Aspartaam, levensgevaarlijk! Light-frisdranken en meer!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spekkiejnfu

Re: Aspartaam, levensgevaarlijk! Light-frisdranken en meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:11

@ Tara: Hieruit blijkt dat jij nog nooit met grote productiemaatschappijen hebt gesproken, laat staan bezocht. Kijk bijvoorbeeld naar unilever, die zijn gekomen met een brood dat 30% minder zout bevat. Veel gezonder, maar ik vind het niet lekker, dus kies ik voor ander brood (bijvoorbeeld blueband wit-bruinbrood, wat heel slim bedacht is). Als dit soort bedrijven deze ongezondere versies van de markt zou halen, is het zeer waarschijnlijk dat mensen stoppen met het eten van brood omdat het 'niet lekker meer is'. Dát is één van de redenen dat je buiten gezondere producten op de markt, tevens ook de ongezondere versies ervan nog steeds kan kopen.
Over die rookworst; als jij iets verder had nagedacht en wat meer studie had gedaan, dan was je erachter gekomen dat dat 'zwarte prutje' niets anders is dan een molecuulmengsel dat jij ook in je lichaam heb zitten. De zwarte kleur komt van koolstof, een van de belangrijkste elementen waar jij uit opgebouwd bent.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:15

Dan kunnen we net zo goed massaal stoppen met het drinken van koffie, pas gelezen dat daar meer dan 50 kankerverwekkende stoffen in zitten. Uiteindelijk krijg je van bijna alles kanker.

Edit: nog niet het hele topic doorgelezen, ga ik nu even doen ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:19

@ Spekkie: Brood met 30% minder zout ken ik wel. Maar waarom is dat het alternatief? Zit daar echt alleen 30% minder zout in? Of dan weer een ander stofje om 't toch dezelfde smaak te geven?
De zwarte kleur komt misschien wel door koolstof. Maar de rest? Het is niet alleen zwarte kleur. Voor zover ik weet zit er in mijn lijf geen zwarte prut iig.

@ Patos: Koffie lust ik sowieso niet :P Dat je van bijna alles kanker krijgt. Tja. Vaak is, op de een of andere rare manier, kankervrij het alternatief. Ik ga zelf gewoon voor zo gezond mogelijk. Waar ik kan, koop ik biologische producten, probeer zoveel mogelijk zelf te maken ipv kant en klaar zakjes. Ben al op zoek naar alternatieven voor shampoo bijvoorbeeld. Stond vandaag nog een stukje over in de metro trouwens. Over onder andere dat Sanex Zero ofzo. Minder chemische toevoegingen, waardoor het milieu ook minder chemisch belast wordt.
Brood met 30% minder zout is het alternatief voor "normaal" brood. Waarom heeft het "normale" brood niet gewoon minder zout? Alsof gezond een alternatief is?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:20

Ik drink ook geen light, kan er niet tegen en vind het ongezond.. Drink ik net zo lief gewoon een glas fris bijv.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:22

Omdat veel mensen brood met minder zout niet lekker vinden. Er liggen nu plannen om producenten van brood (en pizza's etc.) verplicht geleidelijk minder zout aan hun producten toe te laten voegen zodat de maatschappij 'afkickt'.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:23

.
Wel Jammer dat ze tegenwoordig van alles in je eten en drinken stoppen wat eigelijk erg ongezond is.
en zeer ziek van kan worden als je gevoelig erop ben zoals ik.
ik mag al geen drinken en eten meer waar zoetstoffen in zit en geen voeding waar smaakversterkers in zit E621.
daar word ik echt heel ziek van.

Ik moet zo goed opletten wat ik koop en eet.
soms word ik zo boos heb ik eindelijk wat gevonden wat ik lekker vind en wat ik nog mag eten en half jaar later ofzo zit er ook zoetstoffen in of smaak versterkers.
dan moet ik weer op zoek naar andere dingen die ik wel kan eten.
veel neutraal voedsel koop ik wat niet gekruid is en biologisch zover er niks van die vreselijke stoffen in gestopt is.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:26

@ Patos: Dat is toch belachelijk... Zijn we met z'n allen dan zo gewend aan zo'n hoeveelheid zout door wat de fabrieken bepalen wat de hoeveelheid is? Waarom doen de fabrieken dat dan van begin af aan al niet gewoon gezond?

