Waarschuwing, medicijnen!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dunno

Re: Waarschuwing, medicijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:07

kan me best voorstellen dat dit allemaal verwarrend is, en anders idd eens naar je HA gaan en er 'n waarschuwing of zoiets op laten zetten zodat ze dat ook weten in de appotheek.
heb zelf zoiets eens mee gemaakt met 't recept voor de schildklier heette toen Euthirox(?) en toen ineens weer anders, en ondertussen heet 't weer gewoon tyrax... nou goed, 't maakt mij op zich geen ene donder uit, zolang 't medicijn maar doet waar 't voorbestemd is..
zelfde als met de pil wat al paar mensen gezegt hebben hier, heb ook eigk van begin af aan microginon gehad, daarna een andere gehad (wat zelfde werkstof zou bevatten e.d) nou vorige week weer gehaald, bleek 't weer 'n andere naam te hebben Scheve mond ja nou goed, ik heb zo'n idee 't BOEIT niet hoe en wat, zolang de NODIGE werkstof er maar in zit en z'n werk doet..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:09

anneve schreef:
Je mag geen productinformatie weg halen. Organon maakt die verpakkingingen niet voor niks, de apotheek mag niks weglaten.

De bijsluiter alleen is niet voldoende, er kan nl. één bijsluiter bestaan voor hetzelfde middel in verschillende sterktes!! Alleen uit het doosje en of het etiket of de blister blijkt dan de sterkte. Dus het doosje/etiket/blistertekst mag niet ontbreken en deze moet in het Nederlands zijn.

Overstickeren met NL tekst mag bij parallelimport, maar dat is het voorbeeld van TS en nog wat andere posters hier niet gebeurd blijkbaar. En dus is de apotheker illegaal bezig.

Je haalt geen product info weg, het wordt vertaalt (sterker nog je krijgt dezelfde bijsluiter als bij het NL-specialité).
En er is niks illegaals aan.
Vraag naar na bij de KNMP of Ministerie van VWS

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:09

Sophie2 schreef:
Nou, blijkbaar begrijpt nog niet iedereen de hele kwestie Knipoog Geeft niet, het is ook lastig.

De apotheek MOET de goedkoopste middelen verstrekken, daar is de apotheek ook heus niet blij mee hoor? Scheve mond

En anneve, je mag medicijnen ALTIJD in een ander doosje mee krijgen hoor Knipoog ALTIJD.. Dus daar heb je sowieso geen punt Lachen Stel dat je minder nodig hebt dan dat er in een doosje zit, dan kun je er bijv. 1 strip uithalen en het originele doosje mee doen, maar dan ligt er weer een losse strip in de la, die ook een keertje weg moet ZONDER origineel doosje. Ja dat hou je toch Knipoog

Dat is niet waar. Dat is bij een aantal verzekeraars het geval. Niet bij allemaal.
De Apotheker moet gewoon uitgeven wat de dokter vooschrijft. Als er medicijnen zijn die onder het preferentie beleid vallen dan moet de apotheker overleggen met de patient of deze bij wil betalen of toch liever de goedkoopste variant wil.

Wat wel moet is als er een generieke variant van het betreffende middel is...dan de generieke variant leveren... Maar dan krijg je gewoon een Nederlands doosje hoor. Maar dan zijn er minder problemen.

Krijg je bijwerkingen van de generieke variant (en dat kan want andere hulpstoffen en van hulpstoffen KAN je ook bijwerkingen krijgen.) gewoon naar je dokter gaan en zeggen dat je nu bijwerkingen krijgt van je geneesmiddel en specialite eisen. De dokter schrijft dan een briefje

En ze mogen proberen een ander doosje mee tegeven maar als je als patient op je strepen gaat staan krijg je gewoon de nederlandse verpakking.

