zwanger op 19jarige leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:17

BraveSpots schreef:
Ik wil trouwens niet zeggen dat het onmogelijk is, maar wél dat het heel erg moeilijk is als je het wilt goed doen zonder geheel afhankelijk te worden van anderen.

En dat mis ik toch een beetje bij de TS. Ze is zwanger maar verder lijkt er nog niets geplant, uitgedacht. Het is nog vroeg natuurlijk, maar ik hoop dat het vuur om 100 procent voor het kindje te gaan nog achterkomt. Geen abortus nemen is imo eigen keuze, maar aan die keuze hangen wél gevolgen waar je desnoods voor moet vechten tot je er bij neervalt.

Ze weet het net een week!! Mag ze even van de schrik bekomen? Anyway...

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:21

BraveSpots schreef:
Blue_Eyes schreef:
@BS: het is, zeker de eerste tijd, echt wel zo dat een kind zo veel geld kost als je er zelf van maakt.

Echt? Ik kan me er niets bij voorstellen eerlijk gezegd. Dat kind moet toch iets hebben om in te slapen? Dus bedje, dekentje, verzorgingsproducten, luiers, kleertjes, stoeltje voor in de auto, eventueel flesvoeding, kinderwagen...en ik vergeet wsl nog duizenden dingen. En dat maak je inderdaad wel zo duur als je wilt kwa merken enzo, maar je moet het toch maar in huis hebben.

En dan heb je nog een gezond kind, laat staan eentje die speciale zorg nodig heeft of een half jaar in het ziekenhuis ligt iod. Zoiets is ook niet gratis denk ik. En er maar vanuit gaan dat je kind nooit wat kan krijgen lijkt me niet het beste uitgangspunt :).

Plus de kosten van een woning die ze nu ook niet hebben.

daarom bestaat marktplaats..
als je niet veel heb om toch leuke spullen te kopen
idd luiers en dat soort dingen kosten altijd veel...

mijn zusje is ook 19, woont bij me moeder, heeft wel werk maar verdient niet veel is ook zwanger
en heeft hele leuke spullen van marktplaats van jan de bouvrie ofzo :P een hele kinder kamer ingericht voor totaal 150 euro
mooie kinderwagen die nu helemaal hip zijn voor 80 euro

dus je kan het zo gek maken als je zelf wil....

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:22

ik wil niemand overtuigen dat ze een abortus moet plegen, enkel dat ze heel goed de consequentie's moet overdenken.

bijna iedere tiener heeft tegenwoordig een baantje, ts heeft niks. leeft op de zak van een ander en dat betuigd mij niet echt van verantwoordelijkheids gevoel en dat moet een baby groot gaan brengen, tuurlijk groot worden ze uiteindelijk allemaal wel.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:24

Pashon schreef:
ik wil niemand overtuigen dat ze een abortus moet plegen, enkel dat ze heel goed de consequentie's moet overdenken.

bijna iedere tiener heeft tegenwoordig een baantje, ts heeft niks. leeft op de zak van een ander en dat betuigd mij niet echt van verantwoordelijkheids gevoel en dat moet een baby groot gaan brengen, tuurlijk groot worden ze uiteindelijk allemaal wel.

ik denk niet dat wij in staat zijn te kunnen beoordelen of zij genoeg verantwoordelijks gevoel heeft om een kindje groot te brengen

en ik was ook niet al te volwassen toen ik zwanger werd dat komt vanzelf wel
als je eigen kindje zie ga je daar voor t vuur voor
en ze was al duidelijk dat ze geen abortus wou!!!!!!

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:52

Ik ben nu 9 weken zwanger maar bij mij is het rijden afgeraden.omdat mijn pony niet zo tevertrouwen was en zei echt iedere dag beweging nodig had dat kon ik haar niet geven ik heb de pony ook verkocht omdat zei gevaarlijk werd als ze langer stil stond

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:16

Blue_Eyes schreef:
Mag ik zeggen dat ik het niet gepast vind om toch te proberen TS een abortus aan te praten? Niet eens vanuit religieus standpunt: het is nogal iets om te proberen haar zoiets ingrijpends te laten doen als ze zelf al heeft aangegeven daar niet achter te staan!!!

