willen gaan, mocht ik onverhoeds toch zwanger worden.
Klopt dat het ontzettend stom is om geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken als je geen kinderen wilt, daar zal ik ook niks van zeggen. Maar als je dan zwanger wordt, en je wilt echt geen kinderen, moet je het kind dan toch maar houden terwijl het kind ongewenst is en ook zo opgevoed zal worden, waarmee het kind dus geen goede toekomst heeft?

Tot wanneer ik het weg zou laten halen? Tot zolang het kan. Mocht het noodzakelijk zijn om het kind uit te dragen, zou ik kijken wat de mogelijkheden tot afstaan voor adoptie zijn

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:08

stef schreef:
_ella_: Maakt mij niet uit hoe je het ziet, ik zou er niet voor willen gaan, mocht ik onverhoeds toch zwanger worden.
Klopt dat het ontzettend stom is om geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken als je geen kinderen wilt, daar zal ik ook niks van zeggen. Maar als je dan zwanger wordt, en je wilt echt geen kinderen, moet je het kind dan toch maar houden terwijl het kind ongewenst is en ook zo opgevoed zal worden, waarmee het kind dus geen goede toekomst heeft?

Ten eerste, ik hoop voor jou echt dat je nooit zwanger wordt. Dat wens ik ook niemand toe die de keus gemaakt heeft kinderloos te blijven.
Realiteit is helaas, dat het toch kan gebeuren.
Een kind is ongewenst, omdat de moeder (of vader) dat zo ziet. Die goede of slechte toekomst is imo gewoon een keus, hangt af van je eigen instelling. Alternatief is dat het kind moet sterven.
Ik vind het hartstikke goed en verantwoordelijk dat je er alles aan doet niet zwanger te worden. Maar, dat maakt het imo nog niet oke om je kind te doden omdat 'je er alles aan gedaan hebt'.
Laatst bijgewerkt door _Ella_ op 03-03-10 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:13

Alles er aan doen, echt niet willen, dan kun je je toch laten steriliseren?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:33

ulysse1 schreef:
JIJ hebt duidelijk geen gevoel en inderdaad als een hartje klopt, en dat doet het inderdaad al op 20-21 dagen, dan leeft het en ja, dan ben ik tegen abortus, dat kan makkelijk vr die termijn en verder is het het beste dat ik mij hier niet meer druk over maak.

Dan klopt het niet hoorbaar.. Ik zat op 4 weken en er was echt geen hartslag te zien of te horen. de vrucht was zo groot als een pinda.

Ik heb een abortus/opgewekte miskraam via de abortuspil ondergaan vorig jaar januari. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad en ik heb vanaf het begin gedacht dat dit de beste oplossing was. Mijn redenen zal ik hier niet ventileren, ik was ook gewoon aan de pil, maar toch is het gebeurd.

Ik vind dat we in een land leven waar we een keuze hebben. Er zijn genoeg landen waar vrouwen geen keuze hebben en waar vervolgens de kinderen op straat worden gedumpt, worden verkocht, met HIV worden geboren of de prostitutie in gaan met 5 jaar. Hier in Nederland kan iedere vrouw een keuze voor zichzelf maken, daar is de wet naar. En zo lang het van de wet mag, hebben anderen het maar te respecteren als je de keus maakt een vrucht te laten verwijderen. Of deze vrucht nou 3, 10 of 22 weken oud is.

Een kind op de wereld zeten wat ongewenst is, is in mijn ogen veel erger dan er voor kiezen de zwangerschap af te breken.

En voor zover ik weet spreekt men pas van daadwerkelijke moord als een kind voor de eerste keer adem heeft gehaad buiten de baarmoeder.

En de reden dat ik niet voor adoptie heb gekozen is omdat ik dit emotioneel niet aan had gekund, als een kind er eenmaal is heb je direct een band.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:38

Dat zie ik gevoelsmatig echt anders Tallie. Pas moord als het kind adem heeft gehaald buiten de baarmoeder. Zal juridisch zo gelden, maar ik vind van niet.
En het is makkelijk gezegd dat het erger is om een kind op de wereld te zetten dat ogewenst is. Je neemt je verantwoordelijkheid gewoon niet als je een zwangerschap zo laat nog afbreekt, 22 weken! Ik heb het niet over de eerste 3 maanden, hoewel ik dat niet zou kunnen.

