persoonlijkheidsstoornis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lillybee

Re: persoonlijkheidsstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 19:30

oh, nou ik ken het verhaal, van een meisje bij ons uit het dorp...

zij zocht na veel overwegingen proffesionele hulp.
dat komt erop neer dat je naar de huisarts moet...daar moet je je "levensverhaal" inleveren. vervolgens krijg je een intake bij de ggz of andere instantie... daar moet je dat hele verhaal vertellen. vervolgens gaan ze voordat je getest word, weer een ander op je afsturen, waaraan je het verhaal moet gaan vertellen.

in totaal moest zij het hele verhaal wel een keer of 4 oprakelen, terwijl zij dit niet wou, dit heeft er mede toe geleid dat ze het opgaf, en zichzelf voor de trein wierp.

ik vind het persoonlijk erg belastend, en heb het verhaal van haar gehoord, heb het zelf nu meegemaakt, en een vriend van mij is nu uitbehandeld, maar heeft ditzelfde meegemaakt. 5! verschillende "behandelaars" die keer op keer hetzelfde vragen, en willen weten.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:40

Heel naar wat er met dat meisje is gebeurd.

Ik denk dat vrijwel iedereen die voor een langere periode in behandeling gaat, zijn of haar verhaal meerdere keren moet vertellen. Er wordt altijd geprobeerd om dit zo min mogelijk te houden, maar soms is dat niet mogelijk.

Vaak worden mensen doorverwezen als het niet klikt, als het buiten de kennis van een psycholoog om is etc. En als je doorverwezen wordt, vind ik het persoonlijk ook vervelend om alles weer opnieuw te moeten vertellen, maar beter dat degene tegenover je weet wat er aan de hand is uit jouw eigen mond, dan van een papiertje wat een vorige behandelaar heeft meegegeven.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 00:20

pff, uitkomst van de testen zouden een maand op zich laten wachtten. is nu al 6 weken geleden.
ik heb ups en downs, maar ik word gestoord van mijn gebreken.
ik wil hulp /oplossingen / antwoorden.

ik kom er zelf niet uit. Maar dit schiet ook niet op he

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 00:55

weer gebeld.

of ik volgende week terug wil bellen... -_-"
jaja, alsof ik een keuze heb

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 05:12

Wat vervelend dat je er zo lang op moet wachten zeg. :(:)

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 11:02

ze hadden het WEER naar het verkeerde adres gestuurd, hardnekkige fout zeg. nouja, vrijdag heb ik bespreking over de uitslag van de testen. ben erg benieuwd, maar denk niet dat er iets zinnigs uit kan rllen :P we zien het wel.

helaas zit ik slecht in mijn vel, en wou ook direct een afspraak maken met mijn behandelnd arts... en die afspraak staat op 2 september :( blegh .

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:35

2 September????

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:08

ja 2 september...

terwijl ik nu rottig in mijn vel zit. maar goed.
ik worstel me er wel doorheen daar niet van.

afgelopen week werd ik zo bang van mijzelf. ik dacht even heel woest te worden, ik had echt hele enge gedachtes, ik heb alles in en uit mij gehaald om mij in te houden, haast letterlijk. het is gelukt. Ik leek echt weer even weg te zakken in zo'n woede aanval die ik heel zelden heb, maar waarin ik echt ontoerekeningsvatbaar ben. Alleen nu zit ik nog in die nasleep, ik ben niet opgelucht, maar het tegendeel.
ik heb een brok in mijn keel, maar moet maar weer door.
mensen hebben terrecht verwachtingen van mij.

ik heb mijn vriend de afgelopen week heel erg laten zitten, die verwacht dat ik het écht goed maak vandaag of morgen. Ik zit er alleen zo doorheen, maar daar kan ik echt niet mee aan komen kakken.

het lijkt wel of er een vervormer zit op de dingen die ik wil zeggen, en die ik uiteindelijk zeg. of de dingen die ik wil uitleggen en hoe anderen het opvatten. Het klopt niet.
ik ben overtuigd van mijn goede daad, en dan krijg ik commentaar op mijn dak. Ik wil steeds alles goed doen, iets te graag iedereen naar het zin maken. Ik doe naar mijn mening goede pogingen, maar alles, werkelijk alles mislukt.

eigenljik is het meer zo dat alles wat ik aanraakt veranderd in as. elke poging veranderd in een domper.

maar ik ga vrolijk verder.

ik ben er zo moe van. ik hoop écht dat ze me vrijdag wat wijzer gaan maken.

ik vrees alleen zo erg dat ze zeggen, we konden niets vinden, je testen wijzen niks uit. je moet er maar mee leren leven.
Dat is 2x eerder voorgekomen, maar ik kan er niet mee leven op de manier dat ik nu doe.
dan zou ik mijn hele leven moeten omgooien, en alleen moeten gaan wonen ergens. Maar daar heb ik het gore lef niet voor, bovendien wil ik mijn vriend niet kwijt, maar er moet wel verbetering komen in mijn situatie. Ik kan zo niet langer.

