hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kippesoep

Re: hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:19

Dat van die darmen herken ik ook wel :oo, kan wel blijven rennen naar de wc, ook constact braakgevoel.

Wat veel hier mensen eigenlijk!
Ts hoe is het ondertussen, kun je redelijk slapen? Al jij het fijn vind zou ik er bij de HA toch op aandringen om jezelf te laten onderzoeken. Misschien kun je voor jezelf wel een grens stellen tot hoever je daarin wilt gaan? Zodat mocht er (hopelijk) niets zijn dat je ook niet naar niets aan het zoeken bent.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 02:17

marleen_usar schreef:
Bij mij komt het uit mijn darmen vandaan,als mijn darmen op spelen of rommelen krijg ik altijd een paniek gevoel.Heel raar is dat,als ik een paniek gevoel krijg moet ik altijd binnen 5 min naar de wc.

Yep, heb ik precies hetzelfde! Ik weet nou nog steeds niet of het komt door de migraine, of dat ik er gespannen door raak en daardoor migraine en paniekaanvallen krijg.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:49

Ik heb PDS (prikkelbare darm syndroom) en Migraine. Dus als ik zenuwachtig/onrustig word, word ik kotsmisselijk, dus dat gevoel dat je moet braken heb ik heel vaak, maar de stress kan dus ook omslaan in migraine of in hyperventilatie. Altijd een verrassing wat mijn lichaam gaat doen ;)

Ik mijd de trein inderdaad ook! Kan mezelf helemaal op stang jagen bij de gedachte om in de trein te zitten, zometeen word ik niet lekker, voel ik me kotsmisselijk en kan ik de trein niet uit. Of straks raak ik aan de sjees en ik wil niet in de trein naar de wc. Dan ben ik al zo aan het stressen dat ik gelijk aan de sjees raak, voordat ik uberhaupt in de trein heb gezeten. Stom he!

Vliegtuigen zijn ook een no-go voor mij! Heb de laatste keer dat ik vloog echt 2 uur lang non stop zitten hyperventileren. Tot groot vermaak van mn collega's (naja, toen we weer thuis waren, in het vliegtuig deden ze wel relaxed), ik voelde me zo slecht, super erge hartkloppingen, pijn in mn armen en op mn borst, heel duizelig en kon niet meer normaal ademhalen. Nu wil k dus niet meer vliegen, wou ik al nooit hoor, maar nu helemaal niet meer.

En wat dacht je van uit eten gaan, vre-se-lijk en dan vooral als ik met een groep "vreemden" ben. Gister moest ik voor mn werk naar een presentatie in Amsterdam, zag daar ook zo tegenop! Maar achteraf viel het heel erg mee...

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:20

Ja, dat druk maken ken ik volkomen!
Terwijl als het eenmaal gebeurt, er niet zoveel aan de hand is!
Maar het opfokken ervoor is verschikkelijk

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 13:07

zo het wordt nog een gezellig topic zo met al die hyperventilerende mensen :P ;)
@kippesoep: Ik zit nu op de VU te studeren en het ziekenhusi is hiernaast. Ik vecht al de hele ochtend tegen de dringende behoefte om me nog eens te laten onderzoeken. Klachten zijn nog lang niet over namelijk. Als ik probeer door te ademen dan geeft er iets een "bonk" in mijn borstkas. In college net trok er een soort doof gevoel vanuit de linker en recht borstkashelft naar mijn keel en daar ook weer op de zijkanten van mijn nek en mijn hoofd. Erg beangstigend. Zucht ik word gek :(

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:55

Ik heb het vooral in hele drukke situaties,maar krijg mezelf er dan niet meer uit. Helemaal niet als met uitgaan is en wat heb gedronken (Gewoon normaal) ben al meerdere keren afgevoerd naar het ziekenhuis met de ambulance. Waardoor wel moet bekennen de angst groter wordt en ze ga ontwijken....Maar staan hier wel goede tips :)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:47

Ik kan je echt mensendieck aanraden ts!
Daar leer je ontspanningsoefeningen, en ik denk dat je er heel veel aan hebt! Zeker in een college zaal oid!

