Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:47

Magda_90: Je hebt wel een beetje gelijk volgens mij, er bestaat een vaccinatie voor een ander soort griep van het type H1N1. Maar deze varkensgriep zou daar niet op reageren (als ik goed opgelet heb op school en de meneer van de RIVM gisteren bij pauw en witteman moet geloven). Tamiflu kan er voor zorgen dat de verschijnselen van de griep milder zijn, maar verder ook niet.

DiantaM

Re: Mexico gangers opgelet!!-->dodelijk griepvirus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:51

De omschrijving varkensgriep is ook niet goed. Het gevaarlijke aan dit type virus is dat het om 4 virussen gaat. Er zit ook een vogelvirus en humane virussen in.

@ Ilsje, die vrouw was gisteren irritant bij Pauw en Witteman hè?? Ze snapte er niks van, en bleef maar domme vragen stellen aan die man van het RIVM>

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:56

Ja echt vreselijk, ik geloof dat ze het niet helemaal heeft begrepen :S. Ik heb me vreselijk lopen ergeren.
Die meneer van de RIVM was trouwens erg duidelijk, helemaal geen slecht idee als iedereen zijn verhaal te horen kreeg, dat voorkomt een hoop paniek en onnodige voorzorgsmaatregelen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:57

Ilsje_007 schreef:
Ja echt vreselijk, ik geloof dat ze het niet helemaal heeft begrepen :S. Ik heb me vreselijk lopen ergeren.
Die meneer van de RIVM was trouwens erg duidelijk, helemaal geen slecht idee als iedereen zijn verhaal te horen kreeg, dat voorkomt een hoop paniek en onnodige voorzorgsmaatregelen.

Haha ja zijn motto was: 'Je kunt het toch niet goed voorkomen' . En heel veel handen wassen..

Maar ze begreep er daadwerkelijk helemaal niets van.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:58

Ik heb gisteren ook even Paul en Witteman gekeken en idd die vrouw :roll: Nou ja goed die man was erg duidelijk in zijn verhaal en dat heeft me toch ook opgelucht :j
We kunnen er simpelweg nu niks aan doen :+
Ik ben er nog niet bang van, het verontrust me wel.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:00

Ik was vroeger verslaafd aan de boeken van Robin Cook, en dit is iets waar ik al jaren over nadenk. Ik heb dan ook nog eens een zwager die er zeer in geintresseerd is, dus ik heb er veel artikelen over gelezen. Bang ben ik ook niet, ben daar veel te nuchter voor, maar het is wel verontrustend.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:05

Ik vind dit allemaal echt vreselijk eng!!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:08

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:09

Zolang het nog geen miljoenen slachtoffers heeft gemaakt weet je niet als deze griep miljoenen slachtoffers gààt maken. Het is een beetje zoals 'zolang iemand nog niet heeft gemoord weet je niet als er een moordenaar in hem/haar schuilgaat, ookal denk je van wel/niet'.

Dus je kan niet met zekerheid zeggen 'ik heb het in een tijdschrift gelezen dat het slechts een kwestie van tijd was, en binnenkort sterven miljoenen mensen en we moeten allemaal voorbereid zijn op het ergste..'

Mààr je kan ook niet zeggen: 'Onzin, in jaar x en jaar x en jaar x is dit gebeurt en toen was er ook zo hysterie en er is niets gebeurt, dus nu ook niet. Ik zeg mijn reis naar Amerika niet af, het zal wel allemaal zo erg niet zijn.'
Want tenzij je een glazen bol hebt kan je gewoon niet weten wat er zich nog allemaal gaat afspelen, als dit een remake van de Spaanse griep wordt of niet.

Dus ik zou niet gaan zitten piekeren en panikeren dat het wel eens naar hier zou komen, begin maar met piekeren en panikeren als het daadwerkelijk in je buurt is. Maar ga er ook niet te laks mee om, neem je voorzorgsmaatregelen, zorg dat je weet wat het is en wat je moet doen als je denkt dat jij of iemand hier misschien mee in aanraking is gekomen, zeg best reizen af naar getroffen gebieden,...en denk zoals hier ergens eerder gezegd wordt liever aan het feit dat je momenteel véél meer kans maakt om straks in een auto-ongeval om het leven te komen dan gegrepen te worden door dit virus(ok, als je net wil gaan autorijden bedenk je misschien beter iets anders :D ) .