ik probeer en probeer. en ben zo moe van het proberen, alles valt in duigen, alles is krom, niets klopt, en niets lukt. er zit een dikke glasplaat tussen mij en de buitenwereld. ik kan het wel zien, maar sta er nie tmee in contact. mijn voelsprieten reiken gewoon niet verder.

egocentrisch, egoïstisch, ik heb het allemaal al naar mijn kop gekregen. ergens heel terrecht. maar ik heb niet het idee dat ik er concreet iets aan kan doen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:03

Kun je niet bij je huisarts terecht ofzo? Zodat je ergens even je verhaal kwijt kan. Hoe ga je het volhouden tot 2 september joh...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:07

Ook als ze geen diagnose hebben waar je op hoopt, hulp is er altijd, ook voor als de testen niks uitwijzen :)

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 22:45

ik hoop eigenlijk nergens op, geen labeltje of een bepaalde uitkomst... behalve toch iets van een uitkomst, wat de puzzelstukjes op zijn plaats kan laten vallen.

die hulp komt toch van je vaste behandelaar? maar die is helemaal vol en 4 weken op vakantie... ik gun die mensen ook vakantie :P daar niet van... maar poeh

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 00:57

meid geef toch gewoon aan bij je vriend dat je op bent , jij kan dit nkiet helpen en je moet het opnemen tegen heel veel mensen die jou niet begrijpen. stop met het mensen naar de zin te maken wat ze ook zeggen denk eerst aan jezelf. je klinkt voor mij als pdd nos. zelf heb ik dat waarschijnlijk ook . je kan van alles maar je kan het niet voor elkaar krijgen dooe doe glasplaat. Als je vriend niet snapt wat er is en niet er iets mee wil doen met wat jij zegt dat er is moet jeje afvragen of hij de goede wel voor je is. ik herken veel dingen vanwat jij schrijft. enge gedachten heb ik veel gehad nu veel minder met medicijnen, dat bestaat echt. als ze zeggen dat de testen niets laten zien dan moet jeje niet weg laten sturen en om behandeling blijven vragen . ze wilden mij ook wegsturen is ze niet gelukt. ze had haar mail niet nagekeken van mijn behandelaar. waarin stond dat hij mij wilde behandelen de doos. geef niet op en ga ervoor.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:24

de uitslag. er waren erge contradicties in de uitslagen, maar dat kwam doordat je op de tests zelf heel zwart-wit moest antwoorden.

qua IQ had ik maar 105 op verbaal, en op andere dingen zoals oplossend vermogen en ruimtelijk inzicht had ik 126

gemiddeld genomen dus gewoon een standaard IQ voor ong. HBO niveau.

en uit de persoonlijkheid testen kwam dat ik
matig-ernstig depressief zou zijn,
maar omdat ik me nooit anders heb gevoeld dan, op schaal van -10 tot +10, 0 of 1, en momenteel meer -1. Zou het gaan om een dysthime persoonlijkheids stoornis.

ik krijg nu gesprek met een psychiater, en waarschijnlijk de bij behorende medicatie...

ik heb net gelezen over dysthime stoornis, en dat zou heel goed kloppen, ik heb meer en andere klachten, maar dat zou heel goed een gevolg kunnen zijn van.

afijn, er is weer een paadje open.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:57

Fijn dat je een uitslag hebt gekregen waar je je in herkent. :)

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:08

ja, zeker fijn, ik had het niet meer verwacht :)

ik had zoveel dingen op gezocht, en geprobeerd uit te puzzelen via google en wiki, maar nergens waar ik mij écht in kon vinden.

hierin, ook niet volledig, maar het is een algemeen beeld van symptomen, waar weer andere dingen op te baseren zijn, en zo kan ik die puzzel hopelijk binnekort compleet krijgen ,

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:31

ik heb er over gelezen, gezocht, gelezen, gezocht..gedichtjes gelezen van mensen met deze dysthime stoornis.

maar mijn god, dit lijkt toch in de verste verte niet op mijn gevoel.

ik begrijp de diagnose wel, vanuit het "dokters perspectief"
maar voor mijn gevoel is dit het niet.

ik kijk op "lotgenootjes site's " en deel niks met deze mensen.

ik weet neit wat ik hiermee moet.

ik wil graag accepteren dat dit het is, en eindelijk behandeling krijgen.

maar een verkoudheid behandelen met medicijnen voor een blaasontsteking word hem ook niet :/

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:20

TS:als dit het niet is (voor jouw gevoel)zou ik nog een heel goed in gesprek gaan :=
Er wordt veel fout gediagnositiseerd.
Heb wel vaker gelezen dat als je naar 5 verschillende psychiaters zou gaan je met 5 verschillende diagnoses thuis zal komen.
In sommige gevallen zou het niet uitmaken, maar bij jouw denk ik wel!

(voor mij voelde mn diagnose echt als "thuiskomen", alle rare trekjes die ik had/heb waren te verklaren...)

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 14:16

ja, dat heb ik helemaal niet.

mensen met een dysthime stoornis zijn écht down, en depri.

ik ben vlak.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:33

Wat houdt die stoornis in dan?
Edit: Heb even gegoogled en kwam uit op wikipedia.

