Hoogbegaafd... ja en dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoogbegaafd... ja en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:01

Toch vraag ik mij af als je boven de 130 scoort dat je dan meteen hoogbegaafd bent. Een van de kenmerken is juist; brede of juist specifieke interesse/hoge motivatie/veel energie en als ik dan lees over luiheid, laag school niveau.

Dan vraag ik mij af of de intelligentietest niet wat hoog is uitgevallen, of dat iemand gewoon intelligent is, maar niet direct hoogbegaafd. Heb het idee dat dat stempel graag nog al snel wordt gegeven. Juist de hoogbegaafden blinken uit op velerlei gebieden en gaan daar ook voor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:09

hoeft niet russel

veel hbers lopen op de lagere school zich al te vervelen
en gaan het voor zich zelf interessant maken
ik blonk uit in alle beta vakken , ook biologie geschiedenis ,
aardrijkskunde was verhaal appart
was er erg goed in muv topografie
(krijg je m weer de rijtjes stampen)
zag er het nut niet van in

vond dat er mensen waren die het heel erg leuk vonden
zo leuk dat ze er hun beroep van hadden gemaakt
om van die handige kaarten te maken Vork

was dus van mening dat ik niet precies hoefde te weten waar iets lag
als je het in grote lijnen maar wist
dan kon je de kaart erbij pakken Clown

ben ook erg handig met mijn handen , verder wl lomp in doen en laten Haha!
en op taal gebied echt verschrikkelijk slecht
niet in het spreken , gooi me in een vreemd land en neem de taal zo over
de gramatica , mits een logische , ook geen probleem
doch foutloos schrijven of mij uitdrukken is een regelrechte ramp

doch voor de cito 6e klas toch ook 145 , ondanks de slechte taal
ook de nederlandse en andere talen 6 gemiddeld , puur door de enen voor dictee
het lezen , spreken en het tech nische aan een taal woordbenoeming etc
daar had ik geen problemen mee 9ens en tienen muv de dictee
dat is en blijft een ramp Bloos

ben overigens meermaals(jaarlijks voor 4 jaar op een rij) meerdaags in amsterdam getest
geen idee meer hoe het daar heette , was nog jong ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:15

Ja, maar ik kan dus niet begrijpen als iemand weet dat hij snel leert, goed kan onthouden, toch maar bij mavo niveau blijft en niets gaat doen. Dan halen ze toch hun middelbare school en gaan dan toch een richting doen, wellicht een paar richtingen omdat kiezen gewoon moeilijk is. Maar aangezien het leren makkelijk gaat is dat niet zo erg. Voor mij moeilijk te begrijpen dat men dan niet iets gaat doen waar ze hun intelligentie mee kunnen gebruiken, al is het maar voor zich zelf iets opstarten, maar achter de kassa..

Moeilijk voor mij te snappen, ben zelf nl niet hoogbegaafd, zou willen dat mijn geheugen beter was, dat was een hulp bij mijn leren geweest. Wel kan ik flinke denksprongen maken, maar snel veel onthouden, dat hou ik niet bij, dus dat is mijn hiaat waardoor ik niet tot een behoorlijke intelligentie behoor. Dus voor mij moeilijk te begrijpen dat men onder het mom van de luiheid gewoon het bijltje er volledig bij neer gooit.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:24

Ik heb ook het idee dat steeds meer mensen het stempel hoogbegaafd krijgen. Is iedereen met een heel hoog IQ hoogbegaafd?

En kun je hoogbegaafd zijn maar bijv. niets kunnen snappen van spelling, grammatica enz? Dat kan ik niet echt snappen.. Als je hoogbegaafd bent blink je toch uit op heel veel verschillende vlakken en niet alleen op wiskundig gebied of taalgebied?
Wat is de officiële definitie van hoogbegaafd zijn? Ik ga even googlen.
Laatst bijgewerkt door Oliver op 31-12-08 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:26

Ja, zoiets denk ik dus ook. Er zijn mensen die hoog scoren in een intelligentie test, maar die zijn volgens mij dan niet automatisch hoogbegaafd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:33

tja over tegenwoordig kan ik niet echt beoordelen
kreeg de stempel 26 jaar geleden

maar kan me heeeele goed voorstellen
dat achter de kassa HEERLIJK is
even niet denken ..

