te dun, welke nadelen voor jou?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:24

xsimone schreef:
ik heb trouwens wel dat als ik het idee heb dat ik iets ben aangekomen dat mn buik een beetje opgezet is. Verder wil ik eigenlijk liever wat meer spek aan mn benen en armen, maarja dta is het moeilijkste..

ik heb precies het zelfde
het komt bij mn buik te zitten, terwijl ik het om mn armen en benen wil...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 19:57

Ik ben vorig jaar door onderkoeling (in de winter) een aantal keer erg ziek geworden. Ook ben ik een aantal maanden terug na het bloedprikken 2 keer achter elkaar flauwgevallen omdat mijn bloeddruk gewoon vaak te laag is.
Door die redenen wil ik dus wel graag aankomen, ook ben ik het nu echt zat dat ik soms niet eens de energie meer heb om mijn bed uit te komen.

Ik ben afgelopen tijd van 43 kilo naar 53 kilo gegaan door ontiegelijk veel friet/bitterballen te eten, daar ben ik mee gestopt op den duur, gezien ik dat vette spul niet eens echt lekker vind (ik eet liever fruit en groente).
Nu ben ik nog geen 4 maanden verder en weeg ik weer rond de 43 kilo (bij 1.65).

Ik heb ondersteuning gevraagd via de huisarts, maar moet nu even wachten op een afspraak. Hoop dat dat wat helpt.

Hebben jullie trouwens ook last van een opgeblazen buik als je normaal/goed eet? Ik loop altijd rond met enorme buik als ik wat meer probeer te eten. Wat voor mij een psychische moeilijkheid geworden is, waardoor ik niet altijd veel durf te eten (om die buik te voorkomen).

Overigens, hebben jullie ook last van hele matte emoties? Ik ben nu bijvoorbeeld al 2 jaar niet gestrest meer te krijgen... en dat terwijl ik altijd een stresskip was.

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:36

Dat aankomen nog zo moeilijk voor sommige mensen kan zijn, voor mij is het helaas echt een eitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:37

wat doe je dan eigenlijk hier ;)
voor mij was het altijd een enorm probleem, nu iets minder maar nog steeds een probleem

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:43

Equidea schreef:
Overigens, hebben jullie ook last van hele matte emoties? Ik ben nu bijvoorbeeld al 2 jaar niet gestrest meer te krijgen... en dat terwijl ik altijd een stresskip was.

Een stresskip ben ik nooit geweest, maar ik leef wel regelmatig onder de nodige stress :') Maar ja, wie niet, toch?

Ik kreeg pas last van gezondheidsklachten en matte emoties toen ik begon aan te komen. Met mijn ondergewicht (even BMI van toen opgezocht: tussen de 15.9 en de 17 de afgelopen 5 jaar, daarvoor waarschijnlijk wat lager) heb ik nooit last gehad van lichamelijke klachten. Menstruatie pijnlijk, maar aanwezig. Geen rare donshaartjes, ik kon goed tegen de kou (en de warmte :) ), ik had energie voor tien en niet snel ziek. Nu ben ik aangekomen en zit mijn BMI op 22.3 en kamp ik continu met klachten. Ontzettende buikpijn, krampen, weinig energie, ik heb het veel sneller warm en de last die ik heb met menstrueren is niet meer te filmen, emoties zijn een stuk matter geworden.

Ik ben hiervoor een paar weken geleden naar de dokter geweest, volgens haar is mijn lijf gewoon nog niet gewend aan hoe het nu is. Verder advies: deal with it. Ja, makkelijk praten... Ik ben wel even bang geweest dat dit het ultieme moment was om bijvoorbeeld anorexia te ontwikkelen, maar ik zou niet eens weten hoe ik eten moet laten staan (en overgeven na het eten, daar moet ik al helemaal niet aan denken!! Yuk!) Ik hou mijn gewicht nu wel goed in de gaten, want meer mag het van mij niet worden. Als je je hele leven al te dun bent en dit altijd maar te horen krijgt van iedereen (tot scheldpartijen toen ik jonger was aan toe), voel je je met een normaal en gezond postuur al snel moddervet.

ifever

Re: te dun, welke nadelen voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:20

Ohh als ik het zo lees val ik nog mee met mijn gewicht en lengte. Nu was mijn lijf anders gewent en sloeg dus een jaar geleden flink op tilt.

