Wie heeft dé tip tegen tandenknarsen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke_

Wie heeft dé tip tegen tandenknarsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:47

Hoi!

Mijn vriend vertelde me dat ie slapenloze nachten heeft door mijn geknars snachts.
Ben vanmorgen naar de tandarts geweest en hij heeft mijn gebit gecontroleerd: gelukkig nog geen schade. Haha!
Hij zei dat ik een splint (bitje) aan kan laten meten (voor een behoorlijke prijs) en die moet je dan bevestigen met een soort buitenboord-beugel-ding. Dat is voor mij echt geen oplossing. Ik weet dat ik daarmee niet in slaap kan vallen (heb al eens zo'n beugel gehad) en dat ik hem dan toch uit ga doen omdat het niet lukt.

Heb al gezocht en zag dat slapen met je raam open ook schijnt te werken.
Wie o wie heeft dé tip tegen tandenknarsen zonder een bitje??

Groetjes!

RelarDevi

Re: Wie heeft dé tip tegen tandenknarsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:46

Ik zou eerder kijken naar de oorzaak. Heb je last van stress, spanningen of iets dergelijks.
Ik heb ook last van tandenknarsen, ik doe het omdat ik het heel erg ontspannend vind (ik doe het ook overdag een beetje, 's nachts weet ik niet) maar dat komt omdat ik op dit moment niet zo helemaal goed in mijn vel zit en ik nogal veel spanning heb.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:48

Ja de tandarts zei dat het idd stress was. Opzich weet ik niet precies hoe het komt. Ben opzich wel druk met stage e.d maar stress??
Zou verder niet weten hoe het komt.

Ik snap het ook niet want als je me nu vraagt om eens te knarsen, kan ik het helemaal niet!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:51

Ik knars dan ook niet echt maar ze zitten wel als beton aan elkaar vast of het schuift heel snel langs elkaar heen..
Van stress hoef je niet perse iets te merken.. Je kan ook last van onbewuste spanning hebben.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:52

MoonChloe schreef:
Ik knars dan ook niet echt maar ze zitten wel als beton aan elkaar vast of het schuift heel snel langs elkaar heen..
Van stress hoef je niet perse iets te merken.. Je kan ook last van onbewuste spanning hebben.

Ja dat zou inderdaad kunnen. Maarja, zo'n probleem is moeilijk op te lossen, lijkt mij.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:27

Ja het gaat niet 1,2,3 over maar als je er al aan werkt heb je tenminste een begin gemaakt Knipoog

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 07:55

Heb gisteravond extra veel ontspand voor dat ik ging slapen.
Heb een hele leuke droom gehad (over Gerald Joling en Gordon, dat ik een hotelovernachting in Amsterdam had gewonnen en Geer en Goor langskwamen, was erg leuk Clown )
Schijnt dat ik vannacht niet geknarst heb Haha!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:02

Misschien een bitje wat boksers ook in doen tijdens de wedstrijd?
Je kan hem dan naast je bed neerleggen, en pas als je vriend wakker word van je geknars doe je hem in, je bent dan nog lekker slapperig en dan val je misschien wel weer meteen in slaap.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:11

Ik doe het ook, niet echt knarsen maar wel tanden op elkaar zetten en ze dan over elkaar heen schuiven. Bij mij is het ook stress of als ik op een dag veel heb meegemaakt/gedaan.
Het helpt wel om 's avonds een uurtje voordat ik naar bed ga echt te ontspannen. En als dat niet lukt dan hou ik 's nachts een kauwgom in mn mond Bloos

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:57

Ik doe het zo extreem dat ik helaas wel schade aan m'n gebit heb. Ik knars echt m'n tanden kapot. De tandarts heeft zo'n speciaal bitje van kunststof wat je op je onderste gebit moet leggen en voorgevormd is naar je gebit.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 12:35

#Ymke# schreef:
Ik doe het zo extreem dat ik helaas wel schade aan m'n gebit heb. Ik knars echt m'n tanden kapot. De tandarts heeft zo'n speciaal bitje van kunststof wat je op je onderste gebit moet leggen en voorgevormd is naar je gebit.

Heb je dan ook zo'n zegmaar buitenboord ding eraan zitten??
Want dat is het probleem bij mij, ik lig altijd op m'n zij en dan drukt ie in m'n wang.