net zolas ik vroeger als bijbaantje radijsjes lag te bossen
zo heerlijk "dom"werk
tot 20 of 21 tellen , dat lag aan de grote en dat voelde je je in je hand
enig idee hoe interessant je dat voor je zelf kan maken Haha!
echt lekker .. ff niks .. en ook nog iets (het tot 20/21 tellen)
waardoor je idd niet moeilijk hoeft te denken

want niet denken is erg heel erg lastig Bloos

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:43

Meerdere bronnen op internet zeggen over hoogbegaafdheid:
'Het is uitzonderlijke intelligentie, niet op specifiek terrein, maar in het algemeen'

Er wordt vaak verschil gemaakt lees ik tussen hoogbegaafdheid en hoogintelligent. Hooginteliggent zou hetzelfde zijn als alleen een IQ van 130+ te hebben. Bij hoogbegaafdheid spelen ook creativiteit en motivatie mee.

Ik denk dat veel mensen die zich hier hoogbegaafd noemen gewoon hoogintelligent zijn.. Ik heb denk ik ook een hoog IQ, maar ik ben gewoon lui. Ik kan me wel inzetten, maar ik mis vaak de motivatie. Ik vind het ook heerlijk om op m'n werk (horeca bijbaantje) een paar uur achter elkaar bestek te sorteren. Lekker even niet nadenken.

Het is lastig om een eenduidige omschrijving van hoogbegaafdheid te vinden..
Laatst bijgewerkt door Oliver op 31-12-08 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:44

Citaat:
Herken jij je voor een groot deel in onderstaand profiel? Dan is de kans groot dat je aanzienlijk meer dan gemiddeld intelligent bent, of hoogbegaafd.

Je bent snel van begrip; je denkt, analyseert en schakelt snel.
Je hebt een hekel aan herhalingen van wat net is gezegd.
Je bent structureel nieuwsgierig.
Je bent creatief, hebt veel ideeën en lost gemakkelijk problemen op.
Je bent ongeduldig en snel geïrriteerd.
Je vindt het vermoeiend om in een groep te werken die ‘te langzaam’ is.
Je legt de lat hoog (vooral voor jezelf) en bent kritisch.
Je bent gevoelig voor prikkels en beleeft alles heel intens.
Je bent gevoeliger voor geluid, licht en drukte dan andere mensen.
Anderen kunnen je vaak niet volgen, je moet je denkbeelden steeds opnieuw uitleggen of ze worden genegeerd.
Anderen vinden je serieus of begrijpen je humor niet.
Je hebt moeite met autoritair en ongenuanceerd gedrag.
Je houdt van discussiëren en filosoferen.
Je bent goed in veel dingen en vindt veel dingen leuk.
Je kunt goed zelfstandig werken.
Routineklussen vervelen je snel, je stelt ze uit of maakt er fouten in.
Je hebt moeite met het organiseren van je leven.
Je hebt het gevoel ‘anders’ te zijn.
Je kon al op jonge leeftijd lezen.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:46

Er staat dus: meer dan gemiddeld intelligent OF hoogbegaafd!
Dat zijn dus twee verschillend dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:46

Ik snap wat je bedoelt, ik doe huishoudelijk werk voor de bijverdienste, heerlijk lekker niets en vooral lekker niemand om mij heen, maar als ik in loondienst ben, heb ik uitdaging nodig, moet ik hersenkrakers hebben, moet ik werk met inhoud hebben, anders word ik stapelgek en helaas ook nog eens heel erg depressief.

Helaas dus mis ik de hoogintelligentie faktor Verdrietig , want ik zal talloze dingen willen studeren en talloze banen willen solliciteren, maar allemaal boven mijn macht.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:55

Ulissa ... mis 1 punt als ik het zo snel even doorlees ...
en 1 waarvan ik nog niet zeker weet of ik het daar wel mee eens ben of niet ..

lijkt me overigens sterk dat dat voor hi of hb zou staan
lijkt me dat een gedeelte vd punten over karacter gaan

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:25

Ulissa schreef:
Citaat:
Herken jij je voor een groot deel in onderstaand profiel? Dan is de kans groot dat je aanzienlijk meer dan gemiddeld intelligent bent, of hoogbegaafd.

