Roken tijdens de zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:47

Nathalie schreef:
Stoppen met roken zorgt er nl niet voor dat je makkelijker zwanger wordt... :n

* De beschikbare biologische, experimentele en epidemiologische gegevens laten zien dat 13% van de huidige verminderde vruchtbaarheid word toegeschreven aan het roken.
*Roken versneld het verlies van de vruchtbaarheid bij de vrouw en kan de overgang een tot vier jaar vervroegen.
*Roken veroorzaakt een grotere kans op een spontane miskraam en buitenbaarmoederlijke zwangerschap.
*Beschadiging van het genetisch materiaal is een van de mogelijke manieren waardoor vruchtbaarheid en voortplanting aangetast kunnen worden.
*Grootschalig literatuur onderzoek laat zien dat rokers voor een zwangerschap tweemaal zoveel IVF-behandelingen nodig hebben dan niet rokers.
*Zaaduitslagen en zaadfunctie testen zijn bij rokers minder goed dan bij niet rokers.

Bron: http://www.fertiliteit.info

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:48

Mijn moeder heeft heel de zwangerschap doorgerookt, en ik ben 100 % gezond. Bij mijn broertje is ze gestopt en die was 1.5 maand te vroeg geboren en moest in de conveuse ( ? hoe heet zoiets? ) liggen. het hoeft dus niet altijd, maar het is zeker beter van wel!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:48

Ik had de link ook al geplaatst Odetteke ;) Maar liever 2x dit soort info geven dan helemaal niet...

Nathalie

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:50

Odetteke, ik heb het een beetje verkeerd geformuleerd denk ik.
Voor MIJ zorgt het er niet voor dat ik sneller zwanger raak, aangezien ik geen eisprong heb, komt er niet ineens een eisprong als ik stop met roken. Dat bedoelde ik. ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:54

Ik vind het appart om te lezen dat mensen allerlei excuses zoeken en voor zichzelf vinden om alle dingen die ze niet horen te doen in mijn ogen toch te doen.

Ik ben van mening dat je er alles aan moet doen wat binnen je mogelijkheden ligt om je kindje gezond op de wereld te zetten. En niet te zeggen van nou ik doe het ene goed dus ik mag in dit geval wel roken. Ik vind het echt bizar.

En dat stress gevallletje vind ik wel het meest stomme excuus!

* Wanneer je verslaafd bent aan roken en je stopt moet je afkicken.
* Afkicken is stress de eerste weken.
* Daarna zal je snel je beter voelen en een stijgende lijn voelen in je herstel.
* Feit is dat baby's van rokers moeten afkicken na de geboorte.
* Afkicken is stress voor je baby

Wanneer je stopt met roken zal je stress hebben. Face it

Ik vind het dus van de zotte dat je als moeder de keus maakt om zelf NIET af te kicken maar het afkicken aan je baby over te laten...........schandalig.

En als je bezig bent met zwanger worden waarom zou je van te voren niet stoppen? Dan heb je tijdens je zwangerschap stress de stress niet.
Laatst bijgewerkt door Salsa op 15-07-09 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:55

persoonlijk en dat is ieders zijn mening vind ik het egoistisch.
Ok ik ben man en rook niet, maar het is wel leven in je buik waar je als vrouw verantwoordelijk voor bent.
Roken is ongezond, dat hoeft geen betoog. Er zullen allicht wel gezonde baby's uit voortkomen, maar als je nu weet dat er wel gevolgen kunnen aanhangen is het dat dan waard?!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:57

Chubby schreef:
Ik had de link ook al geplaatst [***] ;) Maar liever 2x dit soort info geven dan helemaal niet...

Ja, ik moest eerst nog even knippen en plakken, ik was wat langer bezig :+

YeyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:58

Roken en stress hebben dezelfde uitwerking op een ongeboren kindje, bij beiden stijgt de bloeddruk en vernauwen de bloedvaten en krijgt je kindje minder voedingsstoffen binnen via de placenta.

Met dat vingerwijzen bereik je nix anders dan dat een aanstaande rokende moeder een peuk opsteekt.
Waarom denkt iedereen toch dat een rokende moeder het slechtste met hun kind voor heeft en per definitie een slechte moeder is, en erger nog wat ik op een ander forum las, haar ongeboren kind mishandelt!
Wát een onzin, waarom wordt er niet per definitie vanuit gegaan dat elke aanstaande moeder het beste voorheeft met haar kindje, in plaats van te gaan stigmatiseren en verwijten lopen maken?

Zwangere rokers weten heus wel wat het hun kindje kan doen als ze veel roken, maar door verwijten te maken en zeggen dat je je kind mishandelt als je rookt vind ik echt raar. Benader het liever op een positieve manier, dan laat je eerder die peuk voor wat ie is dan dat je iemand vertelt wat voor ontaarde moeder het wel niet is.

