Vaststellen ADHD op latere leeftijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:41

Jeddah schreef:
Hey Karin, welkom!

Ik zou als ik jou was zeker voor een diagnose gaan :j En eventueel medicatie. Mijn leven is er, in positieve zin, echt door veranderd. Ook omdat ik nu weet dat de reden dat ik bepaalde dingen doe/zie/hoor enz de ADHD is. Ik wordt dus minder kwaad op mezelf :o
En ja, ik gebruik het nu wel als "excuus" :j ik heb bijvoorbeeld heel erg veel moeite met telefoneren. De aandacht er dan bij houden, zonder lichaamstaal en alles te kunnen zien van mijn gesprekspartner kost zo onwijs veel energie dat ik er boos en sjagereinig van worden kan. Nu kan ik gewoon zeggen tegen mensen dat ik om die reden geen lange/belangrijke telefoongesprekken houden kan. Eerder vermeed ik het, nam ik bij sommige mensen in mijn familie en vriendenkring niet eens op :o

@Alwiene, wat mooi onschreven van hoe je de kamer zag. Nu pas realiseer ik me dat ik inderdaad nooit een kamer zie of gezien heb. Alles in stukjes. En daarbij mis ik ook vaak de helft van de details.

Hoe is het met jullie gehoor eigenlijk? Ik kan geluiden zo moeilijk onderscheiden. Als ik een sirene hoor, of een blaffende hond, moet ik echt hard concentreren om te bepalen of dat nou heel dichtbij is, mijn eigen straat of tuin, of dat het ver weg is.
Ik hoor ook alles, en tegelijk mis ik daardoor veel dingen in een gesprek of op televisie.

omg, daar heb ik nooit bij stil gestaan maar dit is zoo herkenbaar. Ik heb gewoon een gemiddeld goed gehoor (denk ik, schoolarts etc. hebben er nooit iets over gezegd iig met die testen). Maar ik versta nooit iemand, daar erger ik me echt aan en ik heb het ook nooit begrepen.

Dit is echt even zo'n :)*-momentje, net zoals dat ik nooit begreep waarom ik heerlijk kon slapen als ik een blikje red bull op had :D

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:09

Ik heb ADHD en ben helemaal niet wat mensen denken wat ADHD is. Mensen geloven me zelfs vaak niet. :=
Ben gewoon in mijn eigen hoofd erg druk en doe veel dingen tegelijk. Slik al sinds mijn 6de ritalin en dat werkt prima voor me. Heb geen problemen met leren, juist het tegendeel. Zo kan het dus ook. Ben wel enorm op mezelf en kan niet goed omgaan met verdriet/boosheid.

Als ik jou was zou ik gewoon naar de dokter gaan en goed na laten kijken of je het hebt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:23

Ik heb ADD. Ben 31 en afgelopen zomer diagnose gehad. Heb medicijnen een dag genomen en was zo stoned dat ik direct gekapt was er mee. Tuurlijk loop ik tegen problemen aan maar heb mijzelf geaccepteerd zo. Dan maar geen carriere en wat simpeler werk zoeken zonder teveel stress. Wil het ook niet vertellen op de werkplek. Krijg wel eens reacties zo van die ... die is meteen wakker in de ochtend zeg :+ houd dr mond niet etc. :D

Enige nadeel dat ik veel hinder ondervind in de communicatie met paarden (en andere dieren). Die reageren heel heftig op mij ;( Ben vaak onrustig, geirriteerd en moe dus tja.
Nu met mijn jonkie kom ik mijzelf zoooooo tegen en ben ook zo onzeker als de pest.

Alwiene

Re: Vaststellen ADHD op latere leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:37

@ Horse_ Ik ben de eerste dag van de medicijnen ook zo stoned geweest als het maar kan, maar bij dag 2 was dat al over. Zonde om het zo snel al af te schrijven ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:38

Haha Menino, dat is wel leuk he?! Soms is het wel leuk zo ervaringen uit te wisselen :j Al voel ik niks voor een "groep" ofzo ala therapie of info dagen en al dat soort dingen.
Juist omdat iedereen het toch op z'n eigen manier beleeft, zoals nu ook duidelijk is met wat Princess schrijft :j

