keel amandelen verwijderen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Showtime_

Re: keel amandelen verwijderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:39

Ik kan ook eindelijk positief meepraten! is nu ruim 1,5 week geleden en kan weer eten!! En weer redelijk slapen.. Dus alle drama achter de rug en hopelijk nooooit meer die verschrikkelijke angina!!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:45

mickydo schreef:
Afgelopen maandag zijn mijn keelamandelen verwijderd. ( ik ben nu 28 jaar )
Wat een ramp is dat zeg.
De operatie opzich stelt niets voor , je gaat onder narcose en binnen een uur ben je weer wakker.
Daarna lig je nog heerlijk suf te zijn met een infuus waar ook een pijnstiller ( paracetamol ) aangekoppeld zit dus het valt dan allemaal nog wel mee.
Maar zodra je echt wakker wordt , die pijn stiller uitwerkt en je enkel nog maar paracetamol mag slikken... Lieve help wat een ellende.
Ik kan niet slikken , niet praten en niet eten. Mijn gehele keel is opgezet en super gevoelig.
Man man man , wat een pijn, heb ik dat toch even mooi verkeerd ingeschat.
We zijn nu op dag 2 na de operatie , een arts vertelde me al dat dag 4 en 5 het zwaarst zijn en dat daarna pas de pijn zou gaan afnemen. Dus we wachten het maar af. Ik verveel me echt een ongeluk, ben een beetje aan het rommelen in huis maar moet eerlijk zeggen dat zelfs opruimen ( bukken enzo ) ook pijn doet.. Slapen lukt ook niet echt, maak steeds van die korte slaapjes van een uur tot 2 uur , wordt wakker van de pijn en omdat ik moet plassen. En vervolgens duurt het weer een uur om in slaap te komen.
Ik wandel korte stukje met de hond, ik kan hem niet los laten want ik kan hem niet onder apel houden , arm beest vind er niets aan zoaan de lijn. Naar stal mag ik zeker 2 weken niet imv de stof en lucht ect. Lekker weer, juist op het moment dat ook mijn paardje me nodig heeft. Hij moet stappen aan de hand imv een blessure. Gelukkig heb ik 2 lieve vriendinnen die het van me overgenomen hebben , maar is toch niet hetzelfde als je het niet zelf kan doen . Maar hij is absoluut in goede handen !

Wie hebben deze operatie ook moeten ondergaan op latere leeftijd en hoe ondergingen jullie het na de operatie ?

Hier nog 1 op latere leeftijd :D
Ik was 27e? Poeh, zoiets, alweer 4 jaar geleden of zo.
Man wat een ellende, heb 3 weken niet gegeten :( Ja soepjes. Ging van alles proberen, zelfs vissoep :D
Ben er enorm van afgevallen (is er inmiddels alweer allemaal bij).
Ik had 3x ontstoken amandelen in 1 jaar. Ik was het zo beu dat ik heb aangedrongen bij de dokter op een operatie. Ben er zeer blij mee. Elke keer als ik nu keelpijn heb zeg ik altijd: "het kan nog véél meer pijn doen en nu lekker niet meer" }>
Ik ben nog altijd even veel grieperig en verkouden, maar ach.....
Manlief heeft me toen vertroeteld die weken, ik kon echt niks van de pijn.
Mochten ze bij mijn dochter binnen nu en 4 jaar er over beginnen, direct eruit die dingen!!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:21

Ik was 33. Had altijd al veel lange keelontstekingen, maar door prednison gebruik voor iets anders, was er jaren weinig aandacht aan besteed.
Nu kregen ze de keelontsteking niet onder controle met ab en die moest ik dus weken slikken. De KNO vond echt dat ik veel eerder had moeten komen, maar ja............Voor je doorgestuurd wordt he?!

De operatie was zo gebeurt en de pijn was te doen met paracetamol via infuus. Wel heeft ie even wat slijm weggezogen nog. Hij zei dat ze echt megagroot waren....

In het ziekenhuis heb ik nog morfine gekregen tegen de pijn, maar wat een hel was het. Niet kunnen slikken, vreselijke oorpijnen, honger en misselijk.

Ik heb van alles geprobeert, want slikken is zo goed, maar het ging gewoon niet.

Thuis steeds meer wat eten gepureerd en af laten kolen. Warm eten is niet zo goed. Normaal is pureren niet mijn hobby, maar je ruikt het eten en krijgt toch trek. Dus dat was wel een oplossing voor een paar hapjes.

Slapen was een ramp en deed echt zeer. Ik slaap met mond open, dus geen succes.

Wel veel kauwgom kauwen, want dat zou erg helpen, dus maar gedaan. Daarnaast natuurlijk veel water en ijsjes. Door het slikken alleen al, wordt het ook sneller beter, amar moet je door een hele zure appel heen.

Wie nog moet, succes. Het is even heel naar, maar ik heb er veel aan gehad en ben dit jaar nog amper verkouden of ziek geweest. Ook ben je na die ergste weekjes het weer vergeten. ( hoewel.............)

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:25

Ik ben er nu nog van aan het bijkomen.. ( 19 jaar )
21 augustus was de dag dat ze bij mij eruit gingen..
wat heb ik dat onder schat zeg..als ik had geweten dat ik zon pijn had gehad, had ik waarschijnlijk 2x nagedacht..

Ik werd altijd 4x per jaar doodziek van de amandelen, dus ze moesten wel eruit, infuus vond ik vreselijk ach man o man, toen ze die proberen in te zetten ik dacht dat ik dood ging.

Narcose voel je niks van nee, uitslaapkamer ook niet, tot dat je wakker word en probeerd te slikken ........

Wat een pijn! Ohh en ik moest 1 dag / nacht in het ziekenhuis liggen..

De dagen toen ik thuis was waren ook een hel, snachts werd je huilend wakker van de pijn, maar ijswater drinken en proberen verder te slapen ( 6 -/+ kilo afgevallen) .

Het is nu 7 september, en vraag niet hoe ik heb er nog steeds last van ( de rechter kant) .. weet iemand of dit normaal is? Met slikken voel ik nog een pijn..

En het ergste wat ik er aan over heb gehouden, mijn spraak is errrrrrug veranderd, mijn letter R is een rollende R geworden..
Echt heeeel stom en irritant, heeft iemand dit ook gehad?
Misschien als mijn rechterkant beter word, dat die R dan verdwijnt, en ik wil normaal kan praten (hopelijk)

maureen_85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:45

Ik heb momenteel ook last van chronisch onstoken keelamandelen en wordt er knettergek van. Wordt niet persé zoveel keer per jaar ziek (tenminste ik heb er nooit achter gezocht dat het door mijn keelamandelen veroorzaakt werd), maar heb er dagelijks veel last van. Enorm vieze smaak in m'n mond, hele dag door het gevoel hebben dat er wat achter in je keel hangt en slikken waardoor je weer last van je keel krijgt enz enz. Ik moet ze er dus nog uit laten halen maar zie er enorm tegenop. Vooral het infuus...

Ik moet nog even een handige periode kiezen, want lees wel dat je echt voor langere tijd bent uitgeschakeld. Dan moet ik mijn paard dus ook even uitbesteden / of even door laten trainen ofzo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:29

@vondutch, ik heb heel lang last gehad van oorpijn ook nog. Het duurt eventjes, maar straks ga je echt merken dat het allemaal wat minder wordt. Ik dacht eerst ook dat ik anders klonk, maar is nu weer normaal, denk ik........Blijven slikken, drinken, kauwgom kauwen. Het is echt naar, maar dan gaat het sneller beter.

maureen_85, Als ze eruit moeten, merk je daarna wel verschil. Heb daarna 1 x flinke keelpijn gehad, dat ik dacht dat ze er voor niks uit waren, maar sindsdien verder nog niet. Dat gevoe dat er achter iets in je keel zit, had ik ook en blijft wel even na de operatie, maar het helpt op lange termijn.

Hoelang je uit de roulatie bent, hangt er vanaf hoor. Ik ging ziek het zkh in en mocht volgende dag wel weg. Ondanks vreselijke pijn, probeerde ik wel wat te eten en te drinken. Ben dat weekend wel op pad geweest, met vriend en zoon bij rally kijken. Veel kauwgom kauwen toen en niet veel praten. Je bent wel even eruit, maar geen hele tijden hoor.

Infuus heb ik al zo vaak gehad, dat ik dat niet meer ze erg vind. Beetje ontspannen en andere kant op kijken anders.........Het scheelt wel wie het doet, maar het is zo gebeurt.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:52

maureen_85 schreef:
Ik heb momenteel ook last van chronisch onstoken keelamandelen en wordt er knettergek van. Wordt niet persé zoveel keer per jaar ziek (tenminste ik heb er nooit achter gezocht dat het door mijn keelamandelen veroorzaakt werd), maar heb er dagelijks veel last van. Enorm vieze smaak in m'n mond, hele dag door het gevoel hebben dat er wat achter in je keel hangt en slikken waardoor je weer last van je keel krijgt enz enz. Ik moet ze er dus nog uit laten halen maar zie er enorm tegenop. Vooral het infuus...

Ik moet nog even een handige periode kiezen, want lees wel dat je echt voor langere tijd bent uitgeschakeld. Dan moet ik mijn paard dus ook even uitbesteden / of even door laten trainen ofzo.

Voor het infuus hoef je echt niet bang te zijn, was ik ook maar dat stelt echt niet zo heel veel voor.
Je krijgt van tevoren een pilletje om rustig te worden dan wordt je naar de operatiekamer gebracht en krijg je je infuus.
Na een half uur/ uur wordt je weer wakker.
Verder hoeft het niet zo te zijn dat je er heel lang uit bent de ene heeft er meer last van dan de andere. Ik was na 2 weken weer op stal en fulltime aan het werk en met 3 weken zat ik weer op mijn paard.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:11

idd! ik ben bang voor alle soorten naalden die er zijn, maar eerlijk gezegd viel het infuus me heel erg mee!

Ik zat al na een week op het paard omdat ik me vreselijk verveelde thuis en echt de kriebels krijg (krijg ik altijd als ik 1 dag niet heb gereden.

Ben maar lekker rustige buitenritjes gaan maken.

Vond het trouwens vreselijk dat ze me wakker maakten. Wou dat ze me gewoon lekker hadden laten liggen. Had toen pfeiffer dus slapen was niet bepaald slecht voor me!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:26

nou ik heb drie uur geleden mijn amandelen laten knippen, en heb nu het gevoel dat er een velletje los zit en die op mn tong ligt.
Nu weet ik niet of dit normaal is? Ik lig nog in het ziekenhuis, en de arts komt rond tien uur even kijken dus dan kan ik het sowieso even vragen, maar
was wel benieuwd of meer mensen hier last van hebben gehad.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:33

aaah ten eerste sterkte!! Dat velletje heb ik niet echt ervaren.. Alles deed gewoon verschrikkelijk zeer.. Kan het me nu niet meer voorstellen.. Ben een maand verder en bijna van alle pijn verlost.. Zou t ff aan je arts vragen maar zal wel normaal zijn!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:48

Op dit moment heb ik geen eens pijn! En ben bijna 16, dus een klein kind kun je me ook niet echt noemen..
Maar goed, wat niet is kan natuurlijk nog komen! Ik lig hier iig prima in bed met een computer/tv die ik zo even naar me toe kan trekken!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:16

Sterkte iedereen :(:)
1 oktober ben ik ook de banketstaaf (28 jaar) :=

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:17

Oh dan ben ik jarig!
Nou veel sterkte dan!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:25

Ik was ook 17 en het enige lollige van de hele zaak was de narcose. Dat is de enige keer in mijn leven dat ik stoned was.

Verder veel en genadeloos veel pijn.

Op ijsblokjes zuigen hielp goed bij mij........

Ik ben er drie weken zoet mee geweest.

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:32

Ik heb ze er afgelopen Februari ook uit laten halen. Had vaak last van keelpijn / oorpijn en na overleg met de HA de operatie gepland. Van de operatie zelf heb je idd weinig last, maar daarna.. Kon niks binnenhouden, praten ging moeilijk en ben in een week 13 kilo afgevallen. (Weeg normaal +/- 64 kilo, toen dus 51.. en nog steeds ben ik niet op m'n oude gewicht.. ) Mocht wel op de tweede dag naar huis gelukkig. Vond het zeker waard om de operatie te doen, heb sindsdien eigenlijks nooit meer last van mijn darmen ( Heb last van prikkelbare darm syndroom) dus dat is nog eens extra mooi meegenomen :)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:35

Oh nou dat zou mooi zijn als dat bij mij ook over is, aangezien ik dat syndroom ook heb :=

Leuk vooruitzicht zoveel pijn :+
Ijsklontjes zuigen, ga alvast zo'n bakje kopen bij de blokker :)*

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:17

ik ben ook 8 kilo afgevallen.. van 64 naar 56 met 1.78.. nu wel weer 2 kilo erbij.. maar 13 is helemaal veel! Niks hielp eigenlijk bij mij dus kan geen goede tops geven wat da betreft.. Heb na een dag of 4,5 voor t eerst wortelen uit blik gegeten en toen elke dag haha das lekker zacht..

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:22

Nou ik voel er op dit moment eigenlijk niks van, af en toe een klein steekje maar verder niks. Is me echt 100% mee gevallen!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:24

Pff, ik was 18 en heb een week écht afgezien, maar daarna was alle ellende over van keelontstekingen etc.

Ellendige bij mij was dat ik veel bloed had ingeslikt en dat er later nog eens uit moest (2 dagen na operatie). PIJNLIJK!!! :r

Ik was ook 3 kilo afgevallen, een week vrijwel niet gegeten. Wat lauwe vla, brood zonder korste met smeerkaas of leverpastei in ieniminie stukjes. Daar deed ik dan een half uur over ofzo :')

Afijn, die week was wel door te komen. Maar ik zal niet juichen als ik morgen weer zou moeten ;)

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:48

Het is nu bijna een maand geleden, maar met gapen heb ik nog altijd stekende pijn in mijn keel ..
Heeft iemand dit ook nog gehad? Gaat dit weg?
zal ik anders nog voor controle terug gaan, want het zit nog niet helemaal goed.. & mijn spraak is nog steeds errrrrug anders.
De rollende R gaat maar niet weg

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:13

Dat met gapen had ik ook wel een tijdje hoor. Hoe lang weet ik niet precies.

Ik moest zo ie zo na 2 maanden op controle terug voor een check up.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:15

Ik zie er steeds meer tegen op :=

Misschien stom vraagje ? Hoe zit het met tandenpoetsen, gaat dat wel gewoon of heb je daar veel last mee ?
En kan je wel gewoon praten of lukt dat ook niet gelijk ?
Wat moet ik me voorstellen bij een rollende R ? :+

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:17

Bij mij is t ook een maand geleden en ook nog pijn met gapen! Mijn smaak is anders dat is irritant!! Dingen die normaal lekker zijn zoals koekjes chocola en kipnuggets bij de mag hebben een vieze bijsmaak.. Hoop dat dat weggaat!!

Praten ging de ene dag wel en de andere dag niet bij mij.. Als ik was 'gegeten'had kon ik even wat beter praten..
tandenpoetsen deed ik heel voorzichtig.. Omdat naar mijn idee het sneller geneesd met een schone mond..
wel had ik allemaal blaren in mn mond waardoor t nogal pijnlijk was..

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:18

Tanden poetsen heb ik een week niet kunnen doen met tandpasta. Dat doet écht pijn!!

Praten heb ik een week ook niet gedaan :+
Was een kei in gebarentaal :+ . De eerste dagen kom je toch niet veel verder dan slapen, eten en drinken (makkelijke gebaren :D ) en lig je "laveloos" op de bank/in je bed. Ik was erg stoned van de narcose. }:0

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:23

Das wel poedersuiker dan dat praten niet gaat, dat zal mijn dochtertje van 2 jaar leuk vinden :=
Van de narcose heb ik nooit geen last, heb al 2 keer eerder een operatie gehad en was daarna gelijk wakker :+