Epilepsie en partiële aanvallen.. wie ook? En tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Epilepsie en partiële aanvallen.. wie ook? En tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 19:50

Nou, ik zal bij het begin beginnen..
bijna 2 jaar geleden had ik voor het eerst een hele rare ervaring.. ik zat op mijn paard, maar had het idee dat ik even aan het dromen was.. Dit duurde een seconde of 15, en toen was het weer weg. In de afgelopen 2 jaar kwam dit af en toe voor, soms maanden niet, soms 2x op een dag.. Na een jaar maar eens aan mijn man en ouders verteld, maar ik vond het erg moeilijk het te omschrijven.. Het was alsof ik wat ik op zo`n moment droomde/meemaakte, al eerder meegemaakt had ofzo.. Mijn man raadde me aan om naar de huisarts te gaan, maar ik had het idee dat die er toch niets mee kon..

Tot gisteren.. Eerder die dag had ik al 2 van die rare 'aanvallen' gehad.. `s Middags ga ik met mijn man samen naar de supermarkt. Terwijl hij achteruit aan het inparkeren is, voel ik weer zo`n 'aanvalletje' aankomen. Maar dit keer was het toch iets heftiger.. Ruim 10 minuten later kom ik bij in een ambulance. Ik schijn een 'epileptisch aandoenende' aanval te hebben gehad.. Ik ben nog naar het ziekenhuis gebracht, maar daar konden ze op dat moment weinig voor me doen. Over zo`n 2 weken krijg ik een oproep voor een mri scan en een hersenscan. Afhankelijk van wat daar uitkomt zal ik denk ik aan de medicijnen moeten.

Zoals jullie wel kunnen begrijpen ben ik erg geschrokken, en bang nogmaals zo`n aanval te krijgen..
Nou vroeg ik me af of er meer mensen zijn die zulke aanvallen hebben, en die mijn verhaal herkennen.. En hopelijk me wat hoop kunnen geven..

Oja, vorige week ben ik hard op mijn cap gevallen, zou dat ook een reden van de aanval kunnen zijn? Las dat sowieso stress (wat ik gehad heb vorige week) en alcohol (had een feestje zaterdag) invloed kunnen hebben..

CM_

Re: Epilepsie en partiële aanvallen.. wie ook? En tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:55

Google eens op chronische hyperventilatie .

Dat kan het namelijk ook goed zijn.

De mini-aanvallen die jij opnoemt, heb ik ook gehad. Pure stress, en door stress te lang te slecht ademen, en dan kun je dat soort aanvallen krijgen.

Ga zowiezo aan de slag met ademhalingsoefeningen, altijd goed bij stress Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:56

Tja als je gevoelig voor epilepsie bent kan drank, slaapgebrek, trillend beeldscherm enz een aanval uitlokken. Ook kan het door een val komen, maar dan moet er wel wat zijn gebeurd bij de val. Je had er eerder toch ook al last van. Vreemd is wel dat je het ineens op volwassen leeftijd krijgt.
Ik denk dat je nu heel veel oorzaken te horen zal krijgen, van hele simpele tot hele ernstige. Wacht het maar gewoon even af over ruim 2 weken weet je meer.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:00

Ik heb last van de zwaarste vorm van epilepsie, maar de symptonen die jij beschrijft heb ik ook wel eens. Je voelt je ineens ook heel vreemd. Bij mij duurt dit soms ook een tijdje, maar soms ook maar een paar seconde dat ik volledig de weg kwijt ben in bijvoorbeeld mij eigen huis. Ik herkend dan niets meer, zelfs mijn eigen kat niet.
Wacht de scan maar af en dan hoop ik dat het weer goed komt met je!
Het moeilijkste is het om het te accepteren en er mee te gaan leven als het zich vaker voor gaat doen (hopelijk niet natuurlijk!) .. Sterkte

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:22

ik ken wel wat mensen met verschillende soorten epileptie die ook medicatie gebruiken. het is fijn om te weten welke soort je hebt idd en wat de oorzaak dan is. de meesten hebben goede baat bij de medicatie Ja maar als het door spanningen komt (soms weet je dat niet eens want het kan heel klein zijn of gestapelde redenen) dan zou ik een andere therapie zoeken om er vaanf te komen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:35

Leef met je mee hoor, ik weet dat het heel vervelend en heel beangstigend kan zijn. Het is zo onberekenbaar en overvalt je eigenlijk altijd.
Mijn zoon heeft het ook.

Wat al eerder gezegd is, slaaptekort, lichtflitsen, computerspelletjes e.d. zijn zg triggers die een aanval kunnen oproepen. Je zult een regelmatig leven moeten leiden.
Houd voor jezelf eens bij wat je kort voor een aanval hebt gedaan.
Houd ook bij om de hoeveel tijd je een aanval krijgt. Vaak zit er een patroon in namelijk.

