Anti-depressiva, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:09

Indra schreef:
Voor mij stond de mg bij de Remeron ook voor de aantal kilo's dat ik aankwam. :P

Nou wel zo'n beetej maar niet helemaal gelukkig :D Ik heb 60 mg geslikt, ik vrat de plinten van de vloer, zo'n honger had ik. Ik ben nu vanwege mn gewicht teruggegaan weer naar 30 mg, maar de kilo's blijven er gewoon aanzitten helaas.
geerke schreef:
de bijwerkingen van anti-depressiva's zijn depressies...

Hoe kom je daar nu bij? :? Wat een onzin, werkt wel degelijk, ik slik ook magnesium maar dat is niet voor mn depressies wel dat ik beter naar de plee kan. (ook zo'n vervelende bijwerking met name van Seroquell)

geerke

Re: Anti-depressiva, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:14

Hoe ik daar bij kom?? zembla....uitzending uit september 2008 ...De piekerpil

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:26

Geerke: Bedankt voor de tip! Ik ga maar even niets zelf uitproberen totdat ik (eindelijk) op mn plek zit. Momenteel loop ik bij de crisis en dat is iets tijdelijks. Binnenkort word ik aangemeld bij een praktijk voor psychotherapie (instelling buiten de GGzE, want daar zijn te lange wachttijden). Bij die praktijk zijn overigens ook psychiaters.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:19

Chiqa schreef:
Nou wel zo'n beetej maar niet helemaal gelukkig :D Ik heb 60 mg geslikt, ik vrat de plinten van de vloer, zo'n honger had ik. Ik ben nu vanwege mn gewicht teruggegaan weer naar 30 mg, maar de kilo's blijven er gewoon aanzitten helaas.

Ik bijna mijn beddengoed. De kasten zitten op de gesloten afdeling namelijk op slot. :P

Citaat:
Hoe kom je daar nu bij? :? Wat een onzin, werkt wel degelijk, ik slik ook magnesium maar dat is niet voor mn depressies wel dat ik beter naar de plee kan. (ook zo'n vervelende bijwerking met name van Seroquell)

Is dat van de Seroquel? Ik stak het op de stress, maar inderdaad, sinds ik meer Seroquel ben gaan slikken is bij mij inderdaad de ellende begonnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:46

Indra schreef:
Ik bijna mijn beddengoed. De kasten zitten op de gesloten afdeling namelijk op slot.

Hahahaha wat herkenbaar, maar wel erg vervelend die honger, had jij het ook zo erg dat je zelf na een maaltijd nog niet vol zat?
Ik ben het inmiddels wel gewent nu, ben gehalveerd maar het maakt wbt de honger dus geen barst uit.

Indra schreef:
Is dat van de Seroquel? Ik stak het op de stress,

ja van de seroquell, och ik heb weken ziekenhuis in en uitgelopen, zou tenslotte geopereerd moeten worden omdat ik echt niet meer naar het toilet kon....Tot die arts me magnesium voorschreef, helaas wordt het niet vergoed maar kan nu pijnloos naar het toilet tenminste, dus de kans is groot dat het door die seroquell komt!
Als je meer weten wilt mn PB boks staat open voor je.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:27

geerke schreef:
de bijwerkingen van anti-depressiva's zijn depressies...

Onzin! Het percentage zelfmoordpogingen stijgt wel iets, maar dat is omdat mensen energie krijgen door de AD. En sommige mensen gebruiken die energie verkeerd...

Overigens zijn de onderzoeksresultaten over de link tussen magnesium en depressie nog zeer verschillend :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:32

dat is echt onzin.

ik ga er niet eens aan denken om mijn vader magnesium aan te smeren........

er zijn ook heus mensen die wel met AD geholpen zijn,al kunnen sommigen dat niet geloven.

heftig trouwens van die mirtazapine!ik ben het vandaag vergeten na te vragen,woensdag ga ik het met de apotheker bespreken.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:36

