afspraak huisarts pas donderdag!! niet normaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:14

SEH is wel iets anders dan de EHBO :)
EHBO is wel degelijk bedoeld voor de geneusde vinger ;) Want dat mag ik ook doen, ik ben ook bevoegd EHBO'er. SEH is het vervolg op ehbo als het nodig is :)

In geval van de TS kan ze nog best naar een EHBO'er: die kan er een goed verband om leggen :)
(EHBO is er immers voor alle ongelukjes, van wespensteek uitzuigen tot reanimatie. Als wij het niet vertrouwen is het of naar de HA sturen of in het ergste geval 112 bellen als er spoed bij is)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-12-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:17

Tja... het is maar hoe je het noemt ;)
In het ziekenhuis is hier volgens mij het hetzelfde. Je wordt hier ook naar de EHBO gestuurd als op de röntgenfoto een breuk zichtbaar is.
Is bij mij steeds het geval geweest omdat ik altijd via de h.a. richting het ziekenhuis ging als ik wat had gebroken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:19

Welshcobfan schreef:
SEH is geen plek om op eigen houtje naar toe te gaan 'omdat je het zelf spoed vind of omdat de HA even geen tijd heeft op dat moment omdat de assistente er geen spoed in ziet' (wat dus té vaak gebeurd).

Ik moet zeggen dat ik de kwaliteit van de assistenes niet altijd zo geweldig vind :o Het is natuurlijk ook heel moeilijk om van iemand aan de telefoon die je niet kent een inschatting te maken. Als je zelf echt het gevoel hebt dat je moet gaan, dan moet je je niet door een assistente laten weerhouden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:19

SEH is dat :)

Spoed eisende hulp is namelijk echt iets anders dan EHBO. EHBO heb ik in mijn bezit, maar ik mag zo niet op de SEH werken ;) Daar ben ik niet bevoegd toe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:20

odetteke schreef:
Welshcobfan schreef:
SEH is geen plek om op eigen houtje naar toe te gaan 'omdat je het zelf spoed vind of omdat de HA even geen tijd heeft op dat moment omdat de assistente er geen spoed in ziet' (wat dus té vaak gebeurd).

Ik moet zeggen dat ik de kwaliteit van de assistenes niet altijd zo geweldig vind :o Het is natuurlijk ook heel moeilijk om van iemand aan de telefoon die je niet kent een inschatting te maken. Als je zelf echt het gevoel hebt dat je moet gaan, dan moet je je niet door een assistente laten weerhouden.

Nee klopt, daarom ga ik altijd even persoonlijk langs als ik echt een afspraak nodig heb :) (of als ik niet kan stuur ik iemand langs :=).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:20

BrankaZ schreef:
Tja... het is maar hoe je het noemt ;)
In het ziekenhuis is hier volgens mij het hetzelfde. Je wordt hier ook naar de EHBO gestuurd als op de röntgenfoto een breuk zichtbaar is.
Is bij mij steeds het geval geweest omdat ik altijd via de h.a. richting het ziekenhuis ging als ik wat had gebroken.

SEH is echt wel iets anders dan de ehbo. Een breuk is ook niet bepaald spoedeisend ;) Meestal is dat gewoon de poli waar je dan komt. Of de artsenpost, buiten de openingsuren.

Blue_Eyes

Re: afspraak huisarts pas donderdag!! niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:23

Zeker weten dat je met een breuk hier naar de SEH gestuurd wordt :j En echt niet naar de HAP.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:25

EHBO is zeer geschikt voor het oplossen van klein leed, zoals een wespensteek uitzuigen. Op het moment dat iemand een allergische reactie krijgt, dan is het de taak van de SEH om het op te lossen. (plat gezegd :P).
Gipsen doe je niet bij de EHBO, wel een breuk stabiliseren om vervolgens door te sturen naar de SEH (mét een belletje vooraf natuurlijk!!) bij duidelijke breuk en bij twijfel tussen kneuzing en breuk naar de HA :) .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:26

Blue_Eyes schreef:
Zeker weten dat je met een breuk hier naar de SEH gestuurd wordt :j En echt niet naar de HAP.

