Hyperventilatie wie heeft het en wat doe jij er aan?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Hyperventilatie wie heeft het en wat doe jij er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:36

Hoi hoi,

Sinds een paar weken heb ik hyperventilatie. De eene week heb ik er meer last van dan de andere week. Het zit tussen je oren ik weet het! Sommige mensen denken dat je je aan stelt ahaah. Dus dacht lijkt mij wel leuk nou ja fijn om er met andere mensen over te kletsen. Wat doe jij er aan als je er last van hebt, of hoe vaak heb je het. Of ben je er over heen gegroeid. Hoe komt het dat jij het steeds krijg. Denk je er dan te vaak aan? of is er iets anders. Was wel nieuwsgierig

whitje

Re: Hyperventilatie wie heeft het en wat doe jij er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:45

pff ik heb het een keer gehad, dat was echt ENG!

Toen naar dokter geweest omdat ik niet wist wat het was, die vertelde later dat het waarschijnlijk gewoon een hyperventilatie was. Dat wanneer dit nog eens zou gebeuren ik gelijk aan leuke dingen moest gaan denken en leuke dingen doen. Dat het dan minder erg zou zijn of helemaal niet zou gebueren. Dus dat ben ik gaan doen Haha!. En heb het niet meer gehad.
Deze eenmalige aanval kreeg ik toen iemand een verhaal zat te vertellen waar ik echt best wel flink van geschokken was, dus kwam ook neit zomaar uit het niets ofzo.

Dus nee echt hyperventilatie heb ik niet, maar weet wel wat je meemaakt als je zo'n aanval krijgt.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:59

okay ja dat kan ook gebeuren. Ik krijg het vaak als ik er even aan denk of als ik denk hoe zal het nu gaan? Ik heb geleerd om een boek te pakken en een kwartier hardop te lezen. Klinkt stom maar werkt wel/ Het is inderdaad heel eng

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:41

Heb er met vlagen ook last van, soms 'fladdert' het ineens in mijn bortskas en probeer ik snel andere dingen te gaan doen en aan andere dingen te denken.
Vroeger wel ademhalingstherapie gedaan bij de fysio.

Blijft een lastig iets, of het nou tussen je oren zit of niet Knipoog

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 21:54

hahah ja inderdaad. Erg lastig ik heb het ook met vlagen. Soms een hele week. Dan weer een dag niet en dan weer een week niet.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:59

Ik heb er ook met regelmaat last van..Erg vervelend helemaal voor de mensen om mij heen. In het begin ging ik met zon zakje ademen en dan ging het wel. Maar de laatste keren is de ambulance gebeld omdat ik er niet meer uit kwam en helemaal koud werd. Heb heel lang in de ambulance gezeten waar hun mijn ademhaling probeerde normaal te krijgen..Heb uiteindelijk toen een prik gehad. Bij dokter geweest en idd ademhalingsoefeningen gaan doen helpt wel stukken beter

Maar idd tussen je oren of niet...is naar iets

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:43

Heel eng!

Heb er ook flink last van gehad! Inmiddels heb ik het bijna niet meer gelukkig.
Op stressvolle momenten, of gewoon ineens puur uit het niks.
Vreselijk vervelend om dan in een zakje te gaan moeten ademen, maar het werkt wel.

Ik ga altijd ook bij mezelf na of ik iets kan verzinnen waarom ik zo begin te hyperen.
Vaak kom ik wel bij iets wat me dwars zit en de oorzaak kan zijn.
Ik ga dan voor mezelf een oplossing ervoor verzinnen en mezelf ervan overtuigen dat het gaat lukken, en vaak werkt dat wel.
Geeft een beetje stress minder en dat werkt voor mij ook goed voor mijn ademhaling.

Ik moet ook absoluut niet op mijn ademhaling letten, want dan kom ik er alleen nog maar moeilijker uit.
Afleiding helpt Ja

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 06:26

idd gewoon altijd een plastic zakje bij je hebben, als ik die een keer niet mee heb krijg ik het ook en als ik een boterhamzakje ofzo bij me heb gaat het tegenwoordig bijna altijd goed, maar ik heb het ook regelmatig gehad, en mijn collega's de stuipen op het lijf gejaagd door flauw te vallen daardoor!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 06:47

Ik hyper al jaren chronisch. Maar ik heb er goed mee leren omgaan. Soms gaat het beter dan andere dagen. Ik heb heel veel profijt van de hyperventilatiestichting. In het blad staan allerlei praktijkgevallen, veel vragen aan artsen etc. Ik heb wel geleerd dat veel kennis over hyperventilatie een stuk minder angstig maakt. Ze hebben een zelfhulppakket, waarmee je heel goed een acute aanval kan leren opvangen.

