Nog meer meiden die gaan voor baarmoederhalskanker prikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:32

danieke94 schreef:
ik ga niet ! ik zij het zo tegen mijn moeder en die wou liever dat ik niet ging er zijn in amerika 28 doden en ik weet niet hoeveel verlamden ! ik vind dat ze er nog te weinig over weten ! mijn moeder zegt dat als je gewoon om de 5 jaar zo'n uitsrijkje laat doen en veilig gemeenschap hebt, je gewoon veel minder kans hebt op bmhk en dat de bijwerkingen van de prik dan gevaarlijker zijn ! dus ik ga niet ;)

ja die reden had ik ook maar bedenk wel dat als dat "verplicht"word in nederland er vast wel goed naar getest zou zijn enzo

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:34

willemlover schreef:
ik heb ook een brief thuis gekregen, maar ben ook geen maagd meer, kan het dan dus nog wel? :P

ja ik hoorde ook iets van dat je maagd moet zijn ofzo wie weet hier meer van? want je mag tussen de prikken door ook niks ofzo weetiemand hier meer van?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:47

liiisette schreef:
willemlover schreef:
ik heb ook een brief thuis gekregen, maar ben ook geen maagd meer, kan het dan dus nog wel? :P

ja ik hoorde ook iets van dat je maagd moet zijn ofzo wie weet hier meer van? want je mag tussen de prikken door ook niks ofzo weetiemand hier meer van?

Misschien de rest van het topic eens doorlezen en wat informatie op internet is ook zo gevonden!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:57

savasan schreef:
Een vriendin van me heeft de prik gehad voordat dit is toegevoegd aan de lijst standaard prikken, kostte iets van 400 euro ofzo? Dat meisje heeft dus ook maar niet tegen haar moeder gezegd dat ze tussen de 2e en 3e prik sex heeft gehad }:0

Kijk.... en dit vind ik dus erg. Heel erg.

Citaat:
Bovendien leidt Gardasil zelfs tot een snellere ontwikkeling van baarmoederhalskanker als de meisjes ten tijde van vaccinatie besmet zijn met HPV.

bron: Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken

We zitten straks met een land vol meisjes die niet DURFDEN te vertellen dat ze al sex hebben gehad en TOCH gaan voor de prik.
Welke gevolgen heeft dat???

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:00

Ik vind het zeker de moeite waard, als ze zeggen dat 70% van de twee meest voorkomende soorten bmhk hiermee voorkomen zou kunnen worden.

Je kan bmhk ook oplopen door contact met de huid rond de schaamstreek, veilig vrijen is dus niet voorkomend!

Voor mensen die bang zijn voor prikken, vermeld het even van te voren dan houden ze echt wel rekening met jullie. Wees slim, deze kans zou ik niet zomaar laten schieten. Het komt zo vaak voor dat alles wát je er tegen kan doen de kans weer kleiner maakt :)

Nicolletje; Begreep dat de prik minder goed zijn functie uitoefende als je al sex had gehad, maar dat het alsnog kan werken? Natuurlijk niet als je al bmhk zou hebben, maargoed dat is een ander verhaal.
Het principe dat mensen niet durven te vertellen aan hun ouders notabene dat ze sex hebben gehad staat daar ook los van, maar is nog steeds een veel voorkomend probleem..

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:00

ik ga hem ook halen...

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:01

liiisette schreef:
danieke94 schreef:
ik ga niet ! ik zij het zo tegen mijn moeder en die wou liever dat ik niet ging er zijn in amerika 28 doden en ik weet niet hoeveel verlamden ! ik vind dat ze er nog te weinig over weten ! mijn moeder zegt dat als je gewoon om de 5 jaar zo'n uitsrijkje laat doen en veilig gemeenschap hebt, je gewoon veel minder kans hebt op bmhk en dat de bijwerkingen van de prik dan gevaarlijker zijn ! dus ik ga niet ;)

ja die reden had ik ook maar bedenk wel dat als dat "verplicht"word in nederland er vast wel goed naar getest zou zijn enzo

maar het is nog niet verplicht ;) en overal staat dat ze nog niet voldoende weten over bijwerkingen op langer termijn. ik ga dus liever als ze gewoon zeker weten dat het goed is ( dan betaal ik er maar voor ) dat dat ik het nu doe en over een half jaartje verlamd of weet ik veel wat ben ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:04

