bril vs. contactlenzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:56

is dat niet slecht voor je ogen op lange termijn? die nachtlenzen?
lijkt me namelijk niet natuurlijk dat je ogen vervormt worden.. hoe wert dat precies gvmf ?????

Anoli

Re: bril vs. contactlenzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 09:37

mijn collega heeft het ook, zal het haar eens vragen.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:43

ik kies ook voor lenzen.. nachtlenzen leken me ook wel handig.. maar niet in mijn sterkte.. dus misschien dan toch niet handig :P ik heb jarenlang zachte lenzen gehad.. totdat mijn ogen de lenzen af gingen stoten.. oogarts geweest en alles.. nu aan de harde lenzen.. die zitten tot nog toe prima! wat ik wel vreemd vind.. dat je daar 3 jaar mee doet.. worden die niet vies? komen daar geen krasjes op?

PS: ik zwom wel altijd met mijn zachte lenzen.. maar met mijn harde lenzen durf ik het niet.. die zijn nog veel kleiner dan die zachte :P

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 18:18

volgens mn collega maken ze al 10 jaar gebruik van nachtlenzen in australie en zijn de enige klachten die kunnen optreden vaatgroei in je iris...

maar er is niet veel bekend over nadelen op lange termijn... ik zou er dus niet voor kiezen...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:22

Vroegah toen ik klein was had ik een bril, toen harde lenzen en nu zachte (maand)lenzen. Wat een genot. Altijd drama als zo'n harde lens kwijt of kapot was, kostte veel geld, duurde even voor ie er was. Altijd last van vuiltjes. Nu met de zachte lenzen gaat alles veel beter. Is er eens eentje kwijt, pak ik gewoon de volgende.

Nachtlenzen heb ik ook over gedacht, maar die vind ik gewoon echt -nog- te duur.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:10

waar je met zachte lenzen wel voor moet uitkijken.. dat je ze wel goed schoon houdt.. en op tijd verwisseld.. ik had altijd zoiets.. agh.. die lenzen.. heb toch nergens last van.. totdat mijn ogen ze opeens begonnen af te stoten!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:18

Met daglenzen is dat gelukkig geen probleem.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:10

nee dat is waar :P ik had maandlenzen.. daar had je dat probleem wel!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:13

ik heb alleen een bril en daar ben ik erg tevreden over alleen die eeuwige vlekken is niks

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:24

jumpgirl schreef:
is dat niet slecht voor je ogen op lange termijn? die nachtlenzen?
lijkt me namelijk niet natuurlijk dat je ogen vervormt worden.. hoe wert dat precies gvmf ?????

Het enige wat ik weet, is dat het enkele weken duurt voordat je ogen weer terug gevormd zijn, als je stopt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:18

xXxdesiixXx schreef:
ik heb alleen een bril en daar ben ik erg tevreden over alleen die eeuwige vlekken is niks

ja die pokke vlekken, en iik ben al het type dat snel overal vlekken op heeft, dus ook op mn bril

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:56

Nou ik ben nog steeds blij met mijn nachtlenzen! Zie al een stuk scherper, en heerlijk zonder lenzen overdag!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:05

Ik heb daglenzen! Heerlijk!! Af en toe nog wel een bril op hoor. Zoals 's avonds en 's morgens in de weekenden. Maar dan vind ik het weer heerlijk als ik mijn lenzen in heb. Ik denk ook best wel over laseren na.. Dan ben ik overal vanaf.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:14

Na jarenlang alleen lenzen te dragen (en ja, van 's morgens opstaan tot 's avonds laat naar bed :o ) begin ik steeds meer last te krijgen van branderige rode ogen. Volgens de opticien heb ik wat vaatingroei, zijn dure zuurstofdoorlatende lenzen bieden wel wat verlichting.

Maar omdat ik toch vanuit mijn zorgverzekering een bril vergoed krijg, heb ik vorige maand 2 leuke (ja echt!) brillen uitgezocht. En vandaag dus voor het eerst een brillie op naar mijn werk. Er schijnt toch geen zon, dus heb mijn zonnebril niet nodig vandaag *D

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:18

Ik heb toevallig afgelopen weekend ook een nieuwe bril uitgezocht. Ik verdraag m'n daglenzen heel goed, maar ik moet toch wel een beetje op de draagtijd letten, dus 's avonds uit en regelmatig eens een dagje niet in om er nog veel langer plezier van te kunnen hebben. Ik had er altijd al wel een bril naast, maar die was al oud en niet meer helemaal op sterkte, prima nog voor thuis, maar ik ga er de deur niet mee uit :+ Ook voor 't autorijden wil ik toch wel een bril hebben die goed op sterkte is.

Ik ben overigens >500 euro per jaar kwijt aan m'n lenzen, een deel daarvan krijg ik wel vergoed. Tja, 't is niet anders, dure "hobby" hoor.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:31

Met mijn daglenzen had ik er ook wel een bril bij. Voor in de avond met tv kijken. Ivm droge ogen

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:36

Ik heb ook al zo'n 3 jaar lenzen, en ik vind het geweldig :D Stof bij de paarden heb ik nooit last van gehad.
Maar mijn ogen zijn wel heel droog, waardoor ik soms een beetje wazig ga zien omdat mn lenzen dan droog worden.
Dit is meestal tegen de avond.