@ mensen die altijd heel dun zijn geweest, kan ik me goed voorstellen dat als je een paar kilo aankomt je toch al snel denkt dat je dik bent... Heel veel zit vaak ook tussen je oren :(

Mag ik vragen of jullie regelmatig eten?

Oftewel netjes ontbijt, middag en avond eten (tussendoortjes?)

En of dit effect heeft op de kilo's?

Bij afvallen is het namelijk belangrijk dat je gedoseerd(dus wel op letten wat je eet) en regelmatig eet omdat je lichaam dan verbrand wat binnenkomt en het niet gelijk opslaat (en dus dik wordt)

Zal dat voor aankomen dan ook niet goed zijn? regelmatig eten en meer aanbieden dan dat je lichaam nodig heeft? want wat je lichaam niet nodig heeft slaat het op in het lichaam?

Ik doe zomaar een gooi hoor misschien denken jullie er heel anders over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:22

@ifever
ik eet ontzettend onregelmatig
soms begin ik pas savonds om 6 uur aan mn ontbijt (terwijl mn dag om 6 uur sochtends begon)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:25

ik eet heel onregelmatig maar ga kijken of het lukt om regelmatig te eten kiojken of dat werkt :P

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:26

Ik had op een gegeven mom ent een bmi van 18 (ben 1.58 en woog nog geen 47 kg). Inmiddels issie bijna 21 :) maar ben juist eerder iemand die t altijd te warm heeft... in de winter loop ik gerust in een t-shirt, en de verwarming staat bij mij nooit hoger dan 18, tenzij mijn oma op bezoek is en constant mekkert dat ze t koud heeft :P

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:29

Ik eet redelijk regelmatig. Per week dan.
Ik wissel elke week van dienst. Maar eet dan eigelijk wel de hele week aardig op dezelfde tijden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 11:39

Ik probeer wel regelmatig te eten, maar dat lukt me niet helemaal.
Ik heb tot 2 uur s'middags geen honger, daarna krijg ik pas trek in eten.
Tegen de tijd dat mijn lichaam me herinnert dat ik moet eten, ben ik vaak druk bezig waardoor het ook in het verschiet komt.

Gister heb ik gegeten;

Ochtend's; mandarijntje
S'middags; 3 kale kaiser broodjes (ik moest mezelf echt dwingen omdat ik duizelig werd)
s'avonds; half bakje unox good noodles, een pruim en een wasa knackebrod.

Het probleem is, dat ik dus van zijn leven zonder kaloriebommen zoals chips/snoep/friet nooit op die 2000+ calorien per dag ga komen.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:44

Is het niet verstandig om je te gaan "verplichten" een ontbijt te eten?

Want wanneer jou lichaam je er aan herinderd ben je al aan het verbranden van wat je lichaam ergens opgeslagen heeft....

Eigenlijk moet je gewoon om de zoveel tijd wat eten ook al heb je geen honger...

Want honger is dat je te kort komt en dan gaat verbranden wat je ergens nog hebt, als je eet voor dat je honger krijgt, gaat je lichaam dat verbranden, en alles wat overblijft wordt opgeslagen.

Zo zie ik het hoor,

Moet aleen zeggen dat het bij mij ook niet altijd lukt :+

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 11:45

Ja ik probeer het wel om consequent te ontbijten, vanmorgen heb ik wel iets kunnen ontbijten.
Maar daar moet ik mezelf er aan herinneren en dat vergeet ik nog wel eens :+

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:48

Equidea schreef:
Ja ik probeer het wel om consequent te ontbijten, vanmorgen heb ik wel iets kunnen ontbijten.
Maar daar moet ik mezelf er aan herinneren en dat vergeet ik nog wel eens :+

Goedzo :) Maar dan moet je zorgen dat het een automatisme gaat worden!! Ontbijten is een van je belangrijkste dingen met eten!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:50

Ik heb een BMI van 19.05, dus nét in het groene van gezond gewicht.
Maar ik vind mezelf wel te dun, ben 1.73 en weeg 57 kg.

