Bijna dood ervaring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steph86

Re: Bijna dood ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:30

Ik heb zelf nog nooit een dood ervaring of zoiets meegemaakt.
Ik heb in 2005 wel iets meegemaakt, in april 2005 ben ik bevallen van ons oudste zoontje [***],maar op de een of andere manier heb ik dat niet ''bewust'' mee gemaakt, het was meer: Ik stond erbij en ik keek ernaar, in april 2006 ben ik bevallen van ons jongste zoontje [***], en bij hem heb ik de ervaring, ik stond erbij en ik keek ernaar niet meegemaakt, daar was ik me dus wel volledig bewust van alles.

Wat het nu precies was tijdens de bevalling van [***], ik weet het niet, maar typisch vind ik het wel, zeker omdat ik me wel heel bewust was van alles toen [***] werd geboren.

Het boek lijkt mij ook heel interessant om te lezen, die zal dus binnenkort ook wel bij ons op de boekenplank staan.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:38

wat een heftige verhalen komen hier langs.

ikzelf heb het nog niet echt meegemaakt, wel van het water na 4 minuten.

wel heb ik dat ik regelmatig in bed, plots zak ik voor mijn gevoel door de grond terwijl dat niet zo is, ik schrik daar van op en ik kom bij bewustzijn zittend.

Ik heb ook vaak dat ik zelf kan denken in dromen die ik eerder had, meestal doe ik dan iets anders, maar het begin is vrijwel altijd hetzelfde.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:43

Wow, van sommige verhalenkrijg je gewoon kippenvel Bloos!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:23

Ik heb een aantal dingen meegemaakt toen ik klein was, ik weet er nog 2.

We waren met het gezin aan het zwemmen, ik was toen nog een klein meisje, ik denk dat ik tussen de 8 en de 10 was. Ik ging van de glijbaan af, maar die vond ik eng, dus papa moest wel na mij. Omdat ik het eng vind ging ik rustig aan, mijn vader kreeg het groene lichtje en was nog heel even gewacht. Toen hij onderaan de glijbaan was vroeg hij zich af waar ik was, ik lag dus onder hem. Mijn vader woog op dat moment 90 kg, en ik was helemaal in paniek, hij zag me op tijd, en niks aan over gehouden.

En een andere keer, geen flauw idee hoe oudik was, nog onder de 10 iig, we waren op een camping in Nederland, op vakantie. Ik was met camping-vriendinnetjes aan het spelen, en we hadden een snoepje gekregen, van de moeder van 1 van die vriendinnetjes. Toen zijn we naar een veldje gegaan en gingen daar een actief spelletje doen (tikkertje o.i.d.) ik stop dat snoepje in mijn mond, en ben verder gaan spelen. Door mijn enthousiasme vergat ik te kauwen, en heb ik het zo doorgeslikt, maar bleef hangen in mijn keel. Ik ben toen als de sodemieter naar mijn papa en mama gerend terwijl ik echt doodsangsten uitstond. Ze hebben me heel snel wat te drinken gegeven, maar dat hielp niet. Toen heeft mijn vader me over zijn schouder gehangen (hoofd naar beneden, aan de kant van zijn rug), en is naar de ehbo gaan rennen, tegen de tijd dat we bijna bij de ehbo waren, en mijn vader helemaal kapot was, was het snoepje eruit. Haha, ik heb toen echt doodsangsten uitgestaan, en deze snoepjes heb ik NOOIT meer van mama mogen eten.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:29

Ik ben wel een paar keer uitgetreden. De eerste keer lag ik gewoon in bed en zag ik mezelf liggen in bed. dat is erg raar. Later nog een keer bij een cursus faalangst. We moesten doen alsof we in een luchtbalon zaten en dat deze langzaam opsteeg en hoger en hoger ging. Toen voelde ik mezelf ook omhoog gaan.
Ook heb ik mijn beschermengel een aantal keer gezien. De laatste keer toen ik een auto ongeluk heb gehad, waarbij een black out had.

Lindske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:56

Dit zij n wel allemaal heftige dingen. Lijkt me een interessant boek

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:59

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:26

Katia, ik heb dit boek ook gelezen en vond het erg interessant. Makkelijk te lezen en geen "zweverigheid". Kan het je zeker aanraden. Wat ik me dan afvraag he, hoe kan het dat de BDE's van mensen zo uniform zijn ongeacht geloofsovertuiging, leeftijd e.d.? Ik zou verwachten dat als zoiets gebeurt o.i.v. bepaalde neurotransmitters oid dat het dan per persoon verschilt hoe zoiets ervaren wordt. Net zoals dat het verschilt hoe mensen op drugs trippen en wat ze dan zien. Of dat iedereen andere dromen en nachtmerrie's hebben.

Ik ben er nog niet over uit of ik geloof dat er echt "iets" is na de dood maar mij lijkt een BDE een erg ingrijpende maar ook mooie ervaring. Hoopgevend.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 00:24

het eerste deel vond ik wel indrukwekkend, het laatste deel van het boek waarbij Van Lommel begint over de relatie tussen quantummechanica en bewustzijn gaat me echter wat ver.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:17

Ellebel schreef:
Katia, ik heb dit boek ook gelezen en vond het erg interessant. Makkelijk te lezen en geen "zweverigheid". Kan het je zeker aanraden. Wat ik me dan afvraag he, hoe kan het dat de BDE's van mensen zo uniform zijn ongeacht geloofsovertuiging, leeftijd e.d.? Ik zou verwachten dat als zoiets gebeurt o.i.v. bepaalde neurotransmitters oid dat het dan per persoon verschilt hoe zoiets ervaren wordt. Net zoals dat het verschilt hoe mensen op drugs trippen en wat ze dan zien. Of dat iedereen andere dromen en nachtmerrie's hebben.

Ik ben er nog niet over uit of ik geloof dat er echt "iets" is na de dood maar mij lijkt een BDE een erg ingrijpende maar ook mooie ervaring. Hoopgevend.

Ik gok omdat het door verschillende culturen speelt, zal er ook iemand ooit over gepraat hebben. We moeten iets niet eens bewust oppikken om het te hebben opgepikt.
We krijgen duizenden prikkels toe, en we zijn maar misschien bewust van 90 procent.
Voor mij is het hetzelfde als iemand die een andere taal begint te spreken die de persoon nooit heeft gesproken na een hersenbloeding.
Eigenlijk een beetje zoals de oma die wist dat iemand anders dood was, ik denk dan snel ze zal een prikkel gehoord hebben in de gang.

Maar drugs en dromen is omdat ons bewust zijn anders is naargelang ons leefkader.
BDE is tegenwoordig iets uniform geworden, we weten eigenlijk als het ware wat me moeten verwachten.

Maar ik ben er ook niet uit, zit in de grijze zone. Verder ben ik het met je eens, waar of niet als deze ervaring het mensen makkelijker maakt. Wat maakt het dan uit!
Ik ga het boek ook eens lezen, misschien verschil ik ook van mening.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:27

Ik heb wel een keertje gehad dat ik in een zwart gat ben gevallen..
En dacht op een gegeven moment halfe wege van...he..dit is niet goed!
Heb ik met al m'n kracht naar boven gezwommen..wat erg moeilijk is gegaan!
Maar voor de rest niet echt veel..

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:28

Nouja het schijnt dat hele jonge kinderen dezelfde ervaringen beschrijven, terwijl ze nog nooit van een BDE hebben gehoord. Dat vind ik dan wel bijzonder....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:05

Ik ben zo eens aan het denken gezet door de BDE's die hier zijn verteld.. dat dierbaren iemand terug hebben gestuurd omdat het de tijd nog niet was..
Maar ik blijf het me afvragen..

Hoe gaat dat dan met mensen die suksesvol zelfmoord plegen?
Mijn vriendin heeft dat gedaan, en vraag me nu werkelijk af of ze goed is terecht gekomen.. en dr rust heeft gevonden..

Kan iemand mij hier iets over vertellen? Mag ook per PB..

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:00

Ik ben dit boek ook aan het lezen.
(Ben me nu bij het gedeelte kwantumfysica en bewustzijn Slim )

De meeste boeken hierover zijn zo zweverig. (wilde dit cliche-woord eigenlijk niet gebruiken, maar ja)
Dit is echt vanuit een wetenschappelijke benadering.
Eerst wordt er uitgelegd wat het is, en wanneer het voorkomt.
Daarna noemt hij allerlei mogelijke oorzaken en theorieen over het ontstaan van een BDE, die hij vervolgens met onderbouwd bewijs weerlegt.

Hij zegt zelf ook dat hij niet weet wat een BDE precies ís, of hoe het ontstaat, maar hij toont dus wel aan dat het niet ontstaat door de tot nu toe aangenomen oorzaken.
En dat we dus nog steeds niet weten wát het dan wel is.

Ik vind dit boek een echte aanrader! Ja

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:15

Heftige verhalen hier!
ik heb zelf zoiets meegemaakt met mijn broer, niet uittreden maar iets anders..
Een half jaar geleden lag mijn broer in coma ( hij 18 en ik was 16 ) toen zat ik elke dag een paar uur naast zijn bed.
Op een keer hoorde ik heel hard ( gewoon alsof iemand het hardop sprak ) mijn naam en het was de stem van mijn broer
maar dat kon helemaal niet want hij lag gewoon naast me en hij bewoog niet.
Ik hoorde het nog een keer en hij zei '' Marleen, ik kom terug ''
De volgende dag was die uit de coma... echt heel raar, ik snap het nu nog steeds niet, op dat moment vond ik het echt heel eng want ik dacht eigenlijk dat hij wakker was maar dat hij niks kon bewegen maar dat was niet zo..

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:22

woow jeetje wat eng allemaal,, ik ga dat boek ook lezen lijkt me zeer interessant,,,

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:40

_Rapido_ schreef:
Heftige verhalen hier!
ik heb zelf zoiets meegemaakt met mijn broer, niet uittreden maar iets anders..
Een half jaar geleden lag mijn broer in coma ( hij 18 en ik was 16 ) toen zat ik elke dag een paar uur naast zijn bed.
Op een keer hoorde ik heel hard ( gewoon alsof iemand het hardop sprak ) mijn naam en het was de stem van mijn broer
De volgende dag was die uit de coma... echt heel raar, ik snap het nu nog steeds niet, op dat moment vond ik het echt heel eng want ik dacht eigenlijk dat hij wakker was maar dat hij niks kon bewegen maar dat was niet zo..

Ik heb inmiddels best veel tekens van 'boven' gehad.. met name van overleden personen.
Ik zou er een boek over kunnen schrijven, bij wijze van spreken.
Ik weet ook zeker dat er meer is dan wij hier weten.. maar raar vind ik dit absoluut niet!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 21:55

_Rapido_ schreef:

Ik had het met mijn oma. Ze was ziek en lag in het ziekenhuis er was nog geen sprake van dat ze zou overlijden.

Ik hoorde luid en duidelijk naast me 'dag Jantine' zoals ze dat altijd zei, het klonk echt alsof ze er was, dus niet ín mijn hoofd

later hoorde ik dat ze rond dat tijdstip was overleden Scheve mond

Die vriend van me die laatst overleden is heb ik niets meegemaakt dat op iets dergelijks lijkt, wel jammer, ik was zo op hem gesteld.
Wel had ik het idee dat hij eigenlijk al 'op weg' was in de laatste weken voor zijn dood, tijdsbesef had hij niet meer, heel vreemd. Hij leek ook steeds weg te waaien en af en toe was hij er weer zoals altijd. Alsof de radio steeds begint te ruisen en dan weer goed doorkomt.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:09

Nooit zelf mee gemaakt maar mijn interesse heeft het wel, dus ik blijf het even volgen hier.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:27

Ik ging voor het eerst met mijn zus surfen (nu elk jaar Haha!) en we hadden een lifeguard als instructeur. We hadden 2 daagjes geoefend op de kleinere golfjes en toen nam hij (en nog 3 van ons groepje) mee naar de 'big waves'. Enne, big waren ze weldegelijk. Hele muren van water kwamen op ons af. Nagoed, we waren een heel stuk in zee natuurlijk en mijn zus en ik zagen het niet zo zitten om op zo'n megagolf terug te surfen. Maarja, we moesten toch een keer terug naar het strand Tong uitsteken en lager werden die golven echt niet. We waren een beetje aan het babbelen met ons groepje en langzaamaan dreven we richting het strand (gaat ongemerkt), dus we werden door onze instructeur weer wat verder meegenomen de zee op. Maar op dat moment kwam er een enorm hoge serie aan (mooi om te zien, maar wel heeeeel hoog). Dus wij peddelden zo hard we konden weer de zee op en de golf klapte precies onder ons door, net gehaald dus. Dus wij werden door de golf richting strand getrokken (vonden we niet erg, hoefden we die grote golven niet mee te nemen Tong uitsteken), maar ik had te vroeg gejuicht, want precies op dat moment ging ik mee de 'tube' mee in. En dat ging zo onverwachts dat ik geen adem had gehapt. Vervolgens ging ik mee in de wasmachine, wist echt niet meer wat boven en onder was.

Het begin was eng, maar daarna overviel me echt een enorme rust. Ik hing daar heel rustig in het water en was heel rustig. Het was, zoals meerdere al schreven, heel vredig. Ik had helemaal geen adem meer, maar dat maakte daar helemaal niet uit, het was gewoon goed zo en alles was heel rustig en kalm. Gelukkig kreeg ik toen het besef dat hoe vredig het ook leek het echt niet goed was en ging als een gek zwemmen.... Maar doordat ik niet wist wat boven en onder was zwom ik in eerste instantie de verkeerde kant op. Gelukkig had ik het besef mijn leash (zit aan je enkel vast en aan het surfboard) vast te pakken en me daaraan omhoog te trekken. Al happend naar adem kwam ik toen boven en weg was alle rust en ik was overgeleverd aan de golven die volgden. Gelukkig kon ik snel op mijn board klauteren en werd zo mee naar het strand genomen en heb daar even liggen uitpuffen... ben die dag niet meer wezen surfen. Overigens kwam onze instructeur wel snel mijn richting uit, want hij zag mij wel ondergaan, maar niet meer bovenkomen Tong uitsteken; een fransman in zijn beste engels: I saw you going (vergeet ik nooit meer Tong uitsteken).

Ik vergeet het nooit meer

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:44

Héél interessant topic!
Ik heb altijd al gedacht dat er iets na de dood was, maar ben daaraan beginnen te twijfelen. Sinds een tijd ben ik eigenlijk steeds materialistischer geworden, en ben ik gaan geloven dat mensen een geloof hebben omdat ze niet willen accepteren dat er niets is na de dood. Ik stond, en sta nog steeds, kritisch tegenover religie. Want hoe zit dat dan? Er zijn zoveel verschillende geloven, wat is dan de 'goede'? Want mocht er iets na de dood zijn, alle mensen zijn toch gelijk? Maar bij welke god komen ze dan uit?
Ik zeg niet dat ik religie totale onzin vind. Integendeel! Ik weet gewoon niet wát ik moet geloven.
Waarom heb ik nooit iets gemerkt van een eventuele God? Omdat ik nooit bid? Omdat ik niet genoeg geloof?
Ik wíl heel graag iets geloven, maar ik durf gewoon niets aan te nemen. Stiekem is er toch angst dat ik een (of juist geen) leven na de dood krijg omdat ik niet aan mijn religie werk, of juist het 'verkeerde' geloof.
Ik begin ook steeds meer te neigen naar de 'de mens schiep God' kant.
Ik heb zover ik weet nog nooit tekens van 'bovenaf' gekregen. Al heb ik wel al veel meegemaakt in mijn leven.
Zijn mijn overleden dierbaren nog bij me? Of zijn ze gewoon weg? Ik weet het niet.
En het frustreert me, ik wil bewijs (hoe onmogelijk dat ook is). Als er 'iets' is, zou ik daar dan niet allang een teken van gehad moeten hebben?

