Hypocriet?? Dieren uit hun lijden verlossen, mensen niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 08:43

Ik snap wel dat er altijd mensen zijn die het niet eens zijn met euthanasie van een dierbare..

Maar zoals al eerder vernoemd hier..
Waarom is er voor mensen niet zoiets als een codicil waarin staat wanneer er ingegrepen mag worden van de desbetreffende persoon.
Zo heeft iemand toch enige zeggen schap over zijn eigen leven, ook als die persoon op dat moment geen beslissingen meer kan maken..

Waarom mogen we wel zomaar even beslissen of we een dier in laten slapen, en bij mensen die geen kans op genezing meer hebben en slecht liggen mogen we (bijna) niets..

DAT is imo echt hypocriet... :(

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:53

er worden genoeg mensen "geholpen" in ziekenhuizen,alleen dan bijna altijd door passieve euthanasie...

waarom er niet makkelijker met actieve euthanasie wordt omgegaan,heb ik volgens mij al duidelijk gemaakt...

en ik kan het me voorstellen hoor,als je iemand ziet lijden,en die wordt niet geholpen,dat je dan heel graag zou hebben dat zo iemand wel geholpen zou kunnen worden en zacht kan inslapen..maar ja wat dan te doen met de honderden zwaar gehandicapte kindjes,die amper weten dat ze leven...waar is dan de grens??

en een dier staat niet gelijk aan de mens,alhoewel ik heel goed begrijp dat mensen dit wel zo vinden,maar een dier staat ondergeschikt aan de mensheid.

en vaak wil familie wel dat een dierbare "geholpen" wordt,maar begint een arts er niet aan,vanwege alle strenge regels en het feit dat hij echt niet vervolgd kan worden voor moord als hij een patient euthanaseerd.

denk dat iedereen toch wel rechtzaken kent waarbij artsen voor de rechter staan,omdat er getwijfeld wordt of de doding van de patient wel rechtvaardig was (zo is er een hele rechtzaak van een rijke weduwe die geholpen of is het vermoord is,door een verpleegkundige,hij zegt dat die mevr (die terminaal ziek was)echt niet verder wilde,familie zegt dat het om geld ging...,is ze nu vermoord,of geholpen??)

Casarell

Re: Hypocriet?? Dieren uit hun lijden verlossen, mensen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 08:56

Maar passieve euthanasie is imo gelijk aan bewust iemand laten lijden tot de dood erop volgt..

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:09

Kimmie, jij verwoordt het beter dan ik kan.
Ikzelf zou nooit euthanasie willen (ja ik besef heel goed wat dat betekent), en daar ook niet over willen beslissen voor iemand anders.
Dit is omdat ik gelovig ben, en ik geloof dat mijn leven niet 'mijn' eigendom is, en ik daar dus niet over beslis.
Maar goed, als je dat niet gelooft gaat die vlieger niet op. Maar dan nog, snap ik niet dat mensen niet bang zijn dat dit een hellend vlak is. Dat hier misbruik van gemaakt kan worden, of dat dit op den duur betekent dat alle mensen die dement/gehandicapt/ziek/zwak zijn, en zelf niet kunnen beslissen, maar geëuthaniseerd worden. .
En, hoe kan jij nú al weten dat je, als je dement bent graag dood wilt? Weet je nu al hoe je het leven dan zal beleven? Misschien kom je nog wel tot een ander inzicht als het zover is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:15

_Ella_ schreef:
Kimmie, jij verwoordt het beter dan ik kan.
Ikzelf zou nooit euthanasie willen (ja ik besef heel goed wat dat betekent), en daar ook niet over willen beslissen voor iemand anders.
Dit is omdat ik gelovig ben, en ik geloof dat mijn leven niet 'mijn' eigendom is, en ik daar dus niet over beslis.
Maar goed, als je dat niet gelooft gaat die vlieger niet op. Maar dan nog, snap ik niet dat mensen niet bang zijn dat dit een hellend vlak is. Dat hier misbruik van gemaakt kan worden, of dat dit op den duur betekent dat alle mensen die dement/gehandicapt/ziek/zwak zijn, en zelf niet kunnen beslissen, maar geëuthaniseerd worden. .
En, hoe kan jij nú al weten dat je, als je dement bent graag dood wilt? Weet je nu al hoe je het leven dan zal beleven? Misschien kom je nog wel tot een ander inzicht als het zover is.

