Denkbeeldige vrienden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:55

poes schreef:
godzijdank dat alle psychologen volstrekt normaal zijn :') :+ ^)

Normaal zijn ze beiden verkneukelt :(:) , of gaan mensen niet omdat psychologen/psychiaters hun gedachten kunnen lezen, of omdat ze manipuleren, de gek verklaren..

Wat mensen allemaal niet verzinnen om gesprek te vermijden. ;)

Vjestagirl

Re: Denkbeeldige vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:58

Ik wil gewoon niet dat er iemand in mijn hoofd gaat wroeten, dat ik medicijnen moet gaan slikken, dat ik iedere week naar zo iemand toe moet... Dat trek ik niet.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:00

Vjestagirl schreef:
Ik wil gewoon niet dat er iemand in mijn hoofd gaat wroeten, dat ik medicijnen moet gaan slikken, dat ik iedere week naar zo iemand toe moet... Dat trek ik niet.

maar je wil wel zo door blijven leven?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 00:02

LimaMambo schreef:
Vjestagirl schreef:

maar je wil wel zo door blijven leven?

Ja hoor. Mijn vrienden zijn gezellig, ik heb geen last van ze. De angsten zijn soms wat lastiger, maar ook die beinvloeden mijn functioneren niet echt...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:07

nou.. dan snap ik het probleem niet :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 00:08

LimaMambo schreef:

Ik ook niet :P Ik was alleen benieuwd of mensen zich herkennen in het verhaal, het zelf misschein ook hebben, omdat ik er nog maar heel recent achter ben dat niet iedereen het heeft. Maar ik heb er totaal geen probleem mee dat zij er zijn :P

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:17

Vjestagirl schreef:
LimaMambo schreef:

Ik ook niet :P Ik was alleen benieuwd of mensen zich herkennen in het verhaal, het zelf misschein ook hebben, omdat ik er nog maar heel recent achter ben dat niet iedereen het heeft. Maar ik heb er totaal geen probleem mee dat zij er zijn :P

als jij er blij mee bent :P
maar houd er wel rekening mee dat het 'niet normaal' is.. ;)
dus je moet er niet in door gaan slaan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 00:19

Ik was niet van plan erin door te slaan ;) . Maar goed, ik ben de afgelopen 20 jaar niet doorgeslagen, waarom zou ik nu wel doorslaan nu ik weet dat het 'niet normaal' is?

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:10

8)7

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:36

Ik heb er ook geen problemen mee, vind het prima zo met mijn "vrienden", het is gezellig en heb er verder geen last van, dus psychiater/psycholoog is voor mij ook niet nodig. :)
En erin doorslaan, nee. :+ Ik ben het zelf niet, die mensen, het is niet dat ik ineens allemaal rare kanten heb die mijn ik kunnen over gaan nemen ofzo. :+ Het zijn gewoon.... andere mensen. Ofzo, ja gewoon die vrienden. Dan maar raar, zolang ik er geen last van heb....
Ik denk ook niet dat ik erin zou kunnen doorslaan....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:06

Interessant!
Wat ik me nu zit af te vragen is of je het echt zult merken als het doorslaat. Zouden de grenzen niet steeds meer opschuiven zonder dat je het merkt en op een dag merk je (of merk je niet meer) dat je je eigen leven niet meer onder controle hebt?
Want is het iets wat constant is, of wordt het groter met het verstrijken van de tijd? Of is het echt afhankelijk van hoe je je voelt?
Persoonlijk heb ik niet tegen psychiaters en psychologen, het lijkt me wel interessant te weten wat voor 'oorzaak' hier eventueel aan te koppelen valt. Zou het over zijn zodra je je sociale contactstoornis verholpen zou hebben? (ben je daarvoor in therapie? Begrijp uit je posts van niet)
Persoonlijk vind ik het ergens wel een beetje treurig dat je gezelligheid moet halen uit gesprekken met niet-bestaande vrienden in je hoofd. Terwijl je dan eigenlijk gewoon met jezelf praat, want je kunt geen kennis uit je hoofd halen die er niet in zit, of ben ik nu mis? Maar misschien zie ik het wel verkeerd en is het niet treurig en moet ik het zien als een kans, iets positiefs.
Het lijkt me in ieder geval wel prettig te weten dat er meer mensen zijn die dit hebben. En normale mensen bestaan niet hoor! Het is maar net hoe je het omschrijft!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:24