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:23

Als ik je verhaal zo hoor heeft het veel weg van een paniekstoornis. In jou geval zorgt de angst tevens voor lichamelijke symptomen, dat maakt het iets gecompliceerder. Wanneer je een goede therapeut hebt is een paniekstoornis redelijk 'gemakkelijk' te behandelen!

Een van de eerste dingen die belangrijk is om je te beseffen, is dat je niet kan flauwvallen of dood kan gaan door paniek. Er zijn natuurlijk heel wat spookverhalen over mensen die een hartstilstand kregen en zich letterlijk 'doodschrokken', maar meer dan spookverhalen zijn het niet (misschien als je 70+ bent kan het verhaal kloppen, maar dat ben je nog niet :P ). Het menselijk lichaam is er namelijk op gebouwd om bij gevaar zo snel mogelijk weg te komen, of het gevaar aan te vallen (vecht of vlucht). Wanneer je in paniek raakt gaat dus je hartslag omhoog (gevoel alsof je hart 'eruit klapt'), je ademhaling gaat sneller (hyperventilatie), trillen, zweten, misselijk, dat hoort allemaal bij de reactie van je lichaam om te kunnen reageren op gevaar. Als dat plotseling op komt zetten kun je inderdaad het gevoel krijgen dat er iets mis gaat en dat het allemaal niet klopt! Maar je gaat er niet dood van! Het is zelfs lichamelijk ONMOGELIJK om flauw te vallen als je in paniek bent! Denk maar aan de holbewoner van vroeger: wanneer hij oog in oog met een leeuw staat is het niet echt functioneel om dan flauw te vallen..
Dus rustig afwachten tot de paniek overgaat is het enige wat je kan doen. Een therapeut kan je helpen bij dit proces!! (en iemand die fan is van Freud is vaak niet zo van de cognitieve gedragstherapie (wat de meest werkzame behandeling is voor paniek), dus ik vrees dat je huidige psychotherapeut je niet kan helpen..).

Heel veel sterkte ermee!!

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:26

drukke oncontroleerbare situaties..Ik vind wel dat ik door middel van therapie meer gevoel voor controle heb ontwikkeld en daardoor kan je weer dat soort situaties aan.. Laatst had ik het met een meisje van stal over paarden die moeilijk buiten te rijden zijn. Haar visie (zij traint paarden als werk) is dat je telkens korte situaties moet maken waarin je het gevaar eventjes binnen `veilige zone` opzoekt. Toen ik dat vertaalde naar mezelf vond ik dit heel toepas baar. Ik ben mezelf gewoon gaan trainen als zijnde een moeilijk rijdbaar buitenrij paard.

Hinnik hinnik!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:39

dat van die drukke situaties heb ik gelukkig geen last van, dit lijkt me erg lastig!

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 03:16

Ik heb sinds een paar jaar ook last van hyperventilatie. In het begin durfde ik het niemand te vertellen.. Dacht dat ik gek aan het worden was ofzo.. en uiteindelijk ben ik er achter dat er ongelooflijk veel mensen last van hebben..

De klachten die tot nu toe voorbij gekomen zijn, zijn: licht in mijn hoofd, gevoel van afwezigheid (alsof je alles droomt..), druk op mijn borst, hartkloppingen, gevoel van flauwvallen, verstijfde spieren, zweethanden, wazig zien, gevoelloosheid in mijn benen, etc..

Ik heb het een lange periode dagelijks gehad. Meerdere malen per dag vroeg ik mij af waar ik neer zou storten.. Ik vocht mezelf de dag door. En naar de buitenwereld deed ik alsof er niets aan de hand was..

Op een dag liep ik de supermarkt in.. ineens schoot de volgende gedachte door mijn hoofd "als het te druk is, ga ik er gelijk uit!!".. Direct daarna vroeg ik mezelf af of ik gek geworden was en moest van mezelf gewoon normaal doen.. Ik laat mij niet wegjagen door een raar gevoel.. Ik ben gewoon mijn boodschappen gaan doen.. want dat deed ik tenslotte altijd en zo bijzonder is dat niet.. Ik sprak er met een vriend over die Psychologie studeert.. en ik zei hem dat ik begreep hoe mensen aan straatvrees komen.. alleen zal ik mijzelf ten alle tijden dwingen om door te gaan en niet op te geven als ik mij zo voel. Hij bevestigde dat dit zeker het geval had kunnen zijn als ik zou opgeven en de supermarkt uit was gelopen omdat ik angstig was.

