Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:37

Miryamk schreef:
Die vrouw besnijd niet meer, dat is er dus 1 minder....Lange weg te gaan...

En dus sluit je iemand op die geen flauw idee heeft wat ze verkeerd gedaan heeft. Ik kan niet zeggen dat ik DAT humaan vind.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:38

Vjestagirl schreef:
Ja. Want hier halen we delen van borsten weg, zelfs ook delen van schaamlippen. Stukken neus, stukken buik, stukken kont, stukken vel.

Daarom zal het al een enorme stap voorwaarts zijn als je ouders daar kan duidelijk maken dat dochters die besneden worden, langs een ziekenhuis moeten gaan, met een dokter die er echt ervaren in is en die hygenisch het meest verantwoord kan werken. Als we hier thuis op de keukentafel door moeder de borsten lieten opvullen of schaamlippen 'corrigeren', dan was het ook niet goed(en eerlijk gezend vind ik het ook jammer dat mensen het in een kliniek laten doen om mooier te zijn).
Borsten, schaamlipcorrectie, neus...in het ziekenhuis, door een dokter met ervaring en zo zo min mogelijk complicaties(kan je nog gaan lekken maar de kans is een gigantisch stuk kleiner dan thuis).
Vrouwenbesnijdenis in het ziekenhuis, door een dokter met ervaring en zo min mogelijk complicaties (als puur westerse bril op is het natuurlijk roepen helemaal verbieden, maar als het zo wordt gedaan is het al een gigantische stap voorwaarts in sommige gebieden en hebben ze nog altijd hun schoonheidsideaal).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:39

Vjestagirl schreef:
Miryamk schreef:
O? ook bij kinderen? En borsten zijn geen ledematen maar meer armen en benen Clown
Je vagina heb je ook nodig om te functioneren (ik wel iig) maandelijkse ellende, plassen, spelen, man wat ben ik blij dat het er allemaal aanzit! Schaamlipcorrecties bij vrouwen (volwassen vrouwen kinderen doen ze geloof ik nog niet) is niet te vergelijken. Daar gaan we weer, zal wel aan mij liggen. Ik heb nog nooit gehoord dat ze tegenwoordig omdat het mode is hun plasbuis laten dichtnaaien of hun klit laten verwijderen.

Maar zij hebben hem juist niet nodig om te functioneren. Dat jij hem nodig hebt wil niet zeggen dat zij hem nodig hebben.

Ja Hier ben ik het totaal mee eens Lachen.

Bij hun is een open vagina om het zo maar even te zeggen juist een reden om NIET te functioneren. Compleet omgedraaide wereld. Hoe goed of slecht of verschrikkelijk wij het ook vinden, daar is het dichtnaaien juist om te functioneren Lachen. En dan is het verbieden ineens niet zo gemakkelijk meer als hun hele samenleving mede hierdoor in stand wordt gehouden Lachen

Miryamk

Vjestagirl schreef:
Miryamk schreef:
O? ook bij kinderen? En borsten zijn geen ledematen maar meer armen en benen Clown
Je vagina heb je ook nodig om te functioneren (ik wel iig) maandelijkse ellende, plassen, spelen, man wat ben ik blij dat het er allemaal aanzit! Schaamlipcorrecties bij vrouwen (volwassen vrouwen kinderen doen ze geloof ik nog niet) is niet te vergelijken. Daar gaan we weer, zal wel aan mij liggen. Ik heb nog nooit gehoord dat ze tegenwoordig omdat het mode is hun plasbuis laten dichtnaaien of hun klit laten verwijderen.

Maar zij hebben hem juist niet nodig om te functioneren. Dat jij hem nodig hebt wil niet zeggen dat zij hem nodig hebben.

Waarom is dat niet te vergelijken? Het is het verminken van je lichaam om het in jouw opzicht/dat van de maatschapij te perfectioneren. Want hoe je lichaam eruit hoort te zien krijg je ingegoten door de maatschapij. Wat is het met mensen die zulke grote borsten aangemeten krijgen dat ze pijn in hun rug ervan krijgen? Die zich vol laten spuiten met gif om maar geen rimpels te krijgen? Die hun benen laten breken om ze maar langer te krijgen?

