Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:40

Bandida schreef:
@ HC: dat is het minst leuke weer om buiten iets te doen..

Het positieve is dat ik dan veel studeer. Ik slaap slecht met harde wind en ook overdag is er op nat land weinig te beginnen. Stapel boeken op de deel en de kachel snort. Zalig geconcentreerd lezen.

Is verder druk (relatief begrip uiteraard) hier binnen omdat mijn gezinnetje naar NL vertrekt deze week.
Bor is nog twee dagen naar school. Hij vond het prachtig vanmorgen door de storm naar de bus.
Hij krijgt vandaag waarschijnlijk de uitslag van een groot proefwerk en morgen zijn rapport over het eerste trimester. Het houdt hem niet bepaald bezig. Hij heeft zijn best gedaan en daarmee is voor hem de kous af. Geweldig.
Richelle is druk met wat grotere broodbestellingen omdat ze tot in nieuw jaar niet bakt.
Ik heb vanmorgen vroeg alle vaatwerk gedaan en opgeruimd zodat ze lekker aan de slag kan.
HEEL huiselijk allemaal.
Nu wat hout op het vuur en de mand vullen....

Francis

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 11:59

Ik was eigenlijk al nieuwsgierig hoe jullie - naast zo veel mogelijk self sufficient te zijn - in levensonderhoud voorzien, maar ik begrijp dat jullie brood bakken (jouw lief) en verder? Heb jij zoveel opbrengst van je land dat je daar ook nog van verkoopt c.q. ruilt of is het 't brood en het guesthouse en meer niet?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:02

Ik heb al even mee gelezen.
Heerlijk.
Tja, hoe zit dat bij ons.

Voor mij geen "maatschappelijke carriere", door omstandigheden.
Ik vind het leuk om wat te oogsten van mijn eigen stukje grond, bak graag mijne eigen brood, houtkachel brandt, een geweldige dochter die opgroeit met dieren en natuur, ondanks dat we aan de rand van de stad wonen.
Graag voor ons een boerderij, maar dat is nog niet zo gemakkelijk.
Wij hebben een bedrijfje en om dat te combineren met de dieren en nog een beetje in de regio te blijven is erg moeilijk/nagenoeg onbetaalbaar.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:20

Francis schreef:
Ik was eigenlijk al nieuwsgierig hoe jullie - naast zo veel mogelijk self sufficient te zijn - in levensonderhoud voorzien, maar ik begrijp dat jullie brood bakken (jouw lief) en verder? Heb jij zoveel opbrengst van je land dat je daar ook nog van verkoopt c.q. ruilt of is het 't brood en het guesthouse en meer niet?

*leest ook mee vanuit het niet-engelsezadel-topic*
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Sowieso wel benieuwd naar het guesthouse ook :o . Al valt op vakantie gaan niet mee met paarden aan huis en 5 honden en twee katten die je achter moet laten. Voordeel van zo'n plekje wat wij nu hebben is dan weer wel dat het voor een ander vakantie kan zijn om in jouw huis te zitten en met je beestjes te klooien. Dat hebben we dus afgelopen zomer wel een weekje gedaan.
Ik woon vlakbij waar Francis d'r paardje staat. We zijn nu wel zo ongeveer ingesneeuwd, maar het bos ziet er fantastisch uit. Het slepen met water beperkt zich hier tot van de keuken naar buiten. Klein stukje verderop huren we nog een wei waar ook nog twee paarden opstaan, maar daar kunnen we ook nog steeds bij water uit een tank.

Verder echt iets met de paarden doen zit er nu niet in, al m'n lessen zijn afgezegd op eentje na die een binnenbak hebben, dus ja, kom nu ook wel lekker toe aan klussen in huis en lezen van boeken en dvd's kijken. Lekker studeren inderdaad :).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:32

Francis schreef:
Ik was eigenlijk al nieuwsgierig hoe jullie - naast zo veel mogelijk self sufficient te zijn - in levensonderhoud voorzien, maar ik begrijp dat jullie brood bakken (jouw lief) en verder?