Meestal is het goed behandelbaar, hoewel aanvallen niet altijd volledig wegblijven. Het is toch iets waarmee je om moet leren gaan, hoe lastig dat ook is.

Heel veel sterkte ermee!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:37

Bedankt voor de reacties!

Heb vandaag de oproepen voor het ziekenhuis binnengekregen. Volgende week vrijdag moet ik voor de EEG, en 18 september voor de MRI. Aan de ene kant hoop ik dat er wat uitkomt, aan de andere kant ben ik daar een beetje bang voor..

Ik voel me nu nog steeds niet helemaal 100% de oude.. Ook weer lastig te omschrijven, maar het is alsof ik sommige dingen nu anders ervaar ofzo.. lekker vaag weer allemaal..

Nouja, ga maar proberen me er niet te druk om te maken, maar mennn heb liever wat aan een arm of been, dan aan mijn hoofd/hersenen.. Verdrietig

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:27

Dat kan ik me voorstellen meid! Over die tests hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken. Maar heb je ook echte aanvallen, dat je schud en trilt en bewusteloos bent etc?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:32

Ik heb ook epilepsie en dan een "zware" vorm. Om het kort te zeggen ik ga compleet out. Haha! In het ziekenhuis kunnen ze vrij snel zien of je hersenactiviteit anders is als normaal. Ik moet zeggen dat ik er zelf niet heel zwaar aan til. Er zijn goede medicijnen voor en er valt prima mee te leven. Ik kan me goed voorstellen dat het voor jou allemaal heel spannend/eng is, sterkte in het ziekenhuis en hou ons op de hoogte.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:31

Pfffff wat ben ik verschrikkelijk draaierig vandaag... voel me alsof ik gisteravond 3 liter jenever naar binnen heb gewerkt ofzo, maar niets is minder waar.. Hoop maar dat het straks een beetje weg trekt...

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:53

Ben je ook misselijk ?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:02

Wat jij omschrijft ken ik goed!
Ik heb epileptie gekregen toen ik 16 was en jarenlang aanvalsvrij geweest door medicatie. Sinds vorige week opeens aanval gehad, te maken met stress. Ik heb tonisch - clonische aanval, maar ook af en toe die abcenses ofzo..
Stress, maar ook zeer zeker alcohol, stroboscoop, lichtflitsen van zon kunnen dit allemaal beïnvloeden!
Ik zou zeker niet even gaan autorijden. Zeker als je ook een aanval o.i.d. hebt gehad tijdens het inparkeren.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:22

Wishper schreef:
Ben je ook misselijk ?

Een beetje, maar vooral last van draaierigheid. Zolang ik maar heel stil blijf zitten met mijn hoofd gaat het wel..

@Dagmar_k : Tjee vanaf je 16 al, dat lijkt me ook erg zeg.. Autorijden wil ik idd sowieso pas weer doen na de EEG van volgende week vrijdag, en dan natuurlijk afhankelijk van wat daar uit komt.. Krijg je meteen een uitslag?

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:45

Sinds 3 en een halve maand weet ik ook dat ik epilepsie heb.
De tonisch- clonische insulten. (Stuipen, bewusteloos, tongbeet etc.)

Ik ben nu bezig om de insulten onder controle te krijgen dmv medicatie. Tot nog toe slaat niks aan. Maar het heeft tijd nodig om de juiste (combinatie) medicijnen te vinden.

In ieder geval snap ik je angst. Probeer je er (zolang er niks vast staat) niet te druk over te maken. Ik weet en snap dat het heel lastig is.

Na de EEG krijg je niet gelijk de uitslag, meestal zit daar min. een week tussen.

Sterkte en ik blijf je even volgen. Mocht je nog vragen hebben, vraag maar raak, ik zal kijken of ik ze kan beantwoorden. Lachen

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:04

Het kan soms een jaar duren voordat je helemaal goed bent afgesteld op je medicijnen.

Ik heb het vanaf mijn dertiende en soms nu heb ik weleens een aanval, het is vervelend maar ik kom er altijd wel weer bovenop. Moest erg lachen toen mijn moeder vroeg hoe het zat met epilepsie en paardrijden. Zegt mijn neuroloog heel droog: "Of ze er nou gewoon afvalt of door een aanval, dat maakt niet zoveel uit". Haha!

Probeer jezelf niet te bang te maken, epilepsie is over het algemeen heel goed behandelbaar. Ik vind soms de bijwerkingen van de medicijnen vervelender dan de epilepsie zelf.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:58

Hou vooral je gemak maar vandaag dan Mariska, niet te gekke dingeng aan doen. Ik ook Nathalie, ik til er ook niet zo zwaar aan. Mijn ouders meer dan ik.
Kreeg het rond mijn 15e en van hen mocht in toen een aantal maanden niet rijden, verschrikkelijk ik had het zo gemist. Toen ging mijn vader bij de eerste keer mee, en ik ging gelijk vol gallop over het zandpad bij ons bij de bak, hij hield zijn hart vast!