Onzin? Echt geen onzin hoor, heb je de bijsluiter wel eens goed gelezen? Komt dus wel voor en je zult maar net die persoon zijn die hele heftige bijwerkingen krijgt (ik dus). Ik zeg echt niet dat ad 's niet werken, maar vertel mij niet dat de bijwerkingen onzin zijn. Voor mij is het een absolute hel geweest en dat gun ik niemand. Voor mij nooit meer iig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:38

sorry,het kwam niet helemaal over zoals ik het bedoeld had,maar dat AD's altijd als bijwerking een depressie geven is onzin(had het even duidelijker moeten formuleren)

maar bedoel je dat je van de bijwerkingen in een depressie raakte?
of dat je depressie erger werd na het middel genomen te hebben

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:46

Is suisidaal ook niet een vorm van depressie dan? Als mensen dat krijgen van AD dan is dat toch ook depressie. Of zie ik dat nou verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:49

Ja dat zie je verkeerd Ivonka, door dit soort medicijnen kan je een sort van zwart wit gevoel krijgen, je kent ook minder angst, vergelijkbaar met als je een biertje op heb dan durf je ook meer.
De kans wordt hierdoor groter om dan een eind aan je leven te maken, niet omdat je zwaar depressief bent maar omdat je niets meer voelt.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:58

Chiqa schreef:
Ja dat zie je verkeerd Ivonka, door dit soort medicijnen kan je een sort van zwart wit gevoel krijgen, je kent ook minder angst, vergelijkbaar met als je een biertje op heb dan durf je ook meer.
De kans wordt hierdoor groter om dan een eind aan je leven te maken, niet omdat je zwaar depressief bent maar omdat je niets meer voelt.

Oké.. duidelijk.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:48

Snoevie schreef:
sorry,het kwam niet helemaal over zoals ik het bedoeld had,maar dat AD's altijd als bijwerking een depressie geven is onzin(had het even duidelijker moeten formuleren)

maar bedoel je dat je van de bijwerkingen in een depressie raakte?
of dat je depressie erger werd na het middel genomen te hebben

Ik kreeg efexor voorgeschreven vanwege een heftige angststoornis, niet vanwege een depressie. Had nog nooit depressieve gevoelens gehad. Gelijk een paar uur na het eerste pilletje sloeg het spul in als een bom. Ik moest er direct weer mee stoppen. De dagen erna kreeg ik wel o.a. ontzettend depressieve gevoelens, nog veel meer en heftigere angst dan daarvoor, ik derealiseerde en depersonaliseerde en ga zo maar door. Ik zat echt letterlijk de hele dag in 1 grote aanval. Ook andere , minder heftige bijwerkingen waren ruimschoots aanwezig. Bij GGNET hebben ze het uitgezocht en het bleek dat er 1 maal eerder zo'n geval gemeld was. Nou lekker dan, dat heb ik weer. Het enige wat ik dus bedoel te zeggen, is dat ad 's wel echt een heel heftig goedje zijn. Wat er bij mij gebeurde was extreem, maar het kan dus wel verkeerd uitpakken en echt, dan ben je nog verder van huis als daarvoor (en ik dacht dat dat niet kon,pff). Ik vind dat het tegenwoordig wel heel snel voorgeschreven wordt. Op het moment dat ik me aanmeldde bij ggnet , een jaar of vijf geleden, was ad zo'n beetje de eerste optie (naast psycholoog). Hallo, denk ik dan, zullen we het eerst ff zó proberen, er wordt wel heel makkelijk overgedaan. Nee hoor , het is niet verslavend zeggen ze dan. Moet je eens vertellen aan de mensen die ermee proberen te stoppen. Nou ja, voor mij in ieder geval niet meer, ik ben er vreselijk van geschrokken.
Maar nogmaals, ik zal echt niet zeggen dat ze voor veel mensen niet wél een oplossing zijn.

Als je nog meer wilt weten dan graag via pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:08

Sifra uitzonderingen van de regel heb je natuurlijk altijd, hoop dat jij dat voor jezelf kan relativeren,
over het algemeen is dit gewoon geen bekend probleem bij het slikken van AD's..
Bovendien kan je op dag een niet beoordelen of het effectief werkt, dat kan je pas na een week of 6 zien, dus jou verhaal lijkt meer op een uitzonderlijke reactie en lijkt me geheel te verwaarlozen als algemene waarschuwing.
Dat je allert moet zijn met dit medicijn kan natuurlijk nooit kwaad maar over het algemeen gaat het gewoon goed en verbeterd je stemming.

sifra01 schreef:
Nee hoor , het is niet verslavend zeggen ze dan.

