Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:33

Equidea schreef:
Kunnen jullie in sociale gelegenheden goed meekomen?

Nope.

Equidea

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:35

Nee ik ook niet, nooit gekunt ook.
Ja als ik mijn masker opzet. Probleem is dat dat heel erg vermoeiend is...

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:35

In grote groepen niet, maar met een groepje van niet meer dan 6 ofzo dan weer wel. :)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:38

Equidea schreef:

Dat doe ik niet meer, "voel ik me niet prettig bij", dan voel ik me net een actress, als ik "dom", of meer "oenig" moet gaan doen om mee te kunnen of begrepen te worden, laat dan maar zitten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:51

Ach, als ik mee moet komen in 'sociale' situaties, dan luister ik wel en maak af en toe een geintje. Probleem is alleen dat die dan weer niet door iedereen begrepen worden ;)
Ik heb dan weer het voordeel dat ik de genen van mijn opa erbij heb gekregen; die l*lt echt tegen iedereen wel een eind in de ruimte. Weet ook altijd wel ergens een antwoord op. Ik moet daarmee oppassen want ik praat ook graag, maar mij kunnen ze dan weer niet altijd volgen :D

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:57

ik ben nooit officieel als hoogbegaafd bestempeld he, maar dat luiheidsprobleem heb ik ook!! mijn eerste jaar unif was erg pijnlijk omdat ik plots echt niet meer rondkwam met boeken snel doornemen de dag voor het examen (ik heb mijn hele lager en middelbaar onderwijs echt nx gestudeerd, behalve net voor het examen). ook nu haal ik maar gewoon gemiddelde uitslagen omdat het mij simpelweg niet lukt van netjes te studeren en op tijd te zijn met opdrachten. ik kies speciaal vakken zonder opdrachten omdat ik gewoon weet dat ik zo nonchalant ben dat ik ze toch weer snel snel op het laatste ga maken :o .
zorg dus aub dat je kind leert leren en leert te werken!

mijn vriend was wel officieel hoogbegaafd en heeft maar tot het tweede middelbaar school gevolgd... toen ging het helemaal mis. hij heeft ook nog eens adhd en is dyslectisch en werd onhandelbaarder en onhandelbaarder omdat het hem allemaal niet meer interesseerde en hij zowat gek werd op school... eerst hebben ze hem helemaal laten afzakken tot een beroepsopleiding omdat ze dachten dat hij niet kon volgen in de les en de leerstof niet begreep, maar toen het te laat was bleek dus uit IQtesten dat hij net zeer intelligent was (vooral op wiskundig en technisch gebied)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:00

Nou, ik heb tegenwoordig verschillende gradaties van een kreet als 'oooooooohjajoh, leeeuuuuk' en die pas ik ook overal op toe :j.
Voor mij viel trouwens een kwartje toen ik in gezelschap van mensen die 140, 150 en 160 plus relaxed mee kon komen en echte gesprekken kon voeren. Dat had ik nog nooit eerder meegemaakt en ik was er perplex van.

Ilzas, ik moest de geheugentest in het verbale gedeelte doen en die heb ik verkeerd gedaan door de rijtjes niet steeds helemaal te herhalen, maar alleen de toevoegingen, daardoor haalde ik een hele lage score op dat gedeelte van de test. Ik had de rijtjes wel helemaal kunnen opzeggen hoor, ik had ze in mijn hoofd, maar ik had het niet goed begrepen :D.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:03

Lovely schreef:
Nou, ik heb tegenwoordig verschillende gradaties van een kreet als 'oooooooohjajoh, leeeuuuuk' en die pas ik ook overal op toe :j.

Leuk voor je vriend! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:04

Kerels vinden dat prima, liever dat dan dat je ze precies uit gaat leggen wat je bedoelt :j.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:05

Mijn IQ is nooit getest maar ik herken hier zo veel in.
Basisschool zonder problemen doorlopen met VWO als advies.
Na een half jaar bleek dit veel te moeilijk voor mij en ben ik naar havo gegaan maar ook dit ging met veel moeite na het derde jaar heb ik MBO gaan doen omdat ik nog 2 jaar niet zag zitten.
MBO zelfde verhaal en heb het eigenlijk een beetje opgegeven hoe graag ik ook wil op 1 of andere manier lukt het niet.

Ik ben echter wel slim, onthou veel en als ik ergens in ben geïnteresseerd hoef ik iets maar 1 keer te horen en dan weet ik het.

Ik heb altijd meer vrienden gehad die ouder waren, ben nu 23 en heb vriendin in de 30 op 1 of andere manier kan ik niet zo goed overweg met meiden van mijn leeftijd.
Sociaal ben ik ook niet zo goed heb hele andere humor en vind de meeste gesprekken die gevoerd worden niet zo interessant.