Vjestagirl iedere vrouw heeft een gezonde vagina nodig...
Als jij dat niet begrijpt heb ik geeneens zin je dat uit te leggen. Wees blij met wat je hebt en dat het je niet is ontnomen. Ik wil best een discussie aangaan maar jouw argumenten vind ik zeer onnozel. Lees er eens wat meer over hopelijk vergroot dat je kennis in deze.

Vjestagirl

xKatleentjex schreef:
Vjestagirl schreef:
Ja. Want hier halen we delen van borsten weg, zelfs ook delen van schaamlippen. Stukken neus, stukken buik, stukken kont, stukken vel.

Daarom zal het al een enorme stap voorwaarts zijn als je ouders daar kan duidelijk maken dat dochters die besneden worden, langs een ziekenhuis moeten gaan, met een dokter die er echt ervaren in is en die hygenisch het meest verantwoord kan werken. Als we hier thuis op de keukentafel door moeder de borsten lieten opvullen of schaamlippen 'corrigeren', dan was het ook niet goed(en eerlijk gezend vind ik het ook jammer dat mensen het in een kliniek laten doen om mooier te zijn).
Borsten, schaamlipcorrectie, neus...in het ziekenhuis, door een dokter met ervaring en zo zo min mogelijk complicaties(kan je nog gaan lekken maar de kans is een gigantisch stuk kleiner dan thuis).
Vrouwenbesnijdenis in het ziekenhuis, door een dokter met ervaring en zo min mogelijk complicaties (als puur westerse bril op is het natuurlijk roepen helemaal verbieden, maar als het zo wordt gedaan is het al een gigantische stap voorwaarts in sommige gebieden en hebben ze nog altijd hun schoonheidsideaal).

Dat zei ik ook net. Maar dat was niet goed genoeg.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:48

Oh voor mij wel hoor Haha! .

Ik begrijp het standpunt wel heel goed. Wij kunnen heel goed zeggen dat het walgelijk is en dat het onmiddelijk moet stoppen. En eerlijk gezegd, als ze morgen een slag van de molen krijgen en het onmiddellijk verbieden dan zal ik in mijn handjes klappen. Net als ik waarschijnlijk in mijn handjes zal klappen wanneer meisjes hier geen anorexia meer moeten hebben of cup D om erbij te horen. Alleen kan je de vrouwen die het ondergaan niet met het vingertje gaan wijzen, voor hen is het ook iets wat gewoon zou moeten. En wie zijn wij om te oordelen dat omdat wij het onnodig vinden, het daarom direct niet mag. Alleen blijf ik erbij dat ongeacht wat je doet, de levenskwaliteit van de vrouw zo hoog mogelijk moet blijven dan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:50

Miryamk schreef:
Als jij dat niet begrijpt heb ik geeneens zin je dat uit te leggen. Wees blij met wat je hebt en dat het je niet is ontnomen. Ik wil best een discussie aangaan maar jouw argumenten vind ik zeer onnozel. Lees er eens wat meer over hopelijk vergroot dat je kennis in deze.

En dat is nu juist het probleem. Opvattingen over gezond en noodzakelijk verschillen enorm per cultuur. Ik weet niet of je mijn stukje hebt gelezen op de vorige pagina, dat alleen al verduidelijkt in hoeverre zulke opvattingen kunnen verschillen (hoe absurd het soms ook klinkt). Voor ons normale dingen, wat wij onder gezond en noodzakelijk verstaan, worden in andere cultren + landen compleet anders gezien Lachen. En echt waar, om dat te kunnen verbeteren is kennis in het waarom en de gehele 'constructie' imo noodzakelijk Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:52

Miryamk schreef:

En jij kunt niet snappen dat sommige culturen anders zijn dan de jouwe. Je eigen denkraam is ALTIJD beperkt, iedereen reageerd ethnocentrisch. Misschien moet jij iets meer lezen over andere culturen, over wat er met deze vrouwen gebeurd als ze het NIET laten doen, en daar je kennis over vergroten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:55

Vjestagirl schreef:
Miryamk schreef:

En jij kunt niet snappen dat sommige culturen anders zijn dan de jouwe. Je eigen denkraam is ALTIJD beperkt, iedereen reageerd ethnocentrisch. Misschien moet jij iets meer lezen over andere culturen, over wat er met deze vrouwen gebeurd als ze het NIET laten doen, en daar je kennis over vergroten.