En ook ik heb wel een idee waar ik over praat. Ik was zwanger van de derde 8 weken toen mijn ex ervandoor ging en het kind maar weg moest als overtollige last. En het is echt niet makkelijker als je al 2 kinderen hebt, ik had mijn handen nodig voor 2 intens verdrietige jongetjes, wat moest ik met een derde?
Maar toch..ik had voor haar gekozen. Of het, toen nog. En ze is geboren en is nu een prachtmeid van 2. En het was fiets zwaar, en is het nog, maar mijn kinderen zijn me alles waard. En ik ben er trots op dat ze er is, dat ze leeft en dat ik ondanks de druk van anderen haar niet weg heb laten halen.

Nog een edit: ik voelde al een band met de kinderen in mijn baarmoeder, vanaf de test was het gewoon mijn kind.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:40

Tallie1979 schreef:
En de reden dat ik niet voor adoptie heb gekozen is omdat ik dit emotioneel niet aan had gekund, als een kind er eenmaal is heb je direct een band.

Met dat verschil dat jij er vroeg bij was en je op 4 weken zwangerschap echt nog maar spreekt over een klompje cellen. Deel van de discussie hier is 'hoe denk je over abortus op een kindje dat bijná zou kunnen overleven'. Een kindje wat je al kunt voelen schoppen en wat zelfs al een band kan hebben met een mama die praat en zingt tegen haar bolle buikje..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:42

Pauline schreef:
Nog een edit: ik voelde al een band met de kinderen in mijn baarmoeder, vanaf de test was het gewoon mijn kind.

Natuurlijk voel dat zo als je een kinderwens hebt. Maar wat als je die niet hebt. Dan blijft het toch, zeker die eerste weken, een abstract 'ding', ik kan me dat wel voorstellen. Ik kan me ook wel voorstellen dat je dan niet meekijkt naar een echo, niet wilt weten hoe het er in je buik uitziet. Want dat is me een partij confronterend..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:44

Ja, gevoelsmatig zal het zo zijn Pauline, maar wetmatig dus niet :) Dat mag jij uiteraard anders zien hoor, daar niet van, maar technisch gezien mag je dus niet over moord spreken, anders zou het bij wet niet toegestaan zijn om abortus te plegen ;)

Chubby schreef:
Tallie1979 schreef:

Met dat verschil dat jij er vroeg bij was en je op 4 weken zwangerschap echt nog maar spreekt over een klompje cellen. Deel van de discussie hier is 'hoe denk je over abortus op een kindje dat bijná zou kunnen overleven'. Een kindje wat je al kunt voelen schoppen en wat zelfs al een band kan hebben met een mama die praat en zingt tegen haar bolle buikje..

Ja, ik heb het "makkelijker" gehad. Ik heb de echo gezien en zag alleen een zwart vlekje, geen kloppend hartje, geen beweging, gewoon een "pinda" zogezegd. Ik heb er wel over nagedacht hoor, wat nou als het echt al een mensje was geweest, ik weet niet of ik het dan ook zo "makkelijk" had kunnen doen.

Gelukkig heb ik dus geen hartje zien kloppen omdat ik er zo vroeg bij was, ze schatte de vrucht op 3 tot 4 weken.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:49

dit blijft altijd een lastig onderwerp met veel verschillende meningen

ik denk dat bij een ongewenste zwangerschap, geen goede basis voor het kindje of verkrachting een abortus mogelijk moet zijn
echter vind ik wel dat als je sex hebt je weet dat je zwanger kan raken en die verantwoordelijkheid moet nemen
dan bedoel ik voorbehoedsmiddelen dan nog kan je zwanger raken
het lijkt allen wel alsof sommige er tegenwoordig wel heel makkelijk over denken
dat ze onbeschermde sex hebben en een eventuele zwangerschap heel makkelijk onderbreken

naar mijn mening moet de abortus grens liggen rond de 12 weken maximaal
alleen bij bepaalde uitzonderingen zoals gevaar voor de gezondheid van de moeder of een dermate gehandicapt kindje dat weinig tot geen levensvatbaarheid heeft
ook als er sprake is van verkrachting moet de grens wat verder op geschoven worden
het emotionele circus waar je dan inzit is zo heftig dat een abortus tot 16 weken mogelijk moet zijn

het is wel een leven waar je over beslist en daar moet je verantwoord mee omgaan

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:49

ik ben blij dat de mogelijkheid er is. Wel vind ik dat het aantal weken veel lager moet. Met 20 weken een kind weg halen vind ik persoonlijk te ver gaan. Mijn persoonlijke grens ligt rond de 8 weken. Ik ben van mening dat je vaak wel een beetje verwacht wanneer je zwanger zou kunnen zijn maar door angst geen test wil doen. ALs je niet secuur bent met voorbehoedsmiddelen doel ik dan op!
Ieder heeft weer zijn eigen rede voor een abortus, dat respecteer ik maar voor mezelf vind ik het soms wel moeilijk als het na 8 weken is. Ieder weer een eigen keuze..
Ik ben dus wel voorstander maar tot 8 weken, tenzij in bijzondere gevallen (verkrachting o.i.d)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:53

Ik wist het meteen dat ik zwanger was. Guttegut, ik was me daar een DRAAK!! :oo Ik wist het dus al voor ik tests deed. Ik heb ook 2 testen gekocht en tegelijk gedaan, ik heb nog nooit iets zo snel roze strepen zien geven..