Ga volgend jaar weer een poging doen een opleiding te volgen dit keer BBL en dan hopen dat ik makkelijker leer doordat ik meteen de praktijk er naast heb.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:06

Lovely schreef:
Kerels vinden dat prima, liever dat dan dat je ze precies uit gaat leggen wat je bedoelt :j.

Ook weer waar.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:07

Equidea schreef:

hier zelfde verhaal

klein groepje is dan nog makkelijker dan 1 op 1 en grote groepen is helemaal
standaard ander masker op .. maar liever nog vertoef ik niet in te grote groepen

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:08

zonnebloem18 schreef:
Mijn IQ is nooit getest maar ik herken hier zo veel in.
Basisschool zonder problemen doorlopen met VWO als advies.
Na een half jaar bleek dit veel te moeilijk voor mij en ben ik naar havo gegaan maar ook dit ging met veel moeite na het derde jaar heb ik MBO gaan doen omdat ik nog 2 jaar niet zag zitten.
MBO zelfde verhaal en heb het eigenlijk een beetje opgegeven hoe graag ik ook wil op 1 of andere manier lukt het niet.

Ik ben echter wel slim, onthou veel en als ik ergens in ben geïnteresseerd hoef ik iets maar 1 keer te horen en dan weet ik het.

Ik heb altijd meer vrienden gehad die ouder waren, ben nu 23 en heb vriendin in de 30 op 1 of andere manier kan ik niet zo goed overweg met meiden van mijn leeftijd.
Sociaal ben ik ook niet zo goed heb hele andere humor en vind de meeste gesprekken die gevoerd worden niet zo interessant.

Ga volgend jaar weer een poging doen een opleiding te volgen dit keer BBL en dan hopen dat ik makkelijker leer doordat ik meteen de praktijk er naast heb.

Het is ook gewoon irritant. De juiste opleiding kiezen en die voltooien, de juiste baan kiezen en met plezier werken. Ik heb hier heel veel moeite mee. Ik kan alles, heb juridisch werk gedaan, commercieel, analytisch. Niks kost me moeite, maar niks interesseert me ook en ik heb ook nergens echt plezier in. En inmiddels begin ik er goed moedeloos van te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:11

Zonnebloem, als je je niet wilt laten testen, maar er toch meer over wilt weten, kun je ook een kijkje nemen op het forum van HIQ. Je ziet dan vanzelf of je veel herkenningspunten hebt met HB of niet.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:12

ik heb een spuughekel aan groepen mensen! ben inderdaad helemaal niet sociaal...
hetgene dat mij daarbij het meeste stoort is dat het 9 vd 10 zinloos 'mooi weer he' praatjes zijn waarvoor ik nog niet eens de moeite wil doen om er woorden aan te verspillen (erg he). bij gevolg eindig ik meestal zwijgend daan de hoek van de tafel en denk ik er het mijne van... en als je dan eens probeert te wijzen op de verschillende invalshoeken over het onderwerp waarover je gezelschap duidelijk cliche-conclusies zit te trekken dan krijg je altijd als antwoord 'je maakt het veel te moeilijk' of 'jamaar als we daar allemaal rekening mee moeten gaan houden'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:15

Kynshiri, herkenbaar. Soms wil je wel eens inhaken omdat je ergens wat over hebt gelezen of om een andere reden, maar dat willen mooiweerkletsers nooit :D.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:16

kynshiri schreef:
ik heb een spuughekel aan groepen mensen! ben inderdaad helemaal niet sociaal...
hetgene dat mij daarbij het meeste stoort is dat het 9 vd 10 zinloos 'mooi weer he' praatjes zijn waarvoor ik nog niet eens de moeite wil doen om er woorden aan te verspillen (erg he). bij gevolg eindig ik meestal zwijgend daan de hoek van de tafel en denk ik er het mijne van... en als je dan eens probeert te wijzen op de verschillende invalshoeken over het onderwerp waarover je gezelschap duidelijk cliche-conclusies zit te trekken dan krijg je altijd als antwoord 'je maakt het veel te moeilijk' of 'jamaar als we daar allemaal rekening mee moeten gaan houden'

Precies. Helemaal mee eens. Men wil dan ook helemaal niet praten of discussieren, men wil dan alleen maar zenden, geluid uitstoten. Ik heb dan zoiets: als er toch niks zinnigs uit komt, houd dan je mond. Vind dus ook dat het merendeel van de mensen in het merendeel van de gevallen gewoon hun mond moet houden.

