en ja hoor dan heb je een hernia!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:21

Blijft altijd een gevoelige plek, ik heb die mis-stappen ook wel eens gemaakt..... en ja hoor, ik had ook geheid weer pijn. Moet wel zeggen dat het binnen een paar dagen wel weer weg trekt. Wat mijn neuro-chirurg zei, dat 1 beweging echt vrezelijk mee moest oppassen was dan " bukken en dan een draai maken naar links of rechts"niet doen dus. Soms maak je die bewegingen onverwachts als er iets valt.
Paracetamol met codeïne hielp bij mij best goed. Codeïne stopt de zenuwprikkels voor een merendeel. Tramadol en Diclofenac dat heb ik allemaal niet geslikt. Wel als ik ergens naar toe moest een Ibibrofen.
Vind tramadol en diclofenac echt te heftig en werken snel uit als je een tijdje slikt.
Eenmaal een hernia is altijd een hernia. Ken zoveel mensen die ook na een operatie weer een paar jaar later of sterker zelf binnen paar maanden weer een nieuwe hadden zitten. Kijk bij echte ernstige hernia's kan ik me voorstellen dat die weg worden gehaald, maar het is ook niet makkelijk dat je ineens niet meer mobiel zo als daarvoor bent geweest. Ik heb echt moeten leren vooral de laatste half jaar gedoseerd bewegen. En letten op de houding en daarnaast wel blijven bewegen, zoals fietsen, zwemmen en wandelen. Daarna als het echt stukken verbetering voelt, spiertraingen doen onder begeleiding. Doe je niks, krijg je geheid weer last.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:30

Daffie schreef:
Arvanti_haf, Een leuke dag zonder pijn gehad :D
Lijkt me heerlijk :j

Heeft iemand een tip wat in in zou kunnen nemen om beter te kunnen slapen, ik slik nog wel de tramadol 3 keer per dag maar doe geen oog dicht van de pijn. Heb vannacht maar 1 uur geslapen.

Ik slik Ibuprofen 600! :) ik neem ook voor het slapen omdat ik anders ook vreselijk slecht slaap!

Daffie

Re: en ja hoor dan heb je een hernia!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:35

Hannah, Ibuprofen doet echt helemaal niks, dat heb ik als eerst van de huisarts gekregen, toen naproxen maar dat werkte ook niet en nu heb ik van de neuroloog tramadol gekregen. I

Ik slik liever niks maar moet wel anders is het niet uit te houden.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:13

@ serena dat klopt zeker wat je zegt. oppassen geblazen dus.

ik slik de diclofenac en een tijd terug tramdol, maar was ik misselijk van dus gestopt met tramadol.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:43

Sjeepie Bari, dt is balen zeg!

Ik heb net voor het eerst weer op mijn paardje gezeten en stap draf; lichtrijden+doorzitten gedaan. Ik zat te huilen van genot, ik voel me een andere ruiter, ik kon alles loslaten.... een wonder...

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:06

@ Arvanti,..wat ontzettend fijn voor je! echt waar, super dat je weer zo kon genieten! :(:)

ik voel me alweer alsof me iemand een trap in m bil heeft gegeven, zal zien of het morgen vroeg losloopt.... :(

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:39

vervelend joh, ik kan me nog duvels goed voor de geest halen hoe dat was. Hopenlijk doet de nachtrust je goed. Kun je wel liggen dan?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:42

ja dat liggen wil beter dan zitten. ik heb zowiezo al speciale matrassen, dus dat schilt. we hebben NASA matrassen gekocht ( nog voor dat ik de hernia kreeg hoor maar nu idd wel handig natuurlik ;) ) en die liggen voor mij prima. nej ik heb me nu ingedekt met pilletjes en ga zometeen toch proberen te slapen. :z

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:55

gelukkig, succes ermee dan!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:57

Mijn vriend heeft nu twee jaar geleden (toen 21 jaar oud) ook een dubbele hernia gehad.

Zijn 'last' zat vooral in de heup/been aan de linkerkant, dus de huisarts dacht eerste aan overblasting ofzo. Fysio gehad, maar dat hielp helemaal niks.
Een goede maand verder na de eerste pijn was het echt problematisch geworden. Liggen deed wel wat pijn, zitten ging nog net, maar bewegen, dat was gewoon verschrikkelijk pijn lijden in dat been.
Op den duur zo erg dat ie amper het huis nog uit geraakte zonder de urgente behoefte te hebben dat ie na 10 meter liever kruipt dan verder te moeten wandelen.