Je bent snel van begrip; je denkt, analyseert en schakelt snel.
Je hebt een hekel aan herhalingen van wat net is gezegd.
Je bent structureel nieuwsgierig.
Je bent creatief, hebt veel ideeën en lost gemakkelijk problemen op.
Je bent ongeduldig en snel geïrriteerd.
Je vindt het vermoeiend om in een groep te werken die ‘te langzaam’ is.
Je legt de lat hoog (vooral voor jezelf) en bent kritisch.
Je bent gevoelig voor prikkels en beleeft alles heel intens.
Je bent gevoeliger voor geluid, licht en drukte dan andere mensen.
Anderen kunnen je vaak niet volgen, je moet je denkbeelden steeds opnieuw uitleggen of ze worden genegeerd.
Anderen vinden je serieus of begrijpen je humor niet.
Je hebt moeite met autoritair en ongenuanceerd gedrag.
Je houdt van discussiëren en filosoferen.
Je bent goed in veel dingen en vindt veel dingen leuk.
Je kunt goed zelfstandig werken.
Routineklussen vervelen je snel, je stelt ze uit of maakt er fouten in.
Je hebt moeite met het organiseren van je leven.
Je hebt het gevoel ‘anders’ te zijn.
Je kon al op jonge leeftijd lezen.

Ik herken me hier wel in en ook wel in andere dingen hier, ik weet niet of ik hoogbegaafd ben, ik hoef het ook niet te weten. Ik heb net die test van mensa gedaan, met als excuus dat hier de godganse tijd vuurwerk afgeschoten wordt, dus misschien niet het meeste ideale moment. Ik was niet slim genoeg om bij de club te mogen, maar behoorde wel bij de hoogste 2 procent.

Ik zie hier echt heel veel mensen die echt veel spelfouten maken en een lage opleiding hebben. Dat snap ik even niet. Als het zo makkelijk is zoek je toch uitdaging en zorg je dat je op het gymnasium terecht komt? Ik snap dat je een periode hebt dat je nergens het nut van inziet, maar rond je 20ste komt toch hopelijk wel een soort van besef van: misschien moet ik eens een echte opleiding gaan volgen waar ik een interessante baan mee kan krijgen. Maarja, als het jou gelukkig maakt.

Ik voel me er in ieder geval niet prettig bij wanneer ik geen uitdaging krijg.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 00:50

@russel; ik werd gedemotiveert door een té makkelijk niveau...
(en dat op het Vwo).
Tja.. dan zak je, zeker als je als puber giga lui bent (maar daar zit heel wat achter, kan ik je evt. wel pb-en).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:10

Ik doel niet op jouw hoor, maar ik las berichten waarvan ik dacht, tja is dat nu hoogbegaafdheid. Alleen maar mavo of alleen maar achter de kassa als job. Luiheid kan ik mij voorstellen, maar je intelligentie stijgt toch altijd boven je uit en dan kan je niet op dat nivo blijven hangen, dat gaat gewoon niet.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 03:31

Dat vind ik ook een beetje vreemd, hoewel het niet nieuw is. Jacques D`Ancona (die ook zo vlug praat Knipoog ) is bijvoorbeeld hoogbegaafd, maar heeft alleen een havo-diploma uit z`n middelbare schooltijd weten te slepen.
Joan Rowling heeft lange tijd ook niet zo`n geslaagd leven geleid, totdat ze haar talenten inzette om de HP-verhalen op papier te zetten Lachen

Persoonlijk ben ik juist een ontzettende pietlut wat de spelling betreft. Daarom heb ik er maar mijn beroep van gemaakt, in zekere zin Knipoog Gelukkig was ik in heel veel dingen goed, maar er werd wel al op de kleuterschool gezegd dat wanneer ik me op één ding zou toeleggen ik daarin echt zou kunnen excelleren. Voor dingen die mijn interesse hebben wil ik me dan ook zeker inzetten. Mijn geluk is alleen dat het nooit echt hoeft. Met minimale inspanning haalde ik op de universiteit cum laude de vakken waar studievriendinnen verschillende toetsingsmogelijkheden voor zaten te blokken. Dan voelde ik me best wel eens bezwaard, al is het natuurlijk mooi meegenomen Lachen

Ik denk dat ik het gewoon goed getroffen heb met een combinatie van een hoog IQ, een tamelijk hoog EQ, een goede motoriek, een goed geheugen, veel inzicht, een aantal universitaire titels en een 'gewoon prettig' leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:43

Ja Uums, dan heb je alles. Knipoog

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:26

Wil iedereen ook even vermelden met welke IQ test zijn IQ gemeten is Lachen. Paar jaar geleden een vernieuwde WAIS versie gebruikt om iemand te testen.
Resultaat:
* oude test 148
* nieuwe test 98

Lang leve de vernieuwde normgroepen tegenwoordig Haha!.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:12

Ik wil wel een poging doen om uit te leggen hoe het kan dat ik op de mavo ben blijven hangen.

Allereerst zat ik op het montessori onderwijs. Hier is in eerste instantie bewust voor gekozen, omdat ik er de grootste hekel aan had naar die klassikale lessen te luisteren... altijd weer die uitleg van wat er ook in je boeken stond, plus nabespreken van opdrachten die zichzelf al 20 keer herhaalden die ik vaak al niet maakten omdat ik er na 5 opdrachten al meer dan zat van was, en er dan nog mensen waren die het dan niet begrepen waardoor het soms nóg 3 keer uitgelegd ging worden. Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren

Wij hadden gemengde klassen in de burgklas, dus mavo/havo/vwo klassen. Wij waren het eerste jaar van de 'basisvorming', wat onder met name de leraren de nodige onrust veroorzaakte.... Ook qua lesstof en boeken veranderde het een en ander. Mijn wiskunde heb ik het eerste én het tweede jaar allemaal netjes afgetekend. Waarom? Mijn docent schrapte meer dan de helft van de opdrachten voor mij. Die begreep dat het bijna onmogelijk is om motivatie op te brengen om 4 pagina's lang dezelfde soort opdracht te maken, als je het na 1 keer ook al begrijpt en je door wilt naar het volgende, maar je met elke opdracht wel steeds een kwartier of langer bezig bent, omdat ze gewoonweg zoveel tijd kosten (tekenen, alles uitschrijven etc). En dat was de enige die het begreep....

Het eerste jaar was alles sowieso nog nieuw, allemaal nieuwe vakken, allemaal nieuwe dingen om te leren en allemaal dus reuze interessant. Dus met een beetje gesmokkel, mocht ik dan uiteindelijk over. Want ondanks dat ik lang niet alle opdrachten maak, haal ik wél altijd ruimschoots mijn toetsen en examens. Alleen zoals gezegd, de motivatie om meerdere pagina's lang hetzelfde te blijven doen wat ik al begrijp en al snap, die kan ik slechts met zeer veel moeite opbrengen. En tja, dan is er wel iets anders, leukers, interessanter te doen........ maar de lesstof zit er wel in, dat is het probleem niet.

Het tweede jaar was de nieuwigheid er vanaf, docenten waren niet meer bereid mij toetsen te laten doen als ik niet echt alle opdrachten af had, en dus werden er geen toetsen meer gedaan, geen hoofdstukken meer afgesloten, en had ik aan het einde van het jaar dus alleen mijn wiskunde afgemaakt...... Wat ik dan wel gedaan heb dat jaar??? Nou, ehm.... vooral oudere jaars geholpen Nagelbijten / Gniffelen Wij hadden zogenaamde 'keuzeuren'. In die uren had elke docent een lokaal, en je kon kiezen bij welke docent je ging zitten, zodat je aan het vak kon werken waarbij je wat hulp nodig had. Maar dan zit je dus met verschillende leerlingen van verschillende jaren door elkaar. Tja, en dán krijg je dus ineens héle leuke boeken voor je neus, waar dus wél interessante dingen in staan Haha! Oké, soms heb je even boeken van alle jaren nodig om dingen van voorgaande jaren op te zoeken voor je dingen doorhebt, maar leuk is het wel. En als je op de gang gaat werken in plaats van in de klas, dan zijn die oudere jaars ook te vinden. En die weten jou op een gegeven moment óók te vinden!!
Dus blijven zitten (nog steeds in een mavo, havo, vwo klas met VWO advies). Nogmaals in de tweede, op dezelfde manier begonnen, kreeg ziekte van pfeiffer, longontsteking en tja, toen was dus helemaal het einde zoek dat jaar. Dan blijf je twee keer in 1 jaar zitten, dat mag niet, dus dan moet je van school en wil alleen het speciaal onderwijs je nog aannemen. En dat is er nou eenmaal alleen op Mavo niveau.