Zoveel mogelijk niet hoeven KOPEN is inderdaad de dikke rode draad.
Het land voorziet in de jaarbehoefte hooi voor de paarden.
De moestuin geeft wat (ruil)handel. Idem zuivelproducten.
Het gastenverblijf en lesgeven zijn de grootste bronnen voor wat we moeten kopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:49

Hier nu verticaal ipv horizontaal. Hopen dat het niet TE hard gaat.
Op een stroomvlakte naast een rivier wonen geeft vruchtbaar land maar dat heeft een reden: http://www.mijnalbum.nl/Foto-CKAG7PQB.jpg

Dit http://www.mijnalbum.nl/Foto-STXK7PYZ.jpg blijft dan achter en zetten we via (veel) arbeid om in kachelvoer.

We hebben NET de moestuin opgehoogd. Heel goede grond, gratis; de jaren niet bebouwde bovenlaag van een terrein wat bouwrijp gemaakt werd. De ontwikkelaar moest het kwijt, wij wilden het wel.
Vandaar dat we wel water maar niet teveel willen :D
Als de grond weer begaanbaar is, gaan we gecomposteerde mest van de grote hoop kruien, kruien, kruien en kruien...
Voor het inzaaien/poten leg ik een bewateringssysteem gevoed door onze eigen put aan.

Je leest; meer handen maken lichter werk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:19

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:53

Ik meld mij ook. Woonachtig in zuid-Frankrijk op een oude boerderij met een klein lapje grond.
Een flinke moestuin moet ons zoveel mogelijk van groenten voorzien ... helaas moet ik daar nog veel leren dus lukt het nog niet helemaal. Maar elk jaar gaat het een stapje beter.
Sinds een jaartje varkens (2 vrouwtjes en een mannetje) en nu maar hopen dat er biggen uitkomen zodat ook wij onze eigen worsten en patés kunnen maken.
Er lopen hier kippen, hanen en kapoenen rond voor vlees en eieren. Komend voorjaar wil ik hier graag eenden en evt. ander gevogelte bij. (kalkoenen en ganzen bv).
Ook maak zelf brood, het is zoveel lekkerder. Helaas nu nog in een electrische oven want de stenen broodoven moet nog gerenoveerd worden.

Ik help een vriend die een schapenboerderij (roquefort) heeft en daarvoor in ruil krijg ik lammeren hij slacht ze voor mij maar ik doe de rest (inderdaad met hulp van de kinderen). En samen kappen wij bomen en verwerken dat in hout voor de houtkachels voor hem, zijn ouders en mij. Maar ook krijg ik allerlei fruit en confitures toe gestopt.

Mijn man heeft een baan, dat betaald de vaste lasten ed. En hij vind het prima dat ik mij op het terug naar de bron leven het gestort maar hij heeft de behoefte om te werken en met andere mensen bezig te zijn. Hij geniet van de verse eieren en hij is blij met de groenten uit eigen tuin want die hebben ten miste smaak maar kan zichzelf niet uit het leven halen wat hij nu heeft. Dat is nu hij al 1.5 maand thuis is door omstandigheden meer dan duidelijk. Niet dat hij werkt voor een luxe leven ... dat kan ook hem gestolen worden.

@Huertecilla Het lijkt mij heel leuk (en leerzaam) om eens bij jouw langs te komen. Ik geniet van jouw verhalen. En als je lief dan toch even in NL is vraag haar dan een groot geel blik met uierzalf mee te nemen. Echt voor die handen met kloven doet het wonderen maar ook voor het gezicht. Nu met die guren wind gewoon 's morgens in smeren (handen wat vaker omdat je die regelmatig wast) en het word prima beschermt!

Groetjes Martina

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 15:14

OEH, nog een leuk vakantieadres d'r bij ;) en nog redelijk in de buurt van waar m'n paardje vandaan komt ook, daar wilde ik sowieso graag nog es naar toe.
Klinkt heerlijk Martina, jouw leven in Frankrijk...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:29

Bedankt voor de opmerking over uierzalf.

Een leven avonturen had me al hydrocortiderm, uierzalf en arnica leren kennen. Naast betadine en een hechttang is dat verplicht spul op de plank bij zelfredzaam leven ;)

Oh, een dot spinneweb tegen als eerste bloedstelper en een inlegkruisje als tweede.
Mooi verbinden kan altijd nog. Ducttape is erg fijn vuil en waterafstotend verbandplakmateriaal.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 15:34

Hhmm, ik hoor het al. Eigenlijk zouden jullie een cursusje homeopathische EHBO moeten doen, dan ben je nog weer een stuk zelfredzamer. Of ik moet gewoon in de buurt komen wonen straks ;)
Overigens is witte uiercreme met werken vaak handiger, die trekt beter in je huid en houd je niet zulke vette handen van.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:08

Huertecilla schreef:
Viool met twee paardenharen snaren, kopstem op zijn gat voor de Altai.