@Horse, ook herkenbaar. Om de een of andere reden heb ik altijd drukke paarden :? :D Maar per paard is dat ook verschillend. Mijn NRPS merrie reageert heel erg op mijn bui en drukte, maar mijn Fjord heeft daar meer maling aan ;)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:45

Alwiene schreef:
@ Horse_ Ik ben de eerste dag van de medicijnen ook zo stoned geweest als het maar kan, maar bij dag 2 was dat al over. Zonde om het zo snel al af te schrijven ;)

Zij die man waar ik ze van kreeg ook maar ik vond het niets. Waarschijnlijk moet je er helemaal achter staan wil je het niet eng vinden die medicijnen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:46

Jeddah schreef:
Haha Menino, dat is wel leuk he?! Soms is het wel leuk zo ervaringen uit te wisselen :j Al voel ik niks voor een "groep" ofzo ala therapie of info dagen en al dat soort dingen.
Juist omdat iedereen het toch op z'n eigen manier beleeft, zoals nu ook duidelijk is met wat Princess schrijft :j

@Horse, ook herkenbaar. Om de een of andere reden heb ik altijd drukke paarden :? :D Maar per paard is dat ook verschillend. Mijn NRPS merrie reageert heel erg op mijn bui en drukte, maar mijn Fjord heeft daar meer maling aan ;)

Ik heb ook altijd drukke paarden. Dacht handig te zijn om een friesje te kopen die schijnen rustig te zijn :n

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:57

Oww ik heb altijd "rustige" paarden, of ik krijg ze wel vrij snel rustig.
Mijn paard is een mega-droogkloot, heerlijk voor mij :j

@Horse_ :een gemiddelde fries is iid niet rustig :') 600 kilo neuroot *D, daarom gaat madam dus uiteindelijk in de verkoop

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:17

Ik ben begonnen met 2x daags 5mg en was de eerste 2 weken ook traag en duf.
Maar ik was daarvoor al zwaar oververmoeid van mezelf en door de Ritalin viel dat laatste beetje spanning weg en kon ik eindelijk eens echt moe zijn.
Na 2 weken zat ik weer op het oude stuiterniveau en ben toen 3x per dag 10mg gaan slikken en dat werkt nog steeds super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:34

wbt paarden heb ik ook eerder het tegenovergestelde.... Als ze mij zien, zijn ze over het algemeen meer geneigd om zich totaal stoïcijns te gedragen ghehe. Mijn fries is wel écht rustig. Ietsje te rustig zegmaar :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:17

Menino schreef:
Jeddah schreef:
Hey Karin, welkom!

Ik zou als ik jou was zeker voor een diagnose gaan :j En eventueel medicatie. Mijn leven is er, in positieve zin, echt door veranderd. Ook omdat ik nu weet dat de reden dat ik bepaalde dingen doe/zie/hoor enz de ADHD is. Ik wordt dus minder kwaad op mezelf :o
En ja, ik gebruik het nu wel als "excuus" :j ik heb bijvoorbeeld heel erg veel moeite met telefoneren. De aandacht er dan bij houden, zonder lichaamstaal en alles te kunnen zien van mijn gesprekspartner kost zo onwijs veel energie dat ik er boos en sjagereinig van worden kan. Nu kan ik gewoon zeggen tegen mensen dat ik om die reden geen lange/belangrijke telefoongesprekken houden kan. Eerder vermeed ik het, nam ik bij sommige mensen in mijn familie en vriendenkring niet eens op :o

@Alwiene, wat mooi onschreven van hoe je de kamer zag. Nu pas realiseer ik me dat ik inderdaad nooit een kamer zie of gezien heb. Alles in stukjes. En daarbij mis ik ook vaak de helft van de details.

Hoe is het met jullie gehoor eigenlijk? Ik kan geluiden zo moeilijk onderscheiden. Als ik een sirene hoor, of een blaffende hond, moet ik echt hard concentreren om te bepalen of dat nou heel dichtbij is, mijn eigen straat of tuin, of dat het ver weg is.
Ik hoor ook alles, en tegelijk mis ik daardoor veel dingen in een gesprek of op televisie.

omg, daar heb ik nooit bij stil gestaan maar dit is zoo herkenbaar. Ik heb gewoon een gemiddeld goed gehoor (denk ik, schoolarts etc. hebben er nooit iets over gezegd iig met die testen). Maar ik versta nooit iemand, daar erger ik me echt aan en ik heb het ook nooit begrepen.

