depressief.. wat is dat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

Re: depressief.. wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:42

llittlellady schreef:
ik ben het wel eens met dat stukje dat mensen zeggen dat ze depressief zijn terwijl ze dus geen idee hebben waar ze het over hebben. Het is zo iets ernstigs en er zit zo'n groot gat tussen depressief en een dip(je).. Juist omdat depressie een ziekte is en te maken heeft met een te kort aan een bepaald stofje in het hoofd.
Dat van die migraine inderdaad hetzelfde.., ook dat is iets ernstigs en zeker niet hetzelfde als hoofdpijn.

Ja dat was inderdaad wat ik probeerde te zeggen maar jij verwoord het inderdaad beter zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:46

Sarah, onderstaande quote van jou kan anders behoorlijk kwetsend overkomen. Het is niet zo makkelijk als jezelf een schop onder de kont geven en wat gaan doen. Als dat zo was zou depressie geen psychische ziekte zijn, denk je wel? Een psychische ziekte is net zo 'goed' een ziekte als iets lichamelijks. Het probleem is dat het laatste meestal goed aan te tonen is en daardoor eerder maatschappelijk geaccepteerd wordt. Jouw reactie bewijst dat maar weer.

sarah_m schreef:
Citaat:
Heel herkenbaar..vreselijk om zo thuis te zitten!
Ik weet hoe het voelt *rent ondertussen even naar haar gasfornuis, ruikt dingen aanbranden* om thuis te zitten en niets hebben wat je prikkeld. Ik heb zelf 2 jaar geleden 3kwart jaar thuis gezeten. gestopt met school toen tijdelijk omdat ik toen "overspannen" was. Ik had toen even geen paard te rijden dus zat ik dagen lang thuis. wat kun je dan goed piekeren en nadenken zeg!
ik had het toen wel nodig, de situatie was toen ook heel anders..veel minder erg eigenlijk.
Heb net 2 weken vakantie erop zitten en wat vreselijk vind ik dat zeg! ik vind een weekend al erg. het enige mooie eraan vind ik het uitslapen, wat ik ook niet kan want ik slaap niet maar ik kan eens wat langer in bed blijven hangen.
Ik moet nu ook echt meegesleurd worden..kan me nog wel tot dingen zetten, als het écht moet.

Ga dan wat doen! Je bepaald zelf dat je thuis zit, bel eens iemand op of ga wandelen of ga schilderen ofzo..
Ik heb dus echt geen medelijden met dat jij je leven loopt te verzieken in je huis omdat je niks wilt doen en vervolgens gaat klagen over dat je niks hebt wat je prikkeld Frusty

*ik zal wel heeeel bokt over me krijgen door deze reactie maar ik post hem toch maar, anders hoort ze het van niemand*

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:53

Petite schreef:
Citaat:
Ga dan wat doen! Je bepaald zelf dat je thuis zit, bel eens iemand op of ga wandelen of ga schilderen ofzo..
Ik heb dus echt geen medelijden met dat jij je leven loopt te verzieken in je huis omdat je niks wilt doen en vervolgens gaat klagen over dat je niks hebt wat je prikkeld Frusty

*ik zal wel heeeel bokt over me krijgen door deze reactie maar ik post hem toch maar, anders hoort ze het van niemand*

Meisje, hoe oud ben jij.. Dat is het eerste wat ik me afvraag, want je weet duidelijk niet waar je over praat en hebt nog veel te leren. Lachen

Nee jij bent een afgestudeerd expert. En zo denigrerend hoeft nou ook weer niet, je bent zelf ook maar 19.
En mijn mening is dat je inderdaad depressief blijft als je in je huis blijft zitten en denken over hoe slecht het is. En ik heb er ervaring mee, mijn moeder is depressief geweest na het overlijden van haar moeder en nog een hoop andere omstandigheden.