De tip over het bitje in doen als je wakker wordt gemaakt, da's een hele goeie!
Daar ga ik eens achter aan Lachen
Bedankt!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 00:28

Ik heb lang geleden ook zo'n plaatje gehad, omdat ik knarste. Het is zonde van je gebit om er niets aan te doen, door het knarsen slijten je tanden teveel af. Ik had kaakproblemen, hij zat vaak aan een kant op slot, heel vervelend. Het plaatje (geen buitenboord bevestiging, gewoon vast aan je tanden, soort beugel maar dan volledig dicht plaatje) heeft geweldig geholpen, na een paar maanden kon ik hem uitlaten, want had ik het afgeleerd.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 01:00

Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg; daarna heb ik een tijd lang zo'n ontzettende last gehad van mijn kiezen dat ik zowel overdag als 's nachts begon met knarsetanden. Gek genoeg heeft mijn vriend dat overgenomen en die begon er ook mee, 's nachts.
Maar nu vertel ik het je nog sterker: sinds we twee katjes in huis hebben gehaald is het veel minder geworden. Klinkt als een sterk verhaal, is het misschien ook, maar ik denk dat het wel samenhangt. Die beestjes zijn rustgevend, we hebben iets te doen, we zitten allebei misschien een beetje beter in ons vel en hebben wat minder stress. Mijn vriend heeft ook al jarenlang de gewoonte om aan puistjes te krabbelen en dat doet hij sinds de poesjes in huis zijn ook een heel stuk minder. Ik denk dat dat komt doordat hij voorheen als hij bijvoorbeeld tv keek, al snel zat te krabbelen; nu heeft hij constant een kat op schoot en dat geeft afleiding.

Conclusie; neem een kat? Nagelbijten / Gniffelen Nee, ik begrijp dat het niet zo simpel ligt. Maargoed, mijn punt is dat knarsentanden bij mij/ons iig voor een deel te maken had met stress en onrust, misschien is dat bij jou ook zo..?
Lotje02 schreef:
Ik doe het ook, niet echt knarsen maar wel tanden op elkaar zetten en ze dan over elkaar heen schuiven. Bij mij is het ook stress of als ik op een dag veel heb meegemaakt/gedaan.
Het helpt wel om 's avonds een uurtje voordat ik naar bed ga echt te ontspannen. En als dat niet lukt dan hou ik 's nachts een kauwgom in mn mond Bloos
Vind je dat niet eng, in slaap vallen met kauwgom in je mond? Lachen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 01:16

Willeke_ schreef:
#Ymke# schreef:

Heb je dan ook zo'n zegmaar buitenboord ding eraan zitten??
Want dat is het probleem bij mij, ik lig altijd op m'n zij en dan drukt ie in m'n wang.

De tip over het bitje in doen als je wakker wordt gemaakt, da's een hele goeie!
Daar ga ik eens achter aan Lachen
Bedankt!

Hier ook al een knarser Haha! Ik heb ook een kunststof plaatje. En nee er zit geen buitenboordding aan Knipoog Het is een stukje kunststof wat naar je ondergebit is gevormt. Hij klemt daar zeg maar overheen. De mijne is zelfs zo gemaakt dat mijn bovenkaak precies op een bepaalde plek gezet word (niet heftig of vast, maar dat is de natuurlijke houding van mijn kaak) en daardoor kan ik nog minder knarsen. Als je hem in hebt voel je er eigenlijk niets van.

1 nadeel heeft het wel.............. ik kan hem eruit krijgen in mijn slaap Bloos Dat is me al een paar keer gelukt Dromen Zolang ik er maar aan denk niet te gaan/blijven sabbelen gaat het goed Clown

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 07:55

Zwartwitje schreef:
Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg; daarna heb ik een tijd lang zo'n ontzettende last gehad van mijn kiezen dat ik zowel overdag als 's nachts begon met knarsetanden. Gek genoeg heeft mijn vriend dat overgenomen en die begon er ook mee, 's nachts.
Maar nu vertel ik het je nog sterker: sinds we twee katjes in huis hebben gehaald is het veel minder geworden. Klinkt als een sterk verhaal, is het misschien ook, maar ik denk dat het wel samenhangt. Die beestjes zijn rustgevend, we hebben iets te doen, we zitten allebei misschien een beetje beter in ons vel en hebben wat minder stress. Mijn vriend heeft ook al jarenlang de gewoonte om aan puistjes te krabbelen en dat doet hij sinds de poesjes in huis zijn ook een heel stuk minder. Ik denk dat dat komt doordat hij voorheen als hij bijvoorbeeld tv keek, al snel zat te krabbelen; nu heeft hij constant een kat op schoot en dat geeft afleiding.

Conclusie; neem een kat? Nagelbijten / Gniffelen Nee, ik begrijp dat het niet zo simpel ligt. Maargoed, mijn punt is dat knarsentanden bij mij/ons iig voor een deel te maken had met stress en onrust, misschien is dat bij jou ook zo..?

Dat is precíes wat ik gister tegen m'n vriend zei!
Vroeger deed ik het volgens mij niet, toen sliep de kat altijd bij mij (onder de deken en koppie op het kussen Bloos ).
Daar wordt je inderdaad heel erg relaxt van voor het slapen.

