dyscalculie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:26

En dan... dan doe je een test, en krijg je te horen wat je al weet... nee dat schiet op. Ik ben 40 ondertussen, ga me echt niet laten testen alleen om zeker te weten of... Voor mensen die nog op school zitten kan ik het me voorstellen, daarvoor is het te belangrijk maar voor mij persoonlijk maakt het niet uit of ik nou wel of niet een echt etiketje opgeplakt krijg. Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:29

ik zit nog op school en ik hoop hierdoor (als blijkt dat ik daadwerkelijk dat heb) dat ik hierdoor misschien ook wat euhm.. extra les ed krijg voor bepaalde dingen etc. en evt extra tijd voor bepaalde toetsen etc. en daarnaast ben ik eigenlijk ook gewoon nieuwschierig Vork

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:30

Maar zeggen dat je het hebt, terwijl je ook een ander rekenprobleem kan hebben... Tja, dat vind ik niet correct.

Voor schoolgaanden is het immens belangrijk om te weten hoe en wat en wat daarmee. Is bij alle stoornissen zo.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:30

ok ik ben het er mee eens en wil me ook laten testen maar leraren zeggen het en bijna me hele familie heeft het en die zijn wel getest maar jah ik wil het liefst wel op die test wachten

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:49

Ik heb afgelopen jaar mn scriptie over dyscalculie gamaakt. Erg interessant.

In Nederland is men nog niet zo ver als in België. In Nederland is men nog bezig om een eenduidige definitie te ontwikkelen. In Belgie heeft men dit al. Pas als men in Nederland die definitie heeft, kan er een eenduidig protocol (net als het dyslexie protocol) komen voor het signaleren, vast stellen en aanpakken van dyscalculie.

Er wordt ook heel vaak genoemd dat iemand dyscalculie heeft, terwijl er tal van andere oorzaken kunnen zijn als iemand moeite heeft met rekenen (verkeerde aanpak, slecht onderwijs, faalangst, slecht kunnen verwerken van informatie etc.).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:03

Denk ook dat het gros van ons niet valt onder dyscalculie.... Moeite met getallen en rekenen komt denk ik vaker voor en in verschillende gradaties.

Ondanks alle moeite die het me kost heb ik met veel oefenen in groep 6 toch alle tafels kunnen opzeggen, met een iVbo Cito uitslag via de Mavo Wiskunde B op Havo niveau weten te pakken, en ben ik schoorvoetend rond mijn 19e toch achter de kassa gaan werken. Als je echt dyscalculie zou hebben vraag ik me af of je die ontwikkeling wel kán maken?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:47

Tieneke schreef:
Maar zeggen dat je het hebt, terwijl je ook een ander rekenprobleem kan hebben... Tja, dat vind ik niet correct.

Voor schoolgaanden is het immens belangrijk om te weten hoe en wat en wat daarmee. Is bij alle stoornissen zo.

Ik zeg ook dat het voor schoolgaanden heel erg belangrijk kan zijn, maar niet voor mijzelf. Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:52

Kelly_ann schreef:
Denk ook dat het gros van ons niet valt onder dyscalculie.... Moeite met getallen en rekenen komt denk ik vaker voor en in verschillende gradaties.

Ondanks alle moeite die het me kost heb ik met veel oefenen in groep 6 toch alle tafels kunnen opzeggen, met een iVbo Cito uitslag via de Mavo Wiskunde B op Havo niveau weten te pakken, en ben ik schoorvoetend rond mijn 19e toch achter de kassa gaan werken. Als je echt dyscalculie zou hebben vraag ik me af of je die ontwikkeling wel kán maken?

Als je intelligent genoeg bent wel, dan verzin je zelf allerlei ezelsbruggetjes ed, omwegen om toch tot het goede resultaat te komen Haha! . Dat je dan vaak moeilijker zit te doen dan noodzakelijk is is een tweede. Tafels ken ik nog steeds niet, kan niets uit mijn hoofd uitrekenen en de klok levert me ook vaak moeite op, maar geef me een computer en ik kan bijna alles omdat ik dan alleen maar heel erg goed op hoef te letten hoe ik de cijfers ingeef. Ik heb zelfs jarenlang de dagelijkse financiele administratie gedaan van twee bedrijven. Ook omdat ik heel erg perfectionistisch ben kon dat, ik controleerde alles dubbel voor ik het als definitief ingaf. En bij mijn laatste baan is er een training gedaan waarbij weer uitkwam dat ik bovengemiddeld intelligent ben en dus overal wel een oplossing voor vind om mijn zwakke rekenkundige kanten te verdoezelen. Knipoog

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:57

ik heb zelf dislexty, en een lichte vorm van dyscalculie, door veel oeffenen is het veranders, mede door dat ze er bij mij heel erg vroeg achter kwamen. Tafels kan ik niet, rekenen doe ik met me vingers Bloos en klokkijken, kan ik alleen digitaal, annoloog(die met wijzers) gaat er bij mij niet in Bloos

Mijn wiskunde docent heeft dyscalculie. cijferlijst werd altijd voorgelezen door een leerling, omdat ze alleen dan echt foute maakte(iemand had een 7,3 en dat werd dan een 3,7 Huilen ) Verder ging het haar goed af, ze lette er heel erg op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:45

Klokkijken kan ik dan wel weer, maar ik had er tot zeker nog m'n 12/13e heel veel moeite mee.. Nu gaat het wel.

