Verstandig afvallen (voor jojo-ers)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:51

Ik ben de strijd van afvallen ook maar weer eens aangegaan.
Ik had er mooi een paar kilo af (3 ongeveer), zat weer net binnen mijn mbi.
en toen werkte de medcijnen van mijn te snel werkende schildklier iets te goed. en ging die te traag werken, met als gevolg... 5 kilo erbij.
Dus er moet nu weer minstens 5 kilo af....

Het op niveau houden van mijn gewicht, ging wel met mijn snoep gedrag..
Maar op het juiste gewicht komen is een ramp!!!!

Dat van 3 maaltijden en 3 tussendoortjes dat lukt wel, maar dan NOG heb ik in de avond, zeker na wat beweging weer honger.

Ik ben gewoon verslaafd aan wat eten in de avond geloof ik...
hoe leer je dat af???? Iemand tips.

(gewoon niet meer doen! haha dat is de enige oplossing, maar helaas werkt het zo simpel niet)

Hermelijn

Re: Verstandig afvallen (voor jojo-ers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:58

Wat soepstengels in huis halen? Of een komkommer wegsnacken? Is ook lekker maar niet zo slecht ;)

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 02:02

Ik moet zeggen dat ik het vanavond toch goed heb volgehouden. Ik had het idee dat ik vrij veel had gegeten vandaag, maar als ik het op laat tellen met een teller dan kom ik uit op 1200 calorieen incl drinken... Hoe kan ik nu meer eten zonder dat ik het gevoel heb te ontploffen? :P

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 03:20

Meld je eens aan bij het dieet-topic op voedertijd. Daar zitten een heleboel gelijkgestemden. :j

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:13

Bitterbal schreef:
Ik moet zeggen dat ik het vanavond toch goed heb volgehouden. Ik had het idee dat ik vrij veel had gegeten vandaag, maar als ik het op laat tellen met een teller dan kom ik uit op 1200 calorieen incl drinken... Hoe kan ik nu meer eten zonder dat ik het gevoel heb te ontploffen? :P

waar tel je die calorieen?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:14

Nou ik heb die ingevoerd in een tabel ding (2 keer) en kwam bij allebei ongeveer op dat getal uit :)
Misschien is het niet heel accuraat en netjes, maar goed.. ik zal hoe dan ook toch wel meer moeten eten...

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:24

ellepel schreef:
justmenatas:
dan is dat om de 2 uren eten wel te doen.
heb je geen fruit in de buurt?
een mandarijntje ofzo?
als je die partje voor partje opeet werkt dat toch wel en is gezond...

of inderdaad even proberen wat anders te doen, stukje lopen,wat drinken.
even je gedachten er af..

Sorry was weer hard aan het werk en niet meer online geweest...
Nou ik moet op vaste momenten me fruit eten en liever ook niet tussendoor. Het is wel gezonder als snoepen maar er zitten ook veel suikers in die toch aangaan zetten :S
Maar me collega's hebben me goed bezig weten te houden ~~}> pfft (gekkenhuis op de zaak)
Dus thuis pas weer aan eten gedacht en lekker van me prakkie genoten.
Erna had ik nog een verjaardag, heb ik me ook heel netjes aan het niet snoepen kunnen houden.

Mensen jullie kennen het allemaal best, gewoon in jezelf blijven geloven en dan lukt het een dag niet. Geeft toch niks gewoon na je misstap de draad weer oppakken.
:(:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:25

Een mandarijn zit bomvol khoolydraten,dus die neem ik niet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:33

Voor iedereen die advies wil:
Leer om gewoon te eten. Laat je vooral niet verleiden tot te volgen van een (crash)dieet zoals Sonja Bakker. Ga terug naar de basis, begruik je gezonde verstand, neem normale hoveelheden. Gebruik minder dierlijke producten, vooral vlees (denk hierbij ook eens aan dierenwelzijn, milieu etc, dan heb je twee vliegen in 1 klap)! Gebruik meer groente en fruit. Een keer een koekje kan best, maar probeer zo min mogelijk industrie producten te eten.

