Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:35

Heel veel mensen hebben een totaal verkeerd beeld van hoe een orgaandonatie in het echt plaats vindt! En wat er precies allemaal gebeurd met diegene die zijn organen beschikbaar stelt!
Het jammere hiervan is dat hierdoor vele mensen het laten afweten om geen donor te willen zijn wegens het idee dat het voor de nabestaanden er niet meer "heel"uit ziet!
En dat terwijl alles tegenwoordig zo netjes wordt geprepareerd en verwijderd uit een donorlichaam. Niemand,maar dan niemand zal zo vanuit de buitenkant kunnen zien dat diegene iets heeft afgestaan.
Wat je wel weet is, diegene die heeft iemand anders weer een leven gegeven!

Dat is toch gewoon prachtig! We moeten juist trots zijn dat dit tegenwoordig allemaal kan!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:59

romatjuh schreef:
Shadow0 schreef:
Het is jammer dat hier nog zoveel misverstanden over zijn... want huid- of hoornvliesdonatie wordt op zo'n manier gedaan dat het voor de nabestaanden niet zichtbaar is!

En volgens mij zijn dat juist de dingen die veel mensen niet willen geven, ik heb ook aangegeven het niet te willen afstaan. Hele stom, maar vind het echt een rot idee.

Ik ben trouwens voor deze regeling, bij veel mensen is het laksigheid. Ik heb me al op mn 14e laten registreren omdat ik wist dat áls er iets met me zou gebeuren mn ouders niet in me zouden laten snijden, en omdat het mijn keuze is wilde ik het gewoon zwart op wit hebben en het niet bij nabestaanden neerleggen.

Ik kan me voorstellen dat wanneer een naaste zou overlijden en ik niet zeker weet of diegene wil doneren ik voor de zekerheid nee zou zeggen, daarom is het zo belangrijk om zelf een keuze te maken.

Maar je ligt niet met open ogen in je kist hoor (sorry als het bot klinkt), geen mens die het ziet en misschien is er dan een levende ziel die weer kan zien dankzij jouw hoornvlies! Cool

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:31

Alet74 schreef:
Maar je ligt niet met open ogen in je kist hoor (sorry als het bot klinkt), geen mens die het ziet en misschien is er dan een levende ziel die weer kan zien dankzij jouw hoornvlies! Cool

Nee ik weet het, maar is gewoon het enige wat ik niet wil. Ik heb er al vaak over nagedacht maar het idee blijft me zo tegenstaan dat ik het niet ga veranderen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:59

Ik ben absoluut voor ADR! Of, nouja, vooral voor het: donor-tenzij-principe. Dan is íédereen gewoon donor, tenzij er een formuliertje is ingevuld dat degene dat níét wil.

Ben zelf ook donor, maar heb inderdaad aangegeven dat mijn huid en hoornvlies niet gebruikt mogen worden. Ookal wéét ik dat het niet zichtbaar zal zijn, het idee vind ik gewoon.. eng. Nagelbijten / Gniffelen Ookal weet ik er dan zelf niks meer van Tong uitsteken

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:04

op zich is het wel goed, zolang je het zelf nog kan veranderen. Ja
behalve voor bloed en merg zouden ze mij nooit als donor voor iets mogen gebruiken, ik denk er nog niet aan

& dat zijn allebij dingen die je afgeeft terwijl je nog leeft. Lachen
en daar heb ik absoluut geen probleem mee, maar om één of andere reden wil ik mijn organen echt niet afstaan.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:12

aan de ene kant denk ik dat het wel goed is, aan de andere kant..
Nee. Ik vind het dood eng, het idee dat mijn organen uit mijn lichaam genomen zullen worden. Ik weet niet wat er na de dood komt en wat ik dan nog nodig zal hebben.
Mocht ik ooit een donor orgaan moeten ontvangen, dan zal ik wel de keuze nemen om zelf ook donor te worden daarna, je kunt niet ontvangen maar niet terug geven, dat vind ik dan weer wel..

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:23

Ik ben donor en ik heb mezelf er ook echt toe moeten zetten om aan te melden. Gewoon omdat ik het vergat.

Ik heb er na mijn dood (ga ik niet te veel over nadenken) helemaal niets meer aan. Ik heb liever dat ik iemand er iemand het leven mee kan redden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:40

CandyQueen schreef:
behalve voor bloed en merg zouden ze mij nooit als donor voor iets mogen gebruiken, ik denk er nog niet aan

en daar heb ik absoluut geen probleem mee, maar om één of andere reden wil ik mijn organen echt niet afstaan.