Nee dat is het ook niet, nooit geweest ook je heb er toch niet steeds meer vannodig om hetzelfde effect te krijgen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:10

Meld me ook maar (zie topic [MW] Ernstige depressie).

September 2007 op aanraden van een psychiater met seroxat afgebouwd (weet ook niet waarom hij me dat deed doen aangezien ik daar juist aanklopte omdat het de verkeerde kant met me opging).

Had inmiddels behoorlijke burn-out te pakken. En heel erge slapeloosheid. Nieuwe psych heeft toen ernstige depressie geconstateerd (ik wist van niks, voelde me alleen compleet uitgeput).

Meteen aan nieuwe AD gezet, Lexapro.

Ik ben in de tijd dat ik Lexapro slikte (half jaar) een kastplantje geworden, echt heel erg depressief geworden, suicidaal geweest, bij mijn moeder gaan wonen omdat ik niets meer kon (alleen voor me uitstaren en verder niets), mijn hersens deden het niet meer (kon niet meer lezen, tv kijken etc), mijn stem vervormde (hoorde ik van vriendinnen) en ik was totaal apatisch en leeg. ik voelde niets maar dan ook niets meer. Wilde dood omdat ik zo leeggezogen was...

Uiteindelijk opgenomen, daar wilde ze me aan de Efexor hebben. Meteen op het forum van Radar gekeken naar de bijwerkingen...No Way dat ik dat ging slikken!!

Heb gezegd dat ik weer aan de Sereoxat wilde. Zo geschiedde.
En na 5 weken werd ik weer mens. En ik kon weer naar huis! Ik lachte weer, ik praatte weer! Zelfs mijn stem klonk weer als de oude vertrouwde stem van mij.

Daarna 4 maanden intensieve therapie gevolgd in Zeist.

En nu weer aan het werk.

Ik reageer echt heel erg goed op Seroxat, heb totaal geen bijwerkingen. Kan enorm lachen en heel erg genieten van kleine dingen (een buizerd die overvliegt in het bos, lammetjes die ik zie in de wei) maar kan ook janken (gister nog, omdat ik het liefst niet herinnert wil worden aan de hel waarin ik geleeft heb vorig jaar maar er toch af en toe mee geconfronteerd wordt).

Ik leef weer! Ik ga weer stappen met vriendinnen! Ik sjans weer en zit lekker in mijn vel!

Maar Lexapro komt er bij mij nooit maar dan ook nooit meer in...

Zo zie je maar dat AD echt heel erg nauw luisteren, de een reageerd heel goed op het een en weer heel slecht op het ander en andersom.

Nu ben ik wel benieuwd naar Sint Jacobskruid. Kan dat samen met AD? Wil nl. nog een extra steuntje in de rug (voor de zekerheid...als je eenmaal in een hele zware depressie hebt gezeten en je hebt een keertje daarna een dip dan ben je meteen heel bang dat je weer in een depressie zal belanden).

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:26

Ik weet niet zeker, maar dacht dat ik meerdere keren gehoord en gelezen heb dat combi van dat kruid en AD totaal niet samen kan.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:26

Ik weet wel dat je Sint Janskruid absoluut niet mag gebruiken in combi met ad.

Hebben jullie die ook ad's gebruiken dan ook nooit meer dat je in een zware depressie zakt?
Dat heb ik dus nog steeds wel ondanks de citalopram.
Eigenlijk zou ik ook lithium moeten gebruiken omdat ik bipolaire stoornis heb, maar dat goedje verdraag ik dus echt niet.

Ik smokkel dus nog steeds met tramadol erbij, terwijl ik weet dat die twee ook eigenlijk absoluut niet samen mogen, maar dat is het enige waarvan ik effect merk dat ik echt weer blij en energiek word.
Dat lukt me dus met de cipramil alleen dus niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:04

klopt,alsjeblieft niet samen gebruiken met sint jans kruid!

