[Centraal] Mexicaanse Griep.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: [Centraal] Mexicaanse Griep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:51

Ja, echt verplicht kan het nooit worden, dat staat simpelweg in de wet.
Maar ziekenhuizen of afdelingen mogen je wel weigeren of je verschillende werkzaamheden verbieden omdat niet geent zijn daarbij een verhoogd risico vormt.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:53

MarrieLeen schreef:
Ik heb misschien een hele rare vraag/gedachtengang over de inentingen.

Maar stel je valt niet in de risicogroep en je werkt in de zorg met mensen die wel in de risicogroep vallen.
Dan word je verzocht om de enting te halen, maar de mensen in de risicogroep zijn dan toch al geënt?
Die zijn dan sowieso toch al beschermd tegen de griep? Waarom moet je als verzorgende dan ook nog eens enten terwijl je gezond bent?
Mijn moeder is verzorgende. Ik heb haar ff gevraagd en de reden waarom zij geent wordt tegen de Mexi griep is omdat ze (ook) mensen verzorgd die de Mexi griep al hebben. Dat deze mensen geent zijn wil niet zeggen dat ze deze griep niet meer kunnen krijgen.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:57

Pebblesther schreef:
Ik heb woensdag de griepprik gehaald.
Ik twijfelde eerst heel erg of ik hem wel moest nemen want ik zit niet in de risicogroep maar ik werk in een ziekenhuis als secretaresse dus heb er wel recht op.

Eerst wilde ik het niet doen want ik wist niet want de gevolgen van de prik kunnen zijn. Ik was een beetje huiverig omdat ze niet weten wat de langetermijn gevolgen kunnen zijn.
Maar de prik is natuurlijk wel uitgebreid getest en ze spuiten je niet zomaar troep in.
Dus ik heb hem toch maar genomen, baad het niet dan schaad het niet. Heb ook niet zo'n zin om de griep te krijgen.
Had je nog erg last van de arm/de plek waar je geent bent? :o
Ik haal de enting namelijk as. maandag. Ben niet bang voor prikken,, maar ik heb zó'n hekel eraan als m'n arm daarna zo zwaar voelt/pijn doet/e.d. Dus ben ff nieuwsgierig ;)

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:00

Ik ben heel erg ziek geweest 4 weken terug en volgens de dokter de mexicaanse griep maar testen deden ze niet meer.
nu weer helemaal beter maar omdat ik niet zeker weet of ik de mexicaanse griep heb gehad moest ik voor mijn werk vorige week maandag de prik wel halen. hij heeft mij knap zeer gedaan kon er een dag niet op liggen maar dat kwam ook omdat ze het spul te snel in hebben gespoten bij mij,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:47

Peach schreef:
Ik heb de mexicaanse griep gehad. Hoelang ben ik nu ongeveer immuun voor deze griep? Kan ik nu bijvoorbeeld wel andere griepsoorten krijgen?

Als je de Mexicaanse griep hebt gehad, ben je immuun voor de Mexicaanse griep tot deze muteert. Voor andere griepsoorten ben je niet immuun tot je ze gehad hebt. Seizoensgriep muteert vrijwel constant, vandaar dat je in je leven steeds weer "de griep" kunt krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:47

Vanmorgen dus de griepprik gehaald. Geen last van bijwerkingen, ook geen last van m'n arm, alleen specifiek op de plek waar geprikt is een beetje een beurs gevoel, alsof er een blauwe plek zit zeg maar. Das ook logisch.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:03

Nouks schreef:
Vanmorgen dus de griepprik gehaald. Geen last van bijwerkingen, ook geen last van m'n arm, alleen specifiek op de plek waar geprikt is een beetje een beurs gevoel, alsof er een blauwe plek zit zeg maar. Das ook logisch.

Hier ook het blauwe-plekgevoel. :D Heb 'm gisteren laten zetten. Ben alleen vergeten te vragen wanneer ik voor de herhaling moet komen. Weet iemand hier hoeveel weken daar tussen zitten?

Voor mensen die twijfelen om wel of niet te enten en veel speculaties hebben gelezen:

Maandag a.s. is er een speciale uitzending op Een Vandaag (Ned. 1) over de Mexicaanse griep. Ook spookverhalen e.d. komen aan het licht. :Y)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:38

Chiqa schreef:
Twiggy2008 schreef:
Gelukkig mag iedereen vinden wat 'ie vindt en zijn we allemaal baas over eigen lichaam.
Moet er niet aan denken dat een ander mij verplicht dingen te doen, die ik helemaal niet wil hebben. ;)

Nou dat is dus even niet meer het geval als ik zo hoor in de media dat verzorgers en verplegers verplicht geent moeten worden.

Ik werk niet in de zorg, dus voor mij geldt het niet. ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:53

dejavu schreef:
Nouks schreef:

Hier ook het blauwe-plekgevoel. :D Heb 'm gisteren laten zetten. Ben alleen vergeten te vragen wanneer ik voor de herhaling moet komen. Weet iemand hier hoeveel weken daar tussen zitten?

Voor mensen die twijfelen om wel of niet te enten en veel speculaties hebben gelezen:

Maandag a.s. is er een speciale uitzending op Een Vandaag (Ned. 1) over de Mexicaanse griep. Ook spookverhalen e.d. komen aan het licht. :Y)

Er zit 3 weken tussen als ik me niet vergis.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:55

Thanks, Maikeltje. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:01

Nouks schreef:
Peach schreef:
Ik heb de mexicaanse griep gehad. Hoelang ben ik nu ongeveer immuun voor deze griep? Kan ik nu bijvoorbeeld wel andere griepsoorten krijgen?