Probleem is alleen dat ik nu bij m'n vriend in huis zit, hij heeft ook een kat en die denkt er niet over om gezellig op schoot te komen zitten, laat staan bij je op bed te komen liggen!
We hebben mijn kat wel eens bij hem neergezet, maar dat was geen succes. De kat van m'n vriend was bang en is naar een andere slaapkamer gesprint en vervolgens er niet meer weggekomen. Koe

Lotje02 schreef:

Daar ga ik ook niet aan beginnen hoor! Met kauwgom, niet echt fijn om door te slikken Dromen

#Ymke# schreef:
Hier ook al een knarser Ik heb ook een kunststof plaatje. En nee er zit geen buitenboordding aan Het is een stukje kunststof wat naar je ondergebit is gevormt. Hij klemt daar zeg maar overheen. De mijne is zelfs zo gemaakt dat mijn bovenkaak precies op een bepaalde plek gezet word (niet heftig of vast, maar dat is de natuurlijke houding van mijn kaak) en daardoor kan ik nog minder knarsen. Als je hem in hebt voel je er eigenlijk niets van.

1 nadeel heeft het wel.............. ik kan hem eruit krijgen in mijn slaap Dat is me al een paar keer gelukt Zolang ik er maar aan denk niet te gaan/blijven sabbelen gaat het goed

Oke, het kán dus wel zonder buitenboordgeval er aan. Zal het nog eens aan m'n tandarts vragen.

Thanks voor jullie tips! Haha!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:02

Ik heb zon klein plastic bitje, dat is echt heel fijn. Ik was ook enorm aan het knarsen..
De night guard google even op sleepzzz
kost maar iets van 60 euro, ik heb hem nu een half jaar en ben er super tevreden mee..
Ik had eerst ook een beetje een beugel gevoel.. maar na een weekje ben ik er helemaal aan gewend..
Laatst bijgewerkt door Olikea op 11-09-08 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:02

Heel herkenbaar. Ik knars ook, soms zelfs zo hard dat ik er zelf wakker van word. Bij mij komt het zeker weten door de spanning.
Als ik ontspannen ben en weinig aan mijn hoofd heb knars ik niet 's nachts.

lonkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:10

Mijn vriend is ook een tandenknarser! Hij gaat standenknarsen wanneer hij 7-up of spa citroen heeft gedronken. Hier komt dat spul dus niet meer in huis. Misschien kun je eens kijken wat jij allemaal drinkt of eet en of het daar mee te maken kan hebben?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 08:13

lonkie schreef:
Mijn vriend is ook een tandenknarser! Hij gaat standenknarsen wanneer hij 7-up of spa citroen heeft gedronken. Hier komt dat spul dus niet meer in huis. Misschien kun je eens kijken wat jij allemaal drinkt of eet en of het daar mee te maken kan hebben?

Nee, het heeft bij mij toch met de stress te maken. Vlak voor ik ga slapen ga ik altijd aan die fijn(!) dingen denken als afspraken, dingen die ik nog moet doen enz.
Had ik van de week al uitgevonden Vork

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 08:14

FitzChivalry schreef:
Ik heb zon klein plastic bitje, dat is echt heel fijn. Ik was ook enorm aan het knarsen..
kost maar iets van 60 euro, ik heb hem nu een half jaar en ben er super tevreden mee..
Ik had eerst ook een beetje een beugel gevoel.. maar na een weekje ben ik er helemaal aan gewend..

Die ga ik ook eens opzoeken!
Een hockeybitje ga ik binnenkort ook uitproberen.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:52

Ik heb jaren geleden van de tandarts een bitje aan laten meten voor mijn tandenknarsen. BIj mij was t zo erg dat mijn glazuur er aan ging. Dat ding voelde je helemaal niet en deed je gewoon in en ik had er echt geen last van.

Nu kan ik niet eens meer knarsentanden want ik heb verleden jaar mijn kaken op 4 plaatsen gebroken. Maar ja dat is ook zo'n dramatische oplossing he!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:40

knaser meld zich. Heb ook zo,n bitje, maar die gaan heleaas niet lang mee, en duur dat die krengen zijn!!!!!.
Ik weet niet wat jullie voor die dingen betaald hebben, maar die van mij zijn 150 euro!!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:41

FitzChivalry schreef:

zodan, maar die is niet opmaat gemaakt????

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 12:10

@ Esmeralda: klopt, bij mij zou het neerkomen op €155.-
Maar gelukkig wordt het allemaal wel vergoedt (onder de 21)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:22

Esmeralda schreef:
FitzChivalry schreef:

zodan, maar die is niet opmaat gemaakt????

nee, die kun je verstellen.. en je moet hem voor het eerste gebruik in heet water leggen, dan vormt ie naar je gebit..