Helemaal mee eens! En ik vind dit soort posts
Citaat:
Je geeft aan af te gaan op wat je ouders en familie vinden; dat is imo zowiezo al een reden om nog niet aan kinderen te beginnen.
Hoe moeilijk een evt abortus ook is.

toch wel heeeel erg als het aanpraten van aan abortus klinken. Beslissingen of leven en dood zijn niet makkelijk te nemen, als iemand (die prima in staat is voor zichzelf te zorgen, bij hele zware psychische of verslavingsproblematiek is dat weer een ander verhaal) dan toch na veel wikken en wegen een beslissing heeft genomen vind ik het totaal respectloos om deze beslissing in twijfel te trekken. Je gaat iemand die net een beslissing maakt over euthanasie of het behouden of afbreken van de zwangerschap van een ernstig ziek kind toch ook niet aanvallen?

Qua kosten, je kan het inderdaad zo duur en goedkoop maken als je wilt, onze kinderkamer heeft qua meubels 50 euro gekost :+

Jelle6

Re: zwanger op 19jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:28

Je kunt alles inderdaad zo duur maken als je wilt. Als het om kinderen gaat kun je heel veel besparen d.m.v. gewoon naar de aldi te gaan i.p.v. de c1000 en al dat soort dingen,

Maar volgens mij heeft de ts niet veel aan al die discussies die hier lopen, maar heeft ze meer aan tips hoe ze het dan wel aan zou kunnen pakken. Want dat is ook niet zomaar iets wat je even uit je duim zuigt. I.p.v. hier onderling discussies voeren kunnen jullie haar ook steunen en tips geven, haar keuze om de kleine te houden staat toch al vast ookal hebben sommige anderen hier een andere mening..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:29

over dat rijdne, ik ben nu 16 weken en rijd ook nog steeds
ik rijd alleen geen vreemde paarden (jonge) paarden mee,r te riskant. ook mototrrijden gaat moeilijker aangezien ik een racer heb

als je besluit kindje te houdne, op MP krijg je idd erg leuke en goedkope spulletjes
vaak krijg je ook uit je omgeving nog vanalles aangeboden
ik zou alleen zo snel mogelijk op zoek gaan naar een baan en woonruimte

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:33

Allereerst gefeliciteerd!
Moedig dat je toch voor je kindje wilt gaan.
Er zijn echt wel mogelijkheden om je te helpen je situatie te verbeteren.
Je zou contact op kunnen nemen met stichting Steady, is speciaal voor tienermoeders, ik heb daar gewerkt en weet zeker dat zij je kunnen helpen.

Inlooplocatie ‘Steady’
Bergweg 363, 3038 AA Rotterdam
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00 - 17.00 uur
(010) 414 47 17 (bereikbaar: maandag t/m vrijdag 9.00 - 12.00 uur)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:34

De keuze is al gemaakt, veel succes!

Paardrijden kan nog een heeeeele tijd, maar het is je eigen keuze. Er kan een hoop gebeuren te paard (rare sprong paard, eraf donderen) waar een hoop risico's voor het kind bij komen kijken.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:25

Blue_Eyes schreef:
Mag ik zeggen dat ik het niet gepast vind om toch te proberen TS een abortus aan te praten? Niet eens vanuit religieus standpunt: het is nogal iets om te proberen haar zoiets ingrijpends te laten doen als ze zelf al heeft aangegeven daar niet achter te staan!!!

Sorry, maar dat is hetzelfde als iedereen die zegt dat ze er voor moet gaan. Dat is nog vele malen aangrijpender, om een kind te krijgen en dit groot te brengen!
Mijn mening over abortus/kind houden is verder volledig neutraal, overigens.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:36

Er bestaan geen goede beslissingen. Je moet zelf achter het besluit staan en dan is het voor jou goed. Ik zal nooit iemand veroordelen om een abortus maar ook niemand er 1 aanpraten. Ts, jij moet met jezelf leven en ook al voelen sommige beslissingen alsof het water je tot aan de kin rijkt, het komt inderdaad goed. Maar makkelijk zal het niet zijn maar ja... that's life. Neem iedere dag, stap voor stap en onderneem wat je kan samen met je vriend en je familie, veel succes!
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 06-10-09 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:37

@GitM: Nee, dat is niet hetzelfde. Ze geeft zelf al duidelijk aan dat ze die beslissing heeft genomen en dat ze niet van zins is om daarvan af te wijken.
Om dan toch te proberen haar een abortus aan te praten, vind ik echt not done.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:43

Ga eens googelen op een jonge moeder groep bij je in de buurt en meld je daar aan. Zij kunnen heel veel voor je betekeken wat betreft begeleiding en hul zowel practisch als mentaal.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:45

Ben je voor geweest:

Jonge Moedergroep Delft
Wat heeft de Jonge Moedergroep Delft je te bieden?
Vind je het leuk om met andere jonge moeders in contact te komen en met elkaar te praten over wat je bezighoudt? Dan is de Jonge Moedergroep Delft vast iets voor jou!

