Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
_Tara_ schreef:Heb net even gezocht. Wat me ten eerste op viel was dat er maar weinig onderzoek naar word gedaan, er zijn maar relatief weinig artikelen over te vinden. In een aantal artikels wordt een link tussen deze straling en leukemie bij kinderen genoemd. In één artikel wordt genoemd dat het ook wel andere effecten kan hebben. Heb ook een artikel gevonden waarin wordt geconcludeerd dat straling van GSM's een effect hebben op het balans tussen DNA schade en DNA repair. Dit effect was zichtbaar bij mensen die gevoelig zijn voor straling en mensen die er ongevoelig voor zijn.
Laatste artikel gaf weer aan dat mensen die zeiden gevoelig te zijn niet meer/minder last van straling hadden dan ongevoelige mensen.
erleyne schreef:@Tara: waar heb je die artikelen gevonden? Ik heb ff op web of science gekeken, maar kom alleen artikelen tegen van natuurkundigen, niet van medici. Maar misschien gebruik ik de verkeerde databank, ik ben niet zo thuis in de betawetenschappen
erleyne schreef:Ik had pubmed ook geprobeerd ondertussen, maar kan het niet vinden. Welke zoekterm gebruik je? Als ik op electrostress alleen zoek, krijg ik alleen een artikel uit 1967.
detour schreef:halleluja, wat kan jij het goed verwoorden, HF, thanks, ik voel me beetje meer begrepen, da's ook wel fijn hier.
garny95 schreef:wanneer je meer voor deze materie open gaat staan, zal je ook meer mensen ontmoeten die zich hiermee bezig houden.
garny95 schreef:Er zijn in elke gemeente wel groeperingen die bijde gemeente aandringen op de gevaren van bijv. een umtszender. Weet je wat het de gemeente oplevert om die masten te plaatsen ? Genoeg om vervolgens je kop in het zand te steken en net te doen of je gek bent.
Citaat:Het wordt tijd dat mensen zich meer bewust zijn van dit soort dingen, dit is dan electrostress, wat dacht je van de kwaliteit van de lucht die we dagelijks inademen en wat dacht je van het drinkwater ?
erleyne schreef:wat ik tot nu toe heb gevonden is dat er bij volwassenen geen effect is geconstateerd, en dat mensen die de straling zeggen te voelen, dit niet kunnen bij een dubbelblind experiment. Ik heb één literatuurstudie gevonden, die een kans geeft dat er enige effecten zouden moeten kunnen bestaan ( beetje lastige formulering, maar de correlatie was in ieder geval heel erg zwak ) en dat verdere lab-studie nodig was te kijken of het daadwerkelijk aan elkaar gerelateerd was.
Oftewel: ik ben zeker niet overtuigd Detour, maar wie weet heb je zelf andere studies
@Sosha: die dingen doe ik ook, maar meer uit gewoonte ( en uit energiekosten/milieuoverwegingen ).
Sosha schreef:Geloof inderdaad dat er nog niet veel onomstotelijk bewezen is omtrent de invloed van alle straling om ons heen. Ben zelf dus ook nog niet volslagen in paniek bij dit soort berichten. Maar stop bij voorkeur de gsm toch maar in de tas en 's-achts uit, computer uit als ik 'm wat langer niet gebruik. Die straling is er, lijkt me totaal niet ondenkbaar dat dat invloed kan hebben. Dat dat niet bewezen is, is voor mij geen reden om niet op mijn hoede te zijn. Vooral niet als de aanpassingen van die kleine dingen zijn waar ik eigenlijk helemaal geen last van heb. Maar net wat je gewend ben.
Dacht trouwens dat als je je dect telefoon gewoon op het basisstation terugzet iedere keer, dat je dan dus niet continue die straling hebt.
erleyne schreef:wat ik tot nu toe heb gevonden is dat er bij volwassenen geen effect is geconstateerd, en dat mensen die de straling zeggen te voelen, dit niet kunnen bij een dubbelblind experiment. Ik heb één literatuurstudie gevonden, die een kans geeft dat er enige effecten zouden moeten kunnen bestaan ( beetje lastige formulering, maar de correlatie was in ieder geval heel erg zwak ) en dat verdere lab-studie nodig was te kijken of het daadwerkelijk aan elkaar gerelateerd was.
Oftewel: ik ben zeker niet overtuigd Detour, maar wie weet heb je zelf andere studies
@Sosha: die dingen doe ik ook, maar meer uit gewoonte ( en uit energiekosten/milieuoverwegingen ).
katiavl schreef:Niemand heeft gezegd weinig onderzoek is naar gedaan. Het gaat meer om bepaalde leemtes die nog onderzocht moeten worden. Binnen twee maand (denk ik) komt er een nieuw groot uit die ons veel gaat leren. Dus even wachten
garny95 schreef:goeroe dat er betaald wordt door kpn en de andere aanbieders is geen geheim, umts masten leveren de gemeente geld op, net als de reclameborden die je plaatst bij een bushalte etc.