Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:41

ik heb geen therapie nodig.
het is geen ziekte,aandoening of iets zweverigs.
ik merk het in kleine dingen,die ik nu gelukkig beter kan plaatsen.
zoals een opgeruimder huis,geen hele dagen op een festival zijn en jezelf afvragen waarom je toch constant moe en bloedchagrijnig bent.

Onzin? nee dat vind ik niet erg getuigen van respect Chiqa...
overigens vind ik het ook totaal niet nodig en relevant te pas en onpas te zeggen dat ik "iets heb of ben".
Ik weet zelf nu wel wat werkt en niet werkt,en dat kan ik een ander uitleggen en daarmee is voor mij de kous af.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-09 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:42

Hmmm, ik probeer het uit te leggen, maar is best moeilijk: ik denk dat je bij een bepaalde mate van overgevoeligheid nog kan werken om dit te verminderen of te verbeteren, zodat je wat minder gevoelig bent. Hooggevoeligheid zit (denk ik) meer in je, dat verander je niet, want je kunt je innerlijk, je persoonlijkheid niet zo veranderen, want dan zou je zomaar ineens een andere persoonlijkheid worden..... Beetje krom uitgelegd misschien, maar snap je mijn strekking een beetje?

Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen.....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:42

Chiqa schreef:
[
Maar vertel eens, wordt hier dan therapie voor gegeven, en zoja zal wel niet vergoed worden :P

Nog heel even voor ik echt ga:

Nee er is geen therapie om er van af te komen. Het maakt onderdeel uit van wie je bent, je Zelf.
Er zijn wel trainingen om het "te veel" aan prikkels te kunnen verminderen en "verwijderen".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:43

Ik weet niet wat 2012 in houd en als je had gelezen had je gezien dat elk antwoord een goed antwoord is. Echter lees ik enkel "2012 heeft niets te maken met HSP" :') En dat is dus geen antwoord... :)

DC omdat hoogsensitiviteit an sich spiritueel ís. Het is een verhoogde activiteit van je zintuigen, het is open staan voor dingen die andere mensen niet (willen) zien/horen/ruiken. HSP's zijnj geen wonder personen en hoeven niet helderziend te zijn. Maar ze mogen zich ook niet onderwaarderen. (en nogmaals, ik praat niet voor mijn eigen kraam want ik ben geen HSP) Het is heel mooi om te kunnen en durven open staan voor zulke dingen... Het is zoeken naar iets zonder bang te zijn om wegen in te slaan waarvan je nooit had gedacht dat ze konden bestaan... En dat is spiritualiteit... Een zoektocht durven aan gaan en durven open staan voor dingen waarvan je nooit had durven denken dat ze bestonden. :) Spiritualiteit heeft niets te maken met paranormale gaven of "zweverig" zijn. Het is "open minded" zijn in de uiterste vorm. Misschien geen gave maar tegenwoordig beslist een talent. :)

Chiqa er is geen therapie omdat dat niet nodig is. HSP'ers zijn niet gek of hebben geen probleem. Ze moeten enkel leren om gaan met iets. :) Net zoals jij je veters hebt moeten leren binden (bij wijze van spreken)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:43

Chiqa, weet je wat ik zo moeilijk te begrijpen vind? Dat als jij 'hyper' gevoelig bent dan niet aan kunt voelen dat dit berichtje verkeerd ontvangen gaat worden? Imo klopt er dan toch ergens iets niet.. := * krabt op hoofd * Ga maar met Zilfstar mee. Al moet ik wel toevoegen ik heb zeker aangevoeld (oeh eng woord hier ) dat er zeker mensen zijn die op dezelfde golflengte zitten :j :wave: :Z

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:44

amen!

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:44

Twiggy2008 schreef:
Google even op 'nieuwetijdskinderen', dan vind je genoeg informatie. :)

ga ik wel "even" doen op een ander tijdstip :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:45

Ik zie hoor en ruik niks anders dan jij hoor.
Het komt alleen stukken sterker binnen.
En open durven staan? Alsof ik met 2 jaar besloot dat ik hier voor open kon en durfde te staan.
een zoektocht durfde aangaan.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:46

Ok dat volg ik wel een beetje.

