Ziek, maar wat nu? Graag meningen gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 09:33

Jongens!! Ik heb me conpleet vergist. Was de informatie die ik mee heb gekregen gister laten zien aan mn vriend. En keek er zelf nog eens goed naar.

Ik heb 9 juli dat darmonderzoek en 4 augustus de einduitslag :+ .

edit; nog 15 nachtjes slapen :=

Pytje

Re: Ziek, maar wat nu? Graag meningen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:45

kijk aan, dat is al een stuk beter dan augustus. Succes/sterkte alvast!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:45

Dat klinkt al een stuk beter. Hebben ze je een advies meegegeven met voeding die je wel / niet mag om je klachten misschien te verminderen tot die tijd?

Succes in ieder geval en ik zal voor je duimen!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:48

Succes met het darmonderzoek!!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:56

Nee, ik moet wel al een paar dagen voor het onderzoek beginnen met een dieet. Mag bijna niks meer eten.

Ben er echt super zenuwachtig voor. Ik ben echt helemaal niet kleinzerig. Maar volgens mij is het echt super naar.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:27

...maar hoe voel je je nú dan?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:30

Dat dieet is zeker voor het schoonmaken van de darmen. Mijn exvriend heeft ook zo'n onderzoek gehad en wat je ook doet: ONTSPANNEN!!!!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:43

Mag ik vragen wat voor onderzoek je krijgt (hoe heet het op dat papier)? (heb zelf een maagonderzoek gehad dus wellicht wat ervaring. Maar dat ligt er dus aan wat ze gaan doen)

Succes en sterkte in elk geval.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:00

Maagonderzoek is via de bovenkant. Dikke darm onderzoek via de onderkant :P (geloof ik...)
Krijg je een roesje? Dan valt het allemaal heel erg mee. (ook zonder roesje is het te doen)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:02

Ik denk niet dat je een roesje krijgt, wel laxeermiddel van tevoren. Tevens gebruiken ze een hoop glijmiddel, wat er ook weer uit moet....

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:08

Bij een darmonderzoek word meestal gewoon een roesje gegeven hoor :)

Ik moet maandag voor een maag EN een darmonderzoek naar het ziekenhuis en krijg voor beiden gewoon een roesje :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:16

wennie schreef:
Maagonderzoek is via de bovenkant. Dikke darm onderzoek via de onderkant :P (geloof ik...)
Krijg je een roesje? Dan valt het allemaal heel erg mee. (ook zonder roesje is het te doen)

Klopt als een bus, alleen een roesje voor rectale onderzoeken krijg je pas op aanvraag bij je huisarts. Meestal doen ze dat niet de eerste x al, maar pas de tweede keer.

Ik heb dit onderzoek, waarschijnlijk colonoscopie, 2 x gehad, de eerste keer deed het bij mij pijn, ook door de zenuwen hoor! Dus in overleg met de behandelend arts een afspraak gemaakt met mijn HA en toen mocht ik lichte narcose krijgen....

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:39

In Leeuwarden in het ziekenhuis krijg je gewoon standaard een roesje..

Let wel: een roesje is iets anders als narcose.. bij een roesje krijg je een middel waar je suf van word en van in slaap KAN vallen maar je word niet helemaal platgespoten zegmaar ;)

Verder hoor ik van veel mensen dat een darmonderzoek heel erg meevalt, ik heb inmiddels 5 bekenden die het ondergaan hebben en die zeggen allemaal: het laxeren, en dan vooral het drinken van het laxeermiddel is het ergst

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:48

Ik heb ook wel eens een colonoscopie gehad. Een dag of zo van te voren moest ik om de zoveel tijd een drankje drinken. Ziet er uit als water maar smaakt vreselijk, de eerste glazen gaan nog wel maar het lijkt wel steeds viezer te worden. Ik mocht er siroop bij doen maar daar werd het niet beter van. Je gaat ervan naar het toilet en tegen het eind komt hetzelfde drankje er van achter weer uit :) Dat betekent dan dat je darmen helemaal leeg zijn. Op zich vond ik het onderzoek niet vervelend, er werd me van te voren gevraagd of ik een roesje wilde en dat heb ik gedaan. Het beginstukje van het inbrengen van de slang vond ik niet fijn, maar dat duurde maar even en daarna ging het prima. Gelukkig dat je er in ieder geval niet tot augustus op hoeft te wachten. Met zulke klachten weet je toch maar liever zo snel mogelijk waar je aan toe bent.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:52

SuperLiesje schreef:
In Leeuwarden in het ziekenhuis krijg je gewoon standaard een roesje..