Het land is van de mannen en vrouwen hebben niks.
Als ze trouwen gaan ze bij de (familie van de) man wonen.
Als een vrouw niet is besneden zal zij nooit mogen trouwen en op zijn minst worden verstoten.
Ze heeft dan geen grond dus geen eten. Vaak worden die vrouwen ook vermoord.
En lopen naar het volgende dorp heeft geen zin, want daar gelden die regels ook.
Ook wordt de moeder bestraft die haar kind niet laat besnijden.

Er wordt gewoon niet verder over nagedacht, het hoort daar gewoon zo.
Net zoals het hier normaal is om je kind met 4 jaar naar school te sturen worden daar de meisjes besneden.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 31-12-08 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:56

Dàt is dus etnocentrisch denken Knipoog .

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:58

Conclusie: Laten we datgene wat wij onacceptabel vinden maar verbieden en verbannen, want dan wordt het allemaal beter. Wat er vervolgens gebeurt is niet belangrijk, het 'gruwelijke' is dan weg. Wel, het gruwelijke lijkt dan pas te beginnen Lachen, complete isolatie van de sameleving.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:00

xKatleentjex schreef:

Dát is imo alleen de consequenties laten zien Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:01

zap schreef:
Conclusie: Laten we datgene wat wij onacceptabel vinden maar verbieden en verbannen, want dan wordt het allemaal beter. Wat er vervolgens gebeurt is niet belangrijk, het 'gruwelijke' is dan weg. Wel, het gruwelijke lijkt dan pas te beginnen Lachen, complete isolatie van de sameleving.

Op zijn minst. Vermoord worden, net als de moeder is ook een optie.

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:02

Vrouwenbesnijdenis is een culturele traditie, die wij beoordelen met Westerse ogen. Het is namelijk makkelijk om te zeggen dat het verboden zou moeten worden, dat het niet zou mogen, dat het zo erg is, maar in de culturen waar het voorkomt, wordt het als normaal gezien. In onze westerse maatschappij vinden wij het normaal in onszelf te laten snijden om er zo uit te zien als modellen in tijdschriften, ondergaat een steeds grotere groep meisjes een schaamlipcorrectie, omdat zij er anders uit zien dan in het gemiddelde mannenblad. Ook dit kan zeer schadelijke gevolgen hebben medisch gezien, ook hier is het voorgekomen dat vrouwen aan zulk een ingreep zijn overleden.
Van plastische chirurgie kijken wij niet van op, dat vinden wij wel normaal, ook hier hebben meisjes in zekere zin geen keuze gehad, omdat zij sterk zijn beinvloed door het beeld wat door de media is geschept van wat mooi is en wat niet.

Ik denk dat niemand 'voor' vrouwenbesnijdenis is, het is een zeer ernstige vorm van onderdrukking van vrouwen, zeer pijnlijk, zeer mensonwaardig. Maar het moet wel vanuit het oogpunt van díe cultuur gezien worden. Een vrouw zal er ten eerste (al zal dat niet voor iedereen gelden) niet tegen protesteren, omdat zij ermee is opgegroeid. Ten tweede kan zij vaak niet anders, als zij protesteert, krijgt ze geen man (mannen trouwen niet met onbesneden vrouwen), dus geen onderhoud, geen leven.