Maar het leek mij alsof veel klachten ook veel gelijkenissen vertoonden met symptomen van psychische stoornissen. Daarom dat ik een beetje in de war was...
En dat van je dochter was niet persoonlijk bedoeld, vond het alleen een vreemde uitspraak. Bokt blijft bokt.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:47

Chiqa schreef:
Ongetwijfeld, maar wat moet je nu met iets wat niet bewezen is, je jezelf aan kan laten meten in elk damens of kindertijdschrift, ik schoot persoonlijk in de lach toen ik voor het eerst op zo'n site kwam met zo'n zweverigmuziekje , wat een klinklare onzin :')
Sorrie maar vidn het een beetje sneu als mensen mij vertellen... "Ik heb HSP"Ja boeie? Ik ben schizofreen"
Ja en nu? Zullen we een lotgenotenclubje opzetten?

Sorrie hoor, mss klink ik nu kleinerend over dit modeverschijnsel, en mss meen ik dat ook wel maar dat is meerendeel omdat ik er met mijn volle verstand niet zo bij kan dat mensen ..... geloven in deze onzin.

Ik ben ook hypergevoelig hoor, voel sferen aan, kan akelig worden van sommige mensen, maar om daar een etiketje aan te hangen, ik zou niet weten waarom.
Ik draag wel geitenwollensokken, maar wil me dr niet mee indentificeren.

Maar vertel eens, wordt hier dan therapie voor gegeven, en zoja zal wel niet vergoed worden :P

Sorry, ik ben echt niet uit op een rel..
Maar ik vind jouw manier van reageren echt zó ongepast en niet echt niet intelligent overkomen..

Wil je discussieren? of afkraken? het komt bij mij vooral op het laatste over nml :o

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:50

rellen op bokt noemen we dat ;) haha
veel bijkomstigheden komen inderdaad voor bij stoornisssen, maar dan in een veel grote 'hoeveelheid'. Maar omdat er toch wel veel overeenkomsten zijn wordt je snel in een hokje geplaatst enzo. En vervolgens is er geen een psychiater die zijn vinger er op vast kan leggen. Hmmm wat is er dan aan de hand? Tja misschien het ook eens vanuit een ander perspectief bekijken en zien wat de voordelen zijn als je weet hoe je er mee om moet gaan!

Twiggy2008

TS vroeg in haar openingspost of er meer mensen met hooggevoeligheid zijn. Ik weet niet of ze zit te wachten op een welles-nietes verhaal....... Ik weet al jarenlang dat er mensen zijn die hier niets mee kunnen. Het zij zo, ik lig er niet wakker van. Ben wel altijd bereid er over te praten, mits er oprechte belangstelling is.

Ik kan aardig begrijpen dat niet iedereen er wat mee kan. Maar enig respect vind ik wel een vereiste. Om meteen te gaan bleren over psychische stoornissen, therapie etc. vind ik erg kinderachtig, eerlijk gezegd.

@Phaser; juist omdat bokt bokt is, heb ik niet meer de behoefte om mijn kind heel uitgebreid te bespreken hier. ;)
Laat ik het er op houden dat ik haar privacy respecteer. Kan helemaal uit gaan wijden over waarom ik het zo doe, maar dat lijkt me niet verstandig. Zullen we het er op houden dat ik een paar hele vervelende meelezers heb, die dit niets aangaat? :)

Ayasha
Blogger

Dat beslis je ook niet dat heb je. En omdat je het intenser ruikt, ruik je het toch meer dan een ander? :) Als je er mee leert omgaan, ga je merken dat je er hele fijne dingen mee kan doen... Zoals ik al zei, ik wil er niet meer van maken dan het is, het is geen zesde zintuig of een gave. Maar het is zeker wel een talent... :)

Spruit_Elf

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:58

maar je zou het soms wel als 6e zintuig kunnen beschouwen toch?
althans zo ervaar ik het :)

Twiggy, je hebt gelijk idd. Misschien wil TS deze discussies liever niet in haar topic!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 01:00

Een zesde zintuig in de ruimste zin van het woord. :) Het is te vergelijken met hele sterke intuïtie gecombineerd met een zeer open geest. Open om te ervaren en te leren... Open om te durven "zijn" :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 01:03

Anoniem schreef:

Ja dat heb ik ook hoor als ik me een keertje niet lekker in mn vel voel of moe ben,
maar om daar een stempeltje op te gaan plakken (Die an sich niet eens wetenschappelijk aangetoont kan worden) gaat dat niet een beetje ver? Kan je niet gewoon genoegen nemen met het feit dat je mss iets gevoeliger reageerd dan een gemiddeld mens?
Wat is de meerwaarde van zo'n "Fantasie" ziekte?
Ja zolang het niet erkent is (Zal het ook nooit worden) heb ik hier gewoon mn vraagtekens bij.
Waarom wil jij jezelf die 'stempel' aan laten meten, of is het gewoon puur herkenning?