Zou jij wel organen willen ontvangen? Of vind je dat ook een naar idee?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:41

Ik ben me op het moment aan het verdiepen erin. Ik zit nog met teveel vragen erover. Ik heb hier een paar goede sites voorbij zien komen die ik even rustig ga doorlezen.

Van mij mogen ze van alles hebben, maar zoals eerder gezegd ik heb nogal veel vragen Lachen

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:46

Shadow0 schreef:
CandyQueen schreef:

Zou jij wel organen willen ontvangen? Of vind je dat ook een naar idee?

Als dat ooit nodig zou zijn, Ja.
Maar dan zal ik mezelf ook opgeven als donor. Ja Maar ik blijf het niks vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:48

CandyQueen schreef:
Maar dan zal ik mezelf ook opgeven als donor. Ja

Maar vind je dat niet wat laat? Het is duidelijk dat als iedereen het op die manier doet, jij helemaal niets zou kunnen ontvangen als het nodig is.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:54

Shadow0 schreef:
CandyQueen schreef:
Maar dan zal ik mezelf ook opgeven als donor. Ja

Maar vind je dat niet wat laat? Het is duidelijk dat als iedereen het op die manier doet, jij helemaal niets zou kunnen ontvangen als het nodig is.

Ja eigenlijk wel. Maar ik zou me niet opgeven voor donor. Maar als ik ooit organen zou ontvangen zou ik het zeker overwegen. Ja En waarschijnlijk ook wel doen. Al blijf ik het een vreselijk idee vinden.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:01

Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen de dood eng vinden, maar dat verandert niets aan het feit dat we vroeg of laat allemaal het hoekje omgaan. En ik denk niet dat je organen na je dood nog enig nut hebben 'en tot stof zult gij wederkeren' was het toch? Een ander kan er nog een lang leven mee hebben, met een nier, een hart of goed zien met een hoornvlies o.i.d.
Maar goed, iedereen moet dat zelf weten natuurlijk. Wel vind ik het jammer dat angst voor het onbekende mensen belet om donor te worden. Wie weet (en laten we hopen van niet), kom je ooit in de situatie dat je zelf of iemand in je omgeving een donororgaan nodig is, dan zul je erg blij zijn dat iemand anders wel het lef (vind ik maar betrekkelijk, want wat merk je er zelf nu nog van) heeft gehad om zich aan te melden!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:16

Ik ben voor. Heb zelf wel de moeite genomen om een papiertje op te sturen en ben dus al donor.
Ik zou zelf ontzettend dankbaar zijn als ik een donororgaan kan ontvangen als dat mijn leven zou redden en zou het egoistisch van mezelf vinden als ik dat niet voor een ander over zou hebben.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:32

kijk, iedereen heeft het maar over organen ea afstaan na de dood. daar hoef je dus helemaal niet voor dood te zijn he.

zoals ik al zei, stel je verliest je been, je arm, je oog of iets anders in een ongeluk. ze kunnen er nog onderdelen van gebruiken en cru gezegd, jij bent het toch kwijt.
awel, ik zou mij op die moment kunnen optrekken aan het feit dat mijn verlies toch niet voor niets is geweest. ik zou ergens opgelucht zijn dat mijn organen/ledematen/huid niet gewoon is weggegooid als medisch afval.
al zouden ze mijn been ofzo gebruiken zodat studenten geneeskunde de verschillende spieren kunnen leren herkennen of hechtingen kunnen leren zetten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:38

Ik geloof dat niemand zeker kan vertellen wat er na de dood is, maar met het beste inlevingsvermogen dat ik kan hebben, kan ik me niet voorstellen dat organen nog van enig nut zullen zijn. Organen zijn juist essentieel dat je blijft leven, en als je doodgaat dan zullen ze toch wegrotten. Dan vraag ik me ook af wat er gebeurd bij mensen die bv door explosie omkomen en waarvan de organen letterlijk ontploffen, of die door een wild dier worden opgegeten of...kan me er gewoon echt niets bij voorstellen.
Verder vind ik wel iets vreemd in zo'n redenatie. Je wilt geen orgaan afstaan, omdat je niet weet wat er in het hiernamaals komt en omdat je het misschien nodig zou hebben.
Maar als je ooit zelf een orgaan nodig hebt, dan wil je het aanneemen en dan zet je je ook op de lijst. Ben je dan eigenlijk niet bang dat je schuldig bent aan iemand een leven in het hiernamaals af te nemen, en heb je dan plots zelf geen angst meer dat je je organen nog ergens voor nodig hebt?