Als je dat gelooft dan moet je het niet doen, daar heb ik geen problemen mee :) Ik heb wel problemen met mensen die het wél willen en niet mogen.
Ik weet nu nog niet hoe ik me voel als ik dement ben, ik heb een oudoom en tante die compleet dement maar erg gelukkig zijn. Ik weet wel dat ik niet wil leven als mijn hoofd nog helemaal goed is, maar m'n lijf niks meer kan en alleen op bed kan liggen, of ik continue pijn heb.

Voor een hellend vlak ben ik niet bang, er moet controle blijven. Maar als mensen zelf een soort codicil invullen (net zoals donor, of niet reanimeren) dan creeer je wel de mogelijkheid om mensen over hun eigen leven te laten beslissen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:24

femmefatale1 schreef:
Maar passieve euthanasie is imo gelijk aan bewust iemand laten lijden tot de dood erop volgt..

niet altijd hoor,een morfine pomp verhogen is pijnloos...en daar zak je langzaam pijnloos van weg.wat ik zelf wel vreselijk vind is het stopzetten van voeding en vocht,dat is echt een vreselijke dood...daar kan ik echt niet achter staan :n

Blijheid,punt blijft dat er iemand is die jou "dood" moet maken,en diegene 'vermoord' je,en die moet zo sterk staan,dat jou bv 10 jaar daarvoor ingevulde donorcodicil papiertje geen enkele waarde toevoegd ,er zijn zat mensen die een donorcodicil hebben,maar uiteindelijk familie die beslist dat ze niet willen dat organen gebruikt worden,en dan gaat het hele doneren niet door,familiewens gaat voor,dus dat hele papiertje stelt echt niets voor.

en als jij op bed ligt terminaal ziek,en je hebt heel veel pijn,en je hebt een arts die met zichzelf in het reine kan blijven als hij iemand "helpt" ,dan kan je echt als jij wil geauthanaseerd worden,alleen het is niet van ik wil nu dood,dat je dan ook gaat,gaan even een paar dagen overheen,maar het blijkt ook dat mensen zeer goed grenzen kunnen verleggen,dat waarvan jij nu zegt dat zou ik niet willen,wil niet zeggen,dat als je daadwerkelijk zo ziek bent dat je er dan nog net zo over denkt.

de euthanasiewet is heel goed zoals ie nu is,moeten ze niets aan veranderen...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:50

femmefatale1 schreef:

Dan zou je je eerst eens wat beter moeten inlezen.

Er zijn bij passieve euthanasie een aantal mogelijkheden. Allereerst het "versterven", geen vocht of voeding toedienen, is over het algemeen een onderdeel van het natuurlijk sterfproces. Mensen gaan op het einde steeds minder eten en drinken, worden steeds suffer en glijden weg. Is helemaal niet zo dramatisch als je denkt. Daarnaast is er de morfine, hierdoor krijg je pijnstilling en ontspanning maar krijg je ook meer een onderdrukking van de ademhalingsprikkel. Als laatste en een hele belangrijke, de terminale sedatie, het onder narcose brengen gedurende het laatste stukje. Dit kan in samenwerking met pijnstilling. Betrokkene heeft het dan helemaal niet meer door.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:08

Maar morfine toedienen is toch niet passief meer?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:14

Morfine is behandelen voor de pijn, bijwerking is ademhalingsdepressie. Er is geen sprake van actief handelen om de dood tot gevolg te hebben.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:26