Logisch, een HA kan niet gipsen ;) Bij de SEH gipsen ze (tenminste hier, want ook met een oude breuk moest ik naar de SEH, ook weer voor controle :=). Maar dan moet je wel eerst door de HA gezien zijn óf het was zo erg dat de ambu moest komen natuurlijk.
Een gecompliceerde breuk kan wel degelijk spoedeisend zijn! Maar een haarscheurtje in het bot heeft niet veel haast: dat groeit zelfs gewoon dicht zonder gips := (zoals bij mij, maar ik moest wel gips natuurlijk om het been rust te gunnen).
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-12-09 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:26

ms ligt het er dan aan hoe groot het ziekenhuis is. Ik heb al heel wat gebroken, maar ben volgens mij nooit naar de SEH gegaan. Gewoon naar het ziekenhuis, me gemeld en verteld wat er was gebeurd en toen werd ik overal heen gereden :P
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet helemaal bij was :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:32

En op welke plek in het ziekenhuis meld jij je dan? Juist... op de SEH. Breuken hebben de vervelende gewoonte om buiten kantooruren te ontstaan, de HAP zit hier naast de SEH. Dat scheelt aanzienlijk ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:34

Dat is handig :j Kun je zo doorhuppelen (als je niets aan je been hebt :P) :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:37

En weet je wat nog handiger is? De nachtapotheek zit er ook weer naast :D Ja, the joys of the city ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:43

Dat zeker! Zit bij ons wel erg dichtbij elkaar (behalve als je naar de SEH van het andere ziekenhuis wil in de stad), maar niet in 1 straat of gebouw helaas...
(wel alles op korte loopafstand, maar ja: met je gebroken been loop je natuurlijk niet zo makkelijk :=)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:44

_mrie_ schreef:
Uhm.. volgens mij zegt elke dokter dattie pas over 2 dagen tijd heeft..

Mijn moeder is doktersassistente, al wel 20 jaar in dezelfde praktijk, en ook de enige daar.
Als ik weleens zie hoe het er daar aan toe gaat, dan geef ik haar gelijk dat ze in sommige gevallen mensen ietsje opschuift. In het geval van te TS had ik dat nl. ook gedaan. Als je er al een week mee rondloopt, is 1 dag extra geen drama. Had je zelf maar eerder moeten bellen, met alle respect van de wereld kan ik er niks mooiers van maken. De praktijken worden op dit moment allemaal platgelopen door mensen die zonder afspraak een griepprik kunnen komen halen, laatst had mijn moeder er 250 achter mekaar gedaan! Mensje kwam helemaal total loss thuis.
Verder zijn er andere dingen wel dringender. Als je het idee zou hebben dat het iets met je buik zou zijn, hadden ze wel gezegd dat je over een half uur terecht kon.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:46

Toen ik mijn pols brak zijn we gewoon naar het ziekenhuis gereden, ik werd direct naar de SEH gestuurd. Bel je HA en vraag of je niet morgen even tussendoor kan. Je loopt er immers al een week mee 1 dag kan dan ook nog wel HAP is hier ook niet voor bedoeld.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:50

Zit wat in.
Nu heb ik een gloeiende hekel aan ziekenhuizen, dus ik zal nooit uit mezelf naar zoiets laten kijken.
Ze moeten mij er bijna naar toe slepen als het weer eens nodig is.
Nu is het gelukkig al een tijd geleden dat ik iets heb gekneust of half gebroken had.
Mijn ervaring is dat als je er mee naar de HA gaat dat die mij áltijd doorstuurd voor een foto.
Vandaar dat we met die voet maar meteen naar de eerste hulp zijn gegaan.

Sommigen wandelen even naar binnen voor het verwijderen van een teek. :roll:
De goede lijden hier weer onder de kwaden denk ik dus.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:50

Ik ben ook naar de CHAP geweest. Toen k gillend van de buikpijn in mijn bed lag. Toen k n stanleymes in mijn bovenbeen gestoken had en er toch wel n erg groot gat zat. Toen k met een broodmes mijn vinger ont-topt had.