Levend zou ik er trouwens ook geen problemen mee hebben, als het bv door een ongeval komt. Ik zou niet zo snel vrijwillig een nier afstaan ofzo(tenzij misschien voor iemand die zeer nauw aan mijn hart licht), maar dat komt omdat ik als de dood ben voor ziekenhuizen en operaties. Daarnaast zou ik levend zo twee organen als een nier zo lang mogelijk willen houden, er moet later maar 1 van de 2 het laten afweten ofzo..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:39

wat ze niet voor heelkunde kunnen gebruiken mogen ze voor de wetenschap hebben van mij Lachen

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:50

ik heb al enkele jaren een donorpasje bij me...
keuze nummer 1
als ik door mijn overlijden een ander een nieuw of beter leven kan geven doe ik dat.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:57

Ik ben voor (maar woon in België dus heeft niet veel nut).
Het grote probleem hier is als mensen zichzelf niet geregisteerd hebben artsen altijd toestemming vragen aan de nabestaanden (ondanks dat de overleden officieel dus wel donor is), en die nabestaanden zeggen heel vaak neen. De artsen respecteren altijd de mening van de nabestaanden dus, behalve als je wel geregisteerd staat.

Ik ben ook van het principe dat als je niks wil geven, je niks mag krijgen .

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:02

ik ga hier even op inhaken, naar aanleiding wat ik hiervoor al heb gezegd.

Ik vraag me eigenlijk af hoe veel van jullie ook een bezoekje bij de bloedbank brengen. Daar ben ik erg trouw in - zou dat ook betekenen dat ik dan wel recht heb op bloed bij een ongeval. En mensen die geen bloed afgeven dan niet ???

Bovendien is het bij mij meer het idee dat iets verplicht moet worden wat me ernstig tegenstaat. Ik ben momenteel donor en bij mij mogen ze alles nemen wat er te nemen valt. Ik vind het alleen zo in en in triest dat dergelijke dingen per wet vastgelegd moeten worden. Overal maar een wet voor (en daar slaat mijn kleur onderbroek onderwerp op)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:05

Ik ben ook bloeddonor, maar moet eerlijk zeggen dat ik de laatste keer niet geweest ben omdat ik niet meer zo goed durf.
Keer daarvoor ben ik flauw gevallen en heb daar echt flink last van gehad.
Maar ik ben idd bloeddonor omdat ik ook graag bloed wil ontvangen als dat nodig is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:10

inge81 schreef:
ik ga hier even op inhaken, naar aanleiding wat ik hiervoor al heb gezegd.

Ik vraag me eigenlijk af hoe veel van jullie ook een bezoekje bij de bloedbank brengen. Daar ben ik erg trouw in - zou dat ook betekenen dat ik dan wel recht heb op bloed bij een ongeval. En mensen die geen bloed afgeven dan niet ???

Ik ben pas 18 geworden en heb al mijn eerste pakketje bloed afgegeven.
Bloed is er denk ik genoeg, dus daarvan mag van mij iedereen er hebben, als er organen genoeg waren mag van mij ook iedereen er hebben, het grote verschil zit hem voor mij dus in de beschikbaarheid Lachen.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 06-10-08 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:12

ik heb altijd bloed gegeven......... totdat ik 3 keer achter elkaar flauw viel........... toen mocht ik niet meer Lachen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:14

IK vind dat eigenlijk iedereen donor zou moeten zijn.

We willen allemaal dat als er ons iets gebeurd een donor voor ons klaar staat.
Maar zelf als donor zijn willen we niet. hoe moet dat dan? als er niemand donor wil zijn, maar je hebt het hard nodig?
een beetje egoïstisch. Alles wat ze nodig hebben ( als ik overleden ben) mogen ze gebruiken als dat kan. als ik daar een leven mee kan redden? waarom niet. ik ben er toch niet meer.

Maar als ik nog leef zou ik het niet durven. ik ben als de dood voor operaties. ik heb een kleine fobie voor pijn. ik ben er als de dood voor.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:23

BraveSpots schreef:
Bloed is er denk ik genoeg,

Ook bloed wordt te weinig gegeven hoor. O negatief (zeg ik uit mn hoofd) daar hebben ze wel voldoende van. Maar ik heb zelf A positief en ik word elk jaar 3 keer opgeroepen. Meestal voel ik me na een afname wel een week een beetje slapjes.
Sinds dit jaar heb ik dan ook aangegeven niet meer als 2 keer op een jaar te willen doneren Knipoog en zit erover te denken het volbloeddoneren op te geven en een pasma donor te worden.

Maar ik ken maar weinig mensen uit mn omgeving die bloed geven hoor.