Het staat vast dat deze praktijken in strijd zijn met mensenrechtenverdragen die ook die landen hebben ondertekend, maar het simpelweg verbieden van deze, en andere praktijken, werkt gewoon niet, omdat deze verbonden is met hun cultuur.
Ik vind wel dat dit stukje traditie uiteindelijk niet meer moet voorkomen, net als dat ik vind dat een 16 jarige geen borstvergroting zou mogen ondergaan, maar iedereen ziet dat dit niet zo makkelijk te regelen is, aangezien wij dat als normaal zijn gaan zien.

Mogelijkheid is om vrouwen in die culturen onafhankelijker te laten worden, door hen zelf bijvoorbeeld een eigen onderneming te laten beginnen (bijvoorbeeld door microcredieten) of door bijvoorbeeld scholing. Dit is een proces wat nu al op gang is gezet, en wat nog jaren gaat duren voordat echte veranderingen gezien zullen worden. Door vrouwen meer onafhankelijkheid te geven, wordt hen niet zozeer een cultuur van buitenaf opgedrongen, maar laat hen meer voor zichzelf beslissen, wat zij willen, omdat, zij ook alleen, zonder man een bestaan zouden kunnen opbouwen.

Maar uiteindelijk zullen alle ondernemingen van onze kant voor verbetering in die landen toch een westerse nasmaak hebben, omdat wij actie ondernemen vanuit ons beeld, wat wij zien als het beste. Maar ik denk dat uiteindelijk iedereen het er wel mee eens is dat wanneer een persoon schade teweeg brengt aan een ander, niet goed is, dat dat niet zou moeten kunnen, dat iedereen zou moeten kunnen leven zonder emotionele en lichamelijke pijn. Toch moeten we ook inzien dat dat niet alleen 'daar' is, maar ook hier.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:02

zap schreef:
xKatleentjex schreef:

Dát is imo alleen de consequenties laten zien Lachen

Sorry, er is nu iets aan toegevoegd, daardoor klopt het zinnetje niet meer Lachen .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:03

xKatleentjex schreef:

Entocentrisch denken is denken met je eigen cultuur als uitgangpunt en als absoluut goed voorbeeld.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:03

Ik vind het in ieder geval verschrikkelijk

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:04

Vjestagirl schreef:
xKatleentjex schreef:

Entocentrisch denken is denken met je eigen cultuur als uitgangpunt en als absoluut goed voorbeeld.

Zoals gezegd, er is iets aan toegevoegd waardoor ik het nu ook anders lees, eerst las ik iets in de trant van 'hoe onderdrukt en verschrikkelijk leven die vrouwen daar toch lijden' Knipoog .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:05

_Question schreef:
Ik vind het in ieder geval verschrikkelijk

Helemaal mee eens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:09

Heb er hier thuis meerdere hele ontroerende boeken over, verhalen verteld door vrouwen die dit meegemaakt hebben. Ik vind het iets verschrikkelijks. Verminking van je (vrouwen)lijf. Daarnaast worden die vrouwen aan zoveel risico's bloot gesteld qua hygiene en naverzorging, dat het echt iets barbaars is......... Sommige vrouwen zijn helemaal dicht genaaid en dan worden ze uitgehuwelijkt en bedenk je maar eens hoe zo'n huwelijksnacht zal zijn voor zo'n zwaar verminkte vrouw...... Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 04:32

Brainless schreef:
Cassidy schreef:
Besnijdenis bij jongens, daar kan ik nog inkomen, dat heeft een reden, maar besnijdenis bij vrouwen is pure verminking, in een woord walgelijk. Sommige vrouwen blijven hun hele leven met infecties en pijn rondlopen, soms zo erg dat ze niet meer kunnen functioneren. Die arme, arme meisjes.

Er zijn maar weinig jongens die met een medische oorzaak besneden worden hoor.
De meeste worden ook zonder verdoving (als baby en zelfs nog als grote jongen) besneden.

In veel landen zoals in Egypte, Saudi Arabie etc. hebben ze nu eenmaal niet zo heel veel water tot hun beschikking voor de dagelijkse hygiene.
Ik heb verhalen gehoord van niet-besneden Amerikaanse Soldaten tijdens de Golf Oorlog 1 en 2, die duidelijk problemen hadden met het feit dat ze NIET besneden waren. Dat er hier in Europa medische ingrepen uitgevoerd moeten worden is sporadisch. Daar heeft het zeer zeker een geldige medische reden (voor de mannen dan).