Assepoetster schreef:
Nicolletje; Begreep dat de prik minder goed zijn functie uitoefende als je al sex had gehad, maar dat het alsnog kan werken? Natuurlijk niet als je al bmhk zou hebben, maargoed dat is een ander verhaal.

bmhk krijg je niet 123.... Er staat als je al een HPV infectie hebt (en dat kan je o.a. van sex krijgen maar ook van ander 'gevoezel') dan werkt het middel versterkend op het HPV.
HPV infectie is iets anders dan bmhk zelf.

De site zegt:

Citaat:
Ouders zouden hun dochter kunnen laten testen op de aanwezigheid van het HPV-virus voordat ze wordt gevaccineerd om dit gevaar te omzeilen
.
MAAR er zijn tientallen, honderden ? meisjes die NIET aan hun ouders durven te vertellen dat ze geen maagd meer zijn. En toch gaan voor de prik. Dat staat er helemaal niet los van dus.

xShanty

Re: Nog meer meiden die gaan voor baarmoederhalskanker prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:10

Ik ga hem wel halen, ik val er nu nog net binnen. En vertrouw het wel. Ben overigens ook helemaal niet angstig voor prikken, van te voren vreed ik mezelf altijd helemaal of maar op het moment zelf is er nooit wat aan de hand. (Moest 3 jaar geleden nog 2 prikken tegelijk.)
Overigens wel heel erg stom om dat seks te hebben tussen de 2e en 3e prik.. Als je er dan aan die prikken begint kan je toch wel even het gedult opbrengen dat je helemaal beschermt ben..

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:13

Trouwens, hoe komt de jongen (of bij lesbische gevallen, meisjes) aan het HPV virus, is dat ook mogelijk als hij niet eerder sexueel contact heeft gehad met een ander?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:13

Ik ben 35 en heb vorig jaar een verkeerd uitstrijkje gehad incl. behandeling. Het was echt vreselijk.
Maar TOCH als ik nu een dochter van 15 zou hebben, zou ik deze NIET voor een prik laten gaan. Wel, zoals eerder door een verstandige moeder genoemd werd, regelmatige controle.

Er zijn wat mij betreft veel te veel haken en ogen aan dit vaccin en aan vaccins in het algemeen. Griepprik bijvoorbeeld, geloof ik ook niet in.
Er is TE veel geld mee gemoeid. Kijk anders aub de uitzending van zembla. Hij is 2x gelinkt hier in dit topic.

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:14

Ik ga ook voor de prik. Vind prikken altijd wel een beetje eng en ze doen vaak ook zeer omdat ik te gespannen ben, maar ik wil deze toch graag :) Weet eigenlijk niet precies wanneer ik moet.. staat wel op de brief.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:15

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:21

ze hebben het hier wel over als je onveilige sex hebt gehad he!
dan heb je kans dat je het virus al bij je draagt..maar ik vind het echt heel erg goed dat ze al zover zijn dat ze dit hebben uitgevonden,nu maar afwachten hoe het precies gaat werken.
lijkt me veel erger als je de kanker krijgt! dan is een spuitje helemaal niet zo erg als je ziet wat die mensen doormaken die het hebben!
als je binnen die leeftijdsgroep valt kun je blij zijn dat je het gratis krijgt,want val je erbuiten,dan betaal je je helemaal blauw!!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:25

pauline1 schreef:
lijkt me veel erger als je de kanker krijgt! dan is een spuitje helemaal niet zo erg als je ziet wat die mensen doormaken die het hebben!

tja daaraan kun je dood gaan maar aan de eventuele bijwerkingen van de prik ook ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:26

