Donor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donor, ja of nee?

Ja, want..
119 (65%)
Nee, want..
27 (14%)
Ik ben er nog niet over uit
36 (19%)

Totaal aantal stemmen: 182

Riddershow

Re: Donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:40

Ik ben donor, heb toch niks aan mijn lijf als ik dood ben, dus waarom niet.

Van mij mag iemand best aan zichzelf denken en geen donor worden. Wordt altijd zo ziek van het "denk aan een ander". Nee, ik denk alleen aan mijn familie en vrienden. de rest zal me een zorg wezen. Datt is dan ook niet de reden dat ik donor ben. De mens is egoïst en zal het blijven. So be it.

Maar als je geen organen wil afstaan vind ik dat je ook geen recht hebt op andermans organen.

Daarnaast ben ik wel weer zo hard dat ik me afvraag waarom iemand van 90 nog een orgaan nodig zou hebben. Geef die dan aan iemand die in de bloei van zijn leven zit.

En ja, mijn opa kon kiezen voor niertransplantatie, mijn vader stelde namelijk een nier ter beschikking. Maar hij vond het wel goed geweest (70 jaar) En is met die wetenschap overleden, of hij donor was weet ik niet.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:46

NoGo schreef:
pinuts schreef:
NoGo, ik denk niet dat je daar een zegje over hebt.. waar je organen heen gaan.. vooral niet als het gewoon in een brief staat

Deze brief is puur voor mijn nabestaande het besluit is uiteindelijk aan hun Knipoog

Vind dat wel altijd heel erg moeilijk. Want het is al een hele zware tijd en nu moeten ze ook nog een hele moeilijke keuze gaan maken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:25

Vind ik ook SAKKIA, ik zou zo'n beslissing niet aan hen overlaten weet ik wel. Het is idd al moeilijk genoeg als je wegvalt, om dan ook nog zo'n beslissing te moeten maken wordt wel heel zwaar...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:30

Vind ik ook.

Ik had daar gisteren een discussie over met een kennis van me.
Hij zei: Ja mijn vrouw en ik hebben het er goed over gehad en we geven allebei onze organen weg.
ik: Maar je hebt geen formulier ingevuld?
Hij: Nee
Ik: Maar waarom dan niet? Dat zou het allemaal wel makkelijker maken Ja
Hij: Ja dat is ook zo, maar ja wij hebben het zo gedaan
Ik: met dus de kans dat je vrouw (of hij bij overlijden van zijn vrouw) besluit het toch niet te willen, terwijl het wel de wens was.
Hij: ja dat is ook zo.

maar toch ging hij geen formulier invullen. Ik heb altijd respect voor iemand zijn keuze en nu dus ook. Maar toch snapte ik dit niet.........

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:04

Ik ben nou vijftien, maar ben al bijna zeker dat ze mijn organen mogen gebruiken als ik overlijd.
Ik heb er dan tenslotte niks meer aan, maar kan er misschien nog wel een mensenleven mee redden.
Ik heb liever niet dat ze dan aan mijn huid gaan zitten, maar de rest mogen ze van mij hebben. Ja

Gelukkig heb ik nog een hele tijd om een beslissing te maken.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:35

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik heb zojuist het donorformulier ontvangen.
En ik wil wel donor worden denk ik, maar toch vind ik het eng om het zo definitief in te vullen.
Ik hoopte eigenlijk om hier met mensen over door te praten..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:46

Ik heb zelf alles ingevuld. Puur omdat IMO mijn organen een beter doel verdienen dan na mijn dood aangevreten te worden door bacteriën.

Voor jou een tip, bij twijfel nog niet doen :) Je kan je keuze altijd nog veranderen!

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:00

Ik heb toevallig vorige week eindelijk mijn codocil opgestuurd...
toen ik 18 werd, heb ik hem inderdaad thuis gehad...
maar lui geweest.. en nooit iets mee gedaan..

ouders weten wel hoe ik er tegen over sta...

nu heb ik hem opnieuw aangevraagd, en met de bus thuis gehad..

NU ben ik volledige donor..
Waarom zou ik het niet zijn...
Als ik kom te overlijden... heb ik er zelf niets aan!
en ik kan er een ander ontzettend mee helpen
(ben leerling verpleegkundige in ziekenhuis.... dus heb meerdere patienten gehad die erg lang meoten wachten op een donor..
als er EINDELIJK 1 is... zijn ze dolblij..... )

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:45

magda_90 schreef:
Ik heb zelf alles ingevuld. Puur omdat IMO mijn organen een beter doel verdienen dan na mijn dood aangevreten te worden door bacteriën.

Voor jou een tip, bij twijfel nog niet doen :) Je kan je keuze altijd nog veranderen!

Nee inderdaad heb je gelijk in.
Ik zei altijd voordat ik het fomulier kreeg: Ik word donor.
Maar het is toch nog best vreemd als je dat formulier in je handen krijgt.
Raar idee om te beslissen wat er met je lichaam gebeurd na de dood.
Tuurlijk ik heb er niks meer aan, en dus kunnen ze mijn organen beter gebruiken om levens te redden van anderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:49

Ik vind het eigenlijk niet zo'n goede tip van Magda. Juist door dat vooruitschuiven ('dat doe ik nog wel eens') zijn er veel mensen geen donor terwijl ze eigenlijk niet tegen zijn. En dat is gewoon heel erg jammer. Ik zou het dus juist om willen draaien: stel dat je op dit moment ziek zou worden, of iemand in je naaste omgeving. Zou je dan willen dat die persoon een donororgaan ontvangt? Zo ja, dan zou ik het donorformulier nu invullen, tenzij je echt heel goed uit kunt leggen aan jezelf waarom je het niet doet. (Je hoeft het niet aan mij te verantwoorden hoor, maar wel aan jezelf. Je moet - vind ik - er echt van overtuigd zijn dat jouw redenen om NIET voor donatie te kiezen opwegen tegen de gevolgen van de mensen die op een orgaan wachten.)

Het voor je uit schuiven omdat je het eigenlijk nog niet weet vind ik geen goede keuze en ik hoop dan ook dat je die niet maakt. Als je echt tegen bent, laat je dan zo snel mogelijk registreren als 'geen donor' en als je voor bent, leg het dan ook vast. Als je ooit van mening wilt veranderen kan dat, maar het is niet goed om het daarom nu maar niet te doen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:51

Ik heb nee ingevuld. Ik vind het geen fijn idee. :)
Wel wil ik graag bloed donor worden, infuusje prikken vind ik namelijk helemaal niet erg en zo draag ik toch mijn steentje bij. :)
Helaas ben ik kort geleden een hele tijd ziek geweest, heb 5 weken in het ziekenhuis gelegen, dus nu kom ik niet in aanmerking.
Maar dat komt wel goed. :)

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:02

Bloeddonor zou ik nooit willen worden, tenzij ik dood ben.
Ik heb een bloedhekel aan prikken, en bij het kleinste prikje ga ik al plat. Dus dat ga ik niet doen omdat ik geen zin heb om mezelf "ziek" te maken.
(Ook heb ik niet heel erg goed bloed, ijzergehalte vaak laag e.d., dus dat lijkt me sws geen verstandig idee)

Qua donor denk ik inderdaad dat ik het gewoon ga doen.
Zoals Shadow0 zegt, ik heb geen goede reden om het niet te doen. En natuurlijk zou ik willen dat de desbetreffende persoon een orgaan zou ontvangen!
Dus ik denk dat ik maar ja in ga vullen.

Wat mij trouwens opvalt, er word zo luid geschreeuwd dat er een tekort aan donoren is. (En dat ontken ik ook niet) Maar wat me dan wel opvalt is dat er veel bokkers wel donor zijn.
Wat ik overigens heel goed vind. Maar ik had verwacht op meer nee reacties eigenlijk..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:09

ik was al donor, maar net een aantal maanden geleden is mijn vriendin plotseling in het ziekenhuis beland.. haar nieren deden het niet meer.. Dan komt alles toch ineens dichterbij, dan merk je dat een jonge meid van 19 gewoon op een wachtlijst kan komen te staan en dan 5 jaar moet wachten op een nier. Dan krijgt ze een nier, en kan ze er maximaal 30 jaar mee doen, maar ook 5 jaar, en dan zit ze weer. Is toch verschrikkelijk, als je zo moet leven.. Dan merk je dat het toch wel hard nodig is, en die wachtlijsten zijn niet voor niets zo lang..:(

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:27

xTamara schreef:
magda_90 schreef:

Nee inderdaad heb je gelijk in.
Ik zei altijd voordat ik het fomulier kreeg: Ik word donor.
Maar het is toch nog best vreemd als je dat formulier in je handen krijgt.
Raar idee om te beslissen wat er met je lichaam gebeurd na de dood.
Tuurlijk ik heb er niks meer aan, en dus kunnen ze mijn organen beter gebruiken om levens te redden van anderen.