Ze is zelf trouwens psycholoog, en weet er nog veel meer over dan ik weet maar wat ik dus weet is toen ze zat weg te kniezen en medelijden voor haarzelf had het een stuk slechter ging dan toen ze dingen ging doen, met haar vrienden erover praten, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:53

sarah_m schreef:
Menino schreef:

ik ben het met iedereen eens dat er veel aanstellerij tussen zit...

Maar je oordeelt wel erg hard zo, hier kwets je mensen mee... Getuigt niet bepaald van empathisch vermogen.

Wie zou ik hier mee kwetsen? De mensen die echt last van een depressie hebben val ik in geen enkele manier aan, en de aanstellers die zodra er ook maar iets niet leuk is (zoals vlek op nieuwe jas) gaan roepen dat ze depressief zijn kwets ik toch ook niet echt? Die weten zelf ook wel dat ze aanstellen

het is geen kwestie van jezelf een schop onder je kont geven...
ja mss om psychische hulp te gaan zoeken...

Dat jij dat beweert, en vervolgens zegt ' met iemand zoals jij ga ik dus echt geen medelijden hebben ' .. De hele toon in die laatste zin komt vrij neerbuigend over, en getuigt nou niet echt van begrip..

Terwijl hier iemand de moeite doet om zijn verhaal te doen, en imo ook vrij serieuze problemen lijkt te hebben..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:57

Ik ken mensen die echt depressief zijn, maar ik ken ook mensen die ik aanstellers vind. Maargoed een diagnose kan ik niet stellen.
Bovendien bestaan er nog meer dingen waardoor je je goed k*t kan voelen. Ik dacht zelf altijd dat ik depressief was. Maar ik blijk helemaal niet zo somber te zijn aangelegd, ik heb gewoon mijn hele leven al adhd wat ik dus niet wist.

Het verschilt ook van mens tot mens, sommige mensen zijn wat meer doorbijters dan anderen. Maar wat ik wel erg vervelend vind, zijn mensen die constant roepen dat ze depressief zijn maar geen hulp zoeken. Je bent dan altijd nog zelf verantwoordelijk om hulp te zoeken... ik kan ook echt niet tegen aandachtszoekers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:58

Citaat:
sarah_m schreef:
Meisje, hoe oud ben jij.. Dat is het eerste wat ik me afvraag, want je weet duidelijk niet waar je over praat en hebt nog veel te leren. Lachen

Nee jij bent een afgestudeerd expert. En zo denigrerend hoeft nou ook weer niet, je bent zelf ook maar 19.
En mijn mening is dat je inderdaad depressief blijft als je in je huis blijft zitten en denken over hoe slecht het is. En ik heb er ervaring mee, mijn moeder is depressief geweest na het overlijden van haar moeder en nog een hoop andere omstandigheden.

Ze is zelf trouwens psycholoog, en weet er nog veel meer over dan ik weet maar wat ik dus weet is toen ze zat weg te kniezen en medelijden voor haarzelf had het een stuk slechter ging dan toen ze dingen ging doen, met haar vrienden erover praten, etc.

ik blijf erbij dat je vrij hard oordeelt,
Het heeft ook een reden dat iemand thuis blijft zitten..

Als je niet meer de behoefte voelt om naar buiten te gaan om dat je je aan alles ergert, heb je hoe dan ook een probleem.. En dat heeft niets met zelfmedelijden te maken..

Denk dat mensen met zelfmedelijden vooral heel gelukkig zijn en problemen maken die er niet zijn.. Terwijl binnen blijven zitten imo een symptoom is van het feit dat er juist problemen zijn..

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:01

RedPassion schreef:
Sarah, onderstaande quote van jou kan anders behoorlijk kwetsend overkomen. Het is niet zo makkelijk als jezelf een schop onder de kont geven en wat gaan doen. Als dat zo was zou depressie geen psychische ziekte zijn, denk je wel? Een psychische ziekte is net zo 'goed' een ziekte als iets lichamelijks. Het probleem is dat het laatste meestal goed aan te tonen is en daardoor eerder maatschappelijk geaccepteerd wordt. Jouw reactie bewijst dat maar weer.

Je hebt zeker een punt dat depressie een psychische ziekte is en dat het misschien heel moeilijk is om jezelf die schop te geven,
maar ik heb meegemaakt dat als dat eenmaal gedaan is het toch een stuk beter gaat met je dan wanneer je blijft weg kwijnen in zelfmedelijden.

Maargoed, ik had al eerder aangegeven dat ik het inderdaad erg moeilijk vind om voor te stellen dat je niet meer in staat bent om dat te doen. Een gebroken been kan je ook niet nadoen, of mis begrijpen. En je weet nooit wat er in iemands hoofd omgaat, ik wil zeer zeker niemand beledigen die echt depressief is alleen ik denk dus wel dat veel mensen wat kunnen doen aan hun staat van mentale welzijn.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:06

Citaat:
Wie zou ik hier mee kwetsen? De mensen die echt last van een depressie hebben val ik in geen enkele manier aan, en de aanstellers die zodra er ook maar iets niet leuk is (zoals vlek op nieuwe jas) gaan roepen dat ze depressief zijn kwets ik toch ook niet echt? Die weten zelf ook wel dat ze aanstellen

Citaat:

Dat jij dat beweert, en vervolgens zegt ' met iemand zoals jij ga ik dus echt geen medelijden hebben ' .. De hele t hoon in die laatste zin komt vrij neerbuigend over, en getuigt nou niet echt van begrip..

Terwijl hier iemand de moeite doet om zijn verhaal te doen, en imo ook vrij serieuze problemen lijkt te hebben..

Ok toegegeven, dat klinkt zeker niet als een zin van begrip. En inderdaad wat hard, maar aan de ene kant zegt ze zo het dingen doen te missen (dus dan lijkt het me dat ze er wel behoefte aan heeft) maar aan de andere kant zegt ze dat ze hele dagen thuis zit en nadenkt en piekerd. Dan lijkt het mij dus dat je daar zelf wat aan kan doen...

Ik zou het anders gezegd hadden moeten hebben, mijn excuses aan degene aan wie ik dat typte dan hierbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:10

sarah_m schreef:
Citaat:

Citaat:

Dat jij dat beweert, en vervolgens zegt ' met iemand zoals jij ga ik dus echt geen medelijden hebben ' .. De hele t hoon in die laatste zin komt vrij neerbuigend over, en getuigt nou niet echt van begrip..

Ok toegegeven, dat klinkt zeker niet als een zin van begrip. En inderdaad wat hard, maar aan de ene kant zegt ze zo het dingen doen te missen (dus dan lijkt het me dat ze er wel behoefte aan heeft) maar aan de andere kant zegt ze dat ze hele dagen thuis zit en nadenkt en piekerd. Dan lijkt het mij dus dat je daar zelf wat aan kan doen...

Ik zou het anders gezegd hadden moeten hebben, mijn excuses aan degene aan wie ik dat typte dan hierbij

Denk idd dat er veel mensen over vallen omdat het er zo neerbuigend staat Ja..

Ik denk dat ze voornamelijk bedoelt om weer plezier te beleven aan ' dingen doen' ... Kennelijk doet ze dat nu dus niet (of denkt ze dat ze dat niet zal doen, dat moet je ook niet onderschatten... Denk ook dat veel mensen met een depressie denken van ' als ik over straat loopt lacht iedereen me vast uit' , en dat mensen daarom niet durven etc.), anders zat ze idd wsl niet binnen...

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:10

sarah_m schreef:
RedPassion schreef:

Je hebt zeker een punt dat depressie een psychische ziekte is en dat het misschien heel moeilijk is om jezelf die schop te geven,
maar ik heb meegemaakt dat als dat eenmaal gedaan is het toch een stuk beter gaat met je dan wanneer je blijft weg kwijnen in zelfmedelijden.

Maargoed, ik had al eerder aangegeven dat ik het inderdaad erg moeilijk vind om voor te stellen dat je niet meer in staat bent om dat te doen. Een gebroken been kan je ook niet nadoen, of mis begrijpen. En je weet nooit wat er in iemands hoofd omgaat, ik wil zeer zeker niemand beledigen die echt depressief is alleen ik denk dus wel dat veel mensen wat kunnen doen aan hun staat van mentale welzijn.

Een echte depressie is láng niet voor iedereen iets waar je jezelf 'uit kan schoppen', wat jij nu wel sugereert. Het klinkt voor buitenstaanders heel logisch om te zeggen, joh zit daar niet zo weg te kwijnen geef jezelf een schop en ga wat doen dat helpt. Hartstikke fijn dat dat voor jou moeder heeft gewerkt, maar er zijn verschille maten van depressie en buiten dat is geen enkel persoon hetzelfde en gaat geen enkel persoon hetzelfde met de situatie (in dit geval dus een depressie) om. Dus imo oordeel je veel te snel, en inderdaad vind ik een van je eerdere reacties ook neerbuigend.
Ik studeer trouwens psychologie dus loop niet zomaar uit mijn nek te leuteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:11

Sarah, ik beweer nergens dat ik een afgestudeerd expert ben? Hoe ik dit allemaal wel weet ga ik niet open en bloot op het internet zetten. Wat ik wel weet is dat jij er veel te makkelijk over denkt, wanneer het zo simpel zou zijn jezelf een schop onder de kont te geven bestond depressie niet. Je hebt ook gelijk dat wanneer depressieve mensen wat gaan doen het beter gaat, maar jij deed je bedoelingen in je berichten heel anders en denigrerend overkomen.
Daarbij zeg je; ik kan me er geen voorstelling van maken hoe het is om depressief te zijn. Ik heb nou ook niet echt het idee dat je er moeite voor doet om het te begrijpen. Maar dat kan ik niet beoordelen zo vanachter het internet, net zomin zoals jij nu mensen beoordeelt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:11

sarah_m schreef:

als het zo simpel was dan zou het hele begrip "depressie" niet bestaan. Soms kán je niet meer, wil je niet meer, wil je alleen nog maar dat het ophoudt.

Dan ben je echt te ver heen om nog een beetje te gaan zitten schilderen. Het enige waar je dan terecht van kan zeggen dat iemand zichzelf er heen moet schoppen is naar de psycholoog/psychiater.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:13

oh nu gaan we erbij halen wie er afgestudeerd zijn? ik geloof dat er verschillende soorten depressies zijn, en dat niemand, maar dan ook niemand in een ander kan kijken.. ( nee ook geen mensen die psychologie studeren..) dus tsja, ik vind wel dat mensen snel doorverwezen worden naar psychiaters, en ik zoals op zon site snel de indruk krijg dat ik depressief ben. Nu kunnen anderen wel zeggen van: ja, je bent miss wel depressief, maar hebt t nog niet door. Nja, t zal allemaal wel. maar ik vind zon oordeel al snel gegeven..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:16

Sarah! Ik weet dat je al veel over je heen hebt gekregen, maar dat weerhoud me niet mijn zegje te doen.

Een depressie is inderdaad niet iets waar je jezelf uit kan helpen. Je zit niet thuis om je zo zielig te voelen, je zit dan thuis omdat je je nergens toe kan zitten. Je voelt je machteloos en kan dus niets anders.
Ik kan begrijpen dat 't lastig te begrijpen is als je er zelf nog niet "in de buurt" bent geweest. Neem het nou maar aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:19

pinuts schreef:
oh nu gaan we erbij halen wie er afgestudeerd zijn? ik geloof dat er verschillende soorten depressies zijn, en dat niemand, maar dan ook niemand in een ander kan kijken.. ( nee ook geen mensen die psychologie studeren..) dus tsja, ik vind wel dat mensen snel doorverwezen worden naar psychiaters, en ik zoals op zon site snel de indruk krijg dat ik depressief ben. Nu kunnen anderen wel zeggen van: ja, je bent miss wel depressief, maar hebt t nog niet door. Nja, t zal allemaal wel. maar ik vind zon oordeel al snel gegeven..

volgens mij zit je in de ontkenningsfase Tong uitsteken

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:20

uhh.. ik voel me goed hoor..
en trouwens.. ik heb geen thuis dus kan ook niet thuis zitten;)

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:22

pinuts schreef:

Ik bedoelde ook absoluut niet te zeggen dat ik op wat voor manier dan ook 'door mensen heen kan kijken', en ik weet ook 100% zeker dat ik dat nooit zal kunnen al word ik de beste psycholoog van de wereld. Wat ik wel denk is dat mensen soms onderschatten wat een psycholoog 'weet' (ik kan het niet helemaal goed verwoorden). Ik heb het idee dat sommige mensen denken dat psychologen gewoon een beetje zitten te kijken naar iemand en aan de hand daarvan maar wat zeggen, zonder enig verder inzicht in 'de mens'. Terwijl daar enorme onderzoeken aan vooraf zijn gegaan en de kennis (wat ik ook al eerder even in t topic heb zien staan) dat depressie dus niet gewoon 'je rot voelen is' maar ook een fysieke ziekte, waar er gewoon iets fout gaat in je hoofd (om het maar even bot te zeggen).
Ik weet natuurlijk niet of het zo is, ik heb ook niet je hele topic doorgelezen wat ik nog wel een keer wil doen maar nu nog even geen tijd, dat jij dat ook een beetje onderschat. En maar gewoon denkt dat mensen zich rot voelen en dan maar gaan roepen met termen enz enz. Maar ik denk niet dat dat zo is, ik denk dat depressie enorm onderschat wordt.

En wat betreft die site, ik weet niet op wat voor een site je hebt gekeken, maar je moet het wel met me eens zijn dat internet vaak gewoon absoluut geen betrouwbare bron is wat dat soort dingen betreft. Je kan namelijk ook niet uitrekenen hoe oud je wordt enzo, wat ik toch al een aantal keer op internet heb kunnen doen wonderbaarlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:22

toch laat je vaak genoeg merken dat je niet helemaal lekker in je vel zit... Je wilt het alleen niet labelen met depressief (wat je mss ook niet bent, daar kan ik niet over oordelen..)

dat baseer ik op dingen als ' ik heb het even zwaar, en ik heb geen thuis etc.' mss interperteer ik al die dingen wel verkeerd hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:27

Menino schreef:
toch laat je vaak genoeg merken dat je niet helemaal lekker in je vel zit... Je wilt het alleen niet labelen met depressief (wat je mss ook niet bent, daar kan ik niet over oordelen..)

dat baseer ik op dingen als ' ik heb het even zwaar, en ik heb geen thuis etc.' mss interperteer ik al die dingen wel verkeerd hoor

Dit viel mij ook al op inderdaad. Pinuts, je houdt niet van aanstellers wat ik uit je teksten heb begrepen, je vindt dat er snel met de term depressief wordt gegooid etc. Mag ik vragen waarom je dan een paar keer duidelijk hebt aangegeven dat je niet lekker in je vel zit, maar geen depressie hebt. Wat wil je hiermee bereiken? Ik hoop niet dat je het aanvallend opvalt, ik bedoel het nieuwsgierig. Bloos

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:29

ik wil alleen zeggen dat ik me dus ff rot voel.. en dat ik aan alle kanten hoor dat ik welleens deprie kan zijn. ( want goh ja, dat zijn er tegenwoordig zoveel) maar ik geloof dat depressief wel ff heeeeeel wat anders is dan wat ik heb. Ik ga nog gewoon naar mijn werk, ik zie het leven positief in, maar ik heb het zwaar ja.. maar ik ga wel gewoon door.. Ik vind t gewoon maf dat je al zo snel die stempel krijgt: jij hebt het zwaar, jij hebt problemen ( en ja die zet ik niet op het internet, dat is zeer prive voor mij ) dus dan ben je depressief.. nee, dat ben ik zeer zeker niet. Want depressief zijn is iets heel ergs, en daar sta ik nog veel te vrolijk voor in het leven:)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:31