Fantastisch!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:58

Bandida schreef:
kynshiri schreef:
ik ben er wel nu al vrij zeker van dat ik niet in vlaanderen blijf wonen; tenzij ik de meest ver gelegen uithoek vind en daar kan gaan zitten :o

Ik heb met even veel plezier in Limburg gewoond (Tongeren, dat kan inderdaad wel tellen als uithoek) als hier in Wallonië, dus misschien is dat wel een plan ;)

@ HC: dat is het minst leuke weer om buiten iets te doen..

je zegt het zelf... wallonië is niet vlaanderen... ik snap overigens niet wat vlamingen tegen walen hebben he; ik vind dat de walen op veel punten gelijk hebben. vlamingen met hun consumptie en overdreven werkijver altijd... en maar kopenkopenkopen... bij een waal gaat het ding mee tot het stuk is en daarmee basta... nx tegen mn moeder, maar ik kan er me zo aan ergeren hoe zij bedenkt dat ze een nieuw servies nodig heeft terwijl ze er 3 volledige heeft omdat die niet meer mooi zijn... of mn schoonvader die zn eigen borden en bestek meebracht om bij ons te komen eten omdat wij allemaal verschillende borden en bestek hebben (heb ik wel speciaal zo uitgezocht bij de kringwinkel he *D )ik zou graag naar wallonië verhuizen ja... nog verder ook :P

mijn vriend is zo'n recyclagekerel (op een leuke manier hoor) hij verzamelt 'brol' en hermaakt dat tot grappige tafels enz die hij dan verhuurt als interieur voor feesten enz. ik doe hetzelfde met kleding. nx leuker dan drie lelijke truien halen in de kringwinkel en er 2 geweldige nieuwe vesten van maken :D. ik maak verder ook one of a kind creaties die niet typisch mode zijn.
ik hoop ergens dat ik daarmee later wat kan doen...
een groententuin kan nu helaas nog niet... we wonen momenteel in een vroeger fabrieksgebouw en hebben geen tuin... maar tis de goedkoopste en waarschijnlijk graafste woning uit de hele buurt :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:14

kynshiri schreef:
ik snap overigens niet wat vlamingen tegen walen hebben he

Ik ook niet. Maar mijn ervaring leert me dat dat voornamelijk iets is wat in de Vlaamstalige pers leeft, niet zo zeer bij 'de Vlamingen' en al helemaal niet bij de Walen. Mogelijk dat mensen in de taalgrenszone, of de Brusselaars, er een wat meer uitgeproken idee over hebben, maar hier midden in Wallonië ben je als Vlaming gewoon heel erg welkom en verder ..niets.. nooit enige negativiteit bemerkt, wel integendeel.

Kan je je dan wel wat warm houden in zo'n fabrieksgebouw met dit weer?

@ karina: hou je maar vast want er komt nog meer sneeuw aan (:)

@ my_angel: ik krijg het al warm van je verhaal alleen, klinkt als een leuke plek om te wonen :D
Laatst bijgewerkt door Ruga op 21-12-09 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:17

centrale verwarming net aangesloten op de cv met hout :D ik heb zo'n handige kerel in huis die de de vroegere radiatoren (van die grote convectoren) weet te herbruiken im ze op onze houtkachel aan te sluiten; wij zijn de enige in heel het pand die warm hebben (:) nuja, doenbaar bedoel ik dan... 20 graden moet je niet verwachten in zo'n ding he... verder wel een leuke plek... plaats voor mn stikmachines, knutselruimte, tentoonstellingsruimten als je wilt, ...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:20

kynshiri schreef:
centrale verwarming net aangesloten op de cv met hout

Ik heb ook een cv op hout :D Op eik krijg ik die nu ook niet boven 18° maar als je er een berg waardeloos dennenhout of iets dergelijks in gooit gaat het pijlsnel omhoog, gisteren 22! En dat was nu ook weer niet de bedoeling..
Die tip telt alleen als je schouw hars kan hebben ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:26

Francis schreef:
Hhmm, ik hoor het al. Eigenlijk zouden jullie een cursusje homeopathische EHBO moeten doen, dan ben je nog weer een stuk zelfredzamer. Of ik moet gewoon in de buurt komen wonen straks ;)
Overigens is witte uiercreme met werken vaak handiger, die trekt beter in je huid en houd je niet zulke vette handen van.