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 01:04

das wel gek! onlangs heb ik nog iets waargenomen waar ik absoluut niet voor openstond en wilde waarnemen :o
Maar dat is dan misschien iets anders.. who knows!

Anyways, TS, als je een keer iets wil vragen, mijn pb box staat open :)

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:27

waarom moet je dat nou weer een 'fantasie' ziekte noemen? Alles waar nog niet zoveel over bekend is is meteen een fantasie ziekte volgens jou?! we zijn psychisch allemaal niet in orde?! wat een onzin.

Ik denk dat ts gewoon een stuk herkenning zoekt iets wat ik eigenlijk wel heel goed kan begrijpen. Soms is het gewoon heerlijk om niet als 'idioot' te worden beschouwd maar het beestje een naam te kunnen geven.
Tenminste in mijn geval is dat wel zo.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:56

haha nog een hooggevoeligerd hier :)

de kledinglabeltjes is een hele bekende he en dat heb ik ook bij de meeste labels+ een kreukje in mn sok, iets in mn schoen, mn slipje dat niet 100% goed zit, een BH, een haar dat trekt als je je haar in een staart hebt,...
en verder heb ik het vooral met geuren. Ik kan bijna geen enkel parfum verdragen. Krijg écht hoofdpijn als ik een dame passeer met een zwaar parfum bv. en ik ruik zelfs in open lucht dat er een sigaret wordt opgestoken. (en dan bedoel ik niet vlak in mn buurt he ;) )
en tenslotte ben ik heel gevoelig voor de stemming van andere mensen. soms wordt ik enorm moe van de aanwezigheid van bepaalde mensen dat ik echt moet gaan slapen. Ook wordt ik heel onrustig als iemand kwaad is in mijn omgeving. Ik zou op zo'n moment echt alles doen om hem/haar te laten ophouden. Het lijkt echt wel of alle 'kwade energie' die iemand die woedend is uitstraalt recht op mij afkomt ofzo (klinkt dat raar??). Ik voel bv ook in vlagen de nervositeit van mijn pony op mij overslaan. Ik dacht vroeger altijd dat dat mijn zenuwen waren, maar dat is blijkt echt niet zo te zijn...
Laatst bijgewerkt door kynshiri op 30-04-09 08:59, in het totaal 2 keer bewerkt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:58

Chiqa schreef:
Anoniem schreef:

Ja dat heb ik ook hoor als ik me een keertje niet lekker in mn vel voel of moe ben,
maar om daar een stempeltje op te gaan plakken (Die an sich niet eens wetenschappelijk aangetoont kan worden) gaat dat niet een beetje ver? Kan je niet gewoon genoegen nemen met het feit dat je mss iets gevoeliger reageerd dan een gemiddeld mens?
Ja zolang het niet erkent is (Zal het ook nooit worden) heb ik hier gewoon mn vraagtekens bij.
Waarom wil jij jezelf die 'stempel' aan laten meten, of is het gewoon puur herkenning?

tis ook geen ziekte vind ik. tis gewoon beseffen dat sommige mensen gevoeliger zijn dan anderen inderdaad. maar het kan wel handig zijn voor jezelf dat je weet dat je dat bent zodat je er beter mee om kunt gaan...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:40

Ik ben ook hooggevoelig. Maar heb er verder eigenlijk nog nooit over na gedacht. Pas nu ik dit topic lees...

Ik ben 3 maanden opgenomen geweest wegens psychische klachten en daar heb ik meerdere malen te horen gekregen dat ik hooggevoelig was. Maar heb er verder nooit iets mee gedaan.
Ik herken me dan ook in heel veel dingen die ik hier lees, en ik had altijd het gevoel dat ik de enigste was. :o
Vooral de stemmingen van anderen, is voor mij een groot probleem. Ik bouw heel snel teveel spanning op, alleen al doordat ik voel dat iemand anders chagrijnig/verdrietig/boos is. Ruzie's kan ik ook absoluut niet tegen; dan raakt mijn spanning zo hoog, dat ik 2 nachten slecht slaap. Tegenwoordig kan ik dit redelijk aan voelen komen, en gebruik ik op die momenten ook (natuurlijke) slaapmedicatie.
Wbt geuren etc, ik ruik ook alles heel erg sterk.
Geluid is iets wat heel moeilijk ligt. Tijdje terug hebben we bijv onze woning gekocht waar het een en ander aan moest gebeuren. Ik werd vreselijk onrustig van de harde geluiden, soms leek het zelfs alsof ik er gefrustreerd van raakte.