@ Alet74 het is geen enkele vorm van controle bij mij....... het zijn gewoon gesprekken, maar ze kunnen ook iets opperen, een goed idee bijv. wat ik kan overwegen. Het is dus niet dat ze me dat idee opdringen, nee het wordt altijd als optie gebracht. Ik denk niet dat mijn leven snel overheersd zou kunnen worden door hen. :n
En ik weet niet waarom ik hen als vrienden in mijn hoofd heb, gezien ik een boel echte vrienden heb, dus het is niet zo dat ik echt niemand heb en daarom maar met mezelf praat. Het is ook helemaal niet met mezelf praten, het zijn echt anderen.... in ieder geval voor mijn gevoel. Het is niet dat stemmetje in je hoofd waarmee je denkt, bijv.
Ze zeggen dingen die ik zelf nooit bedacht had en waar ik misschien wel nooit was opgekomen.... Overigens zijn ze bij mij nooit echt vervelend of lastig. Als ze dat wel zijn, komt dat meestal omdat ikzelf gefrustreerd of boos ben door iets. :)
Bij mij is het overigens een constant iets, er is altijd wel minstens 1 iemand, soms meer. Ze komen en gaan, het zijn wel steeds anderen. Heel soms komt er eentje terug die al eerder is langsgeweest. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:31

Oliver schreef:
8)7

:?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:33

Die reactie snapte ik ook al niet, maar laat maar dacht ik...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:46

Ik gok op datgene dat er geen enkele mens ooit is die van plan was om door te slaan. Dat het dus eigenlijk een rare onlogische zin is. ;)

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:03

Haha die had ik ook vroeger. Nu praat ik vooral met mijn ik, die zie ik dan alleen als mijn zus, dus niet dat ik tegen mezelf praat zeg maar. Er is altijd een vrouwelijk persoon in mijn gedachte, waarmee ik praat. Voor mij was het heel gek om te zien dat jij sociale faalangst hebt, ik heb dat namelijk ook gehad. Ben er nu sinds een klein jaar helemaal vanaf, en ik moet zeggen dat de personen minder worden. Toen ik op mijn ergst zat met mijn faalangst dacht ik dat ik constant door iemand gefilmt werd. Ik durfde dus eigenlijk helemaal niets daardoor. Douchen inderdaad, gordijnen zo dicht mogelijk, maar ook geen gekke bek trekken, als ik alleen thuis was alsnog niet gapen zonder hand voor mijn mond..gekke dingen die je normaal gewoon openlijk kan en durft te doen. Ik durfde ook eigenlijk niet naar de wc, omdat ik voor mijn gevoel gefilmpt en bekeken werd. Rond mijn 12e heb ik een denkbeeldig vriendje gehad, ik liet me hier alleen zo in meetrekken dat ik hiervoor naar een maatschappelijk werkster ben geweest omdat ik deze persoon te 'echt' werd voor mij. We hebben toen afgesproken dat deze persoon zou sterven en ik heb daar ook echt verdriet om gehad. Maar daarna is het eigenlijk niet meer zo erg teruggekomen. Het werd ook gevaarlijk voor mijn schoolprestaties, ik droomde heel de dag en ging het liefst zo snel mogelijk naar bed, zodat ik verder kon in mijn gedachten. Omdat ik nu tevreden ben met mijzelf en geen faalangst meer heb is het al een stuk minder geworden en heb ik nu dus alleen mijn 'zus'. En wat je zegt, ik heb er vrede mee, dus van mij mag ze blijven. Nog een detail misschien, ik had vroeger een tweelingzus, deze is echter voor de geboorte overleden..maar de persoon waarmee ik in mijn hoofd praat..zie ik als mijn tweelingzus. Kan ook voortkomen uit een gemis die ik op deze manier heb onderdrukt, al heb ik nooit het gevoel gehad dat ik daadwerkelijk een deel van mijn leven mis. Wat raar om hier openlijk over te praten.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:11

Als jij er gelukkig mee bent, wie is een ander dan om te zeggen dat je gek bent? ;)

Maar als je zegt dat die personen er meer zijn als je meer stress hebt, en je aan geeft bepaalde serieuze angsten te hebben, is het dan niet fijn om daar mee geholpen te worden?

Dan gok ik dat die personages ook minder worden. Wellicht minder "gezellig" maar minder angstig door het leven gaan lijkt mij prettiger.