Maar voor zoiets niet. Er is gewoon een volgorde waar je je aan te houden hebt, en die begint in dit soort gevallen gewoon bij je eigen huisarts. En die beslist of je naar de SEH gaat of niet. En als jij je af laat schepen met een datum over 2 dagen dan doet het ook niet heel heel heel veel pijn. Dan had je namelijk wel meer stampij gemaakt. Hell, zelfs toen mijn voet formaatje olifant had en ik er niet meer op kon lopen heb ik braaf 1,5 dag gewacht...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:56

Mijn dochter brak op een woensdag (na 17:00uur) haar bovenarm.
Dit wisten we toen nog niet, ik naar de EHBO, dan wordt je eerst teruggestuurd naar de HAP, daar zeggen ze dat je eerst had moeten bellen voor een afspraak (wist geen nummer, stond op het voetbalveld).
Hebben bij de HAP 45min gewacht toen waren we aan de beurt.
Arts kijkt, duwt wat aan haar elleboog, ja ik kan niets zien, ga maar voor een foto naar de EHBO.
Dus door naar de EHBO, weer 30/40 min gewacht (gelukkig mochten we voor ivm klein kind). Foto's gemaakt ->30 min. wachtkamer. uitslag: Ja gebroken -> 30 min. wachten gipskamer.
Bijna 3 uur! met een huilend kind gezeten.
Wordt er ook nog 2x gevraagd of ik haar stil kan houden, omdat ze andere kindjes bang maakte met haar huilen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:00

Ik begrijp ook niet waarom TS op stel en sprong door de HA gezien wil worden. Ze loopt al een week met een zere hand, dan had je ook even eerder kunnen bellen. En trouwens...waar is de TS??

Toen ik een paar weken geleden voor de 5e keer m'n schouder uit de kom heb geholpen, heb ik de HA gebeld of zij me konden helpen. Maar omdat er voor- en nafoto's gemaakt moesten worden, moest ik in 1 keer door naar de SEH. Die heb ik niet gebeld oid...ik heb me er heen laten rijden en daar aangegeven dat m'n schouder weer uit de kom was. Zij konden zien dat ik daar al een paar keer eerder was geweest en weet niet of ik voorrang kreeg, maar ik kon gelijk door naar de rontgen en binnen no time zat m'n schouder weer goed, gelukkig. Om kwart voor 9 's ochtends schoot m'n schouder verkeerd en om 10 uur zat ie er weer in en liep ik in een mitella het zh uit.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:04

Als je al een week loopt met pijn in je hand dan zing je die 2dagen ook nog wel uit.
Andere mensen moeten waarschijnlijk net zolang wachten op hun afspraak :j

Ik zie ook niet in wat die 38 weken zwanger daarmee te maken heeft.
Dan kan iedereen wel een smoes gaan verzinnen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:09

Het kan toch zijn dat TS eerst dacht dat het wel ging en dat het nu opeens heel erg pijn is gaan doen dat de pijn niet meer zo te houden is. Knap hoor dat jullie de pijn van TS voelen. En TS mag toch wel melden dat ze zwanger is...
:x

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:10

@kelly hoezo moet 38 weken zwanger een smoes zijn?? ze zet het erbij ter info. beetje rare uitspraak vind ik :?

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:17

brenda1982 schreef:
@kelly hoezo moet 38 weken zwanger een smoes zijn?? ze zet het erbij ter info. beetje rare uitspraak vind ik :?

Snap Kelly_taco wel, ze heeft pijn in dr hand, wat voor meerwaarde heeft de info zwangerschap dan??? Niets indd. Maja er is wel meer begrip en medeleven voor zwangere vrouwen :')
Lees eerste 1/2 pag's maar :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:21

MamboBeach schreef:
Het kan toch zijn dat TS eerst dacht dat het wel ging en dat het nu opeens heel erg pijn is gaan doen dat de pijn niet meer zo te houden is. Knap hoor dat jullie de pijn van TS voelen. En TS mag toch wel melden dat ze zwanger is...
:x

Dan had ze harder aan moeten dringen bij de huisarts. Als de pijn echt ondragelijk is dan maak je ze dat echt wel goed duidelijk.
En melden dat ze zwanger is kan best, maar is compleet irrelevant tot het onderwerp. Als ik een HAW topic open dan zet ik er toch ook niet in dat mijn paard misschien niet zo lekker loopt, maar dat ik wel een kat heb?