En wbt de spiritualiteit, ik heb absoluut al sinds ik klein ben erge interesse hiervoor. Maar deze gaat wel altijd gepaard met angst. Zo heb ik op mijn 15e problemen gehad met het aanvoelen van pijnen van andere mensen. Als ik een steek kreeg in mijn vinger, zei iemand die bij me in de klas zat nog geen 5 minuten later dat hij vreselijk last van zijn vinger had.
Dit heb ik ook gehad met elektrische dingen, een half uur voordat iets kapot ging 'kreeg ik dat door' om het zo maar te zeggen.
Ik vond dat vreselijk eng dus heb me er voor afgesloten en toen was het vrij snel over gelukkig.
Wel heb ik altijd een erge interesse gehouden in geesten e.d. Maar ook hierbij geld dat ik het maar eng vindt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:20

Chiqa schreef:
Anoniem schreef:

heb je het tegen mij?
ik druk mezelf geen stempel,ik herken me in veel dingen. Er is ook niemand die die stempel opplakt.
Ik neem er ook zeker genoegen mee dat ik gevoeliger reageer.Alleen als klein peutertje kon ik dat niet,en nu,25 jaar later,dus wel.
Je mag aannemen dat dit echt lastig is geweest,voor zowel mij als mijn ouders.
Meerdere stempels heb ik gekregen,die ik allemaal geweigerd heb te erkennen,en ook voor geen meter klopten.
grappig dat je dit verhaal(volgens mij)naar mij richt,want als er iemand de scheit heeft aan stempels,ben ik het wel.
Vind het alleen prettig dat ik nu rekening kan houden met bepaalde zaken,en dat het "beestje een naam heeft",zodat er boeken over geschreven zijn,met fijne tips,waar ik iets aan heb.

duidelijk zo? :D

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:22

Moderatoropmerking:
Kritisch zijn mag, wel graag met respect en onderbouwd reageren. Bedankt voor de medewerking

LZP -> MW

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:01

Het enige wat ik nooit snap aan het fenomeen 'HSP' is dat er altijd zo'n herrie om gemaakt moet worden door mensen die vinden dat ze het zijn en mensen die vinden dat het niet bestaat. Bij de meeste dingen die ik hier lees waar mensen last van hebben denk ik... nou en? Dan doe je die dingen niet, of in mindere mate, en dan ben je wél happy. Moet je je daarom HSP noemen?
En veel dingen zijn ook logisch, vind ik. Irriteert iets je? Dan haal je het weg. Labeltjes uit kleding, vuiltjes. Wordt je doodop van drukte? Ga er dan niet heen, of ga om het uur ergens rustig zitten.
Wie maakt daar dan zo'n probleem van dat het zo moeilijk is om ermee om te gaan? Ik heb mijn hele leven al zo geleefd en níemand vind het raar dat ik geen coltruien aan wil, dat ik op verjaardagen regelmatig naar mijn kamer vertrek omdat ik geen zin meer heb in mensen.

Of is het moeilijk om voor jezelf dingen te verzinnen om ermee om te gaan? En waarom dan?

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:09

Hermelijn schreef:
Of is het moeilijk om voor jezelf dingen te verzinnen om ermee om te gaan? En waarom dan?

Als je goed luistert naar je eigen signalen dan kan je je makkelijk aanpassen. Althans ik met de jaren. Toen ik 10 jaar terug 20 was kon ik dat niet en was ik altijd leeg. Nu kan ik gewoon aan geven wat ik nodig heb en even mijn tijd voor mezelf nemen. Daarnaast lukt het mij ook beter om een eitje om mezelf te trekken en me zoveel mogelijk even af te sluiten. Al komen bepaalde signalen altijd binnen, maar is het maar net wat ik er wel of niet mee doe.
Ben zelf erg druk, vaak vanuit onzekerheid, maar ik voel in elke situatie aan hoe het zit al kan ik het soms pas later goed vertalen. meestal omdat ik dan wel de rust en vertrouwen in de situatie heb.