Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly


Tieneke schreef:Maar zeggen dat je het hebt, terwijl je ook een ander rekenprobleem kan hebben... Tja, dat vind ik niet correct.
Voor schoolgaanden is het immens belangrijk om te weten hoe en wat en wat daarmee. Is bij alle stoornissen zo.

Kelly_ann schreef:Denk ook dat het gros van ons niet valt onder dyscalculie.... Moeite met getallen en rekenen komt denk ik vaker voor en in verschillende gradaties.
Ondanks alle moeite die het me kost heb ik met veel oefenen in groep 6 toch alle tafels kunnen opzeggen, met een iVbo Cito uitslag via de Mavo Wiskunde B op Havo niveau weten te pakken, en ben ik schoorvoetend rond mijn 19e toch achter de kassa gaan werken. Als je echt dyscalculie zou hebben vraag ik me af of je die ontwikkeling wel kán maken?
. Dat je dan vaak moeilijker zit te doen dan noodzakelijk is is een tweede. Tafels ken ik nog steeds niet, kan niets uit mijn hoofd uitrekenen en de klok levert me ook vaak moeite op, maar geef me een computer en ik kan bijna alles omdat ik dan alleen maar heel erg goed op hoef te letten hoe ik de cijfers ingeef. Ik heb zelfs jarenlang de dagelijkse financiele administratie gedaan van twee bedrijven. Ook omdat ik heel erg perfectionistisch ben kon dat, ik controleerde alles dubbel voor ik het als definitief ingaf. En bij mijn laatste baan is er een training gedaan waarbij weer uitkwam dat ik bovengemiddeld intelligent ben en dus overal wel een oplossing voor vind om mijn zwakke rekenkundige kanten te verdoezelen.

en klokkijken, kan ik alleen digitaal, annoloog(die met wijzers) gaat er bij mij niet in
) Verder ging het haar goed af, ze lette er heel erg op
Citaat:5) aangeboren- of erfelijke aandoeningen.
Er zijn aanwijzingen dat dyscalculie, net als dylexie, een erfelijke basis heeft. Er is hier nog maar amper onderzoek naar gedaan, maar professor dr. Ruijssenaars zegt dat er vanuit gegaan kan worden, dat dit wel zo is. De toenemende kennis uit neuropsychologisch onderzoek suggereert dat het zou gaan om een betrokkenheid van (en mogelijke uitval in) specifieke hersengebieden. Overigens is voorzichtigheid hier op z'n plaats. Uit het hersenonderzoek naar leerstoornissen weten we vaak wel dat bepaalde hersengebieden er iets mee te maken hebben, maar niet wat ze ermee te maken hebben.
).