Vitamine B12 tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona__

Re: Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 13:30

Nou, vandaag mijn huisarts weer verblijd met een bezoekje, haha. Heb een doorverwijzing voor een podoloog gekregen.. (kleine afwijking van stand in mn voeten en benen) hopen dat het helpt voor de pijn in mn heupen en knieen. En, jaja, een b12 spuit gehad.. Mag nu iedere 2 weken komen, en als ik merk dat ik eerder 1 nodig heb moet ik even bellen.. Pff, wat een bezoekje bij de HA zelf wel niet kan doen..... ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:01

Even een vraag,hebben jullie bij B 12 ook last van kortademigheid na bv een trap lopen of bukken en hebben jullie ook wit tandvlees?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:37

marleen_usar schreef:
Even een vraag,hebben jullie bij B 12 ook last van kortademigheid na bv een trap lopen of bukken en hebben jullie ook wit tandvlees?

Wit tandvlees herken ik persoonlijk niet. Kortademigheid wel.. Maar of dat er echt specifiek bij hoort, weet ik niet.

Edit: Kortademigheid staat bij het rijtje van symptomen, dat kan er dus bijhoren. Wit tandvlees staat er niet tussen.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:50

Wat lees ik hier veel bekende dingen :oo Ik heb ook een heleboel klachten die aan vitamine B12 tekort te wijten zouden kunnen zijn.
Aangezien mijn HA verder niets anders kan vinden krijg ik nu 10 weken achter elkaar elke week een B12 injectie (in mijn bil :o) Ik merk
wel dat nu nadat ik de eerste en de tweede prik heb gehad, de klachten (vooral de vermoeidheid) erger worden. Ik hoop echt dat het
hierna beter wordt... Toevallig heb ik mijn bloed laten checken nadat ik las over de klachten van Yoline op een ander forum. Daardoor
kwam ik op de website van Stichting B12 Tekort terecht en het was echt schrikken met hoeveel symptomen ik een 'match' had.

Waar ik vooral last van heb, het ene wat meer dan het andere:
Tintelingen
Brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten
Zenuwpijn
Concentratiestoornissen, geheugenproblemen
Niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken
Nervositeit
Geïrriteerdheid
Prikkelbaarheid
Vewardheid
Spierpijn en krachtsverlies
Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte
Kortademigheid, hartkloppingen
Duizeligheid
Het koud hebben
Veranderingen van gezichtsveld, wazig zien
Hoofdpijn
Laatst bijgewerkt door CaylinnMae op 30-01-09 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:57

Daar heb ik allemaal last van.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:05

marleen_usar schreef:
Daar heb ik allemaal last van.

Dan zou ik gewoon een keertje bloed laten prikken.. dan weet je het zeker. Vraag dan wel je waarden op bij je HA, want de ene HA geeft al injecties voor een bepaalde waarden en de ander vindt dat dan nog een hele goede waarden.. Niet alle HA's erkennen het en behandelen het goed..
Kijk anders voor meer info op http://www.stichtingb12tekort.nl

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:56

Meld me ook even :wave:

Vorige zomer werd ik tijdens een crosstraining heel erg beroerd en er volgde een onvervalste hypo (daling van suikerspiegel in m'n bloed) Omdat ik al eerder op diabetes getest was en dus ook gewaarschuwd was voor een verhoogde kans op diabetes, dacht ik dat het zover was. HA heeft toen suiker en nog vanalles waaronder B12 laten onderzoeken. In diezelfde periode hoorde ik van een andere bokker in onze HK dat zij sukkelde met haar B12. Groot was dus mijn verbazing toen mijn waarde slechts 134 bleek te zijn. Gelukkig heb ik een jonge HA die goed in de gaten had dat ik écht ergens last van had en zij schreef me 5 injecties B12 voor, 4 wekelijks en de 5e na 3 weken. Had intussen al info op het eerder genoemde forum gevonden en stond dus heel sceptisch tegenover dit schema maar de dag na de 1e prik voelde ik het al. Volgens de assistente die de prikken zette, kwam dat niet vaak voor maar ik voelde me stukken beter. Laatste prik gehad op 2 oktober 2008.