Voordeel van werken en zakelijke conversatie is dan dat het meestal nog wel ergens over gaat en er ergens een oplossing gezocht voor moet worden. Als bij een bedrijf na een half jaar of een jaar "gemiemel" er nog steeds niks aan bepaalde zaken is gedaan, dan ben ik er ook flauw van. En hou ik en/of mijn mond en/of ik ga een andere baan zoeken. "klaar mee".

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:26

hebben jullie dan ook dat jullie veel genuanceerder zijn in woordkeuze? om even een evident vb'tje te geven: ik vind pretty en beautifull iets totaal verschillend qua betekenis.

ik doe ook heel lang over het typen van een smsje bv waarin ik iets bepaalds op een goeie manier wil overbrengen. ik denk echt na over het toevoegen of weglaten van bepaalde tussenvoegsels, bijwoorden,...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:27

Kippesoep schreef:
Ik vidn het namelijk nog steeds erg lastig om met leeftijdsgenoeten (20-25) en pubers om te gaan. Veel van m'n vrienden zijn zo'n 15 jaar ouder, ik kan ook erg leuk met kinderen tot een jaar of 12 overweg.

Mijn vriend is 5 jaar ouder dan ik, en verder heb ik wel vrienden van mijn eigen leeftijd of iets ouder.
Maar de meeste vrienden van mijn eigen leeftijd hebben ook een erg hoog IQ, dat scheelt al heel veel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:32

kynshiri schreef:
hebben jullie dan ook dat jullie veel genuanceerder zijn in woordkeuze? om even een evident vb'tje te geven: ik vind pretty en beautifull iets totaal verschillend qua betekenis.

ik doe ook heel lang over het typen van een smsje bv waarin ik iets bepaalds op een goeie manier wil overbrengen. ik denk echt na over het toevoegen of weglaten van bepaalde tussenvoegsels, bijwoorden,...

Klopt, heb ik ook, net als je vorige post (als je verschillende kanten probeert te belichten). Het is overigens beautiful met enkele 'l' ;)

Dat is ook iets wat ik heb trouwens, maar waarvan ik niet zeker weet of het met HB te maken heeft: andermans fouten willen verbeteren. Heeeel irritant.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:33

Weet niet of ik dat ook doe, bewust of onbewust.

Weet wel dat mijn neefje hier ook een hele conversatie van kan maken:
"wat een rot weg he?",
"ja, best wel",
"ja echt rot hoor. Eigenlijk wil ik iets anders zeggen, maar dat mag niet. Maar dat zou de lading wel beter dekken"
"na, rot dekt de lading toch ook wel?",
"nee, poedersuiker dekt de lading veel beter, maar ja, dat mag ik niet zeggen. Maar het is echt wel een poedersuiker",
"ja en omdat je dat dus niet mag zeggen, zeg je dus rot",
"ook al dekt poedersuiker de lading beter",
"Ja, ook al dekt poedersuiker de lading beter",
"toch is het een poedersuiker",
"rotweg.."

(und so weiter, und so weiter....)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:34

Citaat:
Mijn hubbie snapt bijvoorbeel decht niets van mijn onvermogen om het huishouden goed te doen. Daar ben ik echt niet voor te motiveren

:') hier nog een .. zal echt noooiiit een goede huisvrouw worden

idem voor kok , als k koook moet het perfect zijn en daar ben ik niet goed genoeg voor
dus is standaard erg demotiverend koken

als .. ik denk maak kast schoon oid moet het ook echt grondig alles eruit etc

voor de rest erg blij met man die het doet O:)

over vrienden
als puber was alles minimaal 6 jr ouder (tot tig jr ouder)
had niks tot zeer weinig met leeftijdsgenoten

mijn man is echt de uitzondering
die is slechts 1 jr ouder (maar we leerden elkaar pas in de eind 20 kennen dat scheelt
dan maakt het niet zo heel veel meer uit)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:35

Blue_Eyes schreef:
Dat is ook iets wat ik heb trouwens, maar waarvan ik niet zeker weet of het met HB te maken heeft: andermans fouten willen verbeteren. Heeeel irritant.

Ja, doe ik ook. Vooral met spellen: langer DAN IK (i.p.v. ALS MIJ).
"is duur of kost veel"
van HEN....

Etc. etc.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:35

Fouten verbeteren, ik wil het wel, maar kan me beheersen :+

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:37

Blue_Eyes schreef:
kynshiri schreef:

Klopt, heb ik ook, net als je vorige post (als je verschillende kanten probeert te belichten). Het is overigens beautiful met enkele 'l' ;)

ja ik had het ook al gezien, maar dacht 'ach laat maar'... ik zit momenteel id les nl. en moet dus tegelijk lesnota nemen :')