Misschien moet je zelf wel gerookt of verslaafd aan iets geweest zijn om het te kunnen begrijpen. Iedereen is anders en ik vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten hoe diegene ermee om gaat.
Ja, roken tijdens de zwangerschap brengt risico's met zich mee, en ja je kan het beter laten, ja ik heb ook gerookt en ja ik schaamde me ervoor, ja ik vind het geen porem als ik een zwangere zie roken, maar ik laat het wel uit mn hoofd om er een opmerking over te maken, wie ben ik om daar commentaar op te geven? Ook als ik niet roker zou zijn zou ik dat niet doen, het zijn mijn zaken niet en ik zou het zeker niet op prijs stellen als iemand mij commentaar gegeven zou hebben tijdens mijn zwangerschap.

Laat iedereen lekker in zijn waarde!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:06

Het is ook niet zo dat een ongeboren kind alles mee krijgt wat de moeder binnen krijgt, de placenta filtert er ook nog een en ander uit.
Ik kwam na zo'n 22 weken er achter dat ik zwanger was, rokend, van een wijntje genietend. Tja, doe je dan? Volgens de verloskunig in het WKZ was het ook niet slim op dat moment helemaal te stoppen vanwege het feit dat je lichaam dan ineens afvalstoffen gaat verwijderen die juist heel slecht zijn, ben dus wel enorm gaan minderen.

En als ik dan alle opmerkingen lees over gedrags stoornissen en dergelijke denk ik toch dat in de jaren 60 en 70 bijna alle aanstaande moeders rookten en aan de sherry zaten er minder adhd, pdd, add en aanverwante letters voorkwamen...........

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:10

Yeyo schreef:
Benader het liever op een positieve manier, dan laat je eerder die peuk voor wat ie is dan dat je iemand vertelt wat voor ontaarde moeder het wel niet is.

"Wat fijn dat je kindje waarschijnlijk zo op tijd geboren wordt en je minder lang met een dikke buik loopt!" :+ *proest* Sorry, flauw van me ;)

Snap wel wat je bedoeld hoor, je zult mij ook niet zo snel kwaad horen spreken over iemand die met heel veel moeite het bij 1 peuk per dag kan houden. Tuurlijk heb ik daar ook mijn bedenkingen bij, maar iemand doet tenminste wel haar best dan. Maar er zijn ook genoeg mensen die verkondigen dat roken niet zo slecht is, ze zelf wel beslissen of en hoeveel ze roken en verder geen enkele moeite doen om te minderen..... tegen dat soort mensen ga ik in omdat ze gewoon onwaarheden verkondigen... vaak zijn dit ook de mensen die je rokend achter de kinderwagen ziet lopen.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:11

tja... ik vind roken tijdens de zwangerschap ook not done. Maar snap wel dat mensen door blijven roken. Ik ken ook iemand waar het inderdaad aangeraden werd om door te gaan met roken. Het is denk ik verstandig als iemand al voordat ie zwanger wordt stopt met roken. Maar goed.. ik sluit me er wel bij aan dat het iemands eigen keuze moet zijn.

Ik vind het alleen vervelend dat er misschien mensen zijn die twijfelen of ze door moeten roken als ze zwanger zouden worden en dat de succesverhalen die hier staan net het duwtje kan zijn om het inderdaad te doen. Ik denk dat iedereen zich toch wel een beetje bewust is dat roken in principe ernstige consequenties kan hebben.

Dus.. ik wil dan toch even aan rookende mensen die nog niet zwanger zijn, maar van plan zijn om het te worden aan raden om voor je zwangerschap te gaan roken. Mocht je al zwanger zijn en rokende dan kun je beter je verloskundige of huisarts om advies vragen, maar zoals hier al staat is het beter om in zo'n geval door te roken.

@ TS: Ik sluit me bij een aantal aan. Het is je buurvrouws keus en daar moet je je niet in mengen.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:12

ik heb ook gerookt tijdens de zwangerschap :o nee ik ben er niet trots op...ik heb geprobeerd te stoppen heb ik 4 weken volgehouden daarna nog 5 in de week ongeveer...

mijn baby was geen huilbaby,was ook niet te licht(bijna 4 kilo :wow: ) en ook geen vroeggeboorte(2 weken over tijd)
heeft er gelukkig niks aan overgehouden...

wat wel apart is dat toen mijn moeder was bevallen de verloskundige zei:
''zo mevrouw u heeft stevig gerookt he tijdens de zwangerschap??''(aan de placenta te zien) ze heeft nog nooit een sigaret aangeraakt _O-

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:16

Kimbaie schreef:
Mocht je al zwanger zijn en rokende dan kun je beter je verloskundige of huisarts om advies vragen, maar zoals hier al staat is het beter om in zo'n geval door te roken.

