Energy drank slecht??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:58

Leuk topic dit. Ik heb net meegedaan aan een onderzoek waarbij de effecten van een energydrankje op de rijstijl werden onderzocht. Ik drink normaal echt nooit energydrankjes. Ik heb er 1 keer een gedronken toen ik een jaar of 14 was en heb daarna met een fikse migraineaanval op bed moeten liggen. Sindsdien nooit meer energydrankjes gedronken en ook geen koffie etc (krijg ik ook meteen hoofdpijn van). Tot bij het onderzoek daar moest ik wel. 5 minuten na het drinken begon ik helemaal te shaken (ik heb een paar keer een placebo en een paar keer energydrink gehad zonder dat ik wist wat wat was). Ik zat tijdens de rijtesten te stuiteren in mijn stoel en voelde me helemaal geweldig. Ik zat te zingen (heel zachtjes want dat mocht eigenlijk niet) en keek honderden meters vooruit en achteruit tijdens het rijden. Hoofdpijn heb ik wel gehad maar gelukkig geen migraine.

Normaal heb ik echt geen caffeine nodig om te kunnen functioneren. Ik ben een echt ochtendmens het maakt me niet uit hoe vroeg de wekker gaat. Ik ben gelijk goed wakker en loop zingend en rennend door het huis (vinden mijn huisgenoten niet altijd even grappig om 5 uur 's ochtends). De hele dag heb ik bergen energie en pas tegen een uur of 10 's avonds wordt ik moe. Mijn klasgenoten hebben al regelmatig opgemerkt dat ze koffie of energydrinks nodig hebben om mij bij te kunnen houden. Het enige wat ik drink waar caffeine in zit is cola light en daarvan 1 a 2 glazen per dag.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:06

Èen zo'n blikje is toch 4 koppen koffie?

Nessah

Re: Energy drank slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:24

red bull ( even gespiekt) staat gelijk aan 2 kopjes koffie.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:31

Op de energy slammers staat het niet, wel dat er per 100 ml (blikje is 250 ml) 48 cal, 11,5 gr suiker en wat toegevoegde vitaminen zitten. Die laatste lijkt me niet eens noemenswaardig :')

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:36

Ik drink het ook veel. Drink eigenlijk niet anders..ja 's morgens drink ik melk maar de rest van de dag golden power.
Drink er denk een stuk of 4 a 5 per dag. Heel af en toe slaap ik slecht maar kan voor het slapen gaan prima een blikje leegdrinken...wordt er ook niet druk van, drink het eigenlijk gewoon omdat ik het wel lekker vind, en de blikjes cola te groot vind :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:50

Energydrank is idd echt slecht voor je.
Het grootste probleem is eigenlijk de hoeveelheid suikers dat erin zit. Normaal gesproken als je een maaltijd eet zit daar ook zoveel suiker in, en gaat je suikerspiegel ook omhoog. Maar de vezels in die voeding zorgen ervoor dat de suiker geleidelijk vrijkomt, zodat je voldoende energie hebt voor een tijdje.
Bij redbull/ energydrank komt deze suiker ineens allemaal vrij. Hierdoor kan je systeem erg van slag raken, met als gevolg: diabetes type 2 ;)

Daarbij verhoogt het de kans aanzienlijk op hart-en vaataandoeningen.

Ook zit er nog taurine in, welke eigenlijk een neurotransmitter is. Deze zorgt voor de vetopname uit voedsel. Op lange termijn kan het dus je zenuwstelsel/ hersenen van slag brengen en je slaat meer vet op.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:56

Ik vind het echt iets vreselijks.
Als ik zie hoeveel jongeren aan die energie drankjes zitten snap ik wel dat ADHD de wereld in is geroepen.

De enige die er echt blij van wordt is de tandarts :D
Als je zo'n blikje opentrekt springt het glazuur al van je tanden. *D

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:34

Dit is een topic voor mij haha. Ik maak me er weleens druk om, ben er laatst achter gekomen dat ik 's ochtends niet best functioneer zonder zo'n blikje. Ik drink ze gewoon omdat ik ze lekker vind, en het is handig. Ik drink er 2 a 3 per dag, het is weleens meer geweest, stuk of 5, maar daar ben ik al een tijdje mee gestopt. Of het echt slecht is.. Ik kan de suiker wel hebben, snoep verder ook weinig tot niet. Natuurlijk is de caffeine en taurine slecht, maar de gemiddelde koffiedrinker drinkt ook wel 5 koppen koffie per dag. Wat is er niet slecht.. Zo lang je het compenseert met goede voeding hoef je je er niet zo druk om te maken denk ik. Tenzij je echt uber gezond wilt leven, dan mag je geen koffie, frisdrank, niet roken, geen drank, en mensen vergissen zich ook vaak in wat nu precies goede voeding is!
Ik wordt er verder niet erg druk van. Of het een hype is denk het niet hoor, dit wordt al jaaaren gedronken, een hype is meestal van kortere duur?