Ik heb er wel over zitten denken opnieuw naar school te gaan, en ik zit er ook nu weer over te denken. En als er een school is die zegt "hier heb je de lesstof, dan en dan heb je examen (tentamen/inleverdatumessay, whatever), zolang jij dat haalt is het goed" met daarnaast bijvoorbeeld stages enzo, zou ik er onmiddellijk inspringen. Maar zeker sinds mijn ongeluk en andere aandoeningen, heb ik nu helemaal de energie niet meer om al die opdrachten te gaan maken om iets te gaan leren wat ik allang begrijp..... en daar zit mijn probleem met opleidingen. Geef mij die lesstof, laat het mij leren en geef mij dat examen. Geen enkel probleem. En ik wil best een paar opdrachten maken. Maar niet tig keer hetzelfde. En dát is dus precies een van de kenmerken van hoogbegaafdheid.

Sorry voor het lange verhaal Haha!

Ergens irriteerd het mij mateloos dat ik, met al mijn kennis en interesses, op dit niveau ben blijven hangen, terwijl ik weet dat ik veel beter kan. En terwijl ik ook graag veel meer zou willen. Maar zoals eerder gezegd, voor mijn persoonlijke ontwikkeling is deze weg wel beter geweest. Maar toch, als ik nu de kans kreeg...... Tong uitsteken

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:27

russel schreef:
Ja Uums, dan heb je alles. Knipoog

Nee, zo moet je het niet lezen hoor. Een aantal dingen kun je helaas niet bepalen door de keuzes die je maakt. Gezondheid, bijvoorbeeld. Een slanke lijn, een rechte wervelkolom en een oogverblindend uiterlijk zaten helaas ook niet in mijn loterijpakket Haha! Je kunt best zonder, maar het lijkt me best eens handig Knipoog

Als ik het vergelijk met andere HB dan heb ik denk ik gewoon geluk gehad met o.a. een heerlijk stabiele achtergrond (ik moest niet presteren, maar mocht wel) en werk met veel regelmaat (was ik uitsluitend de creatieve of journalistieke kant op gegaan dan was daar een veel ongeregelder leven bij gekomen, wat onherroepelijk een valkuil van depressiviteit of andere psychische problemen met zich mee kan brengen).

Lalidan: ja, die eerste lichting Bavo Rolleyes Op het eerste rapport in de brugklas stond ik een tien op techniek. Dat was gebaseerd op één SO over één slordig gekopieerd hoofdstukje uit een vaag boek.
De Bavo-toetsen zijn aan het einde van de derde klas trouwens wel mijn redding geweest qua overgang Nagelbijten / Gniffelen Ik brak m`n rug en miste een half schooljaar (voor het ene vak wat meer, voor het andere wat minder). Aan het einde van het derde jaar werd de Bavo afgesloten met inzichtstoetsen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:44

Ik heb trouwens nooit een cito toets gedaan maar een heel ander soort toets. Rare basisschool.