Zo kan ik wel 100 ervaringen schrijven. Het is nog niet over, maar het komt wel steeds minder voor. En ik ben er minder bang voor.. Soms is het een kwestie van anders denken.. soms moet ik gewoon even wat anders doen of afleiding zoeken.. als het op mijn ademhaling slaat dan let ik op dat ik wat langer uitadem.. en in het uiterste geval heb ik een Hyper Free in mijn tas.. werkt hetzelfde als een zakje.. Ik heb ook een tijd dagelijks Nervovit geslikt.. hielp naar mijn idee wel goed.. Ik voel mij ook niet op mijn gemak bij drukke gelegenheden. Had zelfs een keer een aanval in de auto toen ik een file in reed, omdat alle banen afgesloten waren stonden we bijna een uur stil. Gelukkig had ik een boek in de auto, die ben ik gaan lezen. Vorig jaar had ik er ook last van in het vliegtuig.. Als ik in een openbare ruimte was, keek ik altijd direct even waar de uitgang was. Terwijl ik naar zoveel feesten en concerten ben geweest en mij nooit daarmee bezig hield..

Wat mij opvalt bij mezelf en ook bij andere mensen die last hebben van hyperventilatie, is dat het vaak gepaard gaat met de gedachte dat je iets wilt controleren wat je niet kan controleren. Je kan een drukke straat niet controleren, de file waar je instaat kan je niet oplossen, je kan het vliegtuig niet stoppen om even uit te stappen, je kan er niet voor zorgen dat de helft van de mensen op een feest weggaan, etc..

Voor mij is er niet echt 1 methode wat mij helpt.. maar meer een combi van allerlei methodes.. En het feit dat er al die tijd niets is gebeurt waar ik op dat moment bang voor was, maakt mij alleen maar sterker! Want als je zo'n situatie meemaakt, denk je achteraf altijd dat het allemaal wel weer meeviel.

Er komt ooit een dag, dan kan ik mij niet meer voorstellen hoe het voelt.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:15

Heel mooi vertelt clouwdy.
Echt mooi uitgelegt :)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 02:56

ik herken echt heel veel in dit topic!
zijn jullie ook erg moe na zo'n aanval?
mijn paniekaanvallen zijn richting mijn maag gegaan,
ook nog wel vaak gewone paniekaanval.
maar eerder hadd ik niks met mijn maag, brandend gevoel, aanspannen.
ook ik ben niet in bussen, treinen en vliegtuigen te krijgen!

is het bij jullie ineenkeer ontstaan, of wel door het verleden of dingen die je meegemaakt hebt?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 03:02

FlairS schreef:
patserke schreef:
hier nog iemand die er al 6 jaar last van heeft,
ik eet altijd fisherman friends als ik voel dat ik te weinig adem haal en in paniek raak, dan ben je met dat snoepje bezig en moet je je daar op concentreren, misschien is het iets wat ik geloof om het beter te maken.
ik denk ook dat het een deel stress is, het helpt inderdaad om dan wat te gaan ondernemen, gisteren had ik ook een angstaanval en ben een cadeautje gaan inpakken en weg was het. als je wat wilt weten kan je me een pb sturen:)

Ik ben jaaaaaren verslaafd geweest aan de Fishermen's friends
Ik moest zelfs overal zo'n zakje bij me hebben. |o

ik ook! ik word helemaal onrustig als ik ze niet bij heb.
hoe ben jij eraf gekomen?

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 03:31

patserke schreef:
ik herken echt heel veel in dit topic!
zijn jullie ook erg moe na zo'n aanval?
mijn paniekaanvallen zijn richting mijn maag gegaan,
ook nog wel vaak gewone paniekaanval.
maar eerder hadd ik niks met mijn maag, brandend gevoel, aanspannen.
ook ik ben niet in bussen, treinen en vliegtuigen te krijgen!

is het bij jullie ineenkeer ontstaan, of wel door het verleden of dingen die je meegemaakt hebt?