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:10

En dat spul is zo bagger slecht voor je he!
Mijn moeder is er bijna aan onder door gegaan, die dronk er 5 a 6 op een dag. Uiteindelijk was ze zo ver dar ze zo een hartstilstand had kunnen krijgen!

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:15

energie is inderaad slecht,
maarja er is zoveel slecht voor je..
ik drink het zelf bijna niet hoor zo af en toe is..

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:19

er zit heel veel suiker in..
ik dronk 2 jaar geleden op 1 avond zo 16 blikjes naar binnen, deed dan wedstrijdjes met vriendinnen wie het meeste opkon... HEEL SLECHT!!
gelukkig verkopen ze het niet meer in onze c1000 alleen nog bulit en redbul en die dingen, maar die vind k niet echt lekker, gelukkig maar:)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:26

Het is ongezond, de redenen zijn al genoemd. Het is mierzoet, het verhaal over bloedsuikerverstoring is ook al genoemd.
Ja, er worden heel veel ongezonde dingen verkocht, soms zelfs met "ik kies bewust"logo.......(dat logo slaat nergens op, is van de voedingsmiddelenindustrie) enz...enz...
Neem 's morgens gewoon een boterham(nee, geen supermarktbrood), of wat fruit (biologisch!). Is gezonder, lekkerder en je doet het er goed op. Echt waar.
Met de vriendelijke groeten van een bourgondische -gezondheids -eetster. (slow, very slow food!)

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:45

Ik snap niet dat jullie dat spul naar binnen krijgen zeg!
Het is mij veel te zoet, en die lucht alleen al als je zo'n blikje opent. Niets voor mij.
En als je zo'n blikje nodig hebt om te kunnen functioneren? Ga dan de avond ervoor wat vroeger naar bed ;)

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:50

Nadine___ schreef:
Het is mij veel te zoet, en die lucht alleen al als je zo'n blikje opent. Niets voor mij.
En als je zo'n blikje nodig hebt om te kunnen functioneren? Ga dan de avond ervoor wat vroeger naar bed ;)

Wat een wijze uitspraak :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:32

Jetta schreef:
Het is ongezond, de redenen zijn al genoemd. Het is mierzoet, het verhaal over bloedsuikerverstoring is ook al genoemd.
Ja, er worden heel veel ongezonde dingen verkocht, soms zelfs met "ik kies bewust"logo.......(dat logo slaat nergens op, is van de voedingsmiddelenindustrie) enz...enz...
Neem 's morgens gewoon een boterham(nee, geen supermarktbrood), of wat fruit (biologisch!). Is gezonder, lekkerder en je doet het er goed op. Echt waar.
Met de vriendelijke groeten van een bourgondische -gezondheids -eetster. (slow, very slow food!)

Wat is er mis met super markt brood? Ik vind het tijgerbrood van de Albert Heijn 100x lekkerder dan brood van welke bakker dan ook.. :+

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:57

Wat is er anders aan bakkerbrood en supermarktbrood? :')

En die tijgerbrood van AH is inderdaad echt lekker.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:04

Ik zou niet eens weten waar hier een gewone bakker zit eigelijk...

Over Red Bull. Ik vind Red bull zelf niet zo heel lekker, wel de goedkopere versies. Ik moet zeggen dat ik het zeer zeer sporadisch drink, aangezien ik daarna 3 dagen lang last heb van mijn tanden. Van Red Bull voel ik mij ontzettend week na een kwartier ofzo en trillerig en dat gaat pas na een paar uur weg. Maar het vervelendste vind ik nog wel, dat ik na een half uur naar de plee moet rennen. Wat mij betreft is dat wel genoeg bewijs dat het niet gezond is, maar goed wat is wel gezond? Zolang je het maar met mate drinkt (zoals ik), kan het neem ik aan geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:49

Nadine___ schreef:

Haha helemaal mee eens!
Ik hoef het al niet te ruiken of ga al bijna over me nek :Y)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:17

ik hou dit topic bij
ik ben echt verslaaaaaafd aan energy. :+:

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:19

De taurine die er in zit is ook niet goed toch?
Maar ook al is het niet echt goed, het is wel super lekker. :+: