Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Tieneke schreef:Maar zeggen dat je het hebt, terwijl je ook een ander rekenprobleem kan hebben... Tja, dat vind ik niet correct.
Voor schoolgaanden is het immens belangrijk om te weten hoe en wat en wat daarmee. Is bij alle stoornissen zo.
Kelly_ann schreef:Denk ook dat het gros van ons niet valt onder dyscalculie.... Moeite met getallen en rekenen komt denk ik vaker voor en in verschillende gradaties.
Ondanks alle moeite die het me kost heb ik met veel oefenen in groep 6 toch alle tafels kunnen opzeggen, met een iVbo Cito uitslag via de Mavo Wiskunde B op Havo niveau weten te pakken, en ben ik schoorvoetend rond mijn 19e toch achter de kassa gaan werken. Als je echt dyscalculie zou hebben vraag ik me af of je die ontwikkeling wel kán maken?
Citaat:5) aangeboren- of erfelijke aandoeningen.
Er zijn aanwijzingen dat dyscalculie, net als dylexie, een erfelijke basis heeft. Er is hier nog maar amper onderzoek naar gedaan, maar professor dr. Ruijssenaars zegt dat er vanuit gegaan kan worden, dat dit wel zo is. De toenemende kennis uit neuropsychologisch onderzoek suggereert dat het zou gaan om een betrokkenheid van (en mogelijke uitval in) specifieke hersengebieden. Overigens is voorzichtigheid hier op z'n plaats. Uit het hersenonderzoek naar leerstoornissen weten we vaak wel dat bepaalde hersengebieden er iets mee te maken hebben, maar niet wat ze ermee te maken hebben.