de site is een echte aanrader: http://www.hyperventilatie.org

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:46

ik ga hyperventileren als een tractor te dichtbij komt, ik reed vorige keer op een weg en er kwam een tractor met aanhanger achter me aan, ik begon toen heel erg te hyperventileren ik had namelijk geen uitgang op de manege ben ik toen wat rustiger geworden normaal had k altijd wel een zakje bij me maar nu helaas niet, mijn zusje heeft het chronisch en die heeft een pufje!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:09

Ik heb ook al 16 jaar chronische hyperventilatie.
Erg lastig iets en heel moeilijk om er van af te komen. Eenigste wat helpt is steun zoeken en veel er over lezen.
De site die (Janouk) geeft ben ik ook lid van, staat echt heel veel op om je er zelf in terug te vinden over jou klachten van CH.

En waar het door komt, kunnen zoveel oorzaken zijn! Bij mij is het vaak slaap tekort, stress vooral de boosdoener en kleine ruimte,s.
En angst die ook weer angst opwekt doordat ik hyperventileer en andere vage klachten er dan door krijg. Zoals hartkloppingen en hartoverslagen, net dat er iets trilt in je borstkast maar is dus een overslag van je hart. En heb een hele medische molen door het ziekenhuis mee gemaakt, maar wat bleek ben kerngezond. Fijn om wel te weten en uitgesloten dat er niks aan de hand met we was.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:09

Zonnebloem schreef:
idd gewoon altijd een plastic zakje bij je hebben, als ik die een keer niet mee heb krijg ik het ook en als ik een boterhamzakje ofzo bij me heb gaat het tegenwoordig bijna altijd goed, maar ik heb het ook regelmatig gehad, en mijn collega's de stuipen op het lijf gejaagd door flauw te vallen daardoor!!

Dat doe ik nog steeds met regelmaat ROFL

Ik hyper ook, en vrij regelmatig, val daardoor ook best vaak flauw inderdaad.. Meestal als een schrikreactie.. Pas nog, gingen we met een paar collega's naar de mac, en ik stap uit de auto en stoot m'n knie.. Niks aan de hand, deed wat zeer, en dan begint het, ga ik helemaal hyperen van binnen en houd ik m'n ademhaling niet onder controle en voor je het wist zat ik op de grond bij de mac met zo'n papieren zak Tong uitsteken

Ach, je went eraan Knipoog

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:19

Ik heb ook al regelmatig hyper-aanvallen gehad, bij mij ontstaan ze op momenten dat ik mijn emoties niet meer de baas ben (verdriet, woede, pijn, enz.). Ik jaag altijd eerst iedereen weg om me vervolgens te concentreren op iets wat verweg van me staat, dus in de verte kijken. Dan mn hand op mn buik en 5 tellen in en uit proberen te bereiken.

Maar wat het beste heeft geholpen is logopedie. Ik had een zeer hoge borstademhaling, die veel minder 'lucht' geeft dan een buikademhaling. Ik heb geleerd om dus die buikademhaling aan te nemen, en dit zorgt voor meer zuurstof en meer ontspanning tijdens zulke momenten. Toen ik vorige week bij de bloedbank lag en bijna flauwviel heeft dit mij ook heel erg geholpen. Bij logopedie doe ik ook veel yoga-oefeningen om zo dit onder controle te krijgen Lachen Het is dus niet alleen maar voor mensen met een spraakgebrek Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:45

Ik heb het een tijd geleden ook gehad, toen ik in een wat moeilijkere periode zat.
Maakte me veel te druk om alles.

Ik had het dan dat ik hartkloppingen kreeg, of soort steken, maar dit kwam allemaal door verkeerd ademhalen. Ook was ik veel duizelig en meer van dat soort vage klachten.
Ik heb toen geprobeerd rustig en diep door te ademen en dan ging het meestal wel weer.

Nou heb ik het al een hele tijd niet meer gehad.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:46

Neus inademen - buik bol, je vult 'm met lucht
Mond uitademen - buik plat, je duwt de lucht er uit Lachen

Dat is hoe ik het geleerd heb bij hyperventileren. In 'rust' moet ik alles via mn neus doen zolang die doorgangkelijk genoeg is Lachen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 22:34

Ja dat hart overslag dat geklop oh dat ken ik heel goed en dan begin ik altijd te twijffelen. haha . Dan krijg je het benauwd. Oh fijn nou ja hoe moet ik eht zeggen dat het er toch meer mensen die het herkennen

serena1978 schreef:
Ik heb ook al 16 jaar chronische hyperventilatie.
Erg lastig iets en heel moeilijk om er van af te komen. Eenigste wat helpt is steun zoeken en veel er over lezen.
De site die (Janouk) geeft ben ik ook lid van, staat echt heel veel op om je er zelf in terug te vinden over jou klachten van CH.