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:27

Ja snap ik ook niet ??
ze zitten teklagen dat de mensen tedik worden en ongezond eten enzo.
Maar ze doen er zelf ook aan mee met teveel zout in tedoen

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:31

ik had dit vorig jaar al gehoord van een lerares maar die was een beetje 'a la hippie :Y) ' dus ik was het al gauw weer vergeten, ik drink amper alcohol dus met uitgaan neem ik altijd standaard cola light.
Maar nu ik dit weer zie moet ik er wel even over nadenken, van peppernoten krijg je ook al kanker net zoals honing.. dus wat blijft er voor gezonds over?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:04

_Tara_ schreef:
@ Patos: Dat is toch belachelijk... Zijn we met z'n allen dan zo gewend aan zo'n hoeveelheid zout door wat de fabrieken bepalen wat de hoeveelheid is? Waarom doen de fabrieken dat dan van begin af aan al niet gewoon gezond?

Vroegah werd jodiumrijk zout tegen schildklierziekten toegevoegd aan o.a. brood.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:00

mriaam schreef:
ik had dit vorig jaar al gehoord van een lerares maar die was een beetje 'a la hippie :Y) ' dus ik was het al gauw weer vergeten, ik drink amper alcohol dus met uitgaan neem ik altijd standaard cola light.
Maar nu ik dit weer zie moet ik er wel even over nadenken, van peppernoten krijg je ook al kanker net zoals honing.. dus wat blijft er voor gezonds over?

Honing ook ??
nooit van gehoort :o
dat is toch een natuurproduct of stoppen ze daar ook rommel in tegenwoordig :o
Van pepernoten en kruidnoten krijg ik buikpijn en daarna ga ik over me nek ik word daar ook al ziek van :(:)

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:22

Machonito schreef:
Honing ook ??
nooit van gehoort :o
Van pepernoten en kruidnoten krijg ik buikpijn en daarna ga ik over me nek ik word daar ook al ziek van :(:)

ik had het ook nog nooit gehoord, maar blijkbaar als je er teveel van eet kan je er kanker van krijgen.. nu zeggen ze wel zo veel hoor, maar ik drink honing vaak in mijn thee dus voor mijn eigen gezondheid moet ik maar voorzichtiger zijn :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:28

Je krijgt van vanalles en nog wat kanker. Buiten een ommetje maken krijg je al kanker van door de uitlaatgassen... :P

Niettemin drink ik nooit lightproducten. Geef mij maar gewoon water, koffie en thee zonder suiker, dan ben ik tevreden. Moet al die rommel niet. Honing eet ik ook nooit. De enige zoetigheid die er bij mij inkomt is pindakaas :o

Het is zo moeilijk om echt alleen maar gezond te eten. Ik had bijvoorbeeld laatst een Vitamine A overdosis. Ik was misselijk, ontzettend duizelig, moe etc. Maar ik had de afgelopen tijd ontzettend veel leverworst gegeten, omdat het goedkoop is en ik vind het nog lekker ook. Ik had ook veel haring gegeten en halvarine met toegevoegde vitamine A. Nooit aan gedacht dat ik een overdosis A kon krijgen!
Zo zie je maar, echt ALLES met mate en het komt wel goed :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:28

Machonito schreef:

De natuur heeft zelf ook best wat rommel uitgevonden hoor :) Natuurlijk is niet automatisch goed en onschadelijk...

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:50

heb liever rommel uit de natuur dan Rattegif als Aspataam :o
en andere rommel die de mens maakt waar we van ziek worden zoals ik :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:59

Machonito schreef:

Waarom dan? Is ziek worden van natuurlijk gif minder erg? Zou je dezelfde pijnen geen probleem vinden als ze vanwege een natuurlijke grondstof zouden zijn ontstaan?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:16

ik heb jaren lang zeer veel cola-licht gedronken en daardoor doen mijn darmen het nu niet goed meer.
ik ben nu ook al weer een paar jaar met light produkten gestopt.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:24

Bah, ik had een heel verhaal over aspartaam, msg (smaakversterker E621) en het 'ik kies bewust' logo, dat wel op de aspartaam-houdende light-frisdranken staat, maar niet op mineraalwater (en wat in biologische winkels niet eens voorkomt), toen mijn browser vond dat ik het zelf maar moest doen en in staking vloog.