Toevallig had ik het er vanmiddag met een vriendin over, nav dit topic. Ik vroeg me af hoe die rare ideeën in mijn hoofd gekomen zijn??!! Ik heb geen slechte ervaringen met vliegtuigen, drukke feesten, de supermarkt etc. Heb zelfs jaren in de horeca gewerkt, toen moest ik mij ook door de mensenmassa door wurmen.. Maar toch weet ik dat ik het onbewust zelf heb heb verzonnen. Komt misschien omdat je altijd grip wilt hebben op alle situaties. Dat is natuurlijk niet mogelijk, dus raak je in paniek. Kan mij nog herinneren dat ik bijvoorbeeld op Dance Valley was..toen het feest afgelopen was liepen er duizenden mensen naar de uitgang..ik kon mijn eigen voeten amper zien.. Toendertijd had ik er geen last van..dacht er niet over na dat ik zo snel mogelijk uit de massa weg wilde.. Als ik nu op tv bijvoorbeeld beelden van Koninginnedag in Amsterdam zie..krijg ik het spaansbenauwd en vraag ik me af waarom die mensen het zo leuk vinden om te feesten in die
drukte..

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 03:55

ik herken het ook hoor, ik moet ook niks hebben van drukte.

Ik ben al verschillende malen opgenomen geweest in het ziekenhuis vanwege het flauwvallen of verdenken van hartproblemen (zelfs met ambulance afgevoerd). Bleek dus "gewone" hyperventilatie te zijn. Bij mij komt het een deel door mijn PTSS, inderdaad dingen niet kunnen controleren en dit wel willen.

Ik probeer mezelf nu rustig te houden en inderdaad soms wel drukte op te zoeken (ook weer niet te druk zoals op koninginnedag, concerten of evenementen enzo) maar ik ga wel de winkels in en probeer gewoon mijn ding te doen. Mezelf voor te houden dat ik zo weer buiten sta en dat ik dan wat "gewonnen" heb.

Als ik met mijn man op wat drukkere evenementen ben, dan klamp ik me wel helemaal vast aan hem, dan krijg ik het spaansbenauwd.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 04:33

Heel goed dat je gewoon de dingen blijft doen die je wilt doen! Kan me voorstellen dat het van kwaad tot erger wordt als je je overgeeft aan het gevoel. En ja, dan heb je zeker gewonnen :-D Soms probeer ik dan weer een stapje verder te gaan en wil ik ook niet meer denken dat ik gewonnen heb, maar dat ik gewoon ontspannen iets heb gedaan wat niets bijzonder is. Voor mij
gevoel haal ik de stempel er dan weer een beetje af.. Alsof het net als vroeger niets bijzonders was..

Ik heb helaas geen partner.. Het is fijn als je iemand bij je hebt als je er last van hebt op een evenent oid.. Dan weet je dat er iemand bij je is, mocht je onverhoopt toch flauwvallen. Dat beangstigd mij soms ook extra..ik ben veel alleen..

Wat ook grappig is, is dat ik wel eens hyperventileer als ik onderweg ben naar stal. Dan besef ik mij heel goed dat het heel snel voorbij is.. Want zodra ik lekker met mijn paardjes in de weer ben, verdwijnt de hyperventilatie. Dus als dat dan gebeurt denk ik "laat maar gaan, het is zo over!"..

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 05:07

Ja ik vind het ook fijn hoor als er iemand bij is om aan vast te klampen. Gelukkig steunt hij me ook echt enorm (mijn ex deed dat nooit en zei alleen maar dat ik me aanstelde, zeker als ik weer in het ziekenhuis werd opgenomen).

Ik heb dat ook hoor naar stal toe, daar verdwijnt alles voor de zon, mijn migraine en mijn hyperventilatie. Ik probeer het al te verminderen door tegen mezelf te zeggen, ja gaat naar stal rustig nou maar!

Ik krijg het trouwens ook als ik met de auto in een tunnel rij en het staat vast, pfff dat is echt geen leuke plek om het te krijgen kan ik je wel zeggen :(

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 08:45

Clouwdy schreef:
Wat ook grappig is, is dat ik wel eens hyperventileer als ik onderweg ben naar stal. Dan besef ik mij heel goed dat het heel snel voorbij is.. Want zodra ik lekker met mijn paardjes in de weer ben, verdwijnt de hyperventilatie. Dus als dat dan gebeurt denk ik "laat maar gaan, het is zo over!"..