En waar het door komt, kunnen zoveel oorzaken zijn! Bij mij is het vaak slaap tekort, stress vooral de boosdoener en kleine ruimte,s.
En angst die ook weer angst opwekt doordat ik hyperventileer en andere vage klachten er dan door krijg. Zoals hartkloppingen en hartoverslagen, net dat er iets trilt in je borstkast maar is dus een overslag van je hart. En heb een hele medische molen door het ziekenhuis mee gemaakt, maar wat bleek ben kerngezond. Fijn om wel te weten en uitgesloten dat er niks aan de hand met we was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:38

men zegt dat ik het ook heb...

Ik val regelmatig flauw, maar heb dan geen last van mijn ademhaling (ja, erna, van schrik), maar van een ontzettend hoge hartslag! Het voelt echt letterlijk alsof mijn hart op hol slaat.

Meerdere keren mee bij meerdere doktoren geweest, en zeggen allemaal hetzelfde: stress en hyperventilatie Clown

Ik wordt trouwens ook heel snel duizelig en misselijk dan!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:45

Ik heb het ook. Komt bij mij door een verkeerde manier van adem halen. Meestal krijg ik het als ik heel boos ben of over de rooie ga. Ik heb therapie gehad. haptonomie therapie en adem ademhalings therapie. Nu heb ik het meestal wel onder controle. Behalve 1 keer. Toen had me vriend ruzie met een agent. Toen ging ik hyperventileren toen heeft een EHBOer heel kort mijn neus en mond dicht gehouden omdat ik van mijn stokje drijgde te gaan.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:35

Hyperventilatie is eigenlijk ook gewoon 1 ding die je verkeert doet en dat is je ademhaling.

@Kleinelinda, ik dacht ook dat ik de eenigste was met een hartoverslag. Maar toen ik op de forum van de nederlandse hyperventilatie stichting kwam las ik toch dat het bij meerdere mensen voorkomt.
Echt een hele opluchting, maar ik hou die angst zodra mijn hart weer een slag overslaat en soms aantal keren achter elkaar denk ik toch dat het "heel iets ernstigs aan de hand is met mijn hart", maar dat is helemaal niet zo. Blijf toch moeilijk en soms denk ik dat ik die visuele circel eens doorbroken heb, maar begint soms toch weer opnieuw.

Hartkloppingen is ook echt dat je hart op hol slaat ook een rotgevoel vooral als je rustig zit en eens heel hart begint te bonken net of dat je keihard rent.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:37

ik heb het al heel lang niet meer gehad. het zit idd gewoon tussen je oren. ik ga met anderen mee-ademen als ik merk dat ik verkeerd begin te ademen. sommige helpt het om goed op je adem te letten, bij mij niet, want dan gaat t juist verkeerd...

verder zorgen dat je geen stress hebt helpt ook Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:06

Bij mij komt het uit mijn darmen vandaan en ken meer mensen die dat hebben, zodra mijn darmen rommelen ga ik ventileren.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:10

Ik heb het laatst ook gehad.. gewoon door alles stress en problemen die ik heb.. Het was zo eng, kon gewoon niks meer, niet op m'n benen staan, voelde niks meer... Verdrietig

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:14

ik had het 'vroeger' met uitgaan als er in een tent heel veel gerookt werd. dan kreeg ik op een gg moment een benauwd gevoel en als ik dan niet snel genoeg naar buiten kon (drukte voor de deur) was het dikke paniek.

En met paardrijden als ik zohard viel dat alle lucht uit mn borstkas werdt gedrukt.

Verder met verslikken met bijv eten, drinken of zwemmen. brrr

Puur paniek om het geen adem hebben, overgehouden van een paar goede bronchitis en kinkhoest aanvallen. Niet persé bij andere keren.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:51

De eerste keer vond ik het ook heel eng. Voelde me net zo n verslaafde die moest afkickken heleaal trillen en doen. Ik denk dat ik ook binnenkort naar de haptonoom ga. En hopelijk word het dan beter. Ik word er nu helemaal gek van.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:39

Zag dat er een apparaatje verkrijgbaar is. Google eens op hyperfree.