Dit is echt even zo'n :)*-momentje, net zoals dat ik nooit begreep waarom ik heerlijk kon slapen als ik een blikje red bull op had :D

Ok, ik kan dit stukje echt letterlijk overtypen! Wat een herkenning!!

Uit de paarden haal ik juist heel veel voldoening, rust en training. Ik leer daar echt om adem te halen en rustig te zijn, omdat ik dat anders direct terug krijg. Heb dan ook een adhd-paardje, dus dat moet wel. Kan soms enorm exploderen, maar dat daagt mij juist uit om het anders aan te pakken. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:55

Mijn paard is er net zo eentje als ik. Te beschrijven als een 'waker', ik zeg ook altijd dat hij met één oog open slaapt. Mist niets, wil niets missen. Kan zich gruwelijk lopen vervelen tijdens een 'saaie' B-proef (want te veel 'stilte' tussen de onderdelen, in de M was hij er met zijn koppie altijd veel beter bij), op een rustig buitenritje schrikt hij regelmatig van een bewegende grasspriet, maar in de cross of tijdens een flinke endurancewedstrijd is-ie zo safe als wat, opperste concentratie: het is iets wat 'm interesseert, hij gaat ervoor, hij geniet ervan en dan is-ie er met z'n volledige concentratie bij.

De eerste vier jaar konden we alleen niet met elkaar door een deur, we zaten elkaar alleen maar op te fokken en ik was zó enorm blij dat-ie (toen nog) het paard van mijn zusje was en niet van mij. Nu zou ik 'm absoluut niet meer willen missen. :D

Nog een stom voorbeeld: ik deed vanavond mee aan een flink pittig dictee. Bij elke andere groepsbijeenkomst zou ik na een half uur al aan mijn tax zitten. Nu was het iets wat me interesseert, waar ik goed in ben, en ik ben tot het eind toe scherp geweest, zonder afgeleid te raken, zonder weg te zakken. En nog een leuke score gehaald ook. Raar maar waar.

Ik ben er volgens mij alleen nog niet helemaal klaar voor om me te laten onderzoeken. Eerst maar eens een tijdje meelezen hier en wat meer info verzamelen. Alles op z'n tijd. ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:07

Niet raar, das een hypo focus :j Zo kan ik lappen text lezen over kleurgenetica :j Tot wel 5 uur snachts! Maar verder kan ik moeilijk lange stukken lezen.

En dat Ret eerst niet van jou was! :oo Jullie zijn zo "een"!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:13

Dat heeft ontzettend veel tijd gekost. We hebben (van en met) elkaar geduld geleerd. En verstand komt ook nog eens met de jaren. ;)

Hypofocus ja, ik weet het weer. :j

[Edit] Toch niet, het blijkt hyperfocus te zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:23

Ah, kijk, zoeits dus :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:25

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:50

Heel herkenbaar :j De reden waarom eerst bij mij gedacht werd dat ik Manisch Depressief was. Juist vanwege ook die hyperfocus.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:22

Hmmmmm, trouwens een vraagje...

Ik kan me nu met de ritalin veel beter concentreren (speel klein beetje vals door als ik voor een tentamen ga leren toch blikje suiker vrije red bull erbij te pakken, waarschijnlijk moet mn dosis nog omhoog, maar dat gaan we uitproberen op een moment dat er geen tentamen aan zit te komen zodat ik niet op verkeerde moment bijwerkingen heb)
Maargoed, als ik nu paar uur heb zitten leren, uurtje of 3, dan ben ik daarna écht moe en onwijs sjagerijnig. De batterij is dan écht op. Hebben anderen dat ook? Want het is best iritant. Ben dan echt snel geiriteert enzo, nouja, het typische adhd iritatie verhaal met kort lontje, heel kritisch, bij alles denken dat mensen je aanvallen enzo... Nét een nieuw vriendje, dus die is dat nog nie echt gewent, dus dat leverd toch wel wat iritatie op :(