Zonder verplichtingen kun je elkaar wekelijks ontmoeten in de Vleugel (VrouwKind Centrum). In de groep kunnen verschillende onderwerpen aan bod komen, zoals geldzaken, huisvesting, kinderen, opvoeding, school en werk.
Daarnaast kun je met elkaar activiteiten organiseren, zoals een excursie, workhop of een keer gezellig met elkaar op stap.
Kom gewoon eens langs! Neem gerust je kindje mee, kinderoppas is aanwezig.
Deelname is gratis.
Tijd: iedere dinsdag van 15.00 - 17.00 u.
Locatie: Wijkcentrum de Vleugel, Aart van der Leeuwlaan 4, 2624 LD Delft

Voor meer informatie kun je bellen naar Fransje Steijn, tel: 015-2564718 of een e-mail sturen naar f.steijn@breedwelzijndelft.nl

De Jonge Moedergroep Delft is bedoeld voor (aankomende) moeders tussen 16 en 23 jaar.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:51

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap..

Alleen heb ik het hele topic doorgelzen en ikverbaas me erover dat niemand iets zegt over het feit dat de jongeman in dit verhaal niet werkt.
Ik lees dat hij een vinger is verloren bij een ongeluk... sorry hoor maar onze slager miste er aan elke hand drie en werkt ook nog steeds.
1 vinger lijkt me nooit een reden om helemaal afgekuerd te zijn..

Verder is er genoeg werk te vinden: AH, thuizzorg als alpha hulp, en zo is er genoeg te bedenken waar je zo aan de slag kan zonder een opleiding te hebben.

Verder is jullie begin stituatie ook niet ideaal, we woont bij de zus van je vriend zeg je.. je wil iets voor jezelf zien te krijgen. Dan zou het toch ook heerlijk zijn als je dit zelf allemaal kunt bekostigen.
Ik vind het heel makkelijk om te zeggen dat je wel een uitkering oid krijgt, zoals de meeste hier doen. Je bent een jonge meid, daarbij ben je er zelf bij geweest toen je zwanger raakte. Wat in deze tijd toch echt niet meer hoeft. Sorry hoor maar op die leeftijd gebruik je toch ook een condoom ondanks dat je aan de pil bent... niet alleen vanwege zwangerschap maar ook tegen ziektes, je bent jong wie weet wat er nog kan gebeuren op relatie gebied...

Misschien oordeel ik wel iets te hard naar anderen hun mening, maar dit is mijn mening en hoe ik erover denk..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:54

Ti_Amo schreef:
en heeft daarbij zijn hand en 1 wijsvinger verloren dus heeft nog maar 4 vingers.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:58

Blue_Eyes schreef:
@GitM: Nee, dat is niet hetzelfde. Ze geeft zelf al duidelijk aan dat ze die beslissing heeft genomen en dat ze niet van zins is om daarvan af te wijken.
Om dan toch te proberen haar een abortus aan te praten, vind ik echt not done.

Dat noem ik niet echt aanpraten, dat is een mening geven over de situatie. Hoeft niet altijd alleen maar gejubel te zijn over een kindje krijgen hoor, ik vind dat daar best een kritische kanttekening geplaats mag worden. Aan haar de keuze om dit te negeren. Lijkt me sowieso wel handig voor haar om met een maatschappelijk werkster te praten, z.s.m. Maar goed, ieder zijn mening, op de een of andere manier ligt het woord abortus altijd vreselijk gevoelig, en ik wil hier verder ook ABSOLUUT niet over in discussie gaan.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:02

Bramasole schreef:
Ti_Amo schreef:
en heeft daarbij zijn hand en 1 wijsvinger verloren dus heeft nog maar 4 vingers.

verkeerd gelezen excuus! maar dan nog zul je daarmee niet voor 100 % zijn afgekeurd lijkt mij... callceter werk oid?? en dan kun je idd gaan discusierren of het eluk werk is of weinig verdiend... dat maakt denk ik in deze situautie niet uit, alles is beter dan thuis zitten waar je niks verdient en op een minimum uitkering moet leven. Ik zou in zo een situatie Alles aanpakken

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:02

Abortus laten plegen, 100% zeker.