Na het lezen van dit topic begin ik toch weer steeds meer te denken aan de hemel e.d.

Ik blijf het me afvragen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:23

Red_Savage schreef:
Héél interessant topic!
Ik heb altijd al gedacht dat er iets na de dood was, maar ben daaraan beginnen te twijfelen. Sinds een tijd ben ik eigenlijk steeds materialistischer geworden, en ben ik gaan geloven dat mensen een geloof hebben omdat ze niet willen accepteren dat er niets is na de dood. Ik stond, en sta nog steeds, kritisch tegenover religie. Want hoe zit dat dan? Er zijn zoveel verschillende geloven, wat is dan de 'goede'? Want mocht er iets na de dood zijn, alle mensen zijn toch gelijk? Maar bij welke god komen ze dan uit?
Ik zeg niet dat ik religie totale onzin vind. Integendeel! Ik weet gewoon niet wát ik moet geloven.
Waarom heb ik nooit iets gemerkt van een eventuele God? Omdat ik nooit bid? Omdat ik niet genoeg geloof?
Ik wíl heel graag iets geloven, maar ik durf gewoon niets aan te nemen. Stiekem is er toch angst dat ik een (of juist geen) leven na de dood krijg omdat ik niet aan mijn religie werk, of juist het 'verkeerde' geloof.
Ik begin ook steeds meer te neigen naar de 'de mens schiep God' kant.
Ik heb zover ik weet nog nooit tekens van 'bovenaf' gekregen. Al heb ik wel al veel meegemaakt in mijn leven.
Zijn mijn overleden dierbaren nog bij me? Of zijn ze gewoon weg? Ik weet het niet.
En het frustreert me, ik wil bewijs (hoe onmogelijk dat ook is). Als er 'iets' is, zou ik daar dan niet allang een teken van gehad moeten hebben?

Na het lezen van dit topic begin ik toch weer steeds meer te denken aan de hemel e.d.

Ik blijf het me afvragen.

Ik had voorheen ook nooit bewijs gehad, maar sinds mijn man is overleden, heb ik diverse signalen gehad.
Je moet ook niet teveel verwachten, maar er wel voor open staan..
Zo ben ik ook van mening dat dingen moeten zijn zoals ze zijn.. en komen zoals het komt..

Maar goed, ik heb zo mijn eigen visie erop Haha!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:19

ik vind dit echt intressant.
hoe reageren naasten op deze verhalen,na jullie BED,geloven ze het?

@ red_savage:
ik zie het maar zo; ik hoop maar gewoon dat iederzijn geloof waar is,als je "daar komt" ieder zijn eigen "hemel" treft,met je eigen naasten,je eigen dieren,en dus ook evt. je eigen geloof/god, en de dingen die voor jou belangrijk zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:32

net als miss malfoy ong. ook iemand die op me sprong in een bad van 3.20 m doodeng, twee keer, en ik vol angst naar de kant, iemand vastgehouden uitgeput.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:18

Wat zap heeft gehad met die golven heb ik ook een paar jaar geleden in Spanje gehad,
ik zat met een luchtband om me heen en zag opeens een grote golf op me af komen en daar
op nog is een stel op een luchtbedachtig iets met een boom erop! Huilen van het lachen
En die kwam zo recht over me heen, en ik kon nergens heen en in no time kwamen ze over me heen..
Heb zeker zo'n 10 min. onder water gezeten zo'n soort draaikolk achtig iets over mezelf heen gehad
en nog is mn ogen open gehad van k*t waar moet ik heen, echt alles was wit!
Maar het vervelende was, we zaten op een kiezel/keien strand en ik kwam zo'n 30 cm van die keien af dus ik moest me
tegenhouden om niet tegen die kiezels/keien aan te komen.