Maar wie ben ik. :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 23:15

Alet74 schreef:
Interessant!
Wat ik me nu zit af te vragen is of je het echt zult merken als het doorslaat. Zouden de grenzen niet steeds meer opschuiven zonder dat je het merkt en op een dag merk je (of merk je niet meer) dat je je eigen leven niet meer onder controle hebt?

Zou kunnen, ik weet het niet. Ik heb gelukkig wel mensen in mijn omgeving die mij in de gaten houden, en die echt wel aan de bel trekken als het mis gaat of dreigt te gaan.

Alet74 schreef:
Want is het iets wat constant is, of wordt het groter met het verstrijken van de tijd? Of is het echt afhankelijk van hoe je je voelt?

Het is iets constants, ik kan niet zeggen dat ze er nu meer zijn dan een jaar geleden, want ze zijn er altijd...

Alet74 schreef:
Persoonlijk heb ik niet tegen psychiaters en psychologen, het lijkt me wel interessant te weten wat voor 'oorzaak' hier eventueel aan te koppelen valt. Zou het over zijn zodra je je sociale contactstoornis verholpen zou hebben? (ben je daarvoor in therapie? Begrijp uit je posts van niet)

Ik heb wel wat tegen mensen die in mijn hoofd gaan wroeten, en na 1 gesprek al denken te weten wie ik ben en wat alles voor oorzaak heeft. Bij het riagg krijg je je voorlopige diagnose na 15 (!!!!) minuten gesprek!

Nee, ik ben niet in therapie. Vind k niet nodig.

Alet74 schreef:
Persoonlijk vind ik het ergens wel een beetje treurig dat je gezelligheid moet halen uit gesprekken met niet-bestaande vrienden in je hoofd. Terwijl je dan eigenlijk gewoon met jezelf praat, want je kunt geen kennis uit je hoofd halen die er niet in zit, of ben ik nu mis? Maar misschien zie ik het wel verkeerd en is het niet treurig en moet ik het zien als een kans, iets positiefs.
Het lijkt me in ieder geval wel prettig te weten dat er meer mensen zijn die dit hebben. En normale mensen bestaan niet hoor! Het is maar net hoe je het omschrijft!

Maar ik hoef mijn gezelligheid niet te halen uit gesprekken in mijn hoofd. Ik woon in een heel gezellig studentenhuis met nog 5 meiden, ik ga naar een gezellige school, heb het leuk op msn. Ik vind het alleen óók fijn dat de mensen in mijn hoofd me gezelschap houden. Zoals nu, het is leuk op msn, de tv staat aan, muziekje aan, en ik klets lekker in mijn hoofd bij met degene die me nu gezelschap houdt. Treurig? Ik vind van niet, ik heb het prima hier :).

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:20

:)
Ik zit nu te denken en vraag me daarbij af of datgeen wat ik zo in mezelf zit te bedenken (bijvoorbeeld druk met verhuizing op het werk naar een andere locatie), of dat te vergelijken is met de vrienden in je hoofd. Misschien praat ik alleen met mezelf, in de meer denkende vorm (weet niet hoe ik het moet omschrijven), en praten de mensen met vrienden in hun hoofd voor hun gevoel met iemand anders. Maar is het eigenlijk hetzelfde.
Maken die vrienden in je hoofd ook heel andere dingen mee dan jij waarover ze dan vertellen, of zien ze gebeurtenissen misschien vanuit een ander perspectief?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:22

Iemand die na 15 min een voorlopige diagnose plakt is niet goed bezig :n Dat is compleet de foute positie...

Sowieso hoort een hulpverlener je zo weinig mogelijk etiketjes op te plakken...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:35

Ik heb van hetzelfde last als de TS, maar ik lijd wel aan een soort "ziekte".

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:50

Wat dan als ik vragen mag Picassox? :)

@ Alet74: ja, ze maken ook andere dingen mee. En ze zien dingen anders, komen met nieuwe ideeën etc.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:40

Ik heb een angststoornis (redelijk heftig), dicht tegen psychose aan. Maar ik heb 'r werkelijk last van; hoe meer "denkbeeldige" vrienden ik zou hebben, des te meer last ik heb van m'n "denkbeeldige" angsten. Die angsten zijn overigens niet denkbeeldig maar voor de een wel angstiger dan voor de ander. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:40

Hm dat klinkt niet fijn...... :n Worden je angsten aangewakkerd door die vrienden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 00:04

Dat lijkt me idd vervelend, als je vrienden je angsten gaan bezorgen. Ik heb wel vrienden en wel angsten, maar ze versterken elkaar niet...