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:26

@airborn: zou het niet zo kunnen zijn dat je ritalin is uitgewerkt dan?
Misschien zou je dan nl. concerta kunnen overwegen.
En verder is het dan misschien raadzaam om een "uitlaatklep" te vinden.(in mijn geval hond uitlaten en uhm, poepscheppen :'))

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:53

@ Airborn, klinkt beetje als een rebound, slik je om de vier uur? Dat is wellicht te lang, zou kunnen dat je naar 3 uur moet :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:11

Heb dat ook wel hoor, dat ik tegen de tijd dat ie uitgewerkt is sneller geïrriteerd ben, vooral als het druk is.
Merk ook dat het na inname een kwartier tot 20 minuten duurt voor ie werkt, voel de rust als het ware in m'n lijf zakken op dat moment.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:14

Hmm, nee, zit op iedere 3.5 uur, en ik heb eigenlijk geen last van rebounds. Heb dit momenteel eigenlijk alleen als ik een tijdje echt geconcentreert heb zitten leren. Ik was om half 3 begonnen met leren, 3 uur ritalin, en half 6 klaar met leren, volgende dosis is dan half 7. Dus dan zou ik in principe niet rond 6 uur rebound moeten hebben, en zou ook niet tot uur of half 8-8 moeten duren áls het een rebound is. Aangezien ik braaf om half 7 mn ritalin weer heb genomen.

Ben trouwens heel bewust níet gaan paardrijden, het regende, en had op dat moment echt geen geduld... En aangezien mn paardje in de regen echt niet normaal wil lopen.... *schud hoofd* Ik ken mezelf, dat zou ruzie worden :P

Hoewel, zou rebound van de cafeine ook kunnen? Dát is opzich nog wel een optie...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:19

Sinds ik ritalin slik, drink ik geen koffie of energydrink meer.
Ik raak al van slag van een zak winegums, dus probeer dat te vermijden.
Ik merk wel dat ik minder goed kan concentreren als de ritalin is uitgewerkt dan dat ik kon voor ik het slikte.
Toen kostte concentratie heel veel energie, maar lukte wel voor korte periodes.
Het lijkt nu net of m'n hersenen het eerder opgeven, soort van neem nou maar je ritalin, dan praten we weer over concentreren.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:39

Hmm, opzich is dat nieteens heel onlogisch. Heeft volgens mij te maken met de gevoeligheid voor neurotransmitters, en hoeveel receptoren er voor die neurotransmitters zijn. Bij ADHD is het meestal zo dat een bepaalde neuro transmitter zo snel weer word heropgenomen door de zenuwcel die het afgeeft, dat het nooit bij de volgende cel aan komt. Die cel produceert dan maar extra receptoren, zodat de paar rondzwevende neurotransmitters díe er zijn, ook echt opgevangen worden. Met ritalin, word de re-uptake van de neurotransmitter geremt (als ik het goed onthouden heb). Daardoor word de neurotransmitter ook daarwerkelijk doorgegeven aan de volgende cel als dat de bedoeling is, en die hoeft dus niet meer te overcompenceren door extra receptoren te fabriceren. Gevolg is dat je "normaal" functioneert als je ritalin slikt, maar als je ritalin is uitgewerkt, is de ontvangende zenuwcel niet meer aan het overcompenceren, en is de kans dat de neurotransmitter ook echt op een receptor op de volgende cel terecht komt dus kleiner dan toen je nog helemaal geen ritalin slikte.

(dit is beredeneert op mn kennis van hoe neuronen en neurotransmitters en receptoren werken, en over wat is blijven plakken van de oorzaak van ADHD en de werking van ritalin, dus pin me er niet op vast, maar vind het zelf wel logisch klinken :P)

Overigens, suiker heb ik altijd al heel sterk op gereageert, dáár word ik idd onwijs hyper van. Drink dan ook redbull zonder suiker. (theoretisch nog beter voor de lijn ook)

*edit* n i e t word veranderd in Piet, grappig, maar iritant, lol...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:54

Dus feitelijk hebben m'n zenuwen door de ritalin het overcompenseren wat ze eerst deden afgeleerd, waardoor ik nu zonder ritalin minder concentratie kan opbrengen dan voordat ik met ritalin begon.
Als ik nu langere tijd met ritalin zou stoppen, gaan m'n zenuwen dan weer overcompenseren?