Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Herken jij je voor een groot deel in onderstaand profiel? Dan is de kans groot dat je aanzienlijk meer dan gemiddeld intelligent bent, of hoogbegaafd.
Je bent snel van begrip; je denkt, analyseert en schakelt snel.
Je hebt een hekel aan herhalingen van wat net is gezegd.
Je bent structureel nieuwsgierig.
Je bent creatief, hebt veel ideeën en lost gemakkelijk problemen op.
Je bent ongeduldig en snel geïrriteerd.
Je vindt het vermoeiend om in een groep te werken die ‘te langzaam’ is.
Je legt de lat hoog (vooral voor jezelf) en bent kritisch.
Je bent gevoelig voor prikkels en beleeft alles heel intens.
Je bent gevoeliger voor geluid, licht en drukte dan andere mensen.
Anderen kunnen je vaak niet volgen, je moet je denkbeelden steeds opnieuw uitleggen of ze worden genegeerd.
Anderen vinden je serieus of begrijpen je humor niet.
Je hebt moeite met autoritair en ongenuanceerd gedrag.
Je houdt van discussiëren en filosoferen.
Je bent goed in veel dingen en vindt veel dingen leuk.
Je kunt goed zelfstandig werken.
Routineklussen vervelen je snel, je stelt ze uit of maakt er fouten in.
Je hebt moeite met het organiseren van je leven.
Je hebt het gevoel ‘anders’ te zijn.
Je kon al op jonge leeftijd lezen.
Ulissa schreef:Citaat:Herken jij je voor een groot deel in onderstaand profiel? Dan is de kans groot dat je aanzienlijk meer dan gemiddeld intelligent bent, of hoogbegaafd.
Je bent snel van begrip; je denkt, analyseert en schakelt snel.
Je hebt een hekel aan herhalingen van wat net is gezegd.
Je bent structureel nieuwsgierig.
Je bent creatief, hebt veel ideeën en lost gemakkelijk problemen op.
Je bent ongeduldig en snel geïrriteerd.
Je vindt het vermoeiend om in een groep te werken die ‘te langzaam’ is.
Je legt de lat hoog (vooral voor jezelf) en bent kritisch.
Je bent gevoelig voor prikkels en beleeft alles heel intens.
Je bent gevoeliger voor geluid, licht en drukte dan andere mensen.
Anderen kunnen je vaak niet volgen, je moet je denkbeelden steeds opnieuw uitleggen of ze worden genegeerd.
Anderen vinden je serieus of begrijpen je humor niet.
Je hebt moeite met autoritair en ongenuanceerd gedrag.
Je houdt van discussiëren en filosoferen.
Je bent goed in veel dingen en vindt veel dingen leuk.
Je kunt goed zelfstandig werken.
Routineklussen vervelen je snel, je stelt ze uit of maakt er fouten in.
Je hebt moeite met het organiseren van je leven.
Je hebt het gevoel ‘anders’ te zijn.
Je kon al op jonge leeftijd lezen.
russel schreef:Ja Uums, dan heb je alles.
Lalidan schreef:Ik heb er wel over zitten denken opnieuw naar school te gaan, en ik zit er ook nu weer over te denken. En als er een school is die zegt "hier heb je de lesstof, dan en dan heb je examen (tentamen/inleverdatumessay, whatever), zolang jij dat haalt is het goed" met daarnaast bijvoorbeeld stages enzo, zou ik er onmiddellijk inspringen. Maar zeker sinds mijn ongeluk en andere aandoeningen, heb ik nu helemaal de energie niet meer om al die opdrachten te gaan maken om iets te gaan leren wat ik allang begrijp..... en daar zit mijn probleem met opleidingen. Geef mij die lesstof, laat het mij leren en geef mij dat examen. Geen enkel probleem. En ik wil best een paar opdrachten maken. Maar niet tig keer hetzelfde. En dát is dus precies een van de kenmerken van hoogbegaafdheid.
Sorry voor het lange verhaal
Ergens irriteerd het mij mateloos dat ik, met al mijn kennis en interesses, op dit niveau ben blijven hangen, terwijl ik weet dat ik veel beter kan. En terwijl ik ook graag veel meer zou willen. Maar zoals eerder gezegd, voor mijn persoonlijke ontwikkeling is deze weg wel beter geweest. Maar toch, als ik nu de kans kreeg......
Uums schreef:Van nature ben ik bijvoorbeeld weinig ambitieus en eerlijk gezegd denk ik dat dat een goede combinatie is. Dat is zo achter de laptop echter lastig toe te lichten.
Lalidan schreef:Rijke ouders vallen af, maar de leeftijd heb ik. De mogelijkheid om bij gebrek aan vooropleiding toch naar de uni te kunnen was mij wel bekend, echter, tijdens mijn MBO opleiding heb ik een ongeluk gehad. Destijds moest ik alle zeilen bijzetten mijn diploma te halen. Niet zozeer qua lesstof en leren, maar wel qua gezondheid. Inmiddels ben ik werkzoekende, maar ja, die eeuwige zucht naar nieuwe dingen leren blijft trekken. Maar vandaar dat ik het tot nu steeds erbij heb gelaten.
Via PM had ik Uums al gevraagd hoe een uni opleiding eruit ziet, omdat dat mij inderdaad wel wat lijkt, dus ik vind het wel erg leuk dat jij er nu mee komt!!
ayo schreef:Straks ben je ouder en heb je geen zin meer om nog te gaan studeren en geen recht meer op stufi enzo.
MacavityL schreef:Dat verliep heel goed, al begin ik nu langzaam weer vast te lopen- ik zoek wederom meer uitdaging dan mijn baan kan geven.