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:10

ENG!!!

In Canada zijn ook al gevallen bekend... Laat ik daar nou net heen gaan deze zomer...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:12

Wat ik mij wel afvraag, ik weet niet als iemand dat weet: er zijn gevallen bekend dat er mensen reeds gestorven zijn. Die gevallen, waren dat ook gezonde sterke jonge mensen, of gaat het hier alleen maar om mensen die bv al in hygiënische zwakke omstandigheden leefden, ouder waren, sowieso al een zwakke weerstand, geen fatsoenlijke medicatie...?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:14

Marije_jiplover schreef:
Maar om het even uit te zetten in getallen:
Er zijn nu iets van 100 mensen dood aan die griep, op 22 miljoen inwoners van heel Mexicostad.
Dat zijn meer inwoners in 1 stad, dan in heel Nederland bij elkaar en daarvan is nu ongeveer 0.00045% overleden aan waarschijnlijk die griep..

Neemt niet weg, dat men deze griep in de gaten moet gaan houden en moet proberen om er vaccins tegen te ontwikkelen, zodat de griepprik ertegen beschermd.
Maar het zijn ook nog geen heel schokkende hoeveelheden met mensen die al met bosjes aan het bezwijken zijn.

Snap ik zeker maar de groeisnelheid van doden is ook niet te onderschatten. Geen één grote epidemie heeft in het begin direct zoveel levens genomen dat is ook alleen maar gegroeid.

Vroeg ik me ook af wie de slachtoffers zijn zeggen ze niks over

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:17

xKatleentjex schreef:
Wat ik mij wel afvraag, ik weet niet als iemand dat weet: er zijn gevallen bekend dat er mensen reeds gestorven zijn. Die gevallen, waren dat ook gezonde sterke jonge mensen, of gaat het hier alleen maar om mensen die bv al in hygiënische zwakke omstandigheden leefden, ouder waren, sowieso al een zwakke weerstand, geen fatsoenlijke medicatie...?

Ja dat is nu nog niet te zeggen.. In de rest van de wereld lijkt het virus minder sterk dan in Mexico.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:18

xKathleentjex, Frankrijk en Groot-Brittanie vindt ik redelijk dicht in de buurt hoor!

Ik begrijp jouwn standpunt ook goed hoor, maar vindt dat sommige mensen gewoon te naïef reageren. Tuurlijk is NU de kans groter dat je en ongeluk met je auto gaat krijgen, maar wat als het virus idd over een paar dagen/weken op duikt in nederland? 4 miljoen vaccinaties voor (waarvan overigens nog niets eens van bekend is of ze ook daadwerkelijk genezen, het zorgt er voor dat de symptonen bestrijd kunnen worden maar niet het virus zelf) 16 miljoen nederlanders? Ik moet er niet aan denken dat ik die persoon ben die na de vier miljoenste misschien werkende vaccinatie, buiten de boot valt omdat het "op" is..
Vindt dat wel reden tot bezorgheid...
Laatst bijgewerkt door Madelief28 op 28-04-09 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:19

Misschien door de warmte daar? Omdat ze eigenlijk geen water tot hun beschikking hebben? Mexicostad schijnt "opgedroogd" te zijn :?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:21

Ja, mensen zullen daar toch minder hun handen wassen. Ik geloof dat het plan was om vanaf donderdag de waterleidingen dicht te doen voor een paar dagen. Ik ben benieuwd of dat doorgaat..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:21

xKatleentjex schreef:

Met de spaanse griepe stierven voornamelijk gezonde mensen tussen de 15 en 40 jaar. Je kunt er niets van zeggen....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:23

Hoe zijn de sociale voorzieningen in mexico city is er al iemand geweest?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:25

katiavl schreef:
Hoe zijn de sociale voorzieningen in mexico city is er al iemand geweest?

Nou ja het ligt niet naast de deur, dus even een kijkje nemen is wat moeilijk :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:28

Tulandro schreef:
Ja, mensen zullen daar toch minder hun handen wassen. Ik geloof dat het plan was om vanaf donderdag de waterleidingen dicht te doen voor een paar dagen. Ik ben benieuwd of dat doorgaat..

