Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:15

Ik zal mijn bericht even iets veranderen
En daar sluit ik me bij aan kwintaa.
Maar als iemand de genen heeft, of het gewoon "in zich" heeft, kan het ook onder "perfecte" omstandig heden, zich uiten. Kijk naar bijvoorbeeld Schizofrenie.

Het scheelt maar één woordje, maar Knipoog

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:17

Mizora schreef:
Ik heb hier al eerder gereageerd met abortus maar wil er toch nog een extra deel op reageren. Ik doelde op een handicap waardoor zelfredzaam van nauwelijks meer mogelijk is. Geestelijk gehandicapt is gewoon ontzettend lastig. Zeker in combinatie met lichamelijk gehandicapt. Een hoog iq zit bij ons in de familie en dan loop je gewoon tegen je lichaamsgrenzen op, dan zijn dat bij mij nog kleine dingen waar ik al flink last van heb (kwetsbare gewrichten, slecht evenwicht, slechte concentratie), als daar nog een laag overheen komt heb je best wel kans dat je dan letterlijk gek wordt. Met dit niveau gebeurt dat serieus als er niet genoeg prikkels komen (dit heb ik ook echt meegemaakt in groep 3/4)

zelfredzaamheid is een breed begrip.
Bij lichamelijke handicaps zijn de aanpassingen puur materieel.
Bij verstandelijke handicaps zijn de aanpassingen zorg, therapieen. Hiermee verhoog je de zelfredzaamheid

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:20

trustHim schreef:
ik heb ook verschillende psychische mankementen, maar wel een goede fijne opvoeding gehad........... blijk ook aanleg voor e.a. te hebben. ligt tegenwoordig veel meer aan de maatschappij dan aan opvoeding. trouwens lekker banketstaaf om overal ouders maar de schuld van te geven, over algemeen hebben die wel het beste met hun kind voor

Niemand geeft hier de schuld aan de ouders Ach gut maar het is een bekende wisselwerking van genen/omgeving/opvoeding die de trigger zijn voor een stoornis. Bij de een zal het meer de omgeving zijn, bij de ander de ouders en de een is genetisch zwaarder beladen.

Lafunkyjazz: schizofrenie kun je inderdaad niet krijgen als je er de aanleg er niet voor hebt. maar het is wel degelijk nog steeds een wisselwerking van genen/omgeving/opvoeding of je het daadwerkelijk krijgt. Daarin verschilt het niet van andere stoornissen (al is schizofrenie'gen' helaas wel erfelijk en vrij makkelijk te triggeren heb ik het idee)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-10-08 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:22

Welshcobfan schreef:
trustHim schreef:
ik heb ook verschillende psychische mankementen, maar wel een goede fijne opvoeding gehad........... blijk ook aanleg voor e.a. te hebben. ligt tegenwoordig veel meer aan de maatschappij dan aan opvoeding. trouwens lekker banketstaaf om overal ouders maar de schuld van te geven, over algemeen hebben die wel het beste met hun kind voor

Niemand geeft hier de schuld aan de ouders Ach gut maar het is een bekende wisselwerking van genen/omgeving/opvoeding die de trigger zijn voor een stoornis. Bij de een zal het meer de omgeving zijn, bij de ander de ouders en de een is genetisch zwaarder beladen.

Lafunkyjazz: schizofrenie kun je inderdaad niet krijgen als je er de aanleg voor hebt. maar het is wel degelijk nog steeds een wisselwerking van genen/omgeving/opvoeding of je het daadwerkelijk krijgt. Daarin verschilt het niet van andere stoornissen (al is schizofrenie'gen' helaas wel erfelijk en vrij makkelijk te triggeren heb ik het idee)

Tuurlijk, dit ontken ik ook niet. Maar ookal doe je er alles aan om je kind "het" niet te laten krijgen (om het zo maar te zeggen) perfecte omstandigheden. Met aanleg, kan je het dan alsnog krijgen

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:24

EstherHegt schreef:
Ook ik sta verbaasd over sommige toch wel kwetsende en ongenuanceerde reacties, alsof er geen plaats is op deze wereld voor gehandicapten. Er wordt zomaar vanuit gegaan dat een gehandicapte geen kwaliteit heeft van leven, niets is minder waar.
Met mijn handicap functioneer ik behoorlijk goed en kan er ook erg om lachen, vaak zijn het juist de situaties dat een ander er zich geen raad mee weet die om te lachen zijn. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken in deze discussie dat juist de mensen die zich er geen raad mee weten zo makkelijk oordelen.
De genuanceerdere reacties komen over het algemeen van mensen die weten waar ze het over hebben, hetzij via werk in de zorg, hetzij via familiebanden.

Precies

Daarom heb ik voor nu even besloten dit topic maar niet meer te volgen
Ik word er gewoon misselijk van Bloos
En bovendien is het niet goed voor mijn bloeddruk en mijn aanstaande kindje Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:25

LaFunkyJazz schreef:
AaronYve schreef:
Ik werk zelf niet met gehandicapten en kan dat ook niet.
Ik zou het weglaten halen. Waarom, omdat ik een keus heb en van die keus maak ik dan graag gebruik voor de rest van me leven.
Als ik weet dat ik een gehandicpat kind zal krijgen hoe leuk of aardig het ook kan zijn. Ik wil en kan dat niet.
En zeker is het akelig en zeker is het een moelijke keuze maar daarin moet je iedereen kunnen respecteren, je mag nou eenmaal kiezen en dat vind ik een goed recht.

Nog wensen? haarkleur? grote? kleur ogen?
Kiezen kan je niet.
Bv, elke test die je maar kan doen wijst aan dat je kind niet verstandelijk gehandicapt is. Kind wordt geboren. Komt klem te zitten, zuurstof gebrek, hersenbeschadiging. Dan?
Kiezen kan je niet.

Uhm hallo normale discussie misschien mogelijk??? Nors opkijken
En het topic gaat toch echt over een keuze, je kiest ervoor om bij na de eerste echo te zeggen of je het wilt behouden of niet.
Wat jij zegt is bij de geboorte. Daar had ik het helemaal niet over en het topic ook niet.
Dat maak jij ervan. Dus hou de discussie ook een beetje redelijk normaal.

Edit: berichtje aangepast
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 05-10-08 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:26

Nee klopt, als je pech hebt ben je inderdaad gewoon het bokje...

Mochten er erfelijke (zware)psychische stoornissen in mijn familie voorkomen, zou ik wel goed nadenken of ik kinderen zou willen... ''gelukkig' komt er alleen hart en vaatziekten voor... (alle kids van mijn oma (vaderskant) hebben dat: 4 dood, 3 leven er nog)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:27

Maureenn schreef:
Weglaten halen, klinkt heel cru misschien maar ik zou echt niet daar mee kunnen leven.
Dan zit je er letterlijk je hele leven mee 'opgescheept'
ben 15 dus misschien veranderd dat nog maar denk het niet

Hier hetzelfde. Ik ben ook net 16, dus mss ligt het aan de leeftijd..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:32

Bloos! Ik schrik eerlijk gezegd echt wel van sommige reacties. Bloos Niet dat ik andere meningen niet respecteer, maar mensen die zonder na te denken het kind zouden laten weghalen omdat ze niet van gehandicapten (zouden kunnen) houden, jeetje, dat vind ik echt erg..

Ik zou sowieso nooit abortus kunnen laten plegen. Ben nu 17, en als ik vandaag te horen zou krijgen dat ik zwanger blijk te zijn (al dan niet van een lichamelijk/geestelijk/meervoudig gehandicapt kind), zou dat uiteráárd even slikken zijn, een lach vermengd met een traan, maar meteen vanaf het eerste moment zou het kind absoluut gewenst en welkom zijn.
En het komt wel groot ook, daar ben ik niet bang voor. Lachen

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:39

Myukii schreef:
Ik zou sowieso nooit abortus kunnen laten plegen. Ben nu 17, en als ik vandaag te horen zou krijgen dat ik zwanger blijk te zijn (al dan niet van een lichamelijk/geestelijk/meervoudig gehandicapt kind), zou dat uiteráárd even slikken zijn, een lach vermengd met een traan, maar meteen vanaf het eerste moment zou het kind absoluut gewenst en welkom zijn.
En het komt wel groot ook, daar ben ik niet bang voor. Lachen

Dat vind ik wel knap. Lachen

Ik ben ook 17, maar zelfs al zou ik nu een kind krijgen (het kan altijd mis gaan), zou ik het ook weghalen.
Ten eerste omdat ik nog jarenlang naar school moet, en er dus niet voor kan zorgen, denk ook niet dat mijn moeder er voor zou willen zorgen etc..

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:39

AaronYve schreef:
LaFunkyJazz schreef:

Nog wensen? haarkleur? grote? kleur ogen?
Kiezen kan je niet.
Bv, elke test die je maar kan doen wijst aan dat je kind niet verstandelijk gehandicapt is. Kind wordt geboren. Komt klem te zitten, zuurstof gebrek, hersenbeschadiging. Dan?
Kiezen kan je niet.

Uhm hallo normale discussie misschien mogelijk??? Nors opkijken
En het topic gaat toch echt over een keuze, je kiest ervoor om bij na de eerste echo te zeggen of je het wilt behouden of niet.
Wat jij zegt is bij de geboorte. Daar had ik het helemaal niet over en het topic ook niet.
Dat maak jij ervan. Dus hou de discussie ook een beetje redelijk normaal.

Edit: berichtje aangepast

De eerste vragen zijn cynisch bedoelt, ik nam aan dat je dat wel zou snappen.
Ik vind je "keuze" erg hard. Omdat je zegt Ik wil geen gehandicapt kind.
Ik ook niet, tuurlijk heb ik liever een gezond kind, maar als ik eenmaal kies om een kind te willen KRIJGEN. Ga ik ook akkoord met alle gevolgen/complicaties. Dat is een keuze.
Als het in je buik zit leeft het, wie ben jij dan om te zeggen dat het niet te wereld mag komen?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:40

overgens, vanaf de dag dat het hartje klopt en geloof maar dat dat sneller is dan je denkt is het voor mij een leven

take_one, mijn ma zou zeggen en ik ben het met haar eens, als je jezelf oud genoeg vind om te neuken dan moet je ook de gevolgen dragen die daarvan kunnen komen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:41

Zit een beetje in dezelfde situatie, ik heb zelf borderline en bij mijn vriend zit autisme in de familie. Toch willen we wel graag kinderen, vooral omdat we de signalen nu zelf kunnen herkennen en hem of haar veel meer hulp kunnen geven dan we zelf (gehad) hebben. Het staat eigenlijk al vast dat ons kindje een moeilijk leven zal krijgen, als het geen last heeft van een eigen stoornis zal hij in ieder geval last hebben van z'n moeder Nagelbijten / Gniffelen Maar aan de andere kant denk ik ook dat mijn vriend mijn slechte periodes heel goed op kan vangen en ons gezinnetje al met al toch gelukkig kan zijn Lachen

Een kindje met een lichamelijke handicap vind ik een stuk moeilijker. Aan de ene kant heeft hij of zij het recht om geboren te worden, aan de andere kant betwijfel ik of hij/zij goed terecht komt met mij als ouder. Ik denk dat ik daar niet goed mee om kan gaan, ik kan bijvoorbeeld geen structuur aanbrengen in zo'n leventje. Ik denk dan ook dat als ik het vroeg weet, ik het weg zou laten halen...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:42

Rot gezegt, zou ik het niet willen houden. Wel goed over nadenken hoe gehandicapt het kindje is, maar nee... Op dit moment denk ik: nee, niet houden.