Dit klinkt misschien vrij cru; maar wat heb je dat kind te bieden? Is het eerlijk tegenover het kind om het in deze situatie op de wereld te zetten? Jullie hebben geen woning, allebei geen werk en jij hebt niet eens een diploma waar je iets mee kan. Daarbij; je bent 19, ben je er 100% van overtuigd dat je de rest van je leven met deze jongen door wil brengen?

Voor mij reden genoeg om het niet te doen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:03

Ik lees dat je alleen je VMBO diploma hebt en je vriend arbeidsongeschikt is. Wat ik wss zou doen in jou geval, ik zou mijn vriend huisvader maken dan kan jij weer gaan studeren en werk zoeken.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:03

19LindA83 schreef:
allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap..

<knip>

Ze zegt dat ze aan de prikpil is (hoewel ze eerder op Bokt heeft gezegd daar mee te zijn gestopt, maar oke, voordeel van de twijfel, misschien daarna er weer mee begonnen) en als ze een vaste vriend heeft, hebben ze zich misschien wel laten testen, dat kunnen wij niet zo zien natuurlijk.
En over de hand en vinger is al een quote aangehaald.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:07

Krijgt je vriend geen WaJong? Dat is een uitkering speciaal voor jonge mensen die gehandicapt zijn en niet meer of slechts deels kunnen werken. Daar zou ik me over laten informeren.

Het is als zwangere vrouw lastig om een baan te vinden. Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe ver ben je nu? Je hoeft bij een sollicitatiegesprek niets te zeggen over een kinderwens of eventuele zwangerschap, maar als je het al duidelijk kunt zien is dat natuurlijk geen optie.

Zonder diploma kan je bij verschillende werkgevers terecht, maar je moet wel willen :) Bij het CWI kunnen ze je vast ook helpen, daar zou ik eens informeren.
Een stichting voor tienermoeders lijkt mij ook een heel goede manier om meer inzicht te krijgen in wat je allemaal moet regelen, want er komt nogal wat bij kijken.

Op internet kan je ook boel vinden. Bij bijvoorbeeld hema.nl kan je een "uitzetlijst" voor je baby vinden. Dan heb je al een idee wat je zo allemaal aan moet schaffen. Een kinderwagen zou ik via marktplaats.nl zoeken. Ik denk dat als nr 1 op je lijstje een plan van aanpak is. Hoe ga je het precies aanpakken? Die vraag moet eerst beantwoord worden en dan kan je verder naar de volgende stap :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:08

Voor mij is het een beetje dubbel. Je hebt het kind nu nog niet zo veel te bieden, en daarbij ben je nog best jong. Je hebt geen werk, en je vriend kan/mag niet werken. Aan de andere kant, je kunt het kind liefde geven wat in mijn ogen heel belangrijk is. Je kunt in de tussentijd een thuisstudie doen, zo dat je na je bevalling werk kunt gaan zoeken...

Edit; Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Laatst bijgewerkt door Rienn op 06-10-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:09

19LindA83 schreef:
verkeerd gelezen excuus! maar dan nog zul je daarmee niet voor 100 % zijn afgekeurd lijkt mij... callceter werk oid?? en dan kun je idd gaan discusierren of het eluk werk is of weinig verdiend... dat maakt denk ik in deze situautie niet uit, alles is beter dan thuis zitten waar je niks verdient en op een minimum uitkering moet leven. Ik zou in zo een situatie Alles aanpakken

Hij is ook niet 100% afgekeurd, maar 70% zegt ze verder in het topic.
Daarnaast is het heel moeilijk om werk te vinden als je een handicap hebt, werkgevers geven toch de voorkeur aan mensen zonder handicap. Het is sowieso al moeilijk werk te vinden in deze tijd, zonder opleidingen, en dan ook nog met zo'n toch wel vrij hinderlijke handicap.