Ik zou in dit geval gewoon de verzekeraar inschakelen.... want bij paralelimport word de prijs van het dure middel gerekent...en niet van de goedkope variant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:10

Anneve, heb je een bron waar deze regels uitgelegd staan?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:16

In een ander topic wordt enorm geklaagd dat de ziektekostenverzekering zooooo duur is, en dat je er niets voor terugkrijgt. En in dit topic is iedereen weer aan het zeuren dat ze persé merk A medicijnen willen. Ja, waar denk je dan dat die verzekering zo duur door wordt. We willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en dat kan nou eenmaal niet.

Uitzonderingen zijn natuurlijk als je echt bijwerkingen krijgt van een ander middel, dan is het logisch dat je je oude merk terug wil.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:18

manie schreef:
anneve schreef:
Je mag geen productinformatie weg halen. Organon maakt die verpakkingingen niet voor niks, de apotheek mag niks weglaten.

De bijsluiter alleen is niet voldoende, er kan nl. één bijsluiter bestaan voor hetzelfde middel in verschillende sterktes!! Alleen uit het doosje en of het etiket of de blister blijkt dan de sterkte. Dus het doosje/etiket/blistertekst mag niet ontbreken en deze moet in het Nederlands zijn.

Overstickeren met NL tekst mag bij parallelimport, maar dat is het voorbeeld van TS en nog wat andere posters hier niet gebeurd blijkbaar. En dus is de apotheker illegaal bezig.

Je haalt geen product info weg, het wordt vertaalt (sterker nog je krijgt dezelfde bijsluiter als bij het NL-specialité).

Jawel sinds 2006 is dat weldegelijk verboden. De bijsluiter moet getest worden op leesbaarheid..ook van een generieke variant en ook de verpakking moet getest worden op leesbaarheid en gebruiksgemak. Dit is

Een pilstrip in het buitenlands bijvoorbeeld mag dus niet meer. Een stikker over de lettertjes is niet duidelijk genoeg.

Nog een leuk voorbeeld. Ik kreeg een generieke variant van mijn pil. Prima niets mis mee. Maar de letters op de pil strip gingen eraf tijdens gebruik en ik kon dus niet meer zien of ik hem al ingenomen had of niet. Ik terug naar de apotheek en specialite geeist.

De instantie waar je dit moet vragen is het CGR. Dat gaat over de geneesmiddelen registratie en regelgeving over medicatie, verpakkingen en bijsluiters. De EMEA is ook een goede. Dat is de europeese overkoepelende organisatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:20

Natasja, heb jij misschien een link waar deze regels staan uitgelegd?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:22

Anoeska schreef:
In een ander topic wordt enorm geklaagd dat de ziektekostenverzekering zooooo duur is, en dat je er niets voor terugkrijgt. En in dit topic is iedereen weer aan het zeuren dat ze persé merk A medicijnen willen. Ja, waar denk je dan dat die verzekering zo duur door wordt. We willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en dat kan nou eenmaal niet.

Uitzonderingen zijn natuurlijk als je echt bijwerkingen krijgt van een ander middel, dan is het logisch dat je je oude merk terug wil.

De geneesmiddelen zijn maar 9% van het totale budget van de gezondheidszorg. Dus dat zal wel loslopen. Die hoge kosten zijn met de nieuwste geneesmiddelen vaak juist omlaag te krijgen.
Maar omdat allemaal uit te leggen kan ik wel een hele middag kwijt zijn.

De meeste mensen kunnen vaak wel uit de voeten met het generieke middel. Maar voor mensen die chronisch medicijnen slikken is dit vaker dan men denkt een ander verhaal.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:23

De wetgeving is te vinden op de EMEA website, maar het is een omvangrijk geheel, daar kan je niet zo maar even wijs uit worden. Als je er 10 jaar hier mee bezig bent dan begin je het een beetje te snappen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:24

Het CBG is de Nederlandse instantie. Centraal Bureau Geneesmiddelen.
@ Natasja (ik ken het CGR niet, wat is dat?)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:26

manie schreef:
anneve schreef:

Dat zeg ik toch? Dat je alles moet vertalen. Als je dat NIET doet is het illegaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:30

Shadow0 schreef:
Natasja, heb jij misschien een link waar deze regels staan uitgelegd?

http://www.cgr.nl maar dat is een erg onoverzichtelijke site
http://www.emea.com

Ik ben van deze regelgeving op de hoogte omdat ik accountmanager ben geweest bij een bedrijf die bijsluiters en verpakkingen testen op leesbaarheid en gebruiksgemak.

Ik ben nu artsenbezoeker, ik verkoop dus a medicijnen, en de farmacie is zeer goed op de hoogte van wat mag en niet mag. En hoe apothekers werken is echt heel duidelijk voor ons.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:32

anneve schreef:
Het CBG is de Nederlandse instantie. Centraal Bureau Geneesmiddelen.
@ Natasja (ik ken het CGR niet, wat is dat?)

Je hebt gelijk. Bloos

Ik ben in de war met het CGR --> Code geneesmiddelen registratie. Heb ik uiteraard ook mee te maken maar is weer wat anders.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:44

NatasjavE schreef:
De geneesmiddelen zijn maar 9% van het totale budget van de gezondheidszorg. Dus dat zal wel loslopen. Die hoge kosten zijn met de nieuwste geneesmiddelen vaak juist omlaag te krijgen.

Nou, dat lijkt me dan nog steeds een behoorlijk bedrag! En ik snap ook wel dat de nieuwste medijcijnen misschien duurder maar wel effectiever zouden kunnen zijn. Maar het gaat een beetje om het algemene beeld. Mensen willen zo min mogelijk betalen aan de zorg, maar wel van alles het beste. En als ze dat niet krijgen, dan is het mis. Dan wordt er geschreeuwd tegen de apotheker.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:47

Nou, ik schreeuw niet tegen apothekers. Sterker nog, ik schreeuw eigenlijk nooit.
Maar ik vraag me wel af waarom er zonodig op een NL product in het portugees de dagaanduiding moet staan.
Ik ben nog redelijk precies, maar kan me voorstellen dat de wat jongere grietjes zo helemaal geen controle meer hebben of ze een pil nu wel of niet genomen hebben. Ik vind dat toch een slechte zaak.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:55

Anoeska schreef:
NatasjavE schreef:

Nou, dat lijkt me dan nog steeds een behoorlijk bedrag! En ik snap ook wel dat de nieuwste medijcijnen misschien duurder maar wel effectiever zouden kunnen zijn. Maar het gaat een beetje om het algemene beeld. Mensen willen zo min mogelijk betalen aan de zorg, maar wel van alles het beste. En als ze dat niet krijgen, dan is het mis. Dan wordt er geschreeuwd tegen de apotheker.

Dat is ook nog steeds een heel behoorlijk bedrag. Maar besparing in de gezondheidszorg moet je denk ik elders zoeken. Niet alleen in de geneesmiddelen hoek en dat is waar nu wel de grootste nadruk ligt.

Met het vetgedrukte ben ik opzich wel mee eens. Ik vind alleen wel dat de zorgverzekeraars nu te veel macht hebben en ze doen werkelijk niets aan preventie terwijl dat de kosten veel meer omlaag zou halen.
Zorgverzekeraars hebben echter geen belang bij preventie want een dure behandeling nu betaald zich soms pas over een aantal jaren weer teug en dan kan de patient wel al zijn overgestapt zijn naar de concurent. Ze richten zich dus vooral op wat voor hen op de korte termijn het meeste oplevert en dat zijn vaak de goedkopere medicijnen.

Jammer..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:57

nuldertien schreef:
Nou, ik schreeuw niet tegen apothekers. Sterker nog, ik schreeuw eigenlijk nooit.
Maar ik vraag me wel af waarom er zonodig op een NL product in het portugees de dagaanduiding moet staan.
Ik ben nog redelijk precies, maar kan me voorstellen dat de wat jongere grietjes zo helemaal geen controle meer hebben of ze een pil nu wel of niet genomen hebben. Ik vind dat toch een slechte zaak.

Je hebt helemaal gelijk en volgens de regelgeving mag het ook niet meer.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:16

Ik denk dat ik de gezondheid zorg niet duur maak met mijn A merk pil en verder niks. Ik spek nog steeds de verzekering ipv dat ik geld kost.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:06

NatasjavE schreef:
Sophie2 schreef:
Nou, blijkbaar begrijpt nog niet iedereen de hele kwestie Knipoog Geeft niet, het is ook lastig.

De apotheek MOET de goedkoopste middelen verstrekken, daar is de apotheek ook heus niet blij mee hoor? Scheve mond

En anneve, je mag medicijnen ALTIJD in een ander doosje mee krijgen hoor Knipoog ALTIJD.. Dus daar heb je sowieso geen punt Lachen Stel dat je minder nodig hebt dan dat er in een doosje zit, dan kun je er bijv. 1 strip uithalen en het originele doosje mee doen, maar dan ligt er weer een losse strip in de la, die ook een keertje weg moet ZONDER origineel doosje. Ja dat hou je toch Knipoog

Dat is niet waar. Dat is bij een aantal verzekeraars het geval. Niet bij allemaal.
De Apotheker moet gewoon uitgeven wat de dokter vooschrijft. Als er medicijnen zijn die onder het preferentie beleid vallen dan moet de apotheker overleggen met de patient of deze bij wil betalen of toch liever de goedkoopste variant wil.

Wat wel moet is als er een generieke variant van het betreffende middel is...dan de generieke variant leveren... Maar dan krijg je gewoon een Nederlands doosje hoor. Maar dan zijn er minder problemen.

Krijg je bijwerkingen van de generieke variant (en dat kan want andere hulpstoffen en van hulpstoffen KAN je ook bijwerkingen krijgen.) gewoon naar je dokter gaan en zeggen dat je nu bijwerkingen krijgt van je geneesmiddel en specialite eisen. De dokter schrijft dan een briefje

En ze mogen proberen een ander doosje mee tegeven maar als je als patient op je strepen gaat staan krijg je gewoon de nederlandse verpakking.

Ik zou in dit geval gewoon de verzekeraar inschakelen.... want bij paralelimport word de prijs van het dure middel gerekent...en niet van de goedkope variant.

Nee, bij een aantal verzekeraars inderdaad. Wat je hier zegt zeg ik toch ook allemaal eigenlijk? Maaaar, als jij op je strepen gaat staan, hoef je nog niet perse het duurdere middel mee te krijgen. Dan moet je meestal toch echt even eerst naar je huisarts toe.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:50

Chiqa schreef:
Jeetje Kitty...Die mensen doen toch ook gewoon hun werk?
Net als jij en ik dat doen? Wat kan de apothekerassiste
er nu aan doen dat ze van hogerhand terug worden gefloten
omdat het niet meer vergoed wordt?

je had in jou geval toch ook meteen kunnen zeggen "Mevrouw geen punt hoor,
ik betaal die €16 wel ik heb het gewoon nodig"
Einde discussie, sta jedr wel bij stil dat dit hun dagelijkse kost is en het voor hun
ook een stuk plezieriger wordt als er wat meer begrip is.
En dan vinden ze het gek dat mensen overspannen raken.....Ik heb diep respect voor
mensen die alle dagen wéér die discussie aan moeten gaan met mensen die
geen enkel begrip op kunnen brengen!

