Wat is nou gezonder? Boter, olie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Wat is nou gezonder? Boter, olie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 10:47

Ik vraag me het elke keer weer af, wat is nou het gezondste (en betaalbaarste Clown ) op olijfolie na?

Imago01

Re: Wat is nou gezonder? Boter, olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:52

Ik gebruik standaard olijfolie als ik dingen in de wok klaar maak (gebakken aardappelen, gebakken krieltjes, roerbakken, wokken, kipfilet stukjes braden etc.).
Verder gebruik ik vloeibare bakboter, gewoon eigen merk en bij voorkeur met olijfolie bereid (die groene fles van de Aldi vind ik erg goed) voor het bakken en braden van stukjes vlees (bv. schnitzels, tartaartjes, eitje bakken).
Ik gebruik geen bakboter in vaste vorm omdat ik me ooit eens heb laten vertellen dat het kan gaan klonteren in je maag maar of er wat van waar is, weet ik eigenlijk niet.
De vloeibare vind ik sowieso fijner werken omdat je het zo direct goed over de pan verdeelt.

Ik denk wel dat gewone margarine (40 cent voor een pakje ofzo?) het goedkoopste is, maar of het ook het beste is (voor je gezondheid zeg maar), dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Je hebt hier wel een goed punt te pakken trouwens maar ik gebruik toch het vaakste en bij voorkeur de olijfolie…

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 10:54

Die bakboter met olijfolie van de aldi ga ik ook eens halen denk ik, wist niet dat die bestond Knipoog Het probleem is dat olijfolie zo duur is, vandaar dat ik me afvroeg wat er nog meer gezond is en een beetje betaalbaar Lachen

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:55

Vloeibaar is in de regel beter dan vast vetten. In vast vet zitten namelijk andere ongezondere vetten. Als je olijfolie te duur vindt zou ik kiezen voor een goedkopervariant plantaardige olie, bijvoorbeeld gewoon zonnebloemolie. Heel goedkoop. De olijfolie van de Aldi is trouwens ook heel goed en niet al te duur.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:03

Ja die van de Aldi is echt helemaal top en goed te doen hoor.
Hoeveel olie gebruik je dan eigenlijk?

Zorg voor een goede wok/hapjespan met anti aanbaklaag (Tefal vind ik toch wel het beste) en dan heb je maar een klein scheutje nodig hoor.
Ik doe veel langer dan een maand met zo n grote fles van de Aldi en vind het echt superspul, maak er zelfs dressings voor salades mee etc.!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:05

Zonnebloem olie is lekker (lees: geen eigen smaak), gezond en goedkoop.

Olijfolie vind ik persoonlijk lekkerder en beter, maar is idd ook duurder...

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 11:06

Opzich gebruik ik niet zoveel, maar op dit moment hebben we alleen een bakplaat en nog geen nieuwe kookplaat, dus dan gaat er tochwel wat meer doorheen. We gebruiken nu ook zonnebloemolie, maar had het idee dat het best vet was, maar schijnbaar valt het dan tochwel mee qua slecht zijn voor je Lachen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:07

Je hebt ook arachide olie, dit smaakt ook nergens naar en is (volgens mij) goedkoper dan olijfolie.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:09

Ik gebruik altijd en overal olijfolie voor

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:11

Ik gebruikte altijd zonnebloemolie, goedkoop en tenminste geen bijsmaken Lachen

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:15

Ander voordeel van zonnebloemolie is dat het beter tegen verhitting kan. Je kunt voor bakken dus prima zonnebloem gebruiken en voor bv salades olijfolie.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:32

_iza_ schreef:
Ander voordeel van zonnebloemolie is dat het beter tegen verhitting kan. Je kunt voor bakken dus prima zonnebloem gebruiken en voor bv salades olijfolie.

klopt, ik had zelfs begrepen dat olijfolie slecht kan zijn als het te hoog wordt verhit?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:35

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:39

Sinds ik weet dat het niet goed is om de meeste olieën te verhitten gebruik ik gewoon een klontje roomboter. Het vlees braad ik altijd in Becel(boter).

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:44

klomp schreef:
_iza_ schreef:

klopt, ik had zelfs begrepen dat olijfolie slecht kan zijn als het te hoog wordt verhit?

Volgens mij ook. Het gezonde effect wordt in ieder geval teniet gedaan door verhitting. Zonnebloemolie kan hogere temperaturen aan dan olijfolie.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:45

precies _iza_!! Ja

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:48

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 11:52

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:45

IK heb geleerd op school dat het even vet is.

alleen olie is beter voor hart en bloedvatten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:00

In principe olie, daarin zitten minder verzadigde vetzuren. (verzadigde vetzuren zitten vnl in "gestold"/"hard" vet zoals bv Boter) en meer onverzadigde. Die zijn gezonder. Lachen (ivm met cholesterol enz)

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:08

Het klopt inderdaad dat je sommige soorten olijfolie niet te lang of te hoog kunt verhitten. Er komen dan schadelijke stoffen vrij. Dit geldt volgens mij voornamelijk voor de extra vierge olijfolie. Deze moet je eigenlijk alleen gebruiken over salades ed. Andere soorten kun je wel verhitten, maar welke dat precies zijn weet ik niet. In elk geval zijn zonnebloemolie en vloeibare bakboter een goed alternatief en ik heb gehoord dat kokosolie ook erg geschikt is. (dit smaakt niet naar kokos, dus je kunt er vanalles in bakken)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:12

kokosolie is een van de weinige plantaardige oliën (samen met palmoliên) waar wél een hele hoop verzadigde vetten inzitten. Knipoog Die kunnen inderdaad een stuk beter tegen hitte maar zijn even ongezond als boter. Lachen

Bij olijfolie staat normaal op de fles of je hem kan verhitten of niet. Lachen hetgene wat gecreëerd word als je olie te fel verhit zijn benzeenkernen. En die zijn kankerverwekkend. Lachen (die kleine zwarte stipjes die je ook wel eens in fritvet ziet) Een heel stom trukje om te zien of je het kan verhitten: groene olijfolie mag je vaak niet hoger dan 180° verhitten. De mayard (bruinings) reactie treed pas op vanaf een temperatuur van 165° (dacht ik! Ben ik niet zeker van.) Dus je zal de olie al snel te fel verhitten. De geelkleurige olijfolie kan vaak wat hogere temperaturen aan. Lachen
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-09-08 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:18

Ok, in dat bovenstaande artikel stond ook iets over frituren in kokosolie, zal dus wrs idd komen doordat het dus hoger verhit mag worden dan.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:11

hoe harder het vet hoe meer verzadigd vet het is, hoe vloeibaarder/zachter het vet hoe meer onverzadigd.
Onverzadigd is Oke
Verzadigd is Verkeerd

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:22

llittlellady schreef:
hoe harder het vet hoe meer verzadigd vet het is, hoe vloeibaarder/zachter het vet hoe meer onverzadigd.
Onverzadigd is Oke
Verzadigd is Verkeerd

Dat roept iedereen, dat verzadigd vet niet goed is! Maar vroeger, en dan heb ik het even over de tijd van mijn opa en oma, aten de mensen alleen maar verzadigd vet en zijn er ook groot en oud mee geworden.
Ik denk dat die uitspraak toch echt iets is van deze tijd.

Te veel van iets is nooit goed!