Ik ben vierdejaars student voeding en dietetiek en ik kan mijn bovenstaande mening ook onderbouwen en alles ook van een andere kant bekijken. Maar dit is mijn visie nu dus. Doe je voordeel ermee zou ik zeggen!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:40

@Laura 1986 misschien een :o? vraag maar wat past in het straatje industrie producten :?

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:46

miep1979 schreef:
@Laura 1986 misschien een :o? vraag maar wat past in het straatje industrie producten :?

alles waar wat mee gedaan is :P

als je het van die kant aanvliegt, is roomboter ook beter voor je dan dieet-anticholesterol-omega369-halvarine. Dat laatste is veel meer mee gebeurd en is dus minder natuurlijk voor je lijf dan roomboter. Roomboter is vele malen vetter, maar sommigen argumenteren dat roomboter toch beter verwerkt wordt door je lijf en daardoor (zij het met mate) minder slecht is. Maar misschien kan laura 1986 daar ook meer over zeggen

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:48

Ik wil ook maar even melden dat ik niet een speciaal dieet volg en dat ook zo wil houden. Ik ga mezelf geen dingen ontzeggen als mandarijntjes ofzo. Die zijn lekker en gezond, voor zover ik weet :P
Ik probeer wel zoetigheid te laten staan, hoewel dat ik toch al wel deed.. en toch een beetje meer op te letten en me bewust te worden van wat ik uberhaupt eet.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:57

Bitterbal schreef:
Ik wil ook maar even melden dat ik niet een speciaal dieet volg en dat ook zo wil houden. Ik ga mezelf geen dingen ontzeggen als mandarijntjes ofzo. Die zijn lekker en gezond, voor zover ik weet :P
Ik probeer wel zoetigheid te laten staan, hoewel dat ik toch al wel deed.. en toch een beetje meer op te letten en me bewust te worden van wat ik uberhaupt eet.

Ondanks dat ik bij een dietiste loop heb ik niet het gevoel dat ik aan het dieten ben.
Het is zo dat ik altijd wel de goeie dingen at maar gewoon op de verkeerde manier, teveel/ te weinig op het verkeerde moment of in de foute samenstelling. Het is eigenlijk nu zo dat ik bewuster ben van wat ik eet. En toch ook nog eens afval. We weten allemaal dat snoepen niet goed is en overal waar te- voor staat slecht is :D...
Maar nogmaals iedereen (niet zozeer hier) zegt dat je gerust zoveel fruit kan eten wat je wilt maar dat is gewoon echt niet waar. Helaas... Ik at zelf echt veel fruit ook omdat ik dat gewoon erg lekker vind en dat was zo'n beetje het eerste waar ik wat van moest laten staan.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:15

Ik meld me ook :)
Ik ben voor het eerst in mn leven bezig met afvallen en iedereen verklaart me voor gek.
Ik ben 1,63m en weeg 52kg. Dus helemaal niet veel en dat weet ik ook. Ga nu niet denken dat ik anorexia heb ofzo. Vroeger kon ik eten wat ik wilde.
Nu rijd ik alleen even geen paard meer ( al zo'n 2,5 jaar niet ). En dat was eigenlijk altijd de enige lichaamsbeweging, op wat fietsen na dan.
Vroeger had ik een mooi strak buikje en nu merk ik toch dat die tijd over is ( ben overigens 22 jr ).
Ik wil dat buikje weer terug en nu onder controle krijgen want hoe ouder ik wordt hoe moeilijker dat er weer af gaat.
Ik let al anderhalve week op gezond eten, crackers met komkommersalade op mn werk, in plaats van stokbroodjes met mayo en brie.
En geen zakken chips meer die er elke week door heen gaan.
Als ik aanleg zou hebben om dik te worden dan was ik tonnetje rond geweest met het eetgedrag dat ik had.
Ik heb ook een WII, met balance board. Moet zeggen dat je er behoorlijk van gaat zweten. Ik probeer het een uur per dag te doen.
Vooral de Yoga oefeningen vind ik verslavend omdat je jezelf continu wilt verbeteren. Ook kun je sit ups en andere krachttraining met de WII doen.
Er zitten leuke spelletjes bij, zoals zoveel mogelijk x hoola hoopen in een bepaalde tijd. Errug leuk en de volgende dag merk je dat je onbewust je buikspieren hebt getraind.
Ik durf niet te zeggen of je er mee afvalt maar het lijkt me zeker mee te werken.
Helaas ben ik na anderhalve week nog geen grammetje kwijt, als je moeilijk aankomt val je blijkbaar ook moeilijk af :(

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:36

Ik werd zwaarder omdat ik te weinig at de zgn. spaarstand. Ik eet nu gelukkig weer meer en dan alleen met volkoren boterhammen met beleg en dat zijn in mijn geval zoete dingen... oeps... maar ondanks dat ben ik al 3 kilo kwijt en 4 centimeter buikomvang.