De strekking: sinds ik msg heb uitgebannen en aspartaam heb beperkt tot een enkele keer een kauwgompje, heb ik veel minder last van hoofdpijn en slapeloosheid (hoewel slapen nooit mij sterkste punt zal worden). Blijkbaar kan ik er niet goed tegen.

Ook sluit ik me aan bij het 'te veel is nooit goed'-kamp. Van 20 liter water op een dag drinken, ga je ook dood.

Twee linkjes waar ik erg veel heb geleerd en waar ik ook wel inspiratie van krijg:

http://www.youtube.com/user/UndergroundWellness

en
http://www.westonaprice.org/

:Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:33

_Tara_ schreef:

Hoe lekkerder het smaakt, hoe meer ervan gegeten en gekocht wordt, hoe meer winst de fabrikant maakt. Meer winst = tevreden aandeelhouders en dat is de 1e prioriteit van de fabrikant.

Ziektes leveren geld op, gezond zijn niet.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:45

@ Patos: Dat 't vroeger werd toegevoegd vanwege schildklierziektes dat weet ik inderdaad. Maar zijn we daar dan blijven hangen? Waren 't toen ook al van die "grote" hoeveelheden?

@ Miraam: Weet je toevallig wat er dan fout zou zijn aan pepernoten en honing?

@ Tamary: Precies :j Ziek zijn levert farmaceutische bedrijven geld op, gezond zijn niet.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:55

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:57

tamary schreef:

Nou, de gezondheidsindustrie heeft inmiddels ook een aardige omzet hoor :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:15

Shadow0 schreef:
tamary schreef:

Nou, de gezondheidsindustrie heeft inmiddels ook een aardige omzet hoor :)

Dat is om gezond te worden niet om gezond te zijn.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:11

_Tara_ schreef:
@ Spekkie: Brood met 30% minder zout ken ik wel. Maar waarom is dat het alternatief? Zit daar echt alleen 30% minder zout in? Of dan weer een ander stofje om 't toch dezelfde smaak te geven?
De zwarte kleur komt misschien wel door koolstof. Maar de rest? Het is niet alleen zwarte kleur. Voor zover ik weet zit er in mijn lijf geen zwarte prut iig.

AH! gezien ik aanvoelde dat jij met deze vraag zou komen, heb ik even opgezocht wat het goedje is: een mengsel van fosfaat, ascorbinaat en glutaminaat. EDIT; Géén lichaamsvreemde stoffen, dus niet schadelijk voor de gezondheid. WEL heel slim bedacht van de producent. Zo produceer je in kortere tijd, met minder energie, meer rookworsten dan wanneer je het zou roken. Petje af, wat is de wereld toch mooi. B-)
En ja, in dat 30% minder zout brood zit écht alleen 30% minder zout. Je zal het voor de grap eens moeten proeven, dan ben je meteen overtuigd.

Tevens heb ik op mijn school gevraagd hoe gevaarlijk aspartaam nou eigenlijk is. Gezien mijn docenten vele malen meer verstand hebben van voedingsmiddelen en alles wat erin gaat dan de gemiddelde bokker, ben ik nu helemaal niet meer te overtuigen. Want ook op school hebben zowel mijn docent levensmiddelenchemie als mijn docent levensmiddelenmicrobiologie mij medegedeeld dat aspartaam inderdaad kankerverwekkend kan zijn wanneer je jarenlang dozen van deze stof eet, maar dat het (mits je lichaam er minder goed tegenkan) verder absoluut niet ontzettend schadelijk is voor de gezondheid.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:23

Shadow0 schreef:
Machonito schreef:

Waarom dan? Is ziek worden van natuurlijk gif minder erg? Zou je dezelfde pijnen geen probleem vinden als ze vanwege een natuurlijke grondstof zouden zijn ontstaan?

omdat ik van aspataam heeeeeeeeel erg ziek word en bijna in een rolstoel belande.
en van natuurlijke producten niet.
tot nu toe dan :o
Ik neem nu dingen waar geen zoetstoffen in zit en geen smaakversterkers nu ik weet dat je daar heel erg ziek van word.
Ik dan.

Tot nu toe geen pijn in mijn lichaam door zoveel natuurlijk te eten.
zonder extra toevoegingen.
Laatst bijgewerkt door Machonito op 20-01-10 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt