Áltijd koud?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Áltijd koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:08

Anna-Jelly schreef:
Stoken jullie echt de verwarming zover op?? Bij ons staat ie altijd op 19 graden, wij kleden ons gewoon warmer als we t koud hebben... Heel soms zet ik hem 's avonds 0,5 of 1 graad hoger maar hoger dan 20 graden komt ie nooit. Zonde van de energie..

Weet je wat pas zonde is? Als je dag in dag uit zit te bibberen en te koukkleumen omdat je het zelfs met twee extra truien aan nog zo koud hebt. Daar wordt je echt niet vrolijk van.
Dan de verwarming maar een graadje hoger en een wat hogere energie rekening.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:11

Niet zo gepikeerd reageren joh!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:21

Shadow0 schreef:
Eleonoor schreef:
Idee achter kuode/rauwe producten is het volgende. Je spijsvertering moet dat spul eerst opwarmen tot lichaamstemperatuur en dan beginnen met afbreken voordat het de waardevolle voedingsstoffen eruit kan halen. Voordeel van warm voedsel is de temperatuur, maar ook dat de eerste verteringsstap al is gemaakt. Je kan zo veel beter het goeds uit de producten halen.

Ik vind het een zeer onaannemelijke theorie. Ok, iedereen weet wel dat een lekkere kop soep of thee best heel lekker verwarmend kan zijn, maar het is wel maar heel tijdelijk van aard. En als je kijkt hoeveel warmte zo'n klein beetje eten of drinken kan opnemen... het maakt wel wat uit maar het zijn geen wereldschokkende zaken - een beker melk 's ochtends kan echt niet meer van invloed zijn op je koude handen aan het eind van de middag.

Wat betreft de 'eerste verteringsstap' - daar geloof ik eigenlijk nog minder in. Het lijkt mij juist dat de hele stofwisseling in sluimerstand gaat (omdat we weinig bewegen enzo). Mij lijkt het veel logischer om dan juist te gaan voor voedsel dat niet te snel wordt opgenomen, als je tenminste op zoek bent naar een wat structurelere oplossing. (Van iets met veel energie kun je lekker snel warm worden, maar het is ook zo weer voorbij.) En het advies is dan: veel volkorenproducten en juist geen makkelijk op te nemen voedingsstoffen. (Bij paarden wordt ook ruwvoer aangeraden om ze warm te houden in de winter.)
Dat lijkt mij eigenlijk veel aannemelijker.

Toch klopt dit wel. Rauwkost (koud voedsel) heeft meer energie nodig om te verbranden. De energie die daarvoor nodig is wordt onttrokken aan het lichaam en daardoor minder gebruikt voor het kacheltje. (Daarom is rauwkost weer wel goed voor de lijn: het heeft meer energie nodig om te verbranden dan het oplevert)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:39

Anna-Jelly schreef:
Niet zo gepikeerd reageren joh!

Kan me die reactie anders wel voorstellen. Als je het in een kamer van 19 graden niet meer koud hebt als je een truitje extra aandoet, dan begrijp je dus ECHnie wat men bedoelt met `ik heb het altijd koud`.

Dan denk ik persoonlijk ook van: ja, als ik het met een trui kon oplossen, dan deed ik dat echt wel!!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:38

Renske_ schreef:
verder eet ik 3x per dag, ontbijt altijd heel goed.
eet veel fruit, eet weinig vette dingen, eet weinig vlees
drink alleen wel héél veel melk, dit ivm mn maag, zuivelproducten binden je maagzuur en als ik geen melk drink verga ik van de maagpijn, ondanks zowel de medicijnen van de dokter als de middeltjes die ik zelf bij de apotheek haal.

Nu ik pfeiffer heb, heb ik het zo mogelijk nóg kouder dan vorigjaar!! Vreselijk!
Soms ook echt van die dode vingers,w eet je wel die spierwit worden, gevoelloos zijn, en dan later rood&pijnlijk worden
Dit had ik laatst zelfs na het afsluiten van de stal toen het nog een graad of 10 was 's nachts, vriend dacht dat ik gek was Tong uitsteken

Klinkt misschien gek, maar zou toch eens proberen melk en teveel fruit te minderen. Te weinig vette dingen zijn ook niet goed, omdat die deels voor de warmte zorgen in je lijf. Dus, waar TE voorstaat bij teveel, kan ook slecht werken bij TE weinig!