Hoe kan het dat dit de diagnose is terwijl je eerst sprak over schizofrenie? Dat zijn toch hele verschillende dingen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:27

Jouw verhaal komt me wel enigszins bekend voor van mezelf...
Ik heb autisme. :) Kwam er ook eindelijk achter na 5 jaar onderzoek.
had je daar al aan gedacht?

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:33

ik heb er wel aan gedacht.

maar ik kán functioneren in "normale" situaties.

alleen ik kán mij niet uitten, ik zeg dingen die helemaal anders overkomen, zonder dat ik dat doorheb.
en in een andere wereld leven klopt ook wel.
ik noem het zelf altijd "een heel goed filter hebben" dan kan de werel om mij heen instorten maar dan heb ik niks in de gaten.

het voelt alsof ik de middelen niet heb, om gevoelens naar binnen of buiten te laten reiken.

zo voel ik het niet in mijn "ziel" maar kan ik het ook niet naar buiten toe uitten.

de reden dat dit mijn diagnose is, is omdat het lijkt op een depressieve stoornis, omdat ik nergens zin in heb, en niets mij wat doet of kan schelen. Dat was het voornaamste.

kan je wat vertellen over je 5-jarige onderzoek antje?
hadden ze eerst een foute diagnose?
en hoe zijn ze er dan toch achter gekomen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:56

Hoe bedoel je: ik kan functioneren in normale situaties?
Het klinkt voor mij ook als autisme :j
Niet kunnen uiten is iets wat daar prima bij past.
(te "heftig" of te lauw reageren)
Verder is het voor mezelf vaak ook niet duidelijk wat ik voel.
Sommige dingen voel ik sowieso niet.

Overigens hebben mensen met autisme meer last van depressies.
Zeker als je niet de juiste begeleiding hebt komt dat er nog eens overheen.
Zo komen veel vrouwen uiteindelijk ook aan een diagnose, doordat ze depressief zijn en ze op een gegeven moment de onderliggende oorzaak vinden.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 04:02

pff.. ik word langzaam gek.

ik las gisteren mijn schoolagenda van 2003.
toen liep ik al met deze klachtten rond. ik weet niet of ik er daarvoor ook al mee rond liep.

ik heb de gewoonte om lyrics en stukjes pakkende tekst in mijn agenda te krabbelen.
en later terug te lezen.

het is pas 10 augustus...
hulpverlening duurt zo lang.

woedeaanval gehad, gericht op mijn vriend.
arme ziel.
ik heb hem werkelijk mishandeld.,

hij is gek genoeg om mij nog steeds leuk en lief te vinden.

trwijl ik soms, heeel heeel soms van apathisch naar demonisch verander in enkele seconde.

ik ben echt een complete warboel van binnen.,
niets klopt, niets zit goed.
ik ben verveemd van mijzelf.

"ik functioneer naar behoren, maar ben onderweg mijzelf verloren"

aan de buitenkant merkt niemand wat aan me, en ik kan het ook niet laten merken.
dat gedeelte zit op slot.

ik wil een passende diagnose, en dan vooral de bijpassende behandeling.
ik wil rust...
ik wil niet meer doen alsof alles goed gaat, maar ik moet wel, ik kán niet toegeven, ik heb constant
het gevoel dat ik sterk moet zijn, ik kan me niet zo gaan lopen aanstellen. maar ik hou mezelf maar amper bij elkaar.

ag, het gaat steeds een stukje beter, ik breek steeds een stukje verder. de dag komt vast wel dat ik compleet uiteen val,
dan moet ik wel bekennen dat het niet gaat, dat ik me niet aan wil stellen, maar dat ik niet weet wat de oorzaak is,
dat ik gewoon compleet een ander ben dan wie ik speel, dat ik zelf ook niet weet wie ik zou moeten zijn.

dan moet het wel.

het gaat steeds een stukje beter,
het komt steeds een stukje dichterbij.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 01:58

erzit schot in de zaak.

screening gemaakt om te kijken of ik iets in het autisme spectrum zou kunnen hebben.
ik scoorde erg hoog, en ze hebben mij meteen aangemeld voor verdere gerichtere onderzoeken.

afwachten dus weer, maar de aanname was toch asperger syndroom, heel erg waarschijnlijk.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:14

Als ik je verhaal lees lijkt autisme of misschien een schizoïde persoonlijkheidsstoornis me mogelijkheden. Maar wat het ook is, belangrijkste is dat je jezelf leert accepteren zoals je bent. Je bent misschien 'anders' dan anderen en misschien ben je ook wel een beetje 'raar'. So what? Vaardigheden die je nodig hebt om je leven wat gemakkelijker te maken zijn tot op zekere hoogte prima aan te leren.

Maar wat ik me af vraag: heb je zelf last van hoe je bent? Heb je gewoon geen behoefte aan vriendschappen of mis je het wel? Of zit je er meer mee dat je anders bent dan de mensen om je heen en steek je veel energie in je anders voordoen dan je werkelijk bent? Om misschien aan verwachtingen te voldoen? Het is natuurlijk niet zo duidelijk onderscheiden maar er zit wel een nuanceverschil tussen.