Klinkt krom, maar ik zou zo'n kind geen gelukkige toekomst kunnen geven.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:49

Als het kind een leven zonder pijn kan hebben, zou ik geen abortus laten plegen. Maar bijvoorbeeld een handicap als een ernstig open ruggetjes, dat wens je niemand toe

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:06

@ Lafunkyjazz

Mijn keuze is ook hard maar dat kan niet anders, als iemand kiest voor een abortus dan is dat hard.
Maar als ik de keuze krijg van de arts dan zou ik.. ja je weet mijn mening.
Maar ik ben geen persoon voor met een gehandicapt kind te kunnen leven, ik kan dat niet.
(is al gebleken)
En vandaar mijn diep respect voor mensen die dat wel kunnen.
Zeker moet er eerst nog goed overnagedacht worden en zou ik niet als haantje de voorste bij de abortus kliniek staan maar toch denk ik dat ik al weet wat het wordt, mede omdat mijn partner er net zo over denkt.
En wie zegt dat je ervoor hebt gekozen om een kind te krijgen? Ken veel gevallen waar het kind niet gepland was, zou toch erg zijn als je dan nog niet eens de keuze had bij de eerste echo.
En ik weet het klinkt of is hard maar ik zou het dan liever niet te wereld brengen en dat is dan de keuze van de moeder en vader. En zoals ik al zei, ben blij dat die keuze er is.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:26

Deze discussie hebben wij op school ook wel eens gevoerd. En wat een ontzettend verschillende meningen kwamen daarin naar voren.

Inmiddels werk ik in de thuiszorg en heb met enige regelmaat te maken met mensen met handicaps. Dit zijn voornamelijk mensen die semi-zelfstandig wonen. De één heeft lichamelijke problemen, de volgende een down-syndroom en zo zitten er diverse 'variaties' tussen om het maar even zo te zeggen. Ook een aantal echt heel schrijnende gevallen.
Hier zitten mensen bij die heel gelukkig zijn, maar er zijn er wat die doodóngelukkig zijn. Dus tja, wat is wijsheid.

Wat voor mij criteria zouden zijn: Mate van zelfredzaamheid, pijnvrij kunnen leven, gelukkig zijn.
Punt is, dit weet je niet. Want hoe een handicap zich ontwikkelt, wat mensen nog zelf gaan kunnen en in hoeverre ze gelukkig gaan worden kun je niet bepalen als het kind nog warm en veilig in je buik zit.

Zou het van te voren 100% zeker zijn dat ik een kindje zou krijgen wat niet pijnvrij kan leven, wat nooit zelfredzaam zal zijn en wat ook nooit gelukkig zal zijn, dan zou ik het per direct weg laten halen.
En dan niet omdat ik bang ben voor de gevolgen die het voor mij heeft, maar omdat ik een kind een gelukkig leven zonder pijn en absolute afhankelijkheid gun.
Punt is dat dit alledrie dingen zijn die je nooit van tevoren kunt weten jammer genoeg. Zelfs de mate van pijnvrij zijn, is niet te voorspellen.

Natuurlijk wil iedereen het liefst een gezond, gelukkig kind. Een kind zonder problemen. En natuurlijk doe je er als ouders alles aan om ervoor te zorgen dat je kind gelukkig zal zijn.
Als ik heel eerlijk ben zou ik, mocht ik nu horen dat ik een kind met wat voor beperking dan ook zou krijgen, van verdriet en radeloosheid niet weten wat ik moest doen. Aan de ene kant wil je geen kind op de wereld zetten wat later een zeer grote kans heeft op een moeilijk, gecompliceerd leven. Aan de andere kant staat niet elke handicap garant voor een moeilijk of ongelukkig leven. Dus wanneer trek je een grens?
Die grens bepalen zou voor mij een ontzettend moeilijke beslissing zijn.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:55

Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat je daar nu over kunt oordelen, zonder in die situatie te zitten.
Het is nu 'makkekijk' zeggen omdat je, je niet in die situatie bevind.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je nu al weet, wat je op zo'n moment zou doen.
Het is afhankelijk van zoveel factoren, en die weet je alleen op dat moment. Dus op zo'n moment neem je een beslissing.
Tuurlijk kan je, je er wel een voorstelling bij maken. Maar volmondig ja of nee zeggen, ik geloof niet dat iemand dat zo kan.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 15:09

LaFunkyJazz schreef:
moeshie schreef:
Hmm, ik zou het niet houden. Dat is toch beter voor jou én voor het 'kind'? Technisch gezien is het zelfs nog geen kind, maar een embryo. Ik denk dat je er niemand plezier mee doet om zo'n kindje te laten geboren worden.
Ik heb het wel over Syndroom van Down en dergelijke mentale handicaps, niet over lichamelijke.

Je spreekt van een embryo tot de 12 weken. Daarna is het een foetus.

En waarom een kind met een zware lichamelijke beperking niet aborteren? De kwaliteit van leven kan een stuk, echt een STUK, minder zijn dan iemand met down syndroom.
En wie ben jij om te beslissen wat beter is voor het kind, hoe weet je dat?

@Lafunkyjazz Ik vind sommige quotes van jou een beetje aanvallend
Laat mensen gewoon hun eerlijke mening geven! Ieder kijkt er anders naar ..
Probeer het van meerdere kanten te zien en mogelijk te begrijpen...

Voor veel mensen kunnen sommige mensen idd schokkend zijn , maar iedereen heeft er een andere mening over.
Sommige mensen laten met alle liefde het kind komen en zien uiteindelijk wel wat het brengt.
En anderen denken aan de financiele lasten en velen zorgen die het vaak brengt.

Kan het verders zonder reacties alskruip weer terug onder je steen , of gelukkig bestaat er sterrelisatie....
Discuseren is goed , maar laat ieder zn mening hebben.

Verders weet ik ook wel dat je bij de eerste echo\echo's het niet zeker weet, en zullen er meerdere test moeten komen om het 100% zeker te kunnen weten, Er zijn veel verschillende handicaps inderdaad ook veel geestelijk wat later in het leven pas te voorschijn kan komen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:23

Ik heb uberhaupt geen kinderwens, ook nooit gehad. Maar een kind waarvan ik weet dat het gehandicapt
zou zijn zou ik weg laten halen. Ik vraag mij altijd af als ouders er bewust voor kiezen om een zwaar gehandicapt
kindje op de wereld te zetten voor wie zij dat nu eigenlijk doen? Voor het kind? Voor zichzelf?
Ik ben namelijk van mening dat een kind dat alleen maar als een kasplantje in een rolstoel zit een verre van
volwaardig leven leidt en wie wordt hier uiteindelijk gelukkig van?

Het kind zelf niet in ieder geval, en de opmerking 'het kind weet niet beter' vind ik vaak wat kortzichtig,
omdat je dit niet zeker weet. Ik denk dat deze kinderen toch wel aanvoelen dat zij 'anders' zijn.
Ook de ouders worden niet gelukkiger van een kind met een zware handicap, denk eens aan de zorg, tijd, geld
en energie die een zwaar gehandicapt kind opeist. Ik kan me voorstellen dat dit in je relatie en priveleven ontzettend
veel spanning kan veroorzaken.
Denk eens aan het leven dat je opgeeft: je kunt niet 'gewoon' op vakantie, het huis moet vaak worden aangepast,
er moet áltijd iemand bij het kind blijven etc etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:25

Bovendien is een gehandicapt kind ook best pittig voor de kinderen die er al zijn. Ik denk dat het voor mij ook uit zo maken of ik al kinderen zou hebben of het mijn eerste is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:31

Welshcobfan schreef:
Bovendien is een gehandicapt kind ook best pittig voor de kinderen die er al zijn. Ik denk dat het voor mij ook uit zo maken of ik al kinderen zou hebben of het mijn eerste is.

Absoluut Ja
Ik kan mij idd indenken dat dit niet alleen een enorme impact is op het leven
van de ouders, maar zeker ook op het hele gezinsleven en dat van de al aanwezige kinderen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 15:32

Ben het met jullie eens mas en welhscobfan

Als je al kinderen hebt zal het voor hun ook moeilijk zijn , het gehandicapte kind zal erg veel aandacht eisen ,en idd vaak geeft het ook veel spanning in je relatie ,

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:46

Ik ben zo'n ander kind in een gezin. Ik ben de oudste en mijn zusje was 3 jaar jonger. En gehandicapt. Lichamelijk en geestelijk. Lichamelijk spastisch, geestelijk is ze niet verder gekomen dan een kind van een jaar of 8. Door zuurstofgebrek tijdens de geboorte.
Ik herinner me haar als een vrolijke griet. Met een dijk van een karakter die echt wel duidelijk kon maken wat ze wou ondanks haar beperkingen. Ze had idd veel zorg nodig maar ik heb daar nooit onder geleden. ik speelde met haar alsof ze gewoon een zusje was. Want dat was ze ook. Mijn zusje! Natuurlijk is het leven zwaar geweest. Maar dat kwam meer door externe factoren dan door haar handicap zelf. Mijn ouders waren niet rijk en hebben moeten smeken om aanpassingen, rolstoelen etc etc. Dat is pas erg!
Mijn zusje is in 1994 op 20-jarige leeftijd overleden aan een maagbloeding. Ze had het de jaren daarvoor zwaar, doorligplekken. maagproblemen, vergroeiingen. Haar dood was voor haar een verlossing. Voor mijn moeder die helaas in 2001 overleed een groot verdriet want die 2 waren 2 handen op 1 buik. Gelukkig zijn ze nu weer samen!
Wat het leven met een gehandicapt kind je leert is van onschatbare waarde. Ik had er geen seconde van willen missen.
De liefde, de vrolijkheid, de eerlijkheid. de harde werkelijkheid waar je mee om leert gaan. Mijn zusje een niet-volwaardig bestaan? Om de donder wel!!!!
Terwijl ik dit typ kijk ik naar de foto op de kast en raak er toch weer emotioneel van. Ook van de soms harde woorden die hier worden neer geschreven. "vergeef het hun want ze weten niet beter".
Mijn zusje is mijn engel in de hemel, ons eigen sterretje als het s'nachts donker is. En boven alles: MIJN zusje!!

Ieder zieltje komt hier op aarde met een doel, daar ben ik van overtuigd. Ik weet eigenlijk niet wie wij mensen zijn dat we denken dat we kunnen beslissen over zoiets waardevols als het ontstaan van leven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:03

Aangrijpend verhaal beaux Lachen en ik ben het absoluut met je eens dat je enorm van een gehandicapt kind kunt leren. Genieten van kleine dingen bv...

Maar je zusje is gehandicapt geraakt tijdens haar geboorte, iets wat totaal niet voorzien was tijdens de zwangerschap. Net zoals je niet weet of je morgen aangereden word door een bus en daardoor blijvend hersenschade oploopt.
Een kind wat eenmaal geboren is kun je niet meer wegtoveren. Die heb je nu eenmaal en daar zul je zo goed en zo kwaad als het gaat verzorgen en laten ontwikkelen.

Maar als ik van te voren zou weten dat ik een kind draag wat erg gehandicapt is? dan zou ik met pijn in mijn hart toch overgaan op abortus...
(nogmaals: stel dat het voor 99 procent zekerheid te zeggen was dat mijn kind ernstige afwijking heeft)