Zit me nu al druk te maken, ga volgend jaar naar Canada/Amerika naar school, en wiskunde is een verplicht vak. Nagelbijten / Gniffelen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:53

klasgenootje heeft het en die heeft ook papieren ervan, maar word niet echt serieus genomen en de docenten blijven zeggen dat ze het wel kan..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:46

Ik heb een vraag als je bij bingo de getallen steeds omdraaid,dus bv 65 en je moet dan vragen is het 6 en dan 5. Heb je er dan als kans op dat je het hebt of moet je meer dingen niet goed kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:11

Ik snap het niet? Nagelbijten / Gniffelen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:15

De kans bestaat dat je het hebt, maar die is er eigenlijk altijd. Je hoeft hier geen probleem mee te hebben om dyscalculie te hebben. Maar het kan evengoed dat je hier een probleem mee hebt door dyscalculie. Dit kunnen wij dus niet beoordelen, dan zal je je toch echt moeten laten testen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:42

Ik had al eerder in het topic gereageerd maar had toen geen tijd om er verder op in te gaan.

Ik ben 3 maand te vroeg geboren, aan de hand van mijn vroeggeboorte zijn er allemaal onderzoeken gedaan.
Daar is uitgekomen dat ik een hersenkwabbeschadiging heb opgelopen tijdens de bevalling.
De artsten konden mijn moeder toen nog niet vertellen hoe de beschadiging zich zou openbaren dat zouden ze pas in mijn ''latere'' ontwikkeling achterkomen.
Toen ik in groep 3 zat zijn ze er achter gekomen dat ik moeite had met getallen, hier ben ik verder op onderzocht en daaruit is gekomen dat ik dus dyscalculie heb en dat komt volgens de artsten door mijn hersenkwabbeschadiging.
Ik heb vanaf toen 4 a 5 jaar therapie gehad om mijn fijne en grove motoriek te verbeteren, ik heb leren klokkijken op een krukje, ik weet nog goed dat een kwartslag draaien een kwartier was en halve slag een halfuur 3 kwart slag 3 kwartier en een hele slag draaien was een uur, ook heb ik op de therapie een bal leren vangen, ik heb/had moeite met de ruimtelijke inzichten.
Ik heb nog wel meer dingen geofend en geleerd op de therapie maar kan er zo snel niet meer opkomen.

Toen ik in groep 4 zat ben ik van een gewone basisschool naar speciaal onderwijs gegaan, daar ik meer hulp nodig had met rekenen ( talen en de andere vakken had ik geen problemen mee).
Met de citotest kwam uit dat ik op rekenen na de mavo kon gaan doen, wiskunde heb ik uiteindelijk op ivbo niveau gedaan en in het 2e jaar laten vallen.

Nog steeds heb ik moeite met rekenen, de simpelste sommen reken ik nog uit op mijn vingers, moeilijke rekensommen of tafels hoef je bij mij niet mee aan te komen.
Werken in een winkel is niks voor mij en heb ik dus ook nooit gedaan, daar het mij naar mijn bol stijgt als ik moet terug/rekenen.
Wel heb ik mij een aantal ezelbruggetjes aangeleerd om het voor mij iets makkelijker te maken, maar nog heb ik er heel veel moeite mee, als je mij bijv 10 euro geeft en ik moet daar een complete maaltijd voor kopen ( aardappels,groente,vlees, jus en een toetje) dan moet ik onzettend veel moeite doen om er voor te zorgen dat ik binnen dat bedrag blijf, meestal als ik er niet meer uitkom dan gebruik ik mijn mobiel als rekenmachine, zodat ik zeker weet dat ik niet over die 10 euro heen kan komen met boodschappen.
Als ik alles bij elkaar op moet tellen dan is het voor mij geen probleem om de ronde getallen op te tellen zoals 2 + 5, maar zodra er bijv 85 en 35 cent bijkomen dan zie ik door de bomen het bos niet meer. en dan raak ik dus ook de tel kwijt.

Tja bepaalde dingen zijn niet voor mij weggelegd, ik heb mij daar bij neergelegd.
Gelukkig blink ik wel uit in andere dingen zodat ik mij daarop kan richten.

Wat ik mij wel afvraag is Dyscalculie erfelijk?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:31

Citaat:
5) aangeboren- of erfelijke aandoeningen.
Er zijn aanwijzingen dat dyscalculie, net als dylexie, een erfelijke basis heeft. Er is hier nog maar amper onderzoek naar gedaan, maar professor dr. Ruijssenaars zegt dat er vanuit gegaan kan worden, dat dit wel zo is. De toenemende kennis uit neuropsychologisch onderzoek suggereert dat het zou gaan om een betrokkenheid van (en mogelijke uitval in) specifieke hersengebieden. Overigens is voorzichtigheid hier op z'n plaats. Uit het hersenonderzoek naar leerstoornissen weten we vaak wel dat bepaalde hersengebieden er iets mee te maken hebben, maar niet wat ze ermee te maken hebben.

Aldus een citaat uit mn scriptie. Hoe het precies zit met erfelijkheid, is nog niet echt bekend.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:30

pff soms zorgt t wel voor problemen.. zo zag ik 17 aan voor 15 en dacht ik dus pas dat ik mijn opdracht woensdag in moest leveren maar dat moet dus al maandag! Tong uitsteken

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:51

Hier nog een, heel veel tests gehad en daar is dat dus uitgekomen.
Kan Wiskunde redelijk aan zolang het maar geen verhaalsommen zijn, totaal geen inzicht heb ik. Bloos

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:41

Dat weet ik ook nog wel van de middelbare school, alle sommen zaten verstopt in verhaaltjes. Ik kwam daar ook nooit uit. Ging meestal alles eerst op een rijtje zetten zodat ik iets meer overzicht had (niet dat het daarna wel lukte, maar goed Huilen van het lachen).