Hoe mijn dieet eruit ziet:

s'morgens een flink ontbijt te weten,
plak brood met honing
bak cruesli met melk
kop thee
glas jus

rond 10.00 krijg ik weer trek en eet een
banaan en weer een plak brood

rond 11.30 weer trek en weer een plak brood

om 12.45 een glas karnemelk 0.5 l

om 14.30 krijg ik weer trek en neem weer een plak brood

16.00 neem ik twee stuks fruit

18.00 warm eten.

daarna niets meer en ik heb ook geen trek. Mocht dat wel eens gebeuren dan neem ik een stuk ontbijtkoek.

Ik drink veel thee een light limonade.

Maar met dit dieet krijg in nog lang geen 2000 cal. die ik dagelijks nodig heb. Hopelijk kan ik straks nog een boterham meer eten.

De clou van dit dieet is dat wanneer je trek krijgt dat je wat gaat eten. En die moet je stillen met vezelrijke voeding, want alleen daarmee krijg je een voldaan gevoel.
Gelukkig ben ik nooit een echte fan geweest van snoep en chips en heb geen probleem om daarvan af te blijven.

Misschien iets voor jullie?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:51

Heb ik geprobeerd, maar daar viel ik ook al niks van af. Je moet er wel bij sporten, als je een grotendeels zittend leven hebt kan je gewoon niet zo veel eten.

Ben trouwens ook naar een diëtiste geweest, maar dat haalde niet zo veel uit. Mijn voedingspatroon is niet slecht in principe, ik drink alleen te veel bier in het weekend en ik beweeg te weinig. Dus ik ga nu een maand geen bier meer drinken, en proberen mezelf naar de sportschool te schoppen, kijken wat dat uithaalt.

Maar goed... nogmaals, hoe jezelf te motiveren, dat is gewoon het lastigste!

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:03

Dit topic past bij mij! :Y)

Ik ben ook een jojoo-er! Zo vervelend vind ik het.
Ben toen ik 16 was begonnen met diëten, begon met het weg laten van suiker en dat werd steeds meer tot ik bijna niets meer at. Zo slecht maar goede reacties uit de omgeving etc.
Toen ik 18 was, was ik in totaal 60 kg kwijt geraak (van 130kg naar 70kg).

Omdat ik erg slap werd etc ben ik weer meer gaan eten. Dit werd meer en meer en zo begon het jojoo-en.
Nu (23jr) ben ik weer goed bezig met afvallen, alleen moet ik er wel op letten dat ik voldoende blijf eten.

Waar ik het meeste moeite mee heb is regelmatig eten, dit heb ik nooit echt gedaan. Iemand tips?

Ik kan niet precies zeggen wat ik eet op een dag maar ik fiets wel veel. Dit zorgt er wel voor dat ik mee afval. Ik fiets rond de 18km per dag naar mn paard en terug. En daarnaast ben ik bezig met mn paard. Als ik ergens heen moet pak ik de fiets, ga niet met ov en een auto heb ik niet.
Wat doen jullie aan beweging?

edit; over motivatie; ik motiveer mezelf met name met hulp van mijn paard. Ik vind niet dat als ik veel te zwaar ben ik op haar moet rijden. Ik ben haar nu aan het beleren en vind mijn gewicht nu ook niet te veel. Ik wil er wat af omdat het gezond is maar vooral om beter te kunnen rijden en omdat het fijner is voor mijn paard. Daar haal ik veel motivatie uit!

