Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:06

Ik ben door de AD ook enorm aangekomen, van maatje 36 naar een ruime 44 goed voor een ruime 30 kilo.
Heb last van suikerschommelingen en vreetbuien, waardoor je wel móet eten anders ga je van je graatje.
Het liefst snel en suikerrijk.

Gelukkig was ik graatje mager toen ik dr aan begon, dus dr kon wel wat bij maar als ik al flink op gewicht zat was ik nu een wandelende Michelin pop geworden.
Waarom dat risico nemen? Heb je dr een tweede probleem bij waar je nog slechter van af komt dan van roken.

Daphaan

Re: Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:03

misschien handig om de namen van medicijnen erbij te zetten waar je wel en niet van aan bent gekomen.
zoals al een paar keer eerder aangegeven: de ene AD is de andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:06

Denk dat dit niet veel zal zeggen dat verschilt namelijk per persoon.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:07

per persoon en per medicijn en per stoornis :)

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:19

Ik heb een jaar lang paroxitine = seroxat geslikt 20 mgr. per dag en ben daarop afgevallen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 02:38

Ik heb 7 jaar Efexor geslikt en ben binnen een half jaar 16kg aangekomen. Na het stoppen was ik die kilo's redelijk snel weer kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 07:01

britt schreef:
Ik heb een jaar lang paroxitine = seroxat geslikt 20 mgr. per dag en ben daarop afgevallen.

Idd ik bedoel maar dat een merk helemaal niets zegt. Mijn vriendin is 50 kilo aangekomen op dit medicijn.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 07:27

Van paroxetine ben ik juist erg aangekomen. Citalopram en lexapro doen dat veel minder.
Mijn dochter slikt Ritalin en ik kan niet zeggen dat er een verschil in eetlust is bij haar en ze is ook niet afgevallen.

Ik begrijp je angst om dik te worden, ik wens je veel sterkte. :(:)

Helaas wordt nog veel onderschat wat een impact depressie/trauma in een leven heeft, maar ook de keuze om daar medicijnen voor te slikken stuit nog vaak op onbegrip.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:30

Quellian schreef:
Ik heb 7 jaar Efexor geslikt en ben binnen een half jaar 16kg aangekomen. Na het stoppen was ik die kilo's redelijk snel weer kwijt.

Ik ben juist helemaal niet aangekomen van de Efexor.
Weer een bevestiging dat het heel erg verschilt per persoon enz.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:07

ik slik citalopram en heb er alleen maar minder eetlust door gekregen (mijn gewicht is wel stabiel, dus ik denk wel dat mijn stofwisseling iets lager is geworden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:27

Ik gebruik Prozac, Lamotrigine, Seroquel, etc. en ben in 4 á 5 jaar meer dan 50 kilo aangekomen. :o
Kwam ook omdat ik veel in een ziekenhuis opgenomen ben geweest en weinig beweging kreeg.

Je moet eigenlijk proberen gewoon goed te blijven bewegen, maar ik weet hoe moeilijk dat is als je niet lekker in je vel zit.

Uiteindelijk heb ik er ook wel wat meer vrede mee gekregen, want ik ben liever dik en 'gelukkig' dan dun en geen zin meer hebben in het leven. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:36

Daphaan schreef:
Tja, ritalin is stiekem hetzelfde als cocaine (daarom is het ook zeer geliefd bij studenten en op de zwarte markt), maar dan in een zeer lage dosis. Maar dat er veel vervelende bijwerkingen in negatieve zin van kunnen komen, verrast me niet. Bij de juiste diagnose (en daar schort het nogal vaak aan) en dosering, kan het echter wel veel voordelen hebben. het kan echt geweldig zijn, maar ook een ramp.

Ritalin is hetzelfde als amfetamine (scheelt structureel ook weinig) dat is speed niet cocaïne. Toch inderdaad niet vreemd dat je daar ook zoveel bijwerkingen van zou krijgen. Is dus ook familie van crystel meth.
(Cocaïne is familie van morfine volgens mij, dat komt ook allebei van planten terwijl speed en ritalin (en crystal meth) synthetisch zijn)

Vriendin van ons is niet aangekomen mij van antidepressieva. Maar ik weet niet welke ze had dus kan je daar niet bij helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 06:58

KoudbloedKim schreef:
Uiteindelijk heb ik er ook wel wat meer vrede mee gekregen, want ik ben liever dik en 'gelukkig' dan dun en geen zin meer hebben in het leven. :)

+:)+ Goed zo zo kan je het natuurlijk ook zien!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 08:51

Precies! Helemaal mee eens, KoudbloedKim! Dan maar een paar kilo's meer en wel gelukkig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 08:54

Helemaal mee eens Kim!
Al moet het natuurlijk niet ten koste van je gezondheid gaan, want dan ben je weer averechts bezig.
Vanaf welk gewicht wordt het eigenlijk slecht voor je gezondheid? :?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:14

dat verschilt,hangt er vanaf hoe lang je bent(BMI)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:17

liedje89 schreef:
Daphaan schreef:
Tja, ritalin is stiekem hetzelfde als cocaine (daarom is het ook zeer geliefd bij studenten en op de zwarte markt), maar dan in een zeer lage dosis. Maar dat er veel vervelende bijwerkingen in negatieve zin van kunnen komen, verrast me niet. Bij de juiste diagnose (en daar schort het nogal vaak aan) en dosering, kan het echter wel veel voordelen hebben. het kan echt geweldig zijn, maar ook een ramp.