Uitercreme is luxe! :D
´Homeopathische-EHBO´ idem.
Ja we hebben een uitgebreide klassieke en alternatieve voorraad.

Op de boerderij en op terreinritten zijn luxe-blutsen echter niet het punt. Het zijn de dingen waar letterlijk en figuurlijk bloed uit loopt waar je mee zit. Dat zijn de vervelendste grappen die altijd gebeuren in het weekeinde, als je alleen bent, op een afgelegen plek of buiten bereik van hulp/mobiel.

Op pad met zoonlief de bergen in is dat ook iets om je op voor te bereiden; voor iets niet serieus heb je geen noodhulp nodig en noodhulp kan je vrijwel nooit op tijd bereiken.
Ik kan ook een hilarisch verhaal over de turf met betrekking tot mobiel en geen bereik vertellen. Hij heeft het in elke geval HEEL goed op zijn netvlies dat zo´n ding schijnzekerheid is.
Hier zijn net als overal een paar programmas met van die survivalist op tv. Het is om je te benatten hoe hij dat ziet/ervaart; gaat zo´n ruige bink een rivier over. Oh wat gevaarlijk en weet ik veel wat. ´Dat is niet erg mama, dat is voor het programma. In het echt loop je om tot je ongevaarlijk kan oversteken....´ 7 jaar.

Zelfredzaam op de boerderij is net zoiets. Zelfredzaam moet je andere beslissingen nemen.
Wij wonen hier bewust niet ver van de bewoonde wereld. Ook vanwege de minder slimme beslissingen. Zoonlief is hier beter in dan zijn pa nameliijk :o

@hout stoken: ik stook van alles door elkaar. Olijf, waaiboom (populier), normale den en een hardhout-variant, olijf, mediterrane eik, beuk, olijf, oud timmerwerk, noem het op.
Het afwisselen is een prachthulp bij het op gang houden, opstoken, temperen. Het is ook de methode om de pijp zo schoon mogelijk te houden.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:42

ja wij hebben een stapel goeie eik en een stapel gemengd vanalles en nog wat. de eik is voor als het vuur lang aan moet blijven...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:45

en hoe herkenbaar trouwens HC... ik woon IN de bewoonde wereld en toch... elke keer als ik wat voor had, had ik toch geen gsm bij of was de batterij plat en moest ik het toch zelf oplossen. ik ben ooit met een gebroken voet te paard naar huis moeten komen en heb de buurman toen moeten vragen om me van mn paard te helpen. moest eerst nog even dat beest afzadelen ook voor ik naar het ziekenhuis kon, want je kan dat daar moeilijk laten staan he...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:27

Iets erg ´teleurstellends´´ ook een gebroken voet. Verrot pijnlijk en ENORM onhandig (onvoetig eigenlijk) maar je krijgt vaker geen dan wel bewijs ervan.
Schouder uit de kom en gebroken rib is ook zoiets.
Kan je ´beter´ een leuke jaap in je hoofd hebben. Bloed als een rund, hechtingen, verband om je hoofd. Mega-spectaulair voor een huidbeschadiging!! :D

Oh, Bandida: had je meegekregen dat Richelle een week of vier (vijf?) terug TOCH nog een glassplinter(tje) uit mijn hoofd(huid uiteraard) kon wippen? Is nu echt de laatste.
Voor de rest: onleuk ongeval van 9 jaar terug.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:00

:(:)

Hc wijs kind heb je zeg :D

Die survivalprogramma´s vind ik altijd wel leuk om te zien, maar inderdaad wel wat extreem allemaal. Veel risico´s die genomen worden zou ik zelf niet nemen. Weet ook niet in hoeverre ik mezelf zou redden :+ Heb de SAS survival handboeken wel eens ´gelezen´. Ook leuk vond ik dat boek survival boek van ze voor in de stad. Tis vor mij meer een manier van denken trouwens dan dat ik zo´n doosje met speciaal gereedschap en pleisters meesleep (wat eigenlijk geen gek idee zou zijn, maar wanneer gebeurt er nou wat, waarschijnlijk alleen als je dat doosje net eens niet bij je hebt).

