_Ella_ schreef:Kimmie, jij verwoordt het beter dan ik kan.
Ikzelf zou nooit euthanasie willen (ja ik besef heel goed wat dat betekent), en daar ook niet over willen beslissen voor iemand anders.
Dit is omdat ik gelovig ben, en ik geloof dat mijn leven niet 'mijn' eigendom is, en ik daar dus niet over beslis.
Maar goed, als je dat niet gelooft gaat die vlieger niet op. Maar dan nog, snap ik niet dat mensen niet bang zijn dat dit een hellend vlak is. Dat hier misbruik van gemaakt kan worden, of dat dit op den duur betekent dat alle mensen die dement/gehandicapt/ziek/zwak zijn, en zelf niet kunnen beslissen, maar geëuthaniseerd worden. .
En, hoe kan jij nú al weten dat je, als je dement bent graag dood wilt? Weet je nu al hoe je het leven dan zal beleven? Misschien kom je nog wel tot een ander inzicht als het zover is.
Als je dat gelooft dan moet je het niet doen, daar heb ik geen problemen mee
Ik heb wel problemen met mensen die het wél willen en niet mogen.
Ik weet nu nog niet hoe ik me voel als ik dement ben, ik heb een oudoom en tante die compleet dement maar erg gelukkig zijn. Ik weet wel dat ik niet wil leven als mijn hoofd nog helemaal goed is, maar m'n lijf niks meer kan en alleen op bed kan liggen, of ik continue pijn heb.
Voor een hellend vlak ben ik niet bang, er moet controle blijven. Maar als mensen zelf een soort codicil invullen (net zoals donor, of niet reanimeren) dan creeer je wel de mogelijkheid om mensen over hun eigen leven te laten beslissen.