Jarenlang waren mijn klachten heel vaag en pas toen ze stuk voor stuk verdwenen, viel me op hoeveel last ik er al die tijd al van had. Een uurtje slapen om 18u was heel gewoon, net als winterdepressief zijn. Sex was iets wat moest maar lang niet altijd evenveel zin in, onverklaarbaar overgewicht terwijl mijn vriend afvalt door het gezonde eten, heel veel last van mijn darmen (spastische dikke darm volgens internist) en zeuriderige pijn in mijn kuiten. Had geen last van mijn mond of hoofdpijnen.
Om kort te zijn, werd de wereld in enkele weken tijd véél roziger, had veel meer energie dus hoefde neit meer te slapen, geen last meer van winterdepressiviteit waardoor ik véél minder pieker en zwartkijk en een normaal sexleven.

Allebei gelukkig maar sinds de Kerstvakantie gaat het weer minder, slaap slecht, moet weer 's avonds bijtanken voor de rest van de avond, lusteloos, doe alleen het noodzakelijke en weer heel veel last van mijn darmen (lijkt zelfs erger dan ervoor). Ben dus vandaag weer naar de HA gegaan en moet weer bloed laten prikken.
Zij vond het opvallend dat ik zoveel verschil gemerkt had en zij stond er iig niet afwijzend tegenover om maandelijks te gaan prikken als ik er zoveel baat bij heb. Er wordt trouwens nu ook naar Lyme, B1, B6 en foliumzuur geprikt.

Ben dus heel benieuwd maar toch ook bang dat er dadelijk niets uitkomt en dat je dan een keer geproefd hebt hoe het zou kunnen zijn maar er dan niet meer naartoe kunt...

Verder heb ik nog te weinig kennis om anderen raad te geven, ik vond het forum trouwens informatief maar soms ook erg subjectief.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:52

@ Ibonn; het zou heel goed kunnen dat je gewoon vast je prikken nodig hebt. Dat tekort komt er niet zomaar en als je het zelf niet opneemt, verandert dat niet opeens.
Gelukkig staat je HA er niet negatief tegenover :)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:50

Ik meld me ook...

Ik ben sinds 2,5 jaar verhuisd van Groningen naar een leuk dorp hier in Friesland.
Ik kreeg hier ook een nieuwe huisarts, een geweldige man!

Bij mijn oude huisarts kwam ik vrij regelmatig over de vloer. Elk jaar meermalen op bezoek voor ''ziek, zwak & misselijk'' zijn... ofwel vage klachten. En helaas ook 1 a 2 keer per jaar bloedprikken, waar ik helaas slecht tegen kan.

Één keer, lang geleden, gaf een meting een lage B12 waarde aan. Mijn moeder en ik doken het internet op waar we onder andere de site van Hindrikje de Jong vonden.
De huisarts wilde echter niet aan B12 injecties, zelfs niet op verzoek.
Maar bij alle metingen erna waren de B12 waardes altijd prima... Dus we hielden het maar op een ''foute meting''..

Nu wilde de oude huisarts wel meer niet. Ik had maagklachten; daar wilde hij ook niets voor geven. Zat tussen de oortjes...

En toen verhuisde ik dus. Een nieuwe huisarts die WEL luisterde, die WEL geinteresseerd was, en die NIET riep dat alles maar tussen mijn oren zat.
Ik kreeg medicijnen voor mijn maagklachten; sindsdien voel ik me ZOVEEL beter, het is een wéreld van verschil.

Ruim een jaar (misschien wel 2?) geleden was ik wat ziek, zwak en misselijk. Bloed laten prikken; ik bleek aan de ondergrens van de ijzerwaardes te zitten. Hoewel ik geen tekort had, zei de huisarts; ''Hoe iemand zich voelt bij de ijzerwaardes is per persoon verschillend. Jou ijzerwaardes zijn binnen de grenzen, maar wel wat laag. Je krijgt een ijzerkuurtje van me, eens zien of het helpt.''

En het hielp! Ik knapte er enorm van op. Ik ging ruim een jaar (opnieuw; misschien zelfs 2?) niet meer naar de dokter, wat voor mij nogal uniek was. Ik voelde me goed!!
Ik was ongelooflijk blij met deze nieuwe arts; wat een topper!!!

Maandagochtend jl. weer naar de huisarts, na die lange tijd zonder bezoekjes; ik was weer zo moe en lusteloos. Ik dacht; het is vast weer mijn ijzer....