Ik kan me best wel vinden in de bovengenoemde kenmerken. Vooral, waar ik nu nog steeds tegenaan loop, is dat op de middelbare school ze je boek voorkauwen...We hebben toch niet voor niets leren lezen? Mijn boek staat vol krabbeltjes en aantekeningen die gewoon in mijn boek staan. Ik ben nu maar gestopt met het overnemen, als ik mijn boek lees loop ik er vanzelf wel tegenaan Nagelbijten / Gniffelen

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:39

Lalidan schreef:
Ik heb er wel over zitten denken opnieuw naar school te gaan, en ik zit er ook nu weer over te denken. En als er een school is die zegt "hier heb je de lesstof, dan en dan heb je examen (tentamen/inleverdatumessay, whatever), zolang jij dat haalt is het goed" met daarnaast bijvoorbeeld stages enzo, zou ik er onmiddellijk inspringen. Maar zeker sinds mijn ongeluk en andere aandoeningen, heb ik nu helemaal de energie niet meer om al die opdrachten te gaan maken om iets te gaan leren wat ik allang begrijp..... en daar zit mijn probleem met opleidingen. Geef mij die lesstof, laat het mij leren en geef mij dat examen. Geen enkel probleem. En ik wil best een paar opdrachten maken. Maar niet tig keer hetzelfde. En dát is dus precies een van de kenmerken van hoogbegaafdheid.

Sorry voor het lange verhaal Haha!

Ergens irriteerd het mij mateloos dat ik, met al mijn kennis en interesses, op dit niveau ben blijven hangen, terwijl ik weet dat ik veel beter kan. En terwijl ik ook graag veel meer zou willen. Maar zoals eerder gezegd, voor mijn persoonlijke ontwikkeling is deze weg wel beter geweest. Maar toch, als ik nu de kans kreeg...... Tong uitsteken

Hoe oud ben je dan? Als je 21 bent of wordt voor het volgende schooljaar dan kun je een 21+ test doen, en kun je zonder diploma's naar de uni. Wat jij omschrijft als ideale school klikt mij in ieder geval in de oren als uni. Geen eindeloze herhaling maar verdieping.

Ben je geen 21 of denk je dat je voorkennis mist dan kun je nog vwo in 1 jaar doen op een ROC (heb ik zelf ook gedaan) of als je rijke ouders hebt Luzac of je doet staatsexamens. Het kan echt allemaal als je maar wilt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:58

Rijke ouders vallen af, maar de leeftijd heb ik. De mogelijkheid om bij gebrek aan vooropleiding toch naar de uni te kunnen was mij wel bekend, echter, tijdens mijn MBO opleiding heb ik een ongeluk gehad. Destijds moest ik alle zeilen bijzetten mijn diploma te halen. Niet zozeer qua lesstof en leren, maar wel qua gezondheid. Inmiddels ben ik werkzoekende, maar ja, die eeuwige zucht naar nieuwe dingen leren blijft trekken. Maar vandaar dat ik het tot nu steeds erbij heb gelaten.

Via PM had ik Uums al gevraagd hoe een uni opleiding eruit ziet, omdat dat mij inderdaad wel wat lijkt, dus ik vind het wel erg leuk dat jij er nu mee komt!!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:10

Hebben anderen dat ook dat ze soms zouden willen dat ze wat minder intelligent waren? Ik zou het heerlijk vinden om soms wat minder over dingen na te denken en wat sneller genoegen te nemen.

Omdat ik vrij hoge eisen aan mezelf stel merk ik het zelf niet echt dat ik meer intelligent ben (ook niet als ik 9ens op de universiteit scoor na het boek 1x te hebben doorgelezen). Het is vooral mijn omgeving die mij daar bewust van maakt- mijn familie, psychologen waarmee ik samenwerkte en collega's/leidinggevenden van andere banen. Hun zien meer dan ik dat ik dingen sneller en anders oppik.

Mijn intelligentie is meer analytisch dan verbaal, deels door een lichte dyslectie en deels door de omgeving (nurture)- binnen mijn familie werd er eigenlijk nooit veel gediscussieerd / geleerd om te discussiëren (over bijv dingen in het nieuws), dus die ontwikkeling heb ik minder meegekregen.

De vrijheid van (en manier van leren op) de universiteit vond ik geweldig- had dan nog graag een andere studie willen doen (een keuze tussen geneeskunde, kunstgeschiedenis of econometrie). Maar bij gebrek aan geld de uitdaging gevonden door naar het buitenland te verhuizen en tegelijkertijd een carrièreswitch te maken. Dat verliep heel goed, al begin ik nu langzaam weer vast te lopen- ik zoek wederom meer uitdaging dan mijn baan kan geven.