Als je de Mexicaanse griep hebt gehad, ben je immuun voor de Mexicaanse griep tot deze muteert. Voor andere griepsoorten ben je niet immuun tot je ze gehad hebt. Seizoensgriep muteert vrijwel constant, vandaar dat je in je leven steeds weer "de griep" kunt krijgen.

Daarom hoop ik ook serieus dat deze griep niet muteert. Ik ben nooit ziek, maar ik nam de Mexicaanse Griep in juli mee vanuit Engeland. Ben er tien dagen van van de kaart geweest, hoesten, heel erg moe zijn. Maar wat wel fijn is dat de Mexicaanse Griep geen misselijkheid met zich mee brengt. Dat maakt het stom genoeg een stuk draaglijker. Ik vond deze Griep in iedergeval niet zwaarder dan een gewone griep, daar ben ik veel zieker van normalerwijze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:36

dejavu schreef:
Weet iemand hier hoeveel weken daar tussen zitten?

Minimaal 2. In mijn geval: 20-11, 15-12.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:37

Minimaal twee, ivm eventuele bijwerkingen inderdaad :j Zusje mag over anderve week de tweede halen. Pa iets eerder.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:45

Is die tweede spuit dan een andere of is dat gewoon dezelfde?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:53

Bij mij was de datum 17-11 en de tweede 8-12. Maar er zou nog bericht toch komen of de tweede spuit wel nodig is voor mensen die zelf geen risicogroep zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 03:37

Loop ik hier met m'n goede gedrag te verkondigen dat ik nergens last van heb, behalve misschien een beetje van de plek zelf... Inmiddels is m'n gehele bovenarm pijnlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:08

Gelukkig mag iedereen in Nederland zelf bepalen om een enting wel of niet te halen. Ook personeel in de zorg. En ik ken er genoeg die zich dan ook niet laten enten, wat hun goed recht is.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:14

nou ik heb hem overleefd hoor :) ben een week lang goed ziek geweest, maar gelukkig nu weer een stuk beter. ben alleen nog benauwd en heb last van een hoop slijm ;) hoop dat dat snel over is :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:01

faye schreef:
Gelukkig mag iedereen in Nederland zelf bepalen om een enting wel of niet te halen. Ook personeel in de zorg. En ik ken er genoeg die zich dan ook niet laten enten, wat hun goed recht is.

Maar loopt dat personeel in de zorg die zich niet hebben laten enten dan wel gewoon op de longafdeling rond? Want de mensen die daar liggen hebben grote kans op overlijden wanneer ze ook nog eens die mex. griep aan hun broek krijgen. Ik denk dat ik een hoop stampij zou maken als de verpleegkundige van mijn moeder mijn moeder als zwaar COPD patient de mex. griep zou bezorgen die ze op zeker niet overleefd! Wanneer dat personeel op zo'n afdeling zich dat niet beseft dan vind ik hun motieven om in de verzorging te gaan op z'n minst twijfelachtig. Reken maar dat ze met mij een groot probleem hebben als ze mijn moeder willens en wetens in gevaar brengen!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:31

Mijn moeder werkt ook in het ziekenhuis en bij haar is iedereen geënt. Je hoeft zelf de griep niet te krijgen, maar je kan het wel bij je dragen. De directeur heeft gezegt dat als ze iemand aansteken omdat ze de prik niet hebben gehaald, ze aansprakelijk gesteld worden. En misschien is dat wel een vorm van dwingen, maar ik geef hem groot gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:39

Dwingen? Ik vind dat een vorm van emotionele chantage, en dat is volgens mij voor wet ook strafbaar.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:40

Ze hoeven er niet te werken, gaan ze lekker ergens anders werken imo. Je kan het toch niet maken om zo'n risico te lopen? Niemand is er tegenin gegaan, ze hebben er zelfs een enquete over gehouden onder alle medewerkers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:18

@Maikeltje
Als je geënt bent kun je de ziekte nog wel bij je dragen alleen wordt je er zelf niet/minder ziek van.
Ook ben je gewoon besmettelijk voor andere mensen.
Het is dus schijnveiligheid om mensen in de zorg te laten enten om andere niet te kunnen besmetten.
Wel heb je veel minder kans om zelf ziek te worden en heeft de werkgever minder kans op uitval (ziekte) van zijn personeel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:29

Ik ben net weer beter van een week heel erg ziek te zijn geweest. Ben niet getest, maar volgens de dokter was het de Mex. griep. Twee van mijn drie kinderen zijn ook behoorlijk ziek geweest, alleen waren zij er met drie dagen weer vanaf.
Ik heb er een volle week mee gelopen, maar ik heb bronchitis, dus dat zal misschien daaraan gelegen hebben.

Ik vond dit echt 100 keer erger dan een 'gewone' griep.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:33

Brainless schreef:
@Maikeltje
Als je geënt bent kun je de ziekte nog wel bij je dragen alleen wordt je er zelf niet/minder ziek van.
Ook ben je gewoon besmettelijk voor andere mensen.
Het is dus schijnveiligheid om mensen in de zorg te laten enten om andere niet te kunnen besmetten.
Wel heb je veel minder kans om zelf ziek te worden en heeft de werkgever minder kans op uitval (ziekte) van zijn personeel.

En dát is dus de reden. En ondertussen wordt er lekker ingespeeld op het schuldgevoel van mensen.