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 06:07

Ik heb een verhaal gelezen van een somalische vrouw die ook besneden is.
Tot dan toe was het eigenlijk een ver van mij bed show om het zo maar te zeggen.
Na het lezen van het verhaal ben ik dagen van slag geweest, gewoon omdat ik niet wist hoe erg het was en het leed wat die vrouwen wordt aangedaan.
Men gebruikt voor de besnijdenis alles wat voor mes kan dienen (glas scherpe, stukken steen en noem maar op)wat die meisjes moeten ondergaan is met geen pen te beschrijven....
zoek maar eens op google daar kom je ook diverse dingen tegen.
Maar voor zover ik begrijp weten die meisjes niet wat hun te wachten staat, alleen dat er iets speciaals gaat gebeuren en dat ze dan echt vrouw worden.......

een link naar een stukje van een vandaag

http://www.eenvandaag.com/call.php?modu ... &vtype=wwb

en nog een waar gebeurt stukje: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/so ... denis.html

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:25

Vrouwenbesnijdenis vind ik een typisch voorbeeld van onderdrukking en overheersing door mannelijke denkbeelden... de man is "meer" de vrouw is vies als ze van seks kan genieten, en als ze niet besneden wordt geeft ze daarmee te kennen (voor de mannen..) dat ze met elke man wel seks wil/kan hebben.

Eigenlijk vind ik dat het lijkt alsof de mannen al heel lang "bang" zijn voor de vrouwelijke kracht, en op deze manier willen zij dit controleren, en inmiddels is dit zo ver doorgedrongen dat vrouwen niet anders meer kunnen dan eraan gehoorzamen. De enige echte manier om dit helemaal op te lossen, is als vrouwen gezamelijk een vuist maken om dit te stoppen... maarja dat is mijn opinie, en mannen zullen dit niet accepteren..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 16:08

Sorriso schreef:
DaanxBien schreef:
Ik vind besnijdenis bij vrouwen vreselijk! Je moet gewoon alles in de staal laten zoals je geboren bent!
Tenzij er medisch iets met je aan de hand is moet je een ingreep op iemand doen.
Dat mensen nog steeds het recht in eigen handen nemen in dat soort landen en die meiden zoveel pijn en trauma's bezorgen maakt me misselijk.

Het eerste ben ik het mee eens, maar besnijdenis bij mannen is niks mis mee vind ik..
Ik vind vrouwen besnijdenis gruwelijk, al kan ik me niet eens iets van de pijn voorstellen die je dan doormaakt.

Ik ben gewoon van mening als er niks mis met je geslacht is je hebt er geen pijn aan of wat dan ook
dat jeje dan niet moet laten opereren Knipoog Ik ben een paar keer geopereert in mn leven en alleen omdat ik echt pijn had of erges last van had.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:56

dwaallicht schreef:
Vrouwenbesnijdenis vind ik een typisch voorbeeld van onderdrukking en overheersing door mannelijke denkbeelden... de man is "meer" de vrouw is vies als ze van seks kan genieten, en als ze niet besneden wordt geeft ze daarmee te kennen (voor de mannen..) dat ze met elke man wel seks wil/kan hebben.

Eigenlijk vind ik dat het lijkt alsof de mannen al heel lang "bang" zijn voor de vrouwelijke kracht, en op deze manier willen zij dit controleren, en inmiddels is dit zo ver doorgedrongen dat vrouwen niet anders meer kunnen dan eraan gehoorzamen. De enige echte manier om dit helemaal op te lossen, is als vrouwen gezamelijk een vuist maken om dit te stoppen... maarja dat is mijn opinie, en mannen zullen dit niet accepteren..

Vind je dan ook dat we hier geen borstvergrotingen meer uit moeten voeren? En geen 'schoonheidsoperaties' meer? Want dat is eigenlijk hetzelfde...