Ik ga over op nachtlenzen. Dit houdt in dat je 's nachts lenzen draagt, 's ochtends doe je ze uit en dan kun je gewoon
de hele dag perfect zien. Mijn moeder kent iemand die het heeft en ze zegt dat ze soms gewoon 3 dagen scherp ziet
zonder de lenzen in te hoeven doen. Dan heb ik 's nachts ook geen last meer van onscherpheid! :D

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:38

Als ik met de auto weg ga heb ik ook altijd een bril bij me trouwens (standaard in m'n tas), en een setje reservelenzen in m'n dashboardkastje. Denk dat ik m'n oude bril daar nu ook maar neer leg, altijd beter dan niks.
Als ik om wat voor reden dan ook m'n lenzen niet meer in kan (ik heb bijv. heel erg hooikoorts), dan kom ik anders echt niet meer thuis met -5..... 1 keer moeten doen op de fiets en dat was een... euhm.... interessante ervaring :+

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:39

Ja ik heb ze ook, maar het is flink wennen hoor! Want het zijn harde lenzen. En na een half uur tv kijken met me nachtlenzen in, houdt het op met scherp zien, dan worden ze droog!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:39

sexy_back schreef:
volgens mn collega maken ze al 10 jaar gebruik van nachtlenzen in australie en zijn de enige klachten die kunnen optreden vaatgroei in je iris...

maar er is niet veel bekend over nadelen op lange termijn... ik zou er dus niet voor kiezen...

Dan kun je nergens voor kiezen.. geen lasering, geen nachtlenzen..
En niet iedereen is geschikt voor lenzen, en heb je lenzen, kan het altijd nog foutgaan.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:41

Iris_Z schreef:
Ja ik heb ze ook, maar het is flink wennen hoor! Want het zijn harde lenzen. En na een half uur tv kijken met me nachtlenzen in, houdt het op met scherp zien, dan worden ze droog!

Nachtlenzen zijn ook om te slapen ;) die moet je indoen voor je naar bed toe gaat.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:43

aatjuh12 schreef:
ik kies ook voor lenzen.. nachtlenzen leken me ook wel handig.. maar niet in mijn sterkte.. dus misschien dan toch niet handig :P

Daar had ik ook last van, maar in Alkmaar (ik weet niet waar je woont) zit een opticien die het wel in andere sterktes doet :)

Iris_Z

Ja I know, maaar diegene van de winkel zei jaa je ziet gewoon scherp.. En de andere niet, ik zei al nou dat kan toch niet, anders heten het inderdaad geen nachtlenzen..

Suelza

Chubby schreef:
Na jarenlang alleen lenzen te dragen (en ja, van 's morgens opstaan tot 's avonds laat naar bed :o ) begin ik steeds meer last te krijgen van branderige rode ogen. Volgens de opticien heb ik wat vaatingroei, zijn dure zuurstofdoorlatende lenzen bieden wel wat verlichting.

Maar omdat ik toch vanuit mijn zorgverzekering een bril vergoed krijg, heb ik vorige maand 2 leuke (ja echt!) brillen uitgezocht. En vandaag dus voor het eerst een brillie op naar mijn werk. Er schijnt toch geen zon, dus heb mijn zonnebril niet nodig vandaag *D

Zodra het gaat branden MOET je over op andere lenzen/vloeistof of wat dan ook... Want dan is de vloeistof of de lens niet goed voor jouw oog!

Ik heb helaas een verkeerde vloeistof en/of lens gehad, met als gevolg blijvende schade! Arbeidsongeschikt verklaard voor mijn huidige functie en medisch afgekeurd voor een nieuwe functie waarvoor ik eerder dit jaar al was aangenomen!!!

Nee, zodra ik al deze ellende achter de rug heb (dit speelt inmiddels al ruim 4 maanden) laat ik mijn ogen laseren! Voor mij nooit meer lenzen! Dat is een ding wat zeker is!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:45

als ik 18 ben laat ik mijn ogen ook laseren :D
Ik heb ook al veel gedoe met lenzen gehad.

De vloeistof van Pearl was vernieuwd, zat een nieuw stofje in waar veel mensen (incl ik) niet tegen kunnen.
Okee, dan maar naar specsavers. Ik had een oogontsteking gehad, 2 weken geen lenzen ingehad. Toen voor controle.
Ik zag al een tijdje niet zo scherp meer. Ik moest een andere sterkte.

Opticien; alles ziet er goed uit, er is niets mis met je oog. De sterkte is hetzelfde, niets veranderen.

Ik terug naar Pearl, waar ze inmiddels de oude vloeistof weer hadden. Voor controle; Ja hoor, wondjes op mn oog.
Dat kwam dus door de lens, die totaal niet op mijn oog paste, waardoor het mijn oog vervormde in een verkeerde vorm.
Daardoor ging ik dus ook onscherp zien.

3 weken later naar de oogarts, ik had inmiddels oogdruppels voor mijn droge ogen. De wondjes zijn dicht, maar
er zitten littekentjes die nooit meer weg zullen gaan. Als het goed was zou ik er geen last van hebben maar ik voel ze toch
duidelijk zitten. Ook heb ik een andere sterkte.

Trouwens, het kan nog erger: Een meisje was op vakantie in turkije, en haar vloeistof werd te
warm waardoor er een bacterie werd gevormd ín de vloeistof. Die vloeistof is in haar oog gaan zitten en die heeft
dr hele hoornvlies weggegeten. Nu is ze dus blind.

Al met al, kunnen er aardig wat dingen foutgaan met lenzen, waarbij de fout simpelweg kan liggen aan je opticien.
Specsavers? Nooooit meer. Ze hebben er totaal geen verstand van.
Laatst bijgewerkt door Tumba op 25-08-09 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt