Aspartaam, vergif?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Aspartaam, vergif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:44

Ik dacht dat je in België op een andere manier doctoreert... Zou het eens moeten navragen... Die moeten geloof ik zo'n ehm "thesis"? schrijven... Maar ik geloof niet dat het gepubliceerd moet worden, een aantal proffen beslissen er over..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:45

Nog afgezien van dat, als iemand echt een spreker is op congressen e.d., dan moet je zo iemand echt wel terug kunnen vinden op google icm een bepaald onderwerp. Dat soort mensen zijn meestal wel redelijk publiciteitsg**l, en anders schrijft een ander wel over ze. Ik kom alleen dit stuk tekst tegen :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:51

pharagirlke schreef:
In principe is het "ik drink cola light want dat is gezonder en beter voor de lijn" sowieso dikke bullsh*t. Als je dan toch cola drinkt, is coca cola een stuk "gezonder" dan cola light. ;)

Het is sowieso beter voor de lijn, iedere calorie telt toch gewoon aan. Wel opletten dat je niet erdoor gaat snoepen. Maar zelf drink ik cola light en ook andere light producten omdat ik vaak misselijk wordt van de grote hoeveelheden suiker in de niet light-producten (binnen een half glas). Meer dan 1, soms 2 glazen per dag drink ik toch niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:58

Beter voor de lijn valt dik mee hoor. ;) de hoeveelheid minder calorieën is het echt niet waard om een risico op te veel aspartaam te drinken. De ADH van aspartaam is niet zo gek hoog hoor... Als je idd maar 1 glas per dag drinkt gaat dat wel. Maar je hebt mensen die zo de halve fles leeg drinken op een dag (of zelfs een hele) en dan is het dus gewoon beter om coca cola te drinken ivm aspartaam. Zeker kinderen zou je geen light producten mogen geven in mijn mening.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:08

Ik heb aan de hand hiervan eens wat ge-googled op Aspartaam, ook bekend als E951.
Daarna heb ik onze voorraadkast eens besnuffeld. Na onderzoek van de drankenkast en snoepkast bleek er slechts aspartaam in één van onze dranken te zitten; Ice Tea van Pickwick. Dat drink ik het meest. Ik geef ook toe dat mijn gezondheid niet zo best is, maar of dat met Aspartaam te maken heeft...?

We hebben hier besloten eens ijsthee te kiezen ZONDER aspartaam, en dan verder te kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:11

Welke gevolgen aspartaam exact heeft is nog niet geweten. Dit is een site van de vlaamse overheid:
http://www.gezondheid.be/zoek/index.cfm ... 8859-1#956
Hier kan je een aantal artikels vinden over aspartaam en eigenlijk over alle andere dingen die met welzijn te maken hebben. Alles wat op die site komt is voldoende gecontroleerd en objectief. :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:28

nou ga ik me toch wel zorgen maken. Ik drink gemiddeld per dag 3 liter cola light. Ik ga zo eens in mijn kastjes duiken om te kijken wat ik nog meer aan aspartaam producten heb.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:32

net gekeken. Ik eet bijna alleen maar van die kruidkoekrepen en daar zit het niet in. Als avondeten kook ik altijd zelf met verse producten dus daar zit het ook niet in. Alleen dus die cola light waar ik nu al meer dan 2 jaar dagelijks minimimaal 2,5 liter van drink.
Ben laatst wel bij de dokter geweest voor duizeligheidsklachten en een chronisch te laag bloedsuiker (altijd onder de 2). Die adviseerde me wel te minderen met de cola light maarja ik ben verschrikkelijk verslaafd aan de cafeine erin. Ik ga geen gewone cola drinken want de suikers daarin vind ik echt vies (en de caloriën zijn een groot bezwaar).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:35

Drie liter cola light per dag? :oo Daarmee krijg je niet alleen een enorme hoeveelheid aspartaam binnen, maar ook een extreme hoeveelheid koolzuur (fijn voor je maag en darmen) én extreem veel zuur. Niet erg bevorderlijk voor je tandglazuur. De PH-waarde van zowel gewone cola als cola light is nog geen 3 oftewel 'erg zuur'. Een PH-waarde van 7 is neutraal.

Nee, drie liter cola light per dag lijkt me in meerdere opzichten niet echt gezond voor je lichaam. :n

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:42

weet ik maar het is voor mij ongeveer eten en drinken tegelijk. Ik krijg er gelukkig geen maagklachten van.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:30

Jeetje minimaal 2,5 liter cola light per dag is inderdaad extreem veel :oo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:48

nee je lichaam zegt enkel heel duidelijk "ho stop genoeg!" door je bloedsuiker... :\
Als je "verslaaft" bent aan cafeïne zou ik sowieso maar eens gaan nadenken, ondanks dat het legaal is, weet je hoop ik wel dat cafeïne kwa werking onder harddrugs valt?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:42

ja dat weet ik, ik weet dat het slecht is maar volgens mij is de halve wereld verslaafd aan caffeine. Zo veel koffie als mensen soms drinken. Dan krijg je veel meer caffeine binnen als alleen met de cola.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:49

Je kunt het natuurlijk voor jezelf goedpraten. :)

Maar het is jouw lichaam, je moet zelf weten wat je ermee doet. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:54

Ik ken ook een hoop mensen die van een brug afspringen omdat ze het beu zijn maar dat betekent niet dat ik ze maar moet volgen :(:)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 01:35

InekeH87 schreef:
weet ik maar het is voor mij ongeveer eten en drinken tegelijk. Ik krijg er gelukkig geen maagklachten van.

Lijkt me een hele beroerde keuze voor je gezondheid. Ik zou er nog eens goed over na denken als ik jou was..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:01

Ineke, google eens op metabool syndroom en diabetes type II...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:38

Metabool syndroom en diabetes past echt niet bij mij. Ik ben waanzinnig druk ik kan de hele dag rennen en vliegen en vaak heb ik maar een paar uurtjes slaap nodig. Met diabetes heb je voor dat je aan de insuline gaat een gigantisch hoog bloedsuiker. Pas als je insuline gebruikt kun je last krijgen van hypo's. Mijn bloedsuiker is al erg lang veel te laag. Ik meen me te herinneren dat dat al zeker 6 jaar zo is. Duizeligheid heb ik daar ook al heel lang bij. Zelfs nog voordat ik zo veel light ben gaan drinken. Pas de laatste 2 jaar nu ik op me zelf ben gaan wonen is de consumptie van cola light dramatisch gestegen. Sindsdien ben ik wel eerder duizelig maar ben eigenlijk alleen maar actiever geworden.
Bij diabetes type 2 en metabool syndroom heb je ook overgewicht dat heb ik ook niet. Mijn bmi is al jaren 18 of 19.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:44

De FDA heeft een aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van 50 mg/kg lichaamsgewicht bepaald. Dat komt overeen met 22 blikjes light (7 liter) frisdrank per dag voor een man van 80 kg en met 15 blikjes (5 liter) voor een vrouw van 55 kg. De Europese Unie heeft een ADI van 40 mg/kg lichaamsgewicht vastgelegd.

De methanol in het lichaam die ontstaat door de metabolisering van aspartaam na het drinken van een glas light frisdrank is minder dan de hoeveelheid die ingenomen wordt bij het drinken van een glas vruchtensap of melk [16]
De acceptabele dagelijkse inname (40 mg/kg) is zo hoog, dat het vrij onwaarschijnlijk is dat het wordt bereikt (alleen in extreme gevallen)[17] Onderzoeken hebben aangetoond dat zelfs bij een verhoogde inname van 75 mg/kg geen negatieve effecten vastgesteld konden worden.
Fenylalanine en asparaginezuur die in het lichaam worden gevormd uit aspartaam zijn onmisbare aminozuren.
Wetenschappers van de Universiteit van Illinois beweerden dat het gebruik van aspartaam het ontstaan van cariës tegenwerkt [18].
Wetenschappers van de Universiteit van Leeds beweerden dat aspartaam goed is voor de lijn, omdat het weinig calorieën bevat. Daarnaast vermindert het het hongergevoel, hetgeen van pas komt bij het afvallen.

Dit is ook op wikipedia te vinden. Daar staat ook een hoop over de negatieve kant van aspartaam gebruik maar wel met de kanttekening dat er veel geroepen wordt maar weinig wordt bewezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:09

Op korte termijn misschien niet maar op lange termijn weten ze het niet. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:20

Ik vond verschillende onderzoeken die concludeerden dat aspartaam zorgelijke gevolgen voor de ongeboren vrucht heeft, maar die gaven zelf al aan dat meer onderzoek nodig was.

Voor ieder onderzoek waaruit blijkt dat aspartaam zo goed voor je is, is ook wel een onderzoek te vinden waaruit blijkt dat er toch reden tot verder onderzoek nodig is.

Ik heb ook begrepen dat veel landen de goedkeuring van de FDA zonder eigen onderzoek overgenomen hebben, en over de onderzoeken naar aspartaam zoals door de fabrikant gehouden, is al langer wat te doen. Omdat proefdieren tijdens het onderzoek uit het onderzoek werden genomen enz.

Volgens criticasters omdat in deze dieren tumoren in het hoofd zich ontwikkelden, als ik het goed heb. Kortdurende onderzoeken naar de gevolgen van aspartaam bij mensen zijn niet zinnig als het daarom gaat, en over langere tijd/grotere bevolkingsgroepen kan ik me indenken dat ze nauwelijks zinnige resultaten opleveren.

Maar goed, volgens mij zijn er ook ooit onderzoeken naar roken gehouden waaruit bleek dat het onomstotelijk vast stond dat roken voordelen voor de gezondheid bood en geen nadelen opleverde....

Van asbest wisten ze ook langer dat het schadelijk was dan dat het verboden is.

Rond fluor bestaat al een controverse zolang het aan het drinkwater toegevoegd is (en dat is al gebeurd voor er ook maar één degelijk onderzoek naar afgerond was).

Ik vind het zelf altijd erg tricky als er onderzoek wordt gedaan naar iets waar iemand een hoop centen mee hoopt te verdienen of al verdient...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:47

InekeH87: Snap de bedoeling van je laatste post niet zo goed, je zegt zelf dat je je zorgen maakt,
maar dan kom je toch weer met onderzoek aan wat aan zou tonen dat zoveel cola light drinken niet schadelijk is,
volgens mij houdt je zo alleen jezelf voor de gek.
Van ons moet je niet minder cola light te gaan drinken (we geven je alleen advies), dus je hoeft ons niet te overtuigen dat het geen kwaad kan.
Het gaat om je eigen gezondheid ;)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:45

Hier iemand die heel erg slecht tegen aspartaam kan. :j
1 glas van een light drank met die sooi lukt nog wel, maar krijg al direct hoofdpijn, neem ik meerdere glasen is de kans erg groot dat ik ontsettend beroerd wordt, verkrampte spieren, duiselig etc etc etc.
De mail lijkt inderdaad overdreven geschreven, maar ik (en ook mijn huisarts) weet dat als ik veel aspartaam in neem, in de sin van dagelijks 1/2 glasen, mijn gesondheid heel hard achteruit sal gaan :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:07

Ik heb antwoord van Roosvicee:
Geachte mevrouw *naam*,

Hartelijk dank voor uw e-mailbericht van 31 juli jl.

Onze Roosvicee Multivit Perzik light bevat geen aspartaam. De Roosvicee Multivit
Light bevat wel zoetstoffen en deze staan op de verpakking bij de ingrediënten
aangegeven.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

KONINKLIJKE DE RUIJTER B.V.