Serieus? Met welk doel :?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:29

Dit is de Spaanse griep niet, dus het wil niet zeggen dat het hetzelfde verloop heeft als de Spaanse griep :) . Maar ik vind het wel een licht verschil uitmaken op de paniek-meter als blijkt dat vooral de zwakkeren sterven maar de mensen met een gezonde weerstand zich toch redelijk kunnen weren. Wil niet zeggen dat je dan gerust kan zijn, maar het geeft toch een klein beetje meer hoop dan als het daadwerkelijk om een Spaanse griep heropstanding gaat waaraan ook de zeer sterke mensen geen verhaal hebben.

En ik heb nergens gezegd dat je te nochalant moet reageren. Maar het heeft gewoon geen zin om nu vol stress en angst te gaan zitten wachten omdat je er zeker van bent dat je binnenkort zelf aan de beurt bent. Wees gewoon voorzichtig in je handelen en hou het angstzweet voor het moment dat het in je naaste buurt is. Maargoed, hoe je reageert moet je uiteraard zelf weten, ik ga me er iig voorlopig nog niet druk om maken, totdat het in mijn buurt is opgedoken, ik kan alleen maar hopen dat dat nog niet voor morgen is en tot die tijd volg ik het goed op en ga ik geen gekke dingen doen.

mexico city, hangt er vanaf. Kleine groep welstand, grooootee grooooote groep sloppenwijken van armtierige hutjes.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:31

magda_90 schreef:
Tulandro schreef:

Serieus? Met welk doel :?

mexico-stad heeft veel te weinig water, het staat geheel droog.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:32

En dan worden de waterleidingen dicht gedaan? Kan zijn dat ik het verband niet zie, maar ik snap dat even niet :o

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:34

xKatleentjex schreef:
Dit is de Spaanse griep niet, dus het wil niet zeggen dat het hetzelfde verloop heeft als de Spaanse griep :) . Maar ik vind het wel een licht verschil uitmaken op de paniek-meter als blijkt dat vooral de zwakkeren sterven maar de mensen met een gezonde weerstand zich toch redelijk kunnen weren. Wil niet zeggen dat je dan gerust kan zijn, maar het geeft toch een klein beetje meer hoop dan als het daadwerkelijk om een Spaanse griep heropstanding gaat waaraan ook de zeer sterke mensen geen verhaal hebben.

En ik heb nergens gezegd dat je te nochalant moet reageren. Maar het heeft gewoon geen zin om nu vol stress en angst te gaan zitten wachten omdat je er zeker van bent dat je binnenkort zelf aan de beurt bent. Wees gewoon voorzichtig in je handelen en hou het angstzweet voor het moment dat het in je naaste buurt is. Maargoed, hoe je reageert moet je uiteraard zelf weten, ik ga me er iig voorlopig nog niet druk om maken, totdat het in mijn buurt is opgedoken, ik kan alleen maar hopen dat dat nog niet voor morgen is en tot die tijd volg ik het goed op en ga ik geen gekke dingen doen.

mexico city, hangt er vanaf. Kleine groep welstand, grooootee grooooote groep sloppenwijken van armtierige hutjes.

De onderzoekers zelf maken de brug naar de spaanse griep, ook dit was een nieuw virus van het type H1N1. Niet zo heel raar dat daar de vergelijking mee wordt gemaakt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:46

Tuurlijk wordt het er mee vergeleken want het kent een grote gelijkenis, maar het wil niet zeggen dat omdat de Spaanse griep miljoenen slachtoffers heeft gemaakt, deze griep ook miljoenen slachtoffers gaat maken. Kan wel, maar dat weet je pas als er daadwerkelijk miljoenen slachtoffers zijn gevallen. Dus je kan er niet vanuit gaan: De Spaanse griep heeft miljoenen mensen gedood, deze griep gaat dus ook miljoenen mensen doden. Wees er op alert dat zoiets altijd kan gebeuren, we zijn nooit veilig in de geschiedenis (in België is na WOI ook een toren gebouwd met in 4 talen 'nooit meer oorlog'), maar maak het niet als een zekerheid.