Uums schreef:
Van nature ben ik bijvoorbeeld weinig ambitieus en eerlijk gezegd denk ik dat dat een goede combinatie is. Dat is zo achter de laptop echter lastig toe te lichten.

Deze kwam ik nog tegen toen ik wat aan het teruglezen was en ben het met je eens. 'Helaas' ben ik wel ambitieus en kan het mezelf dus (onnodig?) knap lastig maken..

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:48

Lalidan schreef:
Rijke ouders vallen af, maar de leeftijd heb ik. De mogelijkheid om bij gebrek aan vooropleiding toch naar de uni te kunnen was mij wel bekend, echter, tijdens mijn MBO opleiding heb ik een ongeluk gehad. Destijds moest ik alle zeilen bijzetten mijn diploma te halen. Niet zozeer qua lesstof en leren, maar wel qua gezondheid. Inmiddels ben ik werkzoekende, maar ja, die eeuwige zucht naar nieuwe dingen leren blijft trekken. Maar vandaar dat ik het tot nu steeds erbij heb gelaten.

Via PM had ik Uums al gevraagd hoe een uni opleiding eruit ziet, omdat dat mij inderdaad wel wat lijkt, dus ik vind het wel erg leuk dat jij er nu mee komt!!

Ik zou het gewoon proberen, is het niets, dan weet je dat in ieder geval. Straks ben je ouder en heb je geen zin meer om nog te gaan studeren en geen recht meer op stufi enzo.

Als ik jouw beschrijving zo hoor dan denk ik dat uni het beste bij je past. Ik heb dus een jaar hbo gedaan, wat een ellende. Allemaal inhoudsloze werkjes, zoals reflectieverslagen, logboeken, verplicht dit, verplicht dat... Zooo geestdodend. Ik heb dan ook niet eens de minimale 40 studiepunten gehaald. Puur omdat het me zo tegenstond.

Op de uni zit ik veel beter op mijn plek. Het is veel inhoudelijker, een flink niveau hoger en je bent veel vrijer. Je kunt naar colleges gaan of niet, je kunt meediscussieren of niet. Er zijn natuurlijk altijd ook dingen die wel verplicht zijn, zoals practica, maar daar kan ik nu wel meeleven doordat ik voor de rest veel vrijheid heb.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:03

ayo schreef:
Straks ben je ouder en heb je geen zin meer om nog te gaan studeren en geen recht meer op stufi enzo.

Recht op stufi heb ik sowieso al niet meer, ik ben hoe dan ook te oud voor dat soort grapjes. Maar inmiddels heb ik geleerd dat het nooit te oud is om wat anders te willen, en waar een wil is, is een weg. Desnoods via de vrije universiteit, en dan naast het werk ofzo....

MacavityL schreef:
Dat verliep heel goed, al begin ik nu langzaam weer vast te lopen- ik zoek wederom meer uitdaging dan mijn baan kan geven.

Dit herken ik ook wel, maar ik weet bij mij niet of dat er mee te maken heeft dat mijn opleiding (en dus ook mijn stages) erg onder mijn niveau waren. De enige tip die ik je hierin kan geven, is op zoek gaan naar werk waar je hart bij ligt. Dat is het enige waarin ik geinteresseerd blijf. Zodra je werk doet waar je hart niet ligt, heb je uitdaging nodig om het leuk te vinden. Zolang het nieuw is, is die uitdaging er wel. Zodra je alle ins en outs kent, is de uitdaging weg, en je passie dus ook en loop je vast. Terwijl als je werk hebt waar je hart ligt, blijft je passie.
Zo is het tenminste bij mij tot nu toe bij alle stages en werkplekken gegaan. In het begin was alles leuk en geweldig, en zodra ik er een paar weken zat, had ik het wel weer gezien en werd het tijd voor wat anders..... Het enige waarin dat niet gebeurde, waren de plekken die ik vanuit mijn hart leuk vond, en niet om de nieuwe dingen en de uitdaging.