Voor mij is het dus moeilijk voor te stellen dat er mensen zijn die het niet merken, maar goed, we zitten allemaal anders in elkaar. Ik weet echter nu wat ik kan verwachten en dat als ik ooit nog kinderen mocht krijgen, hun pappie errug sterk in zijn schoenen mag staan, omdat ik echt overal op schiet met die hormonen in mijn lijf.. :+

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:53

Chubby schreef:
Deel van de discussie hier is 'hoe denk je over abortus op een kindje dat bijná zou kunnen overleven'. Een kindje wat je al kunt voelen schoppen en wat zelfs al een band kan hebben met een mama die praat en zingt tegen haar bolle buikje..

Vaak zou zo'n kindje niet direct dood zijn na de geboorte (als het geboren zou worden op de dag van de abortus). Het zou huilen, je vinger vastpakken, en misschien zelfs een plasje doen. Het leeft dus echt, en het kan ook gewoon overleven, alleen nog wel met behulp van mama's buik.
Maar omdat het gedood wordt op een plaats waar het leven niet zichtbaar is (nog in de buik van de moeder) noemt men het geen moord.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:58

_Ella_ schreef:
Chubby schreef:
Deel van de discussie hier is 'hoe denk je over abortus op een kindje dat bijná zou kunnen overleven'. Een kindje wat je al kunt voelen schoppen en wat zelfs al een band kan hebben met een mama die praat en zingt tegen haar bolle buikje..

Vaak zou zo'n kindje niet direct dood zijn na de geboorte (als het geboren zou worden op de dag van de abortus). Het zou huilen, je vinger vastpakken, en misschien zelfs een plasje doen. Het leeft dus echt, en het kan ook gewoon overleven, alleen nog wel met behulp van mama's buik.
Maar omdat het gedood wordt op een plaats waar het leven niet zichtbaar is (nog in de buik van de moeder) noemt men het geen moord.

Weet je heel zeker dat een baby van 20 weken is staat is om te huilen? :? Volgens mij zijn de longen dan nml nog helemaal niet volgroeid..

Vrienden van mijn zusje hebben een kindje verloren wat gehaald is op 22 weken. Ze hebben weeen opgewekt en het kindje is in 1x geboren. Dit was omdat het kindje een open ruggetje had. Zodra de weeen werden opgewekt stief het kindje in de baarmoeder.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:58

Maar 8 weken (of zelfs 12 weken) is echt niet veel tijd om erachter te komen vind ik hoor.

Stel iemand die al verschillende jaren aan de pil is, en ook nog eens af en toe onregelmatig ongestelt is (of soms eens een maandje niet), raakt zwanger.

Nou, dan ben je zo over die 8 weken gaan als je niet zo bezig bent met mogelijke zwangerschap enzo. Het gaat tenslotte al jaren goed dus waarom anders denken...
En dan sta je daar mooi zwanger te zijn. In het ergste geval gaan ze dan naar zo'n illigale abortusdame of wat dan ook, want dat zal zeker (weer) gebeuren als je de wettelijke grens naar beneden haalt.

En dan ben je even ver als je nu bent, alleen gebeurt de abortus met véél meer risico's dan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:59

ik ben zeker niet tegen abortus maar dat topic waar de ts naar toe verwijst dan juist weer wel

Als iemand door eigen schuld zwanger raakt (weet dat je de pil niet slikt) samen woont en geld heb...en dan ong 17 weken zwanger ben dan ben je IMO geheel verkeerd bezig

En het is zo lekker makkelijk om te roepen ik ben niet in orde, ik wil het niet, kan geld niet missen, wil nog zoveel...wie neukt moet verantwoording nemen

In geval van verkrachting, niet levensvatbaar, of veels te jong, of ouders die echt wat mankeren denk aan kanker of down syndroom dan is het een ander verhaal en dan nog denk na en niet na een week of 8

oja en aub zou het fijn vinden als bepaalde mensen flink moeten gaan dokken want het is de belastingbetaler die de fouten van een ander betaal en herstel... en vele vinden een abortus toch een soort vorm van anti-conceptie