Eigenlijk zou je er altijd zo in moeten gaan staan, zo van laat maar komen..
Ik weet het is makkelijker dan gedaan, maar het zakt dan inderdaad veel sneller af.
Er niet tegen gaan vechten, laat maar komen.
Weet waar ik het over heb. Zelf heb ik een paniekstoornis gehad.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:01

_evelien_ schreef:
Clouwdy schreef:

Eigenlijk zou je er altijd zo in moeten gaan staan, zo van laat maar komen..
Ik weet het is makkelijker dan gedaan, maar het zakt dan inderdaad veel sneller af.
Er niet tegen gaan vechten, laat maar komen.
Weet waar ik het over heb. Zelf heb ik een paniekstoornis gehad.

Op sommige momenten bent ik het inderdaad ZO zat, dan daag ik het eerder uit dan dat ik er bang voor ben. Ik weet dat ik heel sterk ben.. Betekend niet dat het mij minder doet, maar helpt mij wel om er uit te komen en makkelijker te 'schakelen' in zo'n situatie.

Ook herkenbaar Bianca, die tunnel! Heb ik ook bij ondergrondse parkeergarages, als ik in de file sta. Dan snak ik ook ineens naar frisse lucht!

Ik werk als zelfstandige, kreeg soms het gevoel van falen. Alsof ik niet goed genoeg kon presteren. Maar dat is onzin! Mijn werk lijdt er niet onder. Daarbij kan ik vertellen dat er ook veel managers, prof voetballers, directeuren, etc zijn die hier last van hebben. Je bent niet gek en het komt op alle niveau's voor. Meer dan men denkt! Vriendin vertelde over de prof voetballer, het kwam voor dat hij wekelijks (zelfs midden in de nacht) naar het ziekenhuis ging, om zijn hart te laten controleren.

Al met al blijft het gewoon akelig! En hoop ik dat iedereen hier mee leert leven, zodat het je leven niet meer in de weg staat. Probeer meer te genieten van dingen om je heen. Laat je niet de leuke en gelukkige momenten af pakken!!

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:06

laten jullie ook veel boeren, de lucht die je teveel in geademt hebt. eerst heel misselijk en angstig en na een boer weer rustig

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:55

patserke schreef:
laten jullie ook veel boeren, de lucht die je teveel in geademt hebt. eerst heel misselijk en angstig en na een boer weer rustig

Daar heb ik geen last van, maar is ook iets wat er bij hoort. Net zoals zuchten en geeuwen :O

Mellanii

Re: hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het Piet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:39

Vind het fijn dat er meer mensen met dit probleem zijn.
Dacht altijd dat ik de enige was en gek werd, en schaamde me er dood om!!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:46

Fijn he, zo'n soort van lotgenoten plek!

Boeren heb ik dan niet zoveel last van, maar wel geeuwen en vooral zuchten als ik niet lekker ben. Mn vriend merkt het gelijk, als ik zucht zegt hij: Je voelt je weer niet lekker he? Zeker weer misselijk. (op een lieve manier, niet op een zeurderige manier hoor).

Maar ik schaam me er nog steeds wel voor dat ik heel erg misselijk word als ik ongemakkelijk ben, vertel het ook eigenlijk nooit aan iemand, behalve aan mensen die heel dicht bij me staan. Over mn hartkloppingen, migraine en hyperventilatie vertel ik wel, maar die misselijkheid blijft een ding waar ik maar moeilijk aan toe kan geven en daardoor heb ik daar ook het meeste last van (denk ik). Dat is ook nog het enige waar ik "bang" voor ben, om misselijk te worden en te moeten overgeven. Aan hyperventilatie, migraine en hartkloppingen heb ik me inmiddels al overgegeven (grappige woordspeling ;)), al blijf ik het wel heel vervelend vinden als ik het heb hoor.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:10

Boeren heb ik ook snel last van, maar dan echt vanuit mn keel.. ja weet niet zo goed hoe te beschrijven :P