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:11

Mag ik me hier ook melden?
Vanaf kleins af aan regelmatig het slow-life bij familie mee mogen en kunnen maken. Elk weekend en elke vakantie. Een oude boerderij met houtkachel in Friesland, 3 eigenwijze shetten, een kudde geiten, een zoot kippen, een gigantische moestuin, een ruime boomgaard, een koude douche en een nog koudere slaapkamer, God wat mis ik dat. Inmiddels woon ik in een studio op 1 hoog in de stad, gelukkig wel met flink balkon waar van alles groeit en bloeit. Tot mijn studie voltooid is zal ik hier nog wel blijven hangen, maar daarna zo snel mogelijk een krot met land zoeken voor mezelf en de dieren.
Al moet ik niet al te hard klagen, want mijn paarden staan bij een aantal gelijkgestemden en daar hebben we het heel best voor elkaar...
We huren met z'n vijven een aantal hectare bij een boer, en doen alles zelf. Er is geen stromend water of elektriciteit, dus echt kamperen, maar het is heerlijk. Naast 16 paarden lopen er ook 2 katten en een aantal scharrelkippen rond. En de planning is om ook een tweetal geiten aan te schaffen na het voorjaar. We hebben naast het stalgebouw een flinke moestuin liggen. Dus het begin is er. Iedereen draagt zijn steentje bij en alles wordt eerlijk verdeeld. Een soort commune dus, met als enig verschil dat we 's avonds allemaal naar ons eigen huis gaan. Maar ultieme droom is toch wel een rustig plekje voor mij alleen, en de dieren natuurlijk.
Net ver genoeg buiten de bewoonde wereld om alles te kunnen doen en laten wat ik wil, net dicht genoeg er op voor als er wat is en om de sociale contacten toch iets warm te kunnen houden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:25

ladymagic schreef:
Al moet ik niet al te hard klagen, want mijn paarden staan bij een aantal gelijkgestemden en daar hebben we het heel best voor elkaar...

Dat klinkt inderdaad heel existentieel en prettig cooperatief.

Vanuit Duitsland lees ik meer over dergelijke ´paardengemeenschappen´ dan uit NL.
In Freizeit im Sattel stond/staat er vrij regelmatig wat, ook in een verkoop-/advertentiegids.
Het grootste probleem is het gebrek aan continuiteit in onze maatschappij.
Mensen met een woonhuis wonen zo´n 7 jaar op dezelfde plek en ´duurzame´ relaties duren modaal 5 jaar in NL.
Dat geeft al aan dat het gewoon erg lastig is om iets duurzaams op te zetten en helemaal met meer mensen samen.
De meeste kans heeft een stabiele relatievorm op een boerderij en met minimaal 1 partner die een externe geldstroom inbrengt.
Tja en hoe groot is de kans op een stabiele relatievorm in de westerse maatschappij??? Ok, modaal en gemiddeld zeggen niets over een individu. Zeker niet over een individu wat bewust voor kwali-tijd kiest want die is al buiten de regel dus GA ERVOOR.
Het geeft wel een realistisch kader voor dromen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:34

laura1986 schreef:
Hc wijs kind heb je zeg :D )

Gelukkig niet. Het is echt een joch. Alleen door onze dus zijn manier leven met relatief veel gezond verstand.

Ik hoop dat ik van de tekenaar een exemplaar van de stripverhaal-versie van Het Geheime Boek van de Mongolen voor hem te pakken kan krijgen.
Dat boek is een levensrichtlijn voor de dynastie van Ghengis zelf. Echt een heel interessante niet-westerse kijk op het leven. Echt de moeite van het niet makkelijk lezen waard.
In stripvorm is dat voor hem aanschouwelijk en met wat contextuele uitleg heel leerzaam.
Zou een prachtige aanvulling zijn op het katholieke godsdienstonderwijs wat hij op school krijgt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:18

Huertecilla schreef:
laura1986 schreef:
Hc wijs kind heb je zeg :D )

Wijs is Belgisch (Gents) voor supertof HC ;)
Ja dat van die glassplinter had ik opgevangen. Ben je weer wat lichter :D
De laatste voelbare..maar je hebt er vast nog meer.
Ik heb zelf nog één stukje ijzerdraad in mijn hals. Al de rest is er ook al uit gekomen.. (bosmaaierongelukje, 2 jaar oud nu #) ). Laatst voor de grap eens gezocht met de metaaldetector, één piep :+