Verder heb ik hele goede ervaringen met kruiden bij iemand met maag/darm problemen en super super koud was.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:39

Snap ik ook wel, maar ik verbaasde me er een beetje over. Bij ons vroeger mocht de verwarming echt niet boven de 20 graden, dan hadden we ruzie. We moesten maar een dikke trui aan doen.
Dus vandaar, maar hier thuis doe ik het ook niet, ik kan het bij mezelf oplossen met dubbele sokken, dekentje en een vest (als het op zijn ergst is).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:45

heej;
allemaal lotgenoten! gelukkig ik dacht dat ik de enigste was.

Bloeddruk was volgens mij bij mij wel normaal dacht ik.

Maar echt idd altijd koud, nu s'avonds al met kruik of elektrische deken aan slapen.
Inderdaad altijd, ook in de zomer, voelen mijn handen koud aan. Daar heb ik dan vaak zelf geen last van, maar anderen voelen dat heel erg. Verder worden mijn handen nogal snel helemaal blauw en paars, en dat vind iedereen dan erg ''eng''....

En als 't heel warm is, zweet ik bijna niet. Sigaar

Mensen zeggen vaak dat het met m'n gewicht heeft te maken (ben zo'n 1.70m. lang en weeg altijd iets onder de 50 kg. ) maar dat lijkt me vrij sterk hoor, zó graatmager ben ik toch echt niet.
Dat anorexiapatienten het altijd sneller koud hebben kan ik inkomen, maar ik heb vast wel ergens wat vetlaagjes zitten die me warm moeten houden denk ik....

Interessant topic dus; heb niet alles doorgelezen maar ga dat straks wel even doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:46

Anna-Jelly schreef:
Snap ik ook wel, maar ik verbaasde me er een beetje over. Bij ons vroeger mocht de verwarming echt niet boven de 20 graden, dan hadden we ruzie. We moesten maar een dikke trui aan doen.
Dus vandaar, maar hier thuis doe ik het ook niet, ik kan het bij mezelf oplossen met dubbele sokken, dekentje en een vest (als het op zijn ergst is).

Tsja, bij mijn ouders thuis (ben student, doordeweeks in groningen op mezelf, weekend + vakanties thuis bij mijn ouders) mag hij zelfs nu niet hoger dan 19 of 19,5 graden! 19 graden is volgens hun de normale kamertemperatuur bij de gemiddelde mens.
Nou volgens mij was dat altijd rond de 20 graden, maargoed.... Sigaar

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:51

Eleonoor schreef:
Renske_ schreef:
verder eet ik 3x per dag, ontbijt altijd heel goed.
eet veel fruit, eet weinig vette dingen, eet weinig vlees
drink alleen wel héél veel melk, dit ivm mn maag, zuivelproducten binden je maagzuur en als ik geen melk drink verga ik van de maagpijn, ondanks zowel de medicijnen van de dokter als de middeltjes die ik zelf bij de apotheek haal.

Nu ik pfeiffer heb, heb ik het zo mogelijk nóg kouder dan vorigjaar!! Vreselijk!
Soms ook echt van die dode vingers,w eet je wel die spierwit worden, gevoelloos zijn, en dan later rood&pijnlijk worden
Dit had ik laatst zelfs na het afsluiten van de stal toen het nog een graad of 10 was 's nachts, vriend dacht dat ik gek was Tong uitsteken

Klinkt misschien gek, maar zou toch eens proberen melk en teveel fruit te minderen. Te weinig vette dingen zijn ook niet goed, omdat die deels voor de warmte zorgen in je lijf. Dus, waar TE voorstaat bij teveel, kan ook slecht werken bij TE weinig!

Verder heb ik hele goede ervaringen met kruiden bij iemand met maag/darm problemen en super super koud was.