En voor diegene die bij een diëtist lopen, hoe bevalt dit? En hoe werk zoiets? Vind je aan te raden?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:41

justmenatas schreef:
Ondanks dat ik bij een dietiste loop heb ik niet het gevoel dat ik aan het dieten ben.
Het is zo dat ik altijd wel de goeie dingen at maar gewoon op de verkeerde manier, teveel/ te weinig op het verkeerde moment of in de foute samenstelling. Het is eigenlijk nu zo dat ik bewuster ben van wat ik eet. En toch ook nog eens afval. We weten allemaal dat snoepen niet goed is en overal waar te- voor staat slecht is :D...
Maar nogmaals iedereen (niet zozeer hier) zegt dat je gerust zoveel fruit kan eten wat je wilt maar dat is gewoon echt niet waar. Helaas... Ik at zelf echt veel fruit ook omdat ik dat gewoon erg lekker vind en dat was zo'n beetje het eerste waar ik wat van moest laten staan.

Ooh maar dat bedoel ik ook niet. té veel fruit is ook niet goed, want er staat té voor ;-)
Snoepen doe ik eigenlijk ook niet. Af en toe een klein bakje (lees: anderhalve hand gaat daarin) ships of een stukje chocola (zeker als ik ongesteld ben) maar ik ben meer een sja.. hartige eter haha...

Hier iemand die zn dagmaaltijd had neergezet (weet ff je boktnaam niet meer sorry :oo ) zoiets zocht ik inderdaad meer want ik moet gewoon meer eten.. tenminste dat lijkt me wel... als je ziet wat ik gemiddeld verbrand op een normale dag (iksport niet echt.. met de hond wandelen én paardrijden hoewel met dit weer ook niet echt) en wat er binnenkomt dan klopt het gewoon niet en snap ik niet hoe ik nog recht overeind kan staan...

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:57

weet iemand of een banaan slecht is? en fruit in blender gooien en dan opeten, is dat slecht?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:59

Nee, een banaan is niet slecht. Je moet alleen niet elke dag een banaan gaan eten, zou zo'n 3 per week aanhouden. En eten in de blender is al helemaal niet slecht!

Mijn gemiddelde dag is dit ongeveer:

's ochtends om 7:30u een snee zelfgebakken brood met beleg (vaak kaas, sandwichspread, kipfilet etc.) of 2 sneetjes 'gewoon' gesneden brood met beleg ertussen. Daarbij een glas melk of een glas vruchtensap.

Dan rond 10:30u eet ik een tussendoortje, een liga of een stuk fruit.

Om 13:00u lunch ik, meestal met 2 boterhammen met beleg en een kop cappuccino. Maar gister had ik bv. een mueslibolletje en een salade, ook erg lekker!

Zo rond 15:30u neem ik nog een tussendoortje, dat kan een plak ontbijtkoek zijn of een cup a soup.

Om 18:00u kom ik thuis van 't werk, dan probeer ik m'n vriend te porren dat ie eten gaat maken :P En dan eten we rond 18:30u, 19:30u warm eten. Meestal iets van pasta met vlees en groenten, of rijst met vlees en groenten. Heel af en toe aardappels, daar hou ik niet zo van :P Wel altijd witte rijst / gewone pasta, de volkoren varianten vind ik veel te melig en droog.

Dan soms rond 21:00u nog een glas melk ofzo.

Ik moet er dus ergens nog een sportmoment in bouwen :+ Ow, en de hele ochtend drink ik thee en water, en 's middags schakel ik vaak over op koffie/cappuccino.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:23

Zelfs een tosti (bruin brood, 30+ kaas en ham) is niet ongezond ;) Eten verwarmen of mengen of wat dan ook, veranderd niks aan de samenstelling..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:24

Zo, ik ben net terug van mijn wandeling met m'n vriend! We waren nog bijna niet gegaan, omdat wee een beetje laat waren en hij naar z'n werk moest, maar we zijn toch maar gegaan. We hebben zo ongeveer 3 kwartier gelopen, was net mooi. Voel me ook al meteen weer beter.
Ben gisteren ook nog even wezen rijden, hoewel ik nogal laat was en in eerste instantie weinig zin meer had, maar heb toch doorgezet. Nu vanmiddag ook nog een flinke rit maken (gisteren was maar 45 min. ofzo) en dan heb ik wat mij betreft voldoende beweging gehad voor vandaag.

