) op olijfolie na? Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

) op olijfolie na? 
Het probleem is dat olijfolie zo duur is, vandaar dat ik me afvroeg wat er nog meer gezond is en een beetje betaalbaar

_iza_ schreef:Ander voordeel van zonnebloemolie is dat het beter tegen verhitting kan. Je kunt voor bakken dus prima zonnebloem gebruiken en voor bv salades olijfolie.
klomp schreef:_iza_ schreef:Ander voordeel van zonnebloemolie is dat het beter tegen verhitting kan. Je kunt voor bakken dus prima zonnebloem gebruiken en voor bv salades olijfolie.
klopt, ik had zelfs begrepen dat olijfolie slecht kan zijn als het te hoog wordt verhit?

singasong schreef:

(ivm met cholesterol enz)
Die kunnen inderdaad een stuk beter tegen hitte maar zijn even ongezond als boter.
hetgene wat gecreëerd word als je olie te fel verhit zijn benzeenkernen. En die zijn kankerverwekkend.
(die kleine zwarte stipjes die je ook wel eens in fritvet ziet) Een heel stom trukje om te zien of je het kan verhitten: groene olijfolie mag je vaak niet hoger dan 180° verhitten. De mayard (bruinings) reactie treed pas op vanaf een temperatuur van 165° (dacht ik! Ben ik niet zeker van.) Dus je zal de olie al snel te fel verhitten. De geelkleurige olijfolie kan vaak wat hogere temperaturen aan.

llittlellady schreef:hoe harder het vet hoe meer verzadigd vet het is, hoe vloeibaarder/zachter het vet hoe meer onverzadigd.
Onverzadigd is Oke
Verzadigd is Verkeerd