Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
MarrieLeen schreef:Mijn moeder is verzorgende. Ik heb haar ff gevraagd en de reden waarom zij geent wordt tegen de Mexi griep is omdat ze (ook) mensen verzorgd die de Mexi griep al hebben. Dat deze mensen geent zijn wil niet zeggen dat ze deze griep niet meer kunnen krijgen.Ik heb misschien een hele rare vraag/gedachtengang over de inentingen.
Maar stel je valt niet in de risicogroep en je werkt in de zorg met mensen die wel in de risicogroep vallen.
Dan word je verzocht om de enting te halen, maar de mensen in de risicogroep zijn dan toch al geënt?
Die zijn dan sowieso toch al beschermd tegen de griep? Waarom moet je als verzorgende dan ook nog eens enten terwijl je gezond bent?
Pebblesther schreef:Had je nog erg last van de arm/de plek waar je geent bent?Ik heb woensdag de griepprik gehaald.
Ik twijfelde eerst heel erg of ik hem wel moest nemen want ik zit niet in de risicogroep maar ik werk in een ziekenhuis als secretaresse dus heb er wel recht op.
Eerst wilde ik het niet doen want ik wist niet want de gevolgen van de prik kunnen zijn. Ik was een beetje huiverig omdat ze niet weten wat de langetermijn gevolgen kunnen zijn.
Maar de prik is natuurlijk wel uitgebreid getest en ze spuiten je niet zomaar troep in.
Dus ik heb hem toch maar genomen, baad het niet dan schaad het niet. Heb ook niet zo'n zin om de griep te krijgen.
Peach schreef:Ik heb de mexicaanse griep gehad. Hoelang ben ik nu ongeveer immuun voor deze griep? Kan ik nu bijvoorbeeld wel andere griepsoorten krijgen?
Nouks schreef:Vanmorgen dus de griepprik gehaald. Geen last van bijwerkingen, ook geen last van m'n arm, alleen specifiek op de plek waar geprikt is een beetje een beurs gevoel, alsof er een blauwe plek zit zeg maar. Das ook logisch.
Chiqa schreef:Twiggy2008 schreef:Gelukkig mag iedereen vinden wat 'ie vindt en zijn we allemaal baas over eigen lichaam.
Moet er niet aan denken dat een ander mij verplicht dingen te doen, die ik helemaal niet wil hebben.
Nou dat is dus even niet meer het geval als ik zo hoor in de media dat verzorgers en verplegers verplicht geent moeten worden.
dejavu schreef:Nouks schreef:Vanmorgen dus de griepprik gehaald. Geen last van bijwerkingen, ook geen last van m'n arm, alleen specifiek op de plek waar geprikt is een beetje een beurs gevoel, alsof er een blauwe plek zit zeg maar. Das ook logisch.
Hier ook het blauwe-plekgevoel.Heb 'm gisteren laten zetten. Ben alleen vergeten te vragen wanneer ik voor de herhaling moet komen. Weet iemand hier hoeveel weken daar tussen zitten?
Voor mensen die twijfelen om wel of niet te enten en veel speculaties hebben gelezen:
Maandag a.s. is er een speciale uitzending op Een Vandaag (Ned. 1) over de Mexicaanse griep. Ook spookverhalen e.d. komen aan het licht.
Nouks schreef:Peach schreef:Ik heb de mexicaanse griep gehad. Hoelang ben ik nu ongeveer immuun voor deze griep? Kan ik nu bijvoorbeeld wel andere griepsoorten krijgen?
Als je de Mexicaanse griep hebt gehad, ben je immuun voor de Mexicaanse griep tot deze muteert. Voor andere griepsoorten ben je niet immuun tot je ze gehad hebt. Seizoensgriep muteert vrijwel constant, vandaar dat je in je leven steeds weer "de griep" kunt krijgen.
faye schreef:Gelukkig mag iedereen in Nederland zelf bepalen om een enting wel of niet te halen. Ook personeel in de zorg. En ik ken er genoeg die zich dan ook niet laten enten, wat hun goed recht is.
Brainless schreef:@Maikeltje
Als je geënt bent kun je de ziekte nog wel bij je dragen alleen wordt je er zelf niet/minder ziek van.
Ook ben je gewoon besmettelijk voor andere mensen.
Het is dus schijnveiligheid om mensen in de zorg te laten enten om andere niet te kunnen besmetten.
Wel heb je veel minder kans om zelf ziek te worden en heeft de werkgever minder kans op uitval (ziekte) van zijn personeel.