Na het gesprek zei hij; Ik geef je vast een ijzerkuurtje mee, en we gaan natuurlijk weer even bloedprikken.
Voor de zekerheid werd ook suiker en B12 geprikt, je weet immers nooit.

Vandaag mocht ik bellen voor de uitslag... en dat bleek een complete verrassing.
Ineens, na jaren goed te zijn geweest, was de B12 weer te laag. Hoe laag ben ik vergeten te vragen (STOM!!!), ik was nl. helemaal ondersteboven van het nieuws.
De assistente die me dit vertelde zei dat de huisarts aantekeningen had achterlaten; hij raadde B12 injecties aan. Als een rasechte angst-voor-prikken-muts was het idee van B12 injecties genoeg om me even van de kaart te brengen, waardoor ik dus geen waardes weet.
De ijzerkuur mag ik stoppen, zei de assistent... maar dat vraag ik me nog af... want ook mijn ferritine waarde was te laag.

Ik moet nu 4 weken lang 2x per week worden geprikt. Daarna 6 maanden lang éénmaal in de 2 maanden een prik.

Ik moet bekennen dat ik hier enorm tegenop zie. Ik heb een keer zo'n prik gehad (onderzoek bij een internist) en dat deed verdomd zeer. Ik lag zowat tegen de vlakte!
Daarnaast ben ik toch al zo'n held... *zucht*

Maar ik zit nu vol vragen. Wat zouden mijn waardes zijn geweest? Misschien morgen maar weer bellen.
Zou ik nu levenslang aan die injecties vastzitten? Het idee alleen al... Maar wat moet, dat moet...

Ik ben nog behoorlijk ondersteboven...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:57

Ik gebruik een soort poeder wat smelt op je tong, dan komt het ook in je bleodbaan terecht,je hebt dan geen injecties nodig.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:15

@ Nakisha; Mijn ferritine was ook véél te laag, maar een ijzerkuur hielp niet. Sinds ik B12 prik, kan ik het ijzer ook beter opnemen en is m'n ferritine ook gestegen. Vaak gaat dat samen..
Gelukkig dat je nieuwe HA wél mee wil werken!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:23

Bedankt Maaike, dat verklaard alweer wat meer over die ferritine!!!
Ik zit nog steeds bomvol vragen. Ik wil maandag (of dinsdag als ik daar ben) even de uitslagen vragen van de afgelopen bloedprikken waarbij B12 getest is. Ik vraag me af wat mijn waardes door de tijd heen zijn geweest....

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:44

@ Nakisha, hoe is het afgelopen? :)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:46

Ach, bedankt Ilona, wat lief dat je dat vraagt!

Nou, de eerste spuit zit er in hoor. Ze zet die spuit in mijn bil, drukt hem rustig leeg, en eerst denk ik nog; ''Goh.. valt mee...''
En dan ineens... alsof ze een mes in mijn spier staken en 'm drie keer omdraaiden!! MAN dat deed zeer... ik ben echt geen watje qua pijn, maar ik stond wel even flink te sissen hoor... wat een rotgevoel. Daarna deed het nog een tijdje zeer, teruglopen naar huis ging ook even lastig, want het been aan de kant van het spuiten wilde even niet meewerken. (Stijf!!) Na een tijdje lopen trok de pijn en de stijfheid wel wat weg, maar ik heb nu de rest van de dag spierpijn in de bil en onderrug gehad... en het gevoel dat het heel stijf is is weer helemaal terug.
Het is nogal gevoelig.

Verder ging het wel... het prikken zelf (kan slecht tegen spuiten/naalden) viel me mee, de pijn viel me flink tegen... maar goed... we overleven 't wel weer.

Ik zal wel weer blij zijn als mijn spier weer normaal aanvoelt....
Vrijdag weer...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:19

ik krijg de spuit altijd in mijn arm, nergens last van... ook al wel eens in mijn bil gehad bij een andere dokter ( die wou persé mijn bil zien I guess, want ik zei hem dat ik die spuit normaal altijd in mijn arm krijg, maarhet moest en zou in mijn bil) en dat deed ook geen pijn....

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 07:35

Ik kreeg hem ook altijd in me bil, ik warmde de ampul wel op in me hand.