Nee, dan is het in sommige uitzonderlijke gevallen wellicht beter om niet geheel te stoppen, maar het roken fel te minderen..

Waar ik aan denk: je kunt zelf niet stoppen, maar laat je kindje wel door zo'n hel heen gaan? Dat is toch beschamend?

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:17

Wat mij echt opvalt is hoeveel dames in dit topic al gereageerd hebben met: "ook ik heb doorgerookt tijdens de zwangerschap".
Ik was er echt van overtuigd dat dit alleen bij hoge uitzondering gebeurt, maar het is dus blijkbaar veel 'normaler' dan het zou moeten zijn. :n

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:21

Je moet eens om je heen kijken naar zwangere vrouwen, ik zie er echt heel veel roken.. Was laatst op een bruiloft waar 6 zwangere vrouwen rondliepen, 5 daarvan rookten...... Het ziet er ook echt niet uit !!

Ben het verder ook met Chubby eens! Doorroken is nooit goed, beter laat dan nooit stoppen. En als dat daadwerkelijk teveel stress geeft om helemaal te stoppen, dan moet je wel drastisch minderen!!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:23

Kimbaie schreef:
Dus.. ik wil dan toch even aan rookende mensen die nog niet zwanger zijn, maar van plan zijn om het te worden aan raden om voor je zwangerschap te gaan roken.

Hoop dat je wat anders bedoelt.. :D

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:25

Collega van mij rookte ook gewoon door en is haar tweeling verloren. Daarna opnieuw zwanger geraakt en door gegaan met roken en is nu sinds een maand mama van een gezonde dochter. Wel héél klein.
Ík vind het ook not done, maarja ieder zijn keuze hè...

YeyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:29

Chubby schreef:
Kimbaie schreef:
Mocht je al zwanger zijn en rokende dan kun je beter je verloskundige of huisarts om advies vragen, maar zoals hier al staat is het beter om in zo'n geval door te roken.

Nee, dan is het in sommige uitzonderlijke gevallen wellicht beter om niet geheel te stoppen, maar het roken fel te minderen..

Waar ik aan denk: je kunt zelf niet stoppen, maar laat je kindje wel door zo'n hel heen gaan? Dat is toch beschamend?

Juíst dit soort opmerkingen maken dat iemand een peuk opsteekt.
Je wéét dat je risico's neemt als je een sigaret opsteekt, of je nou zwanger bent of niet.
Wanneer roken mensen?? Uit gewoonte, verveling, verslaving en oh ja...STRESS!
Op het moment dat je tegen een aanstaande moeder zegt, je moet je schamen dat je zelf niet af wil kicken en dat je dat je kindje wél laat doen als hij/zij geboren word, wat denk je dan dat er gebeurt??
Het is echt niet zo dat dat nix doet met een moeder hoor, nee die raakt daardoor gestresst en steekt juíst die sigaret weer op.
Je word bij de vk uitgebreid voorgelicht over alle risico's die roken met zich meebrengt en het is aan iemand zelf om te bepalen wat diegene ermee doet. En ongeacht de beslissing die iemand neemt ga ik ervan uit dat iemand het beste voor heeft met haar kindje.
Benader het liever positief en probeer een zwanger iemand te steunen om te stoppen met roken, bangmakerij met miskramen, huilbaby's, kleine kindjes, gehandicapte kindjes en andere stoornissen zorgen er alleen maar voor dat iemand blijft roken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:35

Ik schrijf hier vanuit mijn eigen gevoel en niet tegen iemand in het bijzonder.

Yeyo schreef:
Juíst dit soort opmerkingen maken dat iemand een peuk opsteekt.

Als dat zo is, is het nog veel beschamender: een aanstaande moeder die rookt en bewust risico's neemt omdat een ander een vervelende opmerking maakt...

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:50

Ik ben 22 weken zwanger en ik was 5 weken gestopt en toch ben ik weer de mist in gegaan. Balen want ik kan het gewoon.
Maargoed het feit is dat ik nu dus weer rook alleen natuurlijk niet zoals voorheen en elke peuk die ik opsteek denk ik bij na, eerder niet dan stak ik de een na de ander op zonder er over na te denken. Ik voel me alleen niet schuldig als ik een sigaretje rook, net zoals dat ik wel eens een hapje van een broodje filet neem.

Vroeger wisten ze nergens van, van roken kan je kind een lager geboortegewicht hebben maar het zal van roken heus niet gehandicapt ter wereld komen. Vorige week de echo gehad en alles was goed en zat erop en eraan, de baby is ook goed op gewicht en de navelstreng en plancenta zagen er goed uit.