Ok, indirect gevolg is de dood. Maar dat weet je dondersgoed neem ik aan wanneer je de dosering verhoogt. Dus is het in mijn ogen nog steeds actief, maar wel indirect.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:34

Je mag de pijn bestrijden maar in hoeverre het lichaam het aankan weet je nooit. Ik bedoel mijn vader was al weg na 1 shotje morfine tegen de pijn bij het wassen. Wat er verder ook gebeurt is dat mensen zich ontspannen en loslaten en dan ook langzaam wegdrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:41

Wat ik mij afvraag, zullen er nooit mensen geweest zijn die dus letterlijk over lijken gaan, en schadeclaims indienen als ee arts op zo'n manier euthanasie uitvoert (Dus morfine verhogen)
Iemand daar ooitiets over gehoord?

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:59

Daar kom je alleen achter als er sectie uitgevoerd wordt plus bijbehorende bloedonderzoeken en dat wordt niet gedaan tenzij er een onnatuurlijke dood vermoed wordt volgens mij..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:06

mensen die door overdosis morfine overlijden,zijn echt al zo slecht,en dan moet je gaan aantonen dat dat ene beetje morfine de echte doodsoorzaak is.

meestal is het voor de patient en familie een heel rustige dood,en ik heb nooit mee gemaakt dat er ook maar 1 iemand tegen de morfine verhogen was,en ik moet zeggen,het werd ook altijd wel netjes verteld dat door de pomp wat hoger te zetten,de patient rustig insliep,en nooit meegemaakt dat er bezwaar gemaakt werd.

maar goed,het gaat altijd wel over terminale patienten,welke al dagen "slecht" liggen...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 14-07-09 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:06

Mensen kunnen ook een spuitje krijgen.
Alleen mensen mogen kiezen en dieren kunnen dat niet.
Ik denk dat het ook wel vaak gebeurd dat iemand wel een spuitje wilt maar het niet laat doen omdat iemand dat niet wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:08

Nou ik doel eigenlijk meer op de nabestaanden die accoord gaan met verhoging van de morfine, en later een claim indienen.
Wij hebben toen namelijk nergens voor hoeven tekenen, ze dede het eigenlijk uit hunzelf. En daar gingen wij dan stilzwijgend mee accoord omdat het een lijdensweg was.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:10

Ik denk dat dat zeker wel gebeurd Chiqa, juist omdat het in veel gevallen nog enigszins illegaal is :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:31

Ik denk dat het amper of zelfs helemaal niet gebeurd. Ik volg in ieder geval de tuchtzaken meestal wel en het is me nog nooit opgevallen. Is ook gewoon slecht te bewijzen. Iemand die terminaal is heeft vaak veel minder nodig om te overlijden dan een gezond iemand. Nieren werken niet lekker meer, betrokkene is al uitgeteerd enz.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:34

Ik heb heel veel terminale klanten.............. en ondanks dat ik daar geld aan verdien, hoop ik dat het voor sommige klanten liever gisteren over was dan vandaag.........

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:42

Ik vind het ook heel erg hypocriet. :\
Het is voor sommigen heel pijnlijk dat dieren wel zo mogen sterven, maar dat mensen moeten blijven lijden...
Ok, euthanasie is dan wel mogelijk bij mensen, maar het is een vreselijk gedoe voor je dat voor elkaar krijgt.
Het spookte ook nog door onze gedachten toen mijn vader heel slecht was. Hij wilde nooit op die manier doorleven (leven is het eigenlijk niet meer), maar juist toen de dokters ons voorbereidden op een lange weg naar het sterven, ging hij zelf al.

Mijn opa heeft maanden moeten lijden. Kon niet liggen, niet staan en niet zitten. Maanden lang pijn en narigheid. Niet sterven, maar ook niet leven. Hij vroeg zich af waarom hij minder waard was dan een hond. Die hadden wel recht op een spuitje en hij niet. Zulke woorden komen heel hard aan...