Minder fruit wil ik wel proberen(maar ik lust geen groente's dus vandaar dat ik extra fruit/rauwkost eet), minder melk niet want dan verga ik echt van de maagpijn.
Zit nu aan 1x Pantozol 40 mg per dag, daarnaast nog Gaviscon als ik dan later op de dag, vaak 's avonds, alsnog maag[pijn krijg.
Is er een dagje weinig of geen melk in huis en drink ik dus maar 1 beker melk, dan lig ik 's avonds echt krom van de maagpijn, kan dan niet eens meer rechtop staan.
Wil wa dat betreft alles proberen om van die maagpijn af te komen, maar mn maagwand is beschadigd door veel antibiotica, wat steeds ontstekingen in mn maag geeft.
Durf daarom niet echt te experimenteren, ben nml allang blij als ik eind van de dag nog rechtop kan staan/zitten zonder te erge maagpijn.
Drink overigens ook wel warme (anijs)melk, dus niet alleen maar koude melk.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:04

JoyCiej007 schreef:
Mensen zeggen vaak dat het met m'n gewicht heeft te maken (ben zo'n 1.70m. lang en weeg altijd iets onder de 50 kg. ) maar dat lijkt me vrij sterk hoor, zó graatmager ben ik toch echt niet.
Dat anorexiapatienten het altijd sneller koud hebben kan ik inkomen, maar ik heb vast wel ergens wat vetlaagjes zitten die me warm moeten houden denk ik....

Toch denk ik dat dat er wel iets mee te maken heeft.
Ik ben zelf ook heel erg slank. Haha!
En twee vriendinnen van mij, die ook geen grammetje vet hadden, die hadden het ook altijd koud. Wij zaten altijd met z`n drieen zo dich mogelijk bij de verwarming met een dik vest aan. Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:59

hmm, ja ik weet het niet. En áls het nou aan m'n gewicht zou liggen, tsja............ daar is weinig aan te doen.
Menigeen is jaloers op mij; ik eet nl. vrij weinig aan avondeten; heb wel honger zeg maar als ik begin, maar ik zit wel vrij snel vol. 2 a (3 soms, is vrij veel voor mijn doen) aardappeltjes, een stukje vlees en wat groenten is voor mij meer dan genoeg, dan zit ik vol.

Blijkbaar verteer ik wel alles heel snel, want als ik om 18.00 uur heb avond gegeten, dan heb ik rond 21 á 22.00 uur toch wel weer 'honger', meer lekkere trek.
Ik ben niet alleen rookverslaafd, maar ook verslaafd aan Milka chocolade en dan met stukjes hazelnoot.
Niet overdreven en echt waar; íedere avond eet ik enkele uren ná mijn avondeten dus allerlei lekkere dingen; vaak 1,5 milka reep en soms ook nog eens wat stukjes kaas met wijn, pathé en chips/nootjes.

's ochtends heb ik dan de grootste moeite om wat door mijn keel te krijgen; drink ik dan een energy-drank (Redbull bijv.) dan zit ik zo vol, dat ik soms kan volstaan met 1 blikje Redbull, kopjes thee en dan niets eten met lunch en ontbijt, tot het avondeten.
en ja ik weet dat dat ongezond is. Probeer nu 's ochtends toch wel iets te eten; heb nu Kellogs Frosties (cornflakes) gekocht, en dan met een beetje melk.

Ik drink dus ook bijna nooit melk, en eet haast nooit fruit. Verder rook ik als een ketter, en sport ik dus niet. Ja ik ben dus ook niet echt supergezond bezig.....

In iedergeval; hoeveel chocola, nootjes, chips, kaas en andere 'slechte' dingen ik ook naar binnen prop, ik kom gewoon níet aan, echt niet. Ik ben nu 21, maar pas nog zelfs enkele kleding die ik in de brugklas droeg....

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:42

Joyce, het is alsof ik mezelf lees Bloos

Ik kan echt max. 2 aardappelen, goede schep groenten en half stukje vlees kwijt.

En zou het echt met gewicht te maken hebben? Ik heb het ook wel eens gehoord.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:45

*Meld zich ook even. En zit hier met ijskoude handen en 2 truien aan Knipoog En denkt erover in het verkeerde land te wonen.. geef mij maar Tunesië of iets anders lekker warm.......

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:12

Anna-Jelly schreef:
Joyce, het is alsof ik mezelf lees Bloos

Ik kan echt max. 2 aardappelen, goede schep groenten en half stukje vlees kwijt.

En zou het echt met gewicht te maken hebben? Ik heb het ook wel eens gehoord.

Hahahaha, wat ontzéttend herkenbaar is dit zeg!
Inderdaad; en dan het liefst méer groenten dan aardappels, want aardappels dat vult zo, en ik houd er persoonlijk niet zoveel van. Voor mezelf kook ik dan liever rijst of een andere vervanger van aardappels.

wat betreft gewicht: mijn vader heeft dus wel overgewicht (best behoorlijk wat) en die heeft het eigenlijk nooit koud in huis....... eerder te warm. Mijn moeder is altijd net als mij geweest, nu nog steeds niet dik, gewoon normaal postuur nu, maar die is in huis toch echt veel in beweging.

Als ik thuis ben, ben ik buiten bij de paardjes, en anders zit ik dus in huis meestal stil; achter de laptop of studeren, en studeren betekent met boek op de bank of op bed, da's dus ook geen beweging.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:33

Tja dames, jullie geven gelukkig zelf het antwoord. Gewoon goed eten zal voor jullie echt wonderen doen. En dus geen redbull als ontbijt Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 01:15

ja, dat redbull als ontbijt slecht is, dat weet ik zelf ook Knipoog Vandaar ook dat ik meer en meer mijn eetpatroon wel aan het veranderen ben.

Maar dan nog; enkele jaren geleden leefde ik stukken gezonder, toen sportte ik nog, werden de stukken fruit bij wijze van gewoon door m'n strot gedauwd door mijn moeder, melk móest en zou op gaan, en ik rookte niet.
At toen ook heel normaal ontbijt.

En toch........... al sinds ik me kan herinneren heb ik het veel sneller koud dan anderen. Mijn levenstijl, eetpatroon en gezondheid is dus stukken beter geweest, maar ook nu ik dan wat ongezonder leef (wat wel steeds gezonder wordt) merk ik daar geen verschil tussen....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 01:24

Wat al eerder is gezegd, meer warme maaltijden nuttigen. Neem eens een kop soep bij je lunch. En een goed gevulde groente soep (dus geen gebonden soep met vermicelli) is nog gezond en slank ook. Hoef je niet bang te zijn dik te worden Knipoog . En warme thee drinken.
Dus eerder groentes eten, desnoods wordt je creatief met wokken. Mijn rauwe groente/fruit en melk. Wat ook super goed is, eten naar seizoen. Dus geen zomers fruit in de winter, maar eerder appelmoes (zelfgemaakt, of als een appelbol uit de oven met rozijnen en kaneel.... jammie).

Ehhh, dat roken. Tja, het is jou leven die je zelf kapot maakt. Is jou keuze (net als beter eten trouwens).

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 01:32

Nog een ontzettende koukleum meld zich. In de winter ben ik echt een ramp. Nu al merk ik. Al regelmatig een legging onder mijn spijkerbroek, 2 paar sokken aan, een koltruitje met lange mouwen en dan nog een dik vest erover heen en de verwarming staat hier al regelmatig op 22 graden! Echt erg. In de winter zelf op stal ben ik helemaal een ramp, heb altijd ijskoude handen en voeten. Dus vaak kunnen ze voor mij in de winter het paard zadelen omdat ik het gewoonweg zelf niet kan! Op het paard zelf is het ook een ramp, koude handen en voeten is niet erg practisch op het paard. Dus als iemand goede tips heeft, ze zijn welkom! Zit nu al met thee en warme chocolademelk de hele week lang! Of een kop soep! Kruiken maken overuren hier thuis! Heb nu al 2 dekens in bed en een kruik. En in de winter zelf komt daar ook nog een elektrisch dekbed bij! Heb trouwens zelf ook amper spek om mijn lijf. Ben 18 jaar, 1.59m en weeg ong 43 kilo. Aankomen lukt me met geen enkele mogelijkheid eet 6 kleinere porties verdeeld over de dag. Al van jongsafaan. Heeft met mijn maag te maken. Verder rook ik gemiddeld een pakje sigaretten per dag.

[edit] Iets toegevoegd

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 02:04

Ik ben vanmiddag uit mijn werk naar mijn paard gegaan. Daar aangekomen, eerst 20 min. met haar gelopen (heeft peesblessure) toen begon het halverwege te regenen... dus terug... stal gemest, kreeg het gelukkig warmer... maar ik ben te beroerd om mijn rijlaarzen aan te doen als ik ga mesten, dus stond daar met mijn hakken in het stro... en die zijn lek... wij hebben geen luxe, de stallen liggen 'buiten' dus regen komt altijd wel ergens naar binnen... goed, natte voeten dus. Daarna rond een uur of 8 richting trein en daarna nog 30 min. fietsen... dacht echt dat ik dood ging Lips are sealed bevroren handen en voeten. Kon niet eens mijn slot van mijn fiets dicht doen en heb 15 min. binnen moeilijk gelopen Gestoord Daarna maar in bad gegaan en gelukkig wat opgewarmd... oh men, HOE moet dat met ons zometeen?!!! Ga mijn thermo sokken en borstrok maar tevoorschijn halen. Dit is niks!!