Ritalin is hetzelfde als amfetamine (scheelt structureel ook weinig) dat is speed niet cocaïne. Toch inderdaad niet vreemd dat je daar ook zoveel bijwerkingen van zou krijgen. Is dus ook familie van crystel meth.
(Cocaïne is familie van morfine volgens mij, dat komt ook allebei van planten terwijl speed en ritalin (en crystal meth) synthetisch zijn)

Vriendin van ons is niet aangekomen mij van antidepressieva. Maar ik weet niet welke ze had dus kan je daar niet bij helpen.

Em, ik ben het met geen van de genoemde feitjes die je geeft eens :P
Nee, amphetamine is weer heel anders. Dat zorgt ervoor dat er dopamine in het systeem wordt geblazen, cocaine zorgt (net als ritalin) ervoor dat het er niet uitgehaald wordt. Het enige verschil tussen cocaine en ritalin, is de dosis en de duur van de werking. (dat staat letterlijk in twee onafhankelijke studieboeken van mij)
Morfine is niet hetzelfde als cocaine. Cocaine komt van de coca-plant en wordt als een aparte soort gezien. Cociane is een stimulerend middel.
Morfine hoort in een andere categorie thuis, namelijk de opiaten, dezelfde groep als heroine, codeine en opium. Dit komt van papaver. Dit stimuleert de aanmaak van endorfine (lichaamseigen morfine) en hier wordt je rustiger van.

En de meeste medicijnen komen oorspronkelijk uit planten, maar dan is het nog niet hetzelfde ;)
En ondanks dat het vreemd lijkt om een stimulerend middel aan iemand met ADHD te geven, het werkt omdat de dosis en de duur van de werking is aangepast.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:57

Snoevie schreef:
dat verschilt,hangt er vanaf hoe lang je bent(BMI)

I know, maar er moet toch ook een globale grens zijn voor mensen?
Ik bedoel: 145 kilo is echt schadelijk voor je gezondheid voor iedere lengte, of je nou 1.67 bent of 1.91 :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:59

Cayenne schreef:
Helemaal mee eens Kim!
Al moet het natuurlijk niet ten koste van je gezondheid gaan, want dan ben je weer averechts bezig.
Vanaf welk gewicht wordt het eigenlijk slecht voor je gezondheid? :?
Klopt ook helemaal. :j
Gelukkig is anti-depressiva niet voor altijd en kun je als je weer gestopt bent je helemaal focussen op je lichaam + gewicht.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:02

Het vreemde is dat bij mij juist de anti-depressiva motiverend werkte om aan te slag te gaan met afvallen :? :D
Ik woog 145.5 kilo en ben vorig jaar aan de gang gegaan (eind februari) en weeg inmiddels zo'n 78 kilo (give or take), en ben inmiddels weer gestopt met de anti-depressiva.
Het gaat er nog steeds goed vanaf en mijn lijf geeft ook duidelijk aan dat het nog meer kan en wil afvallen, maar het wordt wel stukken moeilijker om het vol te houden.. Iets met de laatste loodjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:04

Dat vind ik knap! :wow:
Ik probeer zelf wel veel te bewegen, doe alles op de fiets (paard, boodschappen enz.) maar ik slik op het moment 7 verschillende soorten met medicatie en van sommige meer dan 1 per dag.
Gelukkig blijft mijn gewicht de laatste maanden erg stabiel. :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:07

Zeven is wel heel erg veel. Ik kan me voorstellen dat het dan bijna onmogelijk is. Krijg je er wel maagbeschermers bij? of past dan wel allemaal goed bij elkaar?
Ik heb een hometrainer waar ik dagelijks een paar keer per dag een kwartier tot 10 minuten op zit, en verder loop ik nog een uur per dag en heb mijn eetpatroon aangepast. Het vliegt er eigenlijk wel belachelijk snel vanaf, zo'n 3 á 400 gram per dag.
Ik heb toen ik met de anti-depressiva begon wel aan de psychiater gevraagd of ik er dik van kon worden. Volgens hem had ik zo'n minimale dosis (20mg) dat het niet kon, maar er zijn wel mensen die het juist gebruiken om af te vallen.
Dat leek mij ook wel een goed idee :D Helaas was hij het er niet mee eens :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:23

Ja, ik slik Omeprazol voor mijn maag. :j
Twee soorten zijn trouwens anti-epileptica, dus niet alleen tegen depressies. :)
20mg. :oo Ik slik van de Seroquel 400mg per dag! Eerst zelfs het dubbele.
Hometrainer is ook een heel goed idee. :j

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:21

Ik slik efexor, omeprazol, clomid en provera en weeg nog gewoon 50 kilo en ben 1,76

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:31

ranna schreef:
Meid, begin alsjeblieft niet aan die zooi.
Niet alleen vanwege het aankomen maar ook de rest van schadelijke effecten die het voor je lichaam heeft.

Sica schrijft een waar woord: het is symptoombestrijding en je moet echt zelf de oorzaak aanpakken.
Er zijn allerlei soorten therapieën waar ze wel tot de kern van het probleem komen.
Heel veel sterkte.

Sorry hoor, maar hier ben ik het totáál niet mee eens. Ik heb een zware winterdepressie, dus met therapieën kom ik er niet. :n

Ik slik Sertraline Sandoz (Zoloft?), sinds ik gok oktober? En ben behoorlijk aangekomen, denk wel bijna 10kg.. Ben er dus ook niet zo blij mee.