Ok, wat druk op de huisarts gezet, en dan verwezen naar het ziekenhuis voor een mri. Die kwam heel slecht terug, zo slecht dat opereren een grote prioriteit was voor verdere schade te voorkomen.
Chirurg ontmoet een anderhalve week later geopereerd.
Ik kon wel in tranen uitbarsten van opluchting toen ik hoorde dat alle (zenuw)pijn direct weg was de minuut dat ie wakker werd.

Herstel is zo optimaal verlopen als het maar kan, nooit geen beetje pijn meer gehad aan dat been van die zenuwen. De spieren op de plaats zelf waar ie is geopereerd zijn wel altijd een beetje 'zwak' gebleven. In die zin dat ze soms net wat vlugger stijf zijn dan de andere spieren in zijn rug.

Veel sterkte aan iedereen hier allesinds. Ik weet nog levendig wat een nachtmerrie dat was, en ik beleefde de pijn dan nog niet eens zelf.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:31

Bari, Gaat het alweer wat beter of ben je weer terug bij af??

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:27

daffie.... nou het gaat redelijk maar is nog wel steeds pijnelijk. heb wel ff rustiger aan moeten doen, zaterdag moeten wij ook nog eens naar de Brabanthallen en daar ben ik de hele dag in de weer met mijn paard, dus ik hoop dat ik de tanden een beetje op elkaar kan bijten dan. word flink doorzetten gok ik maar.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:34

Balen joh dat het niet over gegaan is.
Zaterdag maar een berg pijnstillers slikken.

Ik gebruik nog steeds 3 keer per dag tramadol, dat gaat redelijk zolang ik niks doen. Vandaag dacht ik even eigenwijs dat ik wel wat blad uit de tuin kon ruimen, niet dus.. zit nu weer met me benen omhoog.
Ik ben echt helemaal zat!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:36

ja dat word flink aan de pillen maar ik snap je pcz wat je bedoeld met zat zijn....heb pcz hetzelfde.denk je even het gaat beter, en ineens weer terug bij af. ik slik nog wel 3 keer per dag maar heb gewoon maar extra genomen, just in case ;) hoezo verslaafd....

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:45

Kan je niet andere pijnstillers krijgen?
Ik had 3 jaar geleden zaldiar van de HA gekregen, werkte ook best goed. Dat is sterker dan diclofenac.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:47

oke dankje voor de info zal hem maandag meteen vragen dan, morgen word m niet maar moet er dan toch heen maandag....ja op een gegeven moment denk ik dat je steeds iets sterkers nodig hebt met mate dat je langer een soort slikt. dan werken ze iets minder zei iemand tegen mij dan,

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:51

Ja dat klopt ook wel een beetje.
Ik heb toen die zaldiar volgens mij een maand of 3 gebruikt en heb niet gemerkt dat ze uiteindelijk minder gingen werken ofzo. Ze geven het alleen niet zo snel want het is een soort morfine, maar als de rest niet werkt moet je toch wat.

Kan je dan nog wel rijden? of is zaterdag een uitzondering?
Ik mis het rijden en alles bij de paarden wel hoor, ergens ben ik heel blij dat ik nu geen eigen paard heb, ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
3 jaar geleden had ik wel een paard en dat was toen ook behoorlijk lastig terwijl ik toen nog wel auto kon rijden, nu gaat dat bijna niet.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:54

nej ik rijd op dat moment helemaal niet meer, we zijn erg druk met de VD en shows, en rijden mocht niet meer echt,..

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:55

edit...dat heet niet dat ik natuurlijk nooit meer ga rijden...he :+

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:56

Wat gaaf dat je ook shows doet :D
De pony waar ik normaal op rijd, word veel parelli mee gedaan, dat is echt geweldig :j

Het rijden komt vanzelf weer.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:58

Heb even in je profiel gekeken, ziet er erg leuk uit

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:58

thnx daffie... :o

ach het komt ook wel, maar met die pijnen is er even geen haar aan m hoofd dat hieraan denkt....maar later zien we wel weer. blijft toch jeuken dan he... ;) wat een impact kan dan zo een hernia overal op hebben he

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 21:03

Ja dat doet meer met je dan je zou verwachten, ik ken mezelf af en toe ook echt niet meer :=

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:28

klopt...soms word ik er ook behoorlijk chaga van omdat het dan niet wil... :(

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:43

aggoss... ja het is zwaar he meiden... ik leef met jullie mee hoor!!!