En idd al vaker hier genoemd... stukje gember in een kopje, heet water eroverheen... DAAR krijg je het pas warm van! Ga het direct morgen halen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:27

Roken .. jaaaa, pijnlijk puntje voor velen, maar daar krijg je het dus pas ECHT koud van (roken vernauwt je aderen, dus je krijgt er sowieso koudere handen en voeten van)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:00

Oh jeetje zeg, die verhalen hier zijn echt zóó herkenbaar!

Tot ruim 2jr terug was ik precies zo, altijd koud, niet warm te krijgen. Woonde toen nog bij m'n ouders waar ik regelmatig het huis tot 21 graden (of warmer) opstookte tot groot ongenoegen van paps (die de gasrekening betaald Knipoog ) en mams (die last had van de overgang en dus last van opvliegers). Met een beetje kou liep ik al met dikke sjaals, handschoenen, dubbele kleren en winterjassen. Met slapen liefst de kachel aan en dubbele dekbedden met daarover nog een wollen deken. Heb me zelfs weleens laten nakijken door de huisarts en die wijtte het aan mijn lage bloeddruk...

Toen ik ging samenwonen had ik echter rekening te houden met iemand anders, iemand die niet onder 3 dekens wilde slapen met de kachel aan en iemand die het altijd warm heeft. (Vriendlief dus Knipoog ) Langzaamaan ben ik erachter gekomen dat je jezelf ook 'soft' maakt door je altijd zo in te pakken. We zijn nu 2,5jr verder, vannacht sliep ik onder een zomerdekbedje met het raam wagenwijd open. Buiten loop ik nog met me zomerjas, en zelfs naar stal alleen een trui en een zomerjas. Ohkee, ik heb het dan niet erg warm, maar ga ik meestal eerst mesten ofzo dan heb ik het daarna wel warmer. Ik merk dat ik zonder al die dikke kleding eigenlijk prima kan gedijen in die kou (het is niet altijd even lekker als je net naar buiten stapt) en dat ik mezelf ook 'harder' kan maken door mezelf er steeds iets meer aan bloot te stellen. En eigenlijk, ondanks dat ik het aan het begin steeds wel wat kouder heb, heb ik het over het algemeen minder koud dan pakweg 3jr geleden. En me bloeddruk is nog altijd even laag...

En ja meiden, blauwe handen, klapperende kaken en chronisch kippenvel zijn voor mij echt heel herkenbaar, maar gelukkig verleden tijd! Haha!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:05

Oja, wat ik nog steeds veel doe als ik het binnen koud heb, trek ik even me jas aan en ga een blokje om. Door de beweging krijg ik het lekker warm en als ik naar binnen stap is de gevoelstemperatuur ineens veel behaaglijker dan vóórdat ik naar buiten ging Knipoog

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:34

Ik heb het zelfs in de zomer koud, dan loop ik zelfs nog met dikke truien rond.. Nagelbijten / Gniffelen

En hier staat dan altijd de verwarming op 18 graden maar dan word ik NIET warm van hoor..
Dan zet ik em nog eventjes lekker op 21 graden Schijnheilig

Maar wij krijgen pas eind november weer warm water voor in de badkamer..
Want overal doet het warm water het wel in huis, maar bij de badkamer dus NIET.
De kraan is namelijk gemold door iemand.. en nu zitten we zonder warm water in de badkamer..

En daar zitten we nu al zo'n 3-4 maanden ZONDER, en m'n vader vind het heeeerlijk zo koud net 1 graden boven je eigen lichaams tempratuur.
Maar omdat wij het steeds ijskoud hebben, heeft ie eindelijk zo'n maand geleden een afspraak gemaakt voor de kraan! Lachen

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:44

Ik heb het de afgelopen 2 nachten zo koud gehad! M'n winterdekbed, 2 slaapzakken, elektrische deken, thermo pyjama en 2 hondjes was nog niet genoeg om me warm te houden. Vooral het in slaap komen is een drama. Vanavond nog maar even iets van een kruik ofzo regelen Bloos

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:41

Ik heb ook altijd koude handjes.... dan zit er zo'n gloed omheen.