Mijn 'problemen' die ik lichamelijk ervaar is altijd moe, altijd koud (zelfs
in de zomer slaap ik met een elektrische deken :Y) )
En op een houten stoel zitten of een stoel met houden rugleuning kan ik
echt niet volhouden, omdat mn botten er zo uitsteken.

Ik eet regelmatig, probeer elke 2 uur wel iets te eten.
Heb al shakes gehad om aan te komen, poedertjes, dietiste, maar niets
helpt.
Verder helemaal gescreend bij de HA en ben helemaal gezond, dus geen
afwijkende schildklierwerking o.i.d.

De ellende is dat als ik een keer een paar dagen ziek ben, dat de kilo's eraf
vliégen, maar zie ze er maar weer eens aan te krijgen, dat is vaak een groter
probleem..

Het lastige vind ik ook met aankomen (maar dat zal met afvallen ook wel zijn),
is dat de kilo's die je aankomt, allemaal op 1 plek gaan zitten. Bij mij mn kont en buik
(ben er overigens wel blij mee hoor!) maar zou ook graag wat ronder zijn in mn gezicht
en mn armen mogen ook wel iets voller.

Maar ach, zo heeft iedereen wel iets :D

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:54

zowel afvallen als aankomen is een probleem!

Ik heb me ook helemaal laten checken bij de HA alles ook helemaal goed :) dus daar was ik wel tevrede mee! Ik voel me inprincipe goed dus bij mij is het niet echt meer een moeten.

Maar het is echt moeilijk...

Als ik jou stuk lees heb je er wel ook echt last van wat andere dan weer niet hebben, best apart vind ik dat..

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:31

Equidea schreef:
Ik probeer wel regelmatig te eten, maar dat lukt me niet helemaal.
Ik heb tot 2 uur s'middags geen honger, daarna krijg ik pas trek in eten.
Tegen de tijd dat mijn lichaam me herinnert dat ik moet eten, ben ik vaak druk bezig waardoor het ook in het verschiet komt.

Gister heb ik gegeten;

Ochtend's; mandarijntje
S'middags; 3 kale kaiser broodjes (ik moest mezelf echt dwingen omdat ik duizelig werd)
s'avonds; half bakje unox good noodles, een pruim en een wasa knackebrod.

Het probleem is, dat ik dus van zijn leven zonder kaloriebommen zoals chips/snoep/friet nooit op die 2000+ calorien per dag ga komen.

Maar als ik dat zo lees, dan eet je ook ontzettend weinig! (vind ik) Ik eet mijn hele leven lang al minstens het driedubbele daarvan (en had zelfs dan nog vet ondergewicht, ondanks dat alles in mijn lijf goed werkt).

Probeer die wasakracker er 's ochtends in te schuiven. Voor zoiets simpels heeft iedereen 's ochtends de tijd. Doe een plak ham of een plak kaas op die kaiserbroodjes van 's middags en eet 's avonds een fatsoenlijke maaltijd. Pasta e.d. zijn de goede caloriebommen, ik zit met een paar happen vaak al vol, maar het is toch weer een hoop voeding naar binnen. Het liefste had ik vroeger een bord spaghetti met saus, gehakt er door en een flinke lading geraspte kaas er over heen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:41

Niet iedereen krijgt in de ochtend eten weg.
Ik krijg bv echt geen brood weg zo vroeg.
Daarom neem ik in de ochtend nu een shake. En eet ik een uur later op m'n werk m'n eerste broodje.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:49

Het hoeft ook niet perce brood te zijn! Want niet iedereen krijgt dat weg nee.

Ik eet meestal 2 beschuitjes, en rond 10en broodjes.

Maar volgens mij is bijvoorbeeld zo'n drinkontbijt ook al heel goed... als je maar later wat vast voedsel naar binnen werkt!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:20

Als het goed met me gaat, eet ik ontbijt, lunch en avondeten.
En dan nog de hele dag door tussendoortjes :')
Soms gaat het niet zo lekker met me, waardoor ik pas om 12 's middags wakker word.