M'n vriend en ik hebben nu ook afgesproken dat we minimaal 2 keer per week gaan wandelen, zoals we eerder ook deden.

Ik blijf trouwens wel rijden, ook als ik, zoals nu, nogal zwaar ben. Voor mezelf, maar ook voor m'n paard, als we niet rijden dan komt dat ons beiden niet ten goede. Bovendien is het voor mij een extra motivatie, omdat ik haar niet in de weg wil zitten, want zodra de kilo's eraf gaan kun je heel duidelijk merken dat het rijden prettiger gaat, sowieso wat het opstijgen betreft (wat ik overigens ALTIJD met een krukje o.i.d. doe, slank of niet).

Heb gisteren niet zo gezond gegeten, maar vandaag ga ik lekker iets gezonds maken voor vanavond.

Die tips van elke 2 uur iets eten zijn wel handig, ik doe dat niet echt namelijk, maar dat ga ik nu proberen :j! Dat houdt in dat ik nu dus ook iets te eten moet gaan maken.

@W_W wat knap dat je toen zo veel bent afgevallen zeg! Maar jij beweegt best veel, hoe kan het dan dat er toch nog wat kilo's zijn bijgekomen, als ik net zoveel zou bewegen als jij dan zou ik toch wel vrij snel gaan afvallen denk ik. Dat onregelmatige eten is ook wel vrij funest voor je lijn ja, dat van die elke 2 uur eten is volgens mij wel een goede manier om aan te houden.

Mijn nichtje heeft trouwens laatst een maagband gekregen, die is daar al wel aardig wat kilo's mee afgevallen, maar ze heeft er ook wel heel veel gedoe mee, ze houdt bijna niks binnen, dus dat is toch ook niet echt ideaal.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:30

Als je iemand zoekt met afvalervaring ben je bij mij aan het goede adres ;)

Ik heb echt vanalles gedaan en geprobeerd, volgehouden en met effect. Alleen daarna he..

Eetprobleem aan overgehouden en een zelfbeeld waar je om kan janken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:38

Karenenditty schreef:
weet iemand of een banaan slecht is? en fruit in blender gooien en dan opeten, is dat slecht?

nee niet slecht,maar als je je fruit gewoon zo op eet ben je daar veel langer mee bezig dan dat je het in de blender doet ;)

Citaat:
Waar ik het meeste moeite mee heb is regelmatig eten, dit heb ik nooit echt gedaan. Iemand tips?

wekkertje zetten??

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:40

denice schreef:
Als je iemand zoekt met afvalervaring ben je bij mij aan het goede adres ;)

Ik heb echt vanalles gedaan en geprobeerd, volgehouden en met effect. Alleen daarna he..

Eetprobleem aan overgehouden en een zelfbeeld waar je om kan janken..

Jij ook :Y)

Ik ga me toch eigenlijk afvragen waarom iedereen wil afvallen. Heb wat profielen bekeken en om me heen gekeken maar veel meiden/vrouwen willen afvallen terwijl dat lichamelijk niet nodig is. Maar bijvoorbeeld om er zo uit te zien als de modellen, of omdat het buikje net niet strak genoeg is, de benen iets te dik worden gevonden. Maar wie zegt dat?
Wie zegt dat je te dik bent als je geen strakke buik hebt?

Als je bmi echt te hoog is en het voor je gezondheid beter is om af te vallen dan vind ik dat afvallen moet kunnen... Maar ik denk dat iedereen zich ook goed moet bedenken wat de reden is om af te willen vallen? Een lichaam veranderd als het ouder word, je krijgt iets meer een "buikje" en je vel word uiteindelijk iets minder strak, maar ben je dan meteen niet mooi meer?

Hoe denken jullie daar over? Wat is jullie reden om af te vallen? Gaat iedereen voor het maatje 36?

Ik denk namelijk ook dat als je je motivatie van buitenaf haalt (wat ik ook doe), omdat je er leuk uit wil zien in bikini, of omdat je graag maatje 36 wil of omdat je niet dikker wil zijn dan je vriendinnen, het niet gaat werken, iig niet op lange termijn Of zeg ik nu iets doms?