Ik begrijp echt wel dat deze mensen hun werk doen, en heb daar dan ook begrip voor. Ik vind het alleen niet zo netjes dat deze mevrouw mij pas mijn oude vertrouwde pil wilde meegeven (en of ik moet betalen of niet dat is echt het probleem voor mij niet) nadat ik bij de huisarts was langs geweest voor een verklaring om mijn oude pil weer te mogen ipv het merk wat zij me aanbood. Pas toen ik zei dat ik het echt NU nodig had kreeg ik het middel wel mee, nadat mij verteld werd dat ik moest betalen. Dit vond ik gewoon erg raar, ik bedoel als ik niet gezegd zou hebben dat ik het nu nodig zou hebben, had ik dan dus wel een verklaring moeten hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:24

sonjim schreef:
Ik denk dat ik de gezondheid zorg niet duur maak met mijn A merk pil en verder niks. Ik spek nog steeds de verzekering ipv dat ik geld kost.

Dan heb jij blijkbaar geen flauw benul wat medicijnen en zijn generieken kosten......
Ik slik nu een stofnaam, scheelt ongeveel 60 euro per doosje...vind het verschil toch echt te groot
en het is exact het zelfde middel, zelfde werking.

Anoeska schreef:

En hier kan ik mij volkomen in vinden, mss moeten mensen eens kijken naar zichzelf, en dan pas gaan klagen.
Want waarom klaagt een man bijvoorbeeld op dit gebied veel minder dan een vrouw?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 00:42

Voor mij maakt het niet uit wat voor generiek ik krijg, als het maar werkt en ik vind het ook wel prettig dat ik het opschrift van de strip kan lezen. En dat was de voorlaatste keer bij mij dus niet het geval, want die was in Spaans. Laat ik die taal nou net niet machtig zijn! Fabrikant was trouwens dezelfde als wat ik normaal kreeg, alleen de inhoud niet. Dankzij arts krijg ik nu weer wat ik hebben moet, al was de afgelopen week het etiket op het doosje weer anders (lees: Niet corresponderend met de inhoud).

Trouwens, ik vermoed dat er weinig te bewijzen valt aan de declaraties, aangezien ik op tijd terug ben gegaan naar de apotheek. Ga ze nog wel opvragen, voor de zekerheid, maar dan nog plaats ik ze zeker niet hier!

Over wie er over mijn privacy zeurde: Ik weet precies wat ik wel en niet schrijf. En ik geef de garantie dat ik niet onder mijn echte naam en toenaam te vinden ben op het internet! Daar heb ik zo mijn eigen redenen voor.

Met al die informatie die ik gegeven heb kom je echt niet ver met zoeken, geloof me, je zal niet de eerste zijn die dat probeert en niet lukt dus bespaar de moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:04

Mick mss moet je naar de medische tuchtraad stappen ipv hier je verhaal neer te zetten, sorrie ik geloof echt geen barst van je verhaal.

mick75 schreef:
Over wie er over mijn privacy zeurde:

Volgens mij was je dat toch echt zelf Knipoog Wij waren alleen 'nieuwsgierig' nar die rekeing, op zich niets spannends aan alleen om te kunnen beoordelen of dit verhaal wel echt klopt, want dan hebben de nederlandse apotheken een heel groot probleem en moeten wij als burgers hiervoor gewaarschuwd worden door bv een artikel in de media.
Ik kijk bv nooit mn medicijnen na (Wel mn declaratie's kloppen altijd als een bus) vandaar mn bezorgdheid of dat ik je evrhaal enorm in twijfel moet trekken.

mick75 schreef:
Met al die informatie die ik gegeven heb kom je echt niet ver met zoeken, geloof me, je zal niet de eerste zijn die dat probeert en niet lukt dus bespaar de moeite.

Wat bedoel je hiermee?
Maar goed mss moet je idd even naar de tuchtraad stappen en verdere stappen ondernemen dit om eventuele toekomstige rampen te kunnen voorkomen, zou idd een nachtmerrie zijn als een bejaarde
de verkeerde medicijnen zou krijgen en hierdoor zal sterven.
Daar is de tuchtraad voor, bokt kan er verder niets aan doen.