Ik ben zelf altijd een beetje makkelijk geweest. Ben 20 jaar aan de pil geweest (lekker makkelijk) en begin dit jaar gestopt.
Toen ik stopte, kwam er echt een totale verandering, ik had last van zogenaamde 'mood swings' en ik bleef hangen in verkeerde gedachten over mezelf, over kwaadheid.
Alles is weg. Ik voel me een stuk beter.
Toen ben ik eens gaan zoeken op pil. Na 20 jaar gebruik ja }:0 En daarbij kwam naar voren dat je baarmoederslijmvlies een stuk kwetsbaarder en dunner werd door pilgebruik. En door tampongebruik ook nog eens. Ik gebruik ook al 20 jaar tampons want ik ben van het makkelijke.

Dat baarmoederslijmvlies is belangrijk als afweer voor infecties.

Ik begrijp best wel dat we in een wereld leven waar alle makkelijke dingen voorhanden zijn en dat je daar best gebruik van kan maken.
Maar ik vind het ERG dat hier vrijwel niets over gezegd wordt. Als we aandoening A hebben, nemen we medicijnen, die veroorzaken aandoening B, hup, nog een keer medicijnen. Enzovoorts.
Ik hoop dat er ook mensen zijn die gewoon zelf nadenken en zich eens verdiepen, voordat men klakkeloos achter de regering en medicijnfabrikanten aanrent. Vol vertrouwen.

Mijn beste vriend heeft jarenlang KLAKKELOOS Seroxat voorgeschreven gekregen. Er wordt zelfs verteld dat het NIET verslavend is :(
Hij is door een hel gegaan toen hij er na 5 jaar mee stopte.

Het is vrij off topic, maar het mag duidelijk zijn dat ik niet alles meer geloof.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:33

Niccolletje, ik ben het erg met je eens! Ik heb al meerdere waarschuwingen in het topic gezet, maar voor de meeste mensen in het topic toch tegen dovemansoren :\

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:36

Dank je Corelli. Soms denk ik namelijk echt dat ik een beetje gek ben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:51

Vanillia schreef:
Ik zou wel willen, maar heb al gemeenschap gehad en dan mag het niet meer :/. Als het zou kunnen zou ik het zeker laten doen.

Dit is niet waar. In de officiële folder staat, dat het MEER zin heeft als je nog geen seks hebt gehad, maar dat het nog zeker zin heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:08

Mmmm. Ik was eerst heel zeker dat ik hem ging halen, maar zo als ik het nu lees. Met al die bijwerkingen weet ik het nog helemaal niet zeker!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:17

Net het filmpje van Zembla gekeken, stuur hem ook maar even door naar m'n ouders.

Tot die tijd dat ik hem zou moeten halen maar flink dit topic doorlezen en mezelf goed informeren, voorlopig blijf ik erbij dat ik hem ga halen, maar gelukkig nog genoeg tijd me erin te verdiepen dat het misschien wel helemaal geen goed idee is.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:13

Ik ga volgend jaar pas vaccineren, heb het overlegd met mijn ouders en ik vond het slimmer omdat die langdurige bijwerkingen nog niet bekend waren. ;) Pff weer jaartje uitstel haha

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:05

Zo hele topic doorgelezen, ik heb de brief ook gekregen. Ik zou eerst NO WAY ik HAAT prikken. Daar ben ik toch anders over gaan denken want baarmoederhalskanker is nog veeeeel erger. Wat ik nu allemaal lees vind ik toch wat minder. Ik mag van me moeder me eigen beslising nemen. Maar ik vind dat er nog niet genoeg informatie over is. Ik ben het met Nicolletje eens.

edit: Ik neem hem liever over 2 jaar ofzo als ik meer zekerheid heb. Dan maar betalen. Ik heb niet zoiets van, Ag het is toch gratis..

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:09

ik ben 23, zou het dan ook kunnen? kzou het graag willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:23

Ik zou gaan, maar door dit topic wordt ik toch weer naar de twijfel toegedreven..

Er zitten ontzettend veel risico's aan, en ik heb leiver dat het eerst echt bewezen is.