Matte emoties, ja en nee.
Aan de ene kant ben ik héél emotioneel, overal gevoelig voor en vooral voor stress.
En aan de andere kant heb ik periodes waarin ik niks voel.
Geen vreugde voor de dingen die ik normaal graag doe, dan gaat het ook slecht met me :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:47

Nu geen ondergewicht meer, ben nu 1.73 en 56,5 kilo, maar woog 4 jaar geleden 47 kilo.
Problemen of lastig:
-broeken van de kinderafdeling
-gauw last van flauwtes of flauwvallen, duizelig
-hoofdpijn
-onregelmatige menstruatie
-koud, blauwe nagels en lippen en wangen
-problemen met zitten op houten stoelen of iets anders hard
-liggen op bed op je zei, met je knieen op elkaar
-algehele weerstand

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:52

Asyaa schreef:
wat doe je dan eigenlijk hier ;)
voor mij was het altijd een enorm probleem, nu iets minder maar nog steeds een probleem

Het is toch niet verboden om hier te reageren? ;)

Ik zou misschien tips kunnen opnemen waarom jullie ondergewicht hebben en hoe dat bij sommige mensen komt.
Kan altijd handig van pas komen...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:24

Heb gelukkig geen last van ondergewicht, volgens het BMI is mijn gewicht gezond. Alleen zegt BMI mij niet zoveel. Ik heb wel een lag vet% waardoor ik het altijd koud heb, snel duizelig ben en tijdens het rijden mij heel snel open rijd (te weinig vet op de botten zeg maar).
Ik begin de dag daarom ook vaak met veel calorieën. Meestal een grote bak brinta maar ook vaak 3-4 bruine boterhammen met pindakaas. De rest van de dag is mijn eetlust best wel slecht en zo probeer ik toch de nodige vetten en kcal binnen te krijgen. Alleen door mijn bewegingspatroon kom ik niet aan, ik kan wat dat betreft ook best wel eten wat ik wil. Hoef niet echt ergens op te letten, al doe ik dat wel. Door mijn gevoelige darmen kan ik ook gewoonweg niet teveel vet eten want dat komt er toch weer uit ;-) Maar ik probeer echt netjes 5-6 maaltijden per dag te eten, ook omdat ik zoveel doe en geen roofbouw wil plegen op mijn lichaam.
Voorbeeldje:
Ochtend: 3-4 boterhammen met pindakaas + 1 x sportvitaminen
Tussendoor: potje yoghurt
Middag: salade met kip of tonijn + 1 x sportvitaminen
Tussendoor: portie fruit of eiwittenshake
Avond: warm eten en een toetje (de laatste tijd is dat nogal vaak ijs)
Laat tussendoortje: blokjes kaas, kwark met ananas, cashewnoten
Op deze manier kom ik per dag aan +/- 1.900 – 2.100 Kcal. Is nog te weinig voor mijn activiteitenpatroon maar wel genoeg om mijn lichaam te voorzien van alle nodige bouwstoffen en om mijn stofwisseling op peil te houden en bovendien blijf ik hierbij relatief goed op gewicht en gaat het niet teveel schommelen.
Ik weet namelijk zeker dat er hier mensen zijn die nauwelijks aan de 1.500 kcal per dag komen. Alles beneden de 1.500 is gewoon te weinig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:57

Ik had er gister 3000. :=
Zwelgje, ook je drinken moet je meerekenen hè. Daar zitten ook calorieën in. Neem een warme choco uit zo'n automaat. Zitten er al een buts in.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:25

Ja, drinken had ik al meegerekend. Is door de dag heen meestal water en groene thee en ‘s avonds wel eens een ice tea. Soms ook wel eens een biertje of wijntje. Maar die zorgen ook niet echt voor een significante bijdrage in het totale calorie verbruik. Mijn drinken bedraagt dagelijks denk ik zo’n 200Kcal. Owja, chocomelk lust ik niet ;-) Wel de Alpro Soja choco, die vind ik dan wel weer lekker (koud).
Maar 3.000 Kcal, sjeetje. Dat zou ik dus echt niet weg kunnen krijgen op een dag. Moet al zwaar moeite doen om 2.000 te halen.
Wat eet je dan zoal op een dag?