En idd zoals hier al meer is gezegt is stress helemaal niet goed, en ik kan zeggen dat ik nogal een stresskip ben en me vaak wat rustiger voel als ik een peuk rook. Goed praten wil ik het niet want het is gewoon slecht ook voor mijzelf. Wat ik nog erger vind is mensen die roken als het kind geboren is, dan krijgt het kind de rook rechtstreeks binnen.
En dan te bedenken dat mijn moeder mij vroeger de fles gaf met een peuk op haar lip... :+

Ohja en roken tijdens de zwangerschap maakt je nog geen slechte moeder hoor!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:54

Yeyo; nou wordt ie nog mooier, ga je nou ook nog de schuld bij anderen leggen omdat een aanstaande moeder een sigaret op steekt? _O-

Ik vind het te gek voor woorden dat je een kind op de wereld zet die vanaf de 1e dag dat ie er is meteen mag beginnen met afkicken :n Wat is dat nou voor basis om mee te beginnen.

YeyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:00

BrittKitt schreef:
Yeyo; nou wordt ie nog mooier, ga je nou ook nog de schuld bij anderen leggen omdat een aanstaande moeder een sigaret op steekt? _O-

Ik vind het te gek voor woorden dat je een kind op de wereld zet die vanaf de 1e dag dat ie er is meteen mag beginnen met afkicken :n Wat is dat nou voor basis om mee te beginnen.

Nee, dan moet je lezen wat er staat. Als je verslaafd bent aan roken, cocaine, heroine, of welke drugs dan ook bent, dan is stress een trigger die ervoor zorgt dat je weer wil gebruiken.
Dús, als je een aanstaande moeder er (meestal ook nog eens volkomen onnodig en vaak nog ongevraagd ook, nóg irritanter) op gaat wijzen wat voor onmens het is en wat voor een foetusbeul, dat je daarmee alleen maar het averechtse effect mee bereikt.
En trouwens, niemand vraagt toch om je mening? Kan me niet voorstellen dat een aanstaande moeder aan je gaat vragen wat jíj ervan vind dat zij zou roken.
Dus ja, dan ligt "de schuld" inderdaad bij jou ja, hou je commentaar lekker voor je en doe het zelf beter!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:05

Iemand die zwanger is is volgens mij volwassen genoeg om te weten dat roken niet goed is als je zwanger bent.Ik heb er nog 3 gerookt toen ik zwanger was, ik werd dood ziek van de laatste en heb nooit meer een peuk aan geraakt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:06

Ach kom op zeg, wat een ontzettend zwak excuus om iemand anders de schuld te geven omdat jij niet van de sigaretten kan afblijven :n (jij in algemeenheid, niet op jou gericht)
Als iemand iets doet wat niet kan mag je iemand daar best op aanspreken, zéker als iemand daar anderen mee in gevaar brengt. Wanneer er voor mijn neus iemand zonder te kijken oversteekt over een drukke weg spreek ik m daar ook zeker op aan want hij brengt niet alleen zijn eigen leven in gevaar maar ook die van de mensen op de weg, daar is weinig logica voor nodig. Maar mensen zijn tegenwoordig veel te veel op het individu gericht en je mag je alleen nog maar met jezelf bezig houden, hoeveel mensen je met je egoistische gedrag ook raakt.

Ik vind roken opzich al een ontzettend egoistische bezigheid, rokers zeggen vaak; ik stoor er toch niemand mee? Nou wel dus, je stinkt, je rookt naast mij terwijl ik er heel slecht tegen kan, etc. Als iemand behoorlijk ruikt van het zweet dan mag je er toch ook iets van zeggen, maar als iemand stinkt van de rook moet je je mond maar houden? :? Ik vind het maar de omgekeerde wereld tegenwoordig :n

YeyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:14

Ik zeg niet dat het een waterdicht argument is om het roken goed te praten, integendeel, maar dat is nou eenmaal hoe verslaving werkt en dat is moeilijk te snappen als je zelf niet verslaafd bent (geweest).
Maar ik blijf erbij dat iemand ongevraagd bekritiseren over roken tijdens een zwangerschap echt geen belletje doet rinkelen bij een zwangere en vervolgens geen sigaret meer aanraakt en hoogstwaarschijnlijk alleen maar triggert om nog een peuk op te steken, juíst omdat de aanstaande moeder donders goed weet welke risico's het met zich mee kan brengen, daardoor dus gestresst raakt en dus weer een sigaret rookt, voilá, circeltje rond.

Overigens mag je in geen enkele openbare gelegenheid meer roken, dus met dat eraan storen zal het ook wel meevallen inmiddels?