Ik vind dat geen goede tip :o

Mijn tip zou juist zijn: Bij twijfel wél doen!
Als je nog geen redenen kan bedenken waarom je geen donor zou willen zijn, waarom niet dan?!
Iemand kan er echt een leven door krijgen, echt een verschil van alleen maar in ziekenhuis liggen/zelfs dood gaan tot hooguit 1 keer in het jaar naar het ziekenhuis ter controle..

Mocht je dan komen te overlijden terwijl je nog steeds niet zeker wist of je donor wilde zijn, dan red je er tenminste nog iemand mee (en je hebt dan toch geen leven/tijd meer om er van te balen :P )

Je kan altijd nog als je bedenkt het toch bezwaarlijk te vinden om donor te zijn, dit veranderen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:33

_iDj_ mag ik dan zo brutaal zijn en vragen wat jij hebt ingevuld?? :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:36

Ja hoor, ik had al eerder in dit topic gereageerd:
_iDj_ schreef:
Ik ben donor (voor alles). Ik kan nl nog niet een goede reden bedenken waarom niet.. Ja, opzich heb ik ook wel het gevoel dat je 'in 1 stuk moet gaan', maar weet het niet zeker. Zodra ik dat wel zeker weet, kan ik me altijd nog uitschrijven als donor.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:38

Het was al genoemd dat die tip niet zo'n goed idee was.
Ben ik het ook wel mee eens.
ik ga ja invullen, ik wil het er alleen eerst nog met mijn vader en moeder over hebben.. die moeten dat ook weten lijkt mij..

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:41

Ok. :) Ik vind het echt goed dat zoveel mensen aangeven donor te zijn. Maar dat in 1 stuk gaan dat heb ik ook heel erg. :P Ook het idee dat je nog met apparaten in leven wordt gehouden zodat je organen goed blijven vind ik een heel naar idee.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:43

Ja inderdaad, maar als ik dan een beeld voor me heb van dat ik mensen hun leven heb gered met mijn organen...
Dan ga ik voor een ja!

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:54

Ik ben donor, waarom? Omdat donorhuid simpelweg mijn leven heeft gered toen ik na een autoweg over 59% van mijn lichaam van 1e-graads tot diep 3e-graads brandwonden had opgelopen waardoor mijn hele imuunsysteem ondersteboven lag.
Daarnaast heeft mijn nicht de dood in de ogen gekeken omdat er waarschijnlijk geen donorlever voor haar beschikbaar was, terwijl haar eigen leven niet meer functioneerde. Toch omdat er net op tijd een geschikte lever ter beschikking kwam staat ze nu, 5 jaar later, nog steeds op deze wereld en daar ben ik de donors heel erg dankbaar voor!

Kortom, ik wil iedereen vragen alstjeblieft donor te worden, want zowel mijn nicht en ik zijn onze donors eeuwig dankbaar voor het redden van onze levens. En wij dragen met trots hun materiaal (om het maar even zo te noemen :+ )

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:13

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 18-02-22 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:27

dat merk ik vaak, dat je het eerst moet meemaken om donor te worden.. Ik vind nog steeds dat iedereen donor zou moeten worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:05

Nee ik ben geen donor :)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:09

Ik ben donor.
Van mij mogen ze alles hebben. Tijdens het invullen kon ik geen goede reden bedenken waarom ze iets wel en iets anders niet mochten hebben :)
Als ik er niet meer ben heb ik er toch niks meer aan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:19

mariposa schreef:
ik ben geen donor, heb het idee als je donor bent dat ze je eerder laten gaan als je er erg aan toe bent,
heb wel gezegd tegen mijn fam, mocht het zo zijn,dan mogen jullie zeggen dat ik donor ben,dan weet ik zeker dat er alles aan gedaan is, pfff haha klinkt dat triest haha

Dat is echt niet zo. Mijn vader heeft een herseninfarct gehad en wij hebben toen meerdere keren nadrukkelijk vermeld dat hij absoluut donor is en hij zoveel mogelijk af wil staan. Volgens mij waren wij daar veel drukker mee bezig dan de artsen. Hoewel zijn overlijden er aan zat te komen, wilden ze geen nog voorbereidingen treffen om de organen goed te houden voor donatie. Uiteindelijk was hij ze voor door sneller te overlijden dan ze gedacht hadden, daardoor waren er al een aantal organen niet meer geschikt voor donatie. De artsen deden echt alles om hem nog hier te houden, terwijl wij het beter voor hem vonden als hij zou overlijden. (Hij was zwaar verlamd en hij was al heel ver weg, in comateuse toestand waar hij niet meer uit zou komen.)