AD zijn niet verslavend inderdaad.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:06

Snoevie schreef:
klopt,alsjeblieft niet samen gebruiken met sint jans kruid!

AD zijn niet verslavend inderdaad.

Nee, niet verslavend in de zin van dat je steeds meer moet gebruiken. Maar zoek maar eens op internet naar ervaringen van mensen die er mee willen stoppen. Dat geeft vaak nogal wat problemen door ontwenningsveschijnselen. Dan zet ik dus toch mijn vraagtekens.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:13

dat komt,omdat als je niet heel voorzichtig afbouwt,je lichaam als t ware een klap krijgt,omdat je natuurlijk wel gewend raakt aan een middel wat je toch veel beinvloed.

ik werk in een apotheek en hoor genoeg verhalen van mensen die zelf even bedacht hadden ermee te willen stoppen(waaronder mn eigen vader)nou daar word je inderdaad niet blij van,je moet het heel geleidelijk afbouwen,zodat je lichaam eraan kan wennen.
dat heeft niets met verslavend zijn te maken imo dan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:20

Waarom kan AD niet met Sint Janskruid samen dan?
Kan AD wel met andere homeopatische middelen samen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:27

het hangt er vanaf met welk homeopatisch middel het samen gebruikt word.
sint jans kruid is een fytopreparaat(kruiden/planten),geen homeopatisch middel.

het werkt dubbelop als je het nog weer samen met een ander AD gebruikt.
wat het op chemisch niveau doet weet ik niet helemaal zeker,dat kan ik ook wel even aan de apotheker vragen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:49

Chiqa schreef:

Inderdaad je voelt echt helemaal niks meer. Je kan niet denken, voelen maar je voelt aan de andere kant ook wel iets maar dat is echt verschrikkelijk.

En om TS'er antwoord te geven. Als je toch kiest om aan medicatie te gaan, zorg er voor dat je je psycholoog/psychiatier vaak genoeg ziet (om 1 of 2 weken zeker). Dat was bij mij niet het geval waardoor ik ook niet echt mijn problemen over medicatie kwijt kon en ik daarom ook door bleef slikken, onder het mom van, het moet van mijn psychiatier'..
(heb trouwens citalopram geslikt, bijwerkingen: 24 uur per dag bomvol energie, VERSCHRIKKELIJKE slapeloosheid en suicide..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:00

sifra01 schreef:
Maar zoek maar eens op internet naar ervaringen van mensen die er mee willen stoppen. Dat geeft vaak nogal wat problemen door ontwenningsveschijnselen. Dan zet ik dus toch mijn vraagtekens.

Dan is het nog geen verlsaving want dat kenmerkt zich in fenomeen dat je steeds meer nodig heb om hetzelfde effect te hebben.

MoonChloe schreef:
Inderdaad je voelt echt helemaal niks meer. Je kan niet denken, voelen maar je voelt aan de andere kant ook wel iets maar dat is echt verschrikkelijk.

Goh, jij verwoord presies zoals ik het ook ervaar!!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:37

Ik heb eventjes Rispedal en Seroquel geslikt en slik nu Lexapro. Inmiddels ben ik gelukkig weer aan het afbouwen.
Ik heb de eerste week echt ontzettende buikpijn gehad en was iedere dag weer opnieuw constant misselijk.
Ik stond kotsmisselijk op en ging er mee slapen. Ik had veel hoofdpijn en was erg onrustig.
Na 4-6 weken begon het te werken.
Ik slikte 10 MG en ben nu sinds 3 weken terug gegaan naar 5 MG. Na 1,5 week begon ik weer paniekaanvallen te krijgen, bepaalde neigingen en gedachten kwamen terug en ik voelde me weer zwaar ellendig. Dit duurde gelukkig ''maar'' 4 dagen en nu lijkt mijn lichaam er weer aan gewend.
Ik ben er wel wat van aangekomen, hou veel vocht vast en heb best wel last van huiduitslag op m'n gezicht. Ik vind het echt heel erg vervelend spul. (ik schets nu echt het beeld dat ik er verschrikkelijk uitzie.. :o 8-) ) Ben blij als ik er vanaf ben!