Dan hebben die mensen een verkeerd beeld van depressie (net zoals mensen denken dat schizofrenie betekent dat je meerdere persoonlijkheden hebt Clown ).
Is wat anders dan mensen met een depressie en mensen die zeggen depressief te zijn.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:32

urselin schreef:
Dan hebben die mensen een verkeerd beeld van depressie (net zoals mensen denken dat schizofrenie betekent dat je meerdere persoonlijkheden hebt Clown ).
Is wat anders dan mensen met een depressie en mensen die zeggen depressief te zijn.

Inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:34

pinuts schreef:
ik wil alleen zeggen dat ik me dus ff rot voel.. en dat ik aan alle kanten hoor dat ik welleens deprie kan zijn. ( want goh ja, dat zijn er tegenwoordig zoveel) maar ik geloof dat depressief wel ff heeeeeel wat anders is dan wat ik heb. Ik ga nog gewoon naar mijn werk, ik zie het leven positief in, maar ik heb het zwaar ja.. maar ik ga wel gewoon door.. Ik vind t gewoon maf dat je al zo snel die stempel krijgt: jij hebt het zwaar, jij hebt problemen ( en ja die zet ik niet op het internet, dat is zeer prive voor mij ) dus dan ben je depressief.. nee, dat ben ik zeer zeker niet. Want depressief zijn is iets heel ergs, en daar sta ik nog veel te vrolijk voor in het leven:)

Oke, bedankt voor je uitleg. Nu snap wat ik wat beter wat je bedoelt. Weet dat er verschillende gradaties zijn in depressief zijn. Het zou kunnen dat jij een lichte vorm hebt, dat weet ik niet want ik ben geen psych of iets en ik ken je niet, maar het zou kunnen. Het is niet zo dat je per se alleen maar in bed moet liggen huilen wil je depressief zijn.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:36

het gaat in dit topic niet om mij, ik wil ook helemaal niet dat mensen gaan raden wat voor soort depressie ik zou hebben.. Ik vind het gewoon vreemd dat zoveel mensen depressief zijn, en ja ik heb een paar x genoemd dat ik het moeilijk heb.. maar dat betekend niet dat ik depressief ben, dat ik hier in dit topic die stempel alweer krijg vind ik ookal vreemd. Want mensen kennen mij niet, en ik ga amper in over mijn persoonlijke situatie.. zo snel word dus al een depressie geconstateerd, dat vind ik gewoon vreemd

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:41

pinuts schreef:
het gaat in dit topic niet om mij, ik wil ook helemaal niet dat mensen gaan raden wat voor soort depressie ik zou hebben.. Ik vind het gewoon vreemd dat zoveel mensen depressief zijn, en ja ik heb een paar x genoemd dat ik het moeilijk heb.. maar dat betekend niet dat ik depressief ben, dat ik hier in dit topic die stempel alweer krijg vind ik ookal vreemd. Want mensen kennen mij niet, en ik ga amper in over mijn persoonlijke situatie.. zo snel word dus al een depressie geconstateerd, dat vind ik gewoon vreemd

Je opent zelf een topic met als basis mededeling dat je je rot voelt en dat je een moeilijke tijd hebt. Je vermeld dat veel mensen in je omgeving zeggen dat je misschien depressief bent, en dat doet denk ik wel iets met je anders had je dit topic nooit geopend. En je haalt er nog zelf een test bij (waar ik wel zware twijfels bij heb, maar toch) waar uitkomt dat je Zwaar depressief bent.

Je moet toch kunnen raden waar die verwachting vandaan komt??