Na het spuiten ging ik altijd even liggen, had er dan het meeste aan.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:07

kreeg de eerste spuit van mn dokter in mn bil, voel de prik wel, en voel de vloeistof stromen, maar deed geen pijn... daarna mocht een vriendin het doen :j en die doet helemaal voorzichtig.

@nakisha hoop echt datt volgende keer niet zon pijn doet! zou niet leuk zijn als je dat iedere keer moet meemaken! je dokter mag ook wel voorzichtig doen hoor, hij weet dat de vloeistof pijn kan doen als t erin geramd wordt!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:08

Het doet vaak pijn, omdat B12 intramusculair moet worden gespoten, dus in een spier. Die vloeistof bevat een beetje zoutzuur en dat zorgt voor dat brandende gevoel.
Er zijn ook sommige artsen/assistentes die subcutaan spuiten (niet in de spier, maar in het bindweefsel). De werking is dan veel korter.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:18

Je kan vragen of je het spul zelf thuis in de koelkast mag bewaren (dus zelf recept mee en ophalen bij de apotheek). Voordeel daarvan is dat je hem in je zak meeneemt naar de praktijk, en de vloeistof goed op lichaamstemperatuur is als het geinjecteerd word. Dat voorkomt de pijn en stijfheid die jij beschrijft.
Die kan namelijk door 2 dingen veroorzaakt worden: te snel injecteren of te koude vloeistof. En aangezien je zegt dat ze het wel rustig deed, en de vloeistof daar uit de koelkast komt en waarschijnlijk alleen even tussen de handen verwarmt word, is de kans erg groot dat de vloeistof gewoon te koud is geweest.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:36

marleen_usar schreef:

IK ben wel kortademig, maar dat kan ook van een slechte conditie komen :+ .

Wit tandvlees heb ik niet,wel is op sommige plekken in mijn mond mijn tandvlees weggetrokken. Dus mijn wortel gaat bijna bloot liggen. Daar valt niks meer aan te doen..

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:11

ankem schreef:
Het doet vaak pijn, omdat B12 intramusculair moet worden gespoten, dus in een spier. Die vloeistof bevat een beetje zoutzuur en dat zorgt voor dat brandende gevoel.
Er zijn ook sommige artsen/assistentes die subcutaan spuiten (niet in de spier, maar in het bindweefsel). De werking is dan veel korter.

Inderdaad, vaak voel je het wel even. Het stijf worden is ook normaal..
Fijn dat er in ieder geval weer actie op gezet is.. Weet je ook wanneer je de volgende krijgt?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:22

@Nakisha: Aii, da's niet zo fijn dat het zo'n pijn deed! Ik heb de spuit tot nu toe aldoor in mn arm gekregen, bij de assistente deed het geen pijn, toen de huisarts het zelf deed, deed het wel ernorme pijn. Maar hij ramde de spuit er ook met een rotgang in, en de ampul was zomaar leeg..

Ga volgende week weer een spuit halen, en dan wil ik vragen of ik niet zelf mag leren spuiten. Heb het er met de huisarts over gehad, hoelang ik die spuiten moet, en hij denkt dat ik eraan vast zit tot ik onder de grond lig.. En om nou elke keer naar de huisarts te gaan heb ik eigenlijk weinig zin in....

We zullen zien ;)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:15

Bedankt voor alle tips. Vrijdag maar eens bespreken bij de assistente.

Ik sprak vandaag toevallig iemand die ook die injecties heeft gehad en die ook altijd zoveel pijn had. Zij zei me dat ik moest vragen of ze de bovenbeen eens wilden proberen; de napijnen en stijfheid waren bij haar dan veel minder dan in de bilspier.

Hopelijk helpt het... want het is wel een scherpe pijn hoor.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:03

Nakisha schreef:
Bedankt voor alle tips. Vrijdag maar eens bespreken bij de assistente.

Ik sprak vandaag toevallig iemand die ook die injecties heeft gehad en die ook altijd zoveel pijn had. Zij zei me dat ik moest vragen of ze de bovenbeen eens wilden proberen; de napijnen en stijfheid waren bij haar dan veel minder dan in de bilspier.

Hopelijk helpt het... want het is wel een scherpe pijn hoor.

Ik vind bil juist veel beter.. Het scheelt echt per persoon..

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:07

Je moet ook proberen goed te ontspannen, helpt ook wel mee.
ik steunde altijd op mijn rechter been , om links te ontspannen