Let wel: een roesje is iets anders als narcose.. bij een roesje krijg je een middel waar je suf van word en van in slaap KAN vallen maar je word niet helemaal platgespoten zegmaar ;)

Verder hoor ik van veel mensen dat een darmonderzoek heel erg meevalt, ik heb inmiddels 5 bekenden die het ondergaan hebben en die zeggen allemaal: het laxeren, en dan vooral het drinken van het laxeermiddel is het ergst

Ik denk dat het per individu verschillend is. Ik heb pijn gehad.. Ben absoluut niet kleinzerig.. Heb ooit mijn knie verdraaid en geen spier in mijn gezicht vertrok..

Er werd bij mij een behoorlijke hoeveelheid gas ingepompt om de darmwanden te scheiden.. dit doet het meest pijn.. Want er komt een druk op te staan. Inbrengen van de camera is niet pijnlijk door de hoeveelheid glijmiddel....

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:07

Wow, ik bewonder echt je moed. Eerlijk waar, als ik zulke klachten had gehad, ik had die zaterdag nog in het ziekenhuis gestaan en dr niet eerder weg gekomen voor ze met iets duidelijks kwamen. Ik heb zelf vorig jaar een appendicide gehad en had soort gelijke klachten (buiten het bloed overgeven).
Ik hoop echt voor je dat het allemaal meevalt en dat het snel weer beter met je gaat ! :(:)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:27

Zullen we ts niet zenuwachtiger maken dan ze al is? :)

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:07

haha tx amanda2. Ik vind het inderdaad allemaal pijnlijk klinken := . Komt ook echt snel dichterbij..

Nouja, als ze dan weten wat het is :) .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:12

Ga uit van het ergste, dan zal het altijd meevallen :)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:40

Ik heb een tijdje op een nierafdeling gewerkt. En daar kwam ook regelmatig mensen voor een endo/gastoscopie. Vooral het laxeren is heel vervelend. Dat kan je ook het beste gewoon thuis doen. Dan ziet niet iedereen dat jij de hele tijd naar de wc moet. Ik hoop dat je een roesje krijgt? Moet je je van te voren melden op een afdeling in het ziekenhuis? Zo ja dan krijg een een roesje, want dan moet je na het onderzoek nog 2 uur blijven. Probeer te ontspannen, ik weet dat het moeilijk is, maar dan zal het allemaal het beste gaan. Succes!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:01

De Cleanprep is het vervelendst. Je moet daar 2 liter van opdrinken en dat spul is vreselijk smerig. Ja het onderzoek is vervelend, maar beter dat, dan met de pijn rondlopen. Dat is nóg vervelender!
Sterkte!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:38

Nou.. ik heb het laxeren inmiddels achter de rug, moet me om 13.15 in het ziekenhuis melden voor mijn maag + darmonderzoek ;)

Niet om je bang te maken, maar die troep (ik moest 4 liter colofort) die je moet drinken is echt HEEL HEEL HEEL VIES!!! Tip: Zorg dat je ijskoud water gebruikt bij het maken van het goedje.. GEEN ranja er door doen! Hoe warmer je drankje is, hoe viezer het smaakt, leg dus wat flessen water in de koelkast of vriezer.. en drink het door een rietje.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:44

4 liter? jeetje wat een hoop. Je hebt het onderzoek waarschijnlijk al achter de rug... Is alles goed gegaan?

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:48

Dankje Superliesje voor je tips. Ik zal er zeker aan denken!

Nog 8 dagen voor het onderzoek := .

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:59

heel veel succes!
ik blijf dit topic voorlopig nog volgen :j
ben benieuwd hoe het afloopt. :)