Het komt allemaal goed met je!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:11

Mariska_28 schreef:
Wishper schreef:
Ben je ook misselijk ?

Een beetje, maar vooral last van draaierigheid. Zolang ik maar heel stil blijf zitten met mijn hoofd gaat het wel..

@Dagmar_k : Tjee vanaf je 16 al, dat lijkt me ook erg zeg.. Autorijden wil ik idd sowieso pas weer doen na de EEG van volgende week vrijdag, en dan natuurlijk afhankelijk van wat daar uit komt.. Krijg je meteen een uitslag?

Niet om vervelend te zijn, maar voorlopig kan autorijden wel eens een probleem zijn.
Lees maar eens hier http://www.neuromaas.nl/rijgeschiktheidseisen.htm

Heb je ook last van hoofdpijn? Ik zag dat je misselijk bent heb je dat vaker? Bij die draaierigheid, ben je licht in het hoofd of draait de kamer om je heen?

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:14

Inderdaad, ik weet niet of het bij jouw aanvallen ook geldt, maar bij de meeste vormen van epilepsie moet je een jaar aanvalsvrij zijn. Dit is dan geregistreerd bij het RDW of CBR, weet ik niet meer .. Maar als je dit niet meldt en je veroorzaakt een aanrijding etc door een aanval kun je ook fluiten naar de verzekering.
En vanaf nu zul je ook na 1 jaar, dan na 3 jaar, dan na 5 jaar en dan pas de gebruikelijke 10 jaar je rijbewijs moeten laten verlengen. Ik heb me er vaak poedersuiker over gevoeld in ieder geval

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 14:41

Normaal heb ik eigenlijk nooit snel last van hoofdpijn en draaierig zijn.. Alleen als ik een keertje teveel gedroken had ofzo.. Nou voel ik me wel zo vandaag.. bleghh

Ik heb het gelezen over het autorijden.. Ik hoop eigenlijk dat er uit de EEG volgende week iets anders komt dan epilepsie.. Misschien toch een lichte hersenschudding door die val van het paard bijvoorbeeld. Toen ik maandag trouwens even "out" was, maakte ik een geluid alsof ik aan het stikken was, en toen heeft mijn man nog met zijn vinger in mijn mond gevoeld of mijn tong goed lag.. Ik lees dat bij een epileptische aanval vaak de kaak stijf dicht geklemd wordt?

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:52

Klopt, al je spieren spannen aan in je lichaam.
Één tip voor omstanders, ga niet je hand/ vingers in de mond stoppen oid. Want dan wel eens uitlopen op een pijnlijke ervaring... Clown Vork

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:29

Ja, nooit tong rechtleggen. Maar je hebt heel veel verschillende soorten epilepsie, dit klinkt meer als een partiele vorm, een "petit mal". Dan kan je bijvoorbeeld ook zitten smakken of zuiggeluidjes maken. Soms zie je ook niks aan mensen, of iets kleins als het trillen van een pink.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:37

SannevdM schreef:
Klopt, al je spieren spannen aan in je lichaam.
Één tip voor omstanders, ga niet je hand/ vingers in de mond stoppen oid. Want dan wel eens uitlopen op een pijnlijke ervaring... Clown Vork

Je hebt helemaal gelijk hoor!
Maar toch ben ik blij dat mijn vriend het 1 maal wel gedaan heeft.
Ik lag blijkbaar achterover in hangstoel en kreeg (na een woordenwisselingetje Haha! ) een aanval.
Doordat mijn hoofd achterover was geklapt, en mijn tong ook, kreeg ik geen zuurstof meer.
Hij kwam terug de kamer in, ik helemaal blauw.
Hij is zich nog nooit zo rotgeschrokken.. Ach gut Geen ruzie met mij maken dus Knipoog

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:50

Oké, dat is dan even een uitzondering op de regel, hihi.
Maar goed idd dat hij dat gedaan heeft. OK dan!

(Ik word trouwens tijdens een aanval altijd blauw/paarsig van kleur, maar dat komt omdat de ademhaling verstoord is heb ik me laten vertellen.)

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:18

mij zus kreeg op haar 22jarige leeftijd (14 jaar geleden) haar eerste aanval,in de auto,met haar 1jarige dochtertje anchterin Huilen
ze reden frontaal tegen een boom aan,godzijdank beiden niets ernstigs.
toen is er uit gekomen dat mijn zus epelepsie heeft,niet van die tonische(stuip) aanvallen,maar van die "black out" aanvallen.
ze gaat dan op de automatische piloot verder,maar ziet,en weet niks.
sindsdien heeft ze er meer dan 10 op een dag,met alle gevolgen van dien:1 keer met beide handen onder gloeiend hete kraan,op dat moment voelt ze dat dus niet,beide handen ernstig verbrand,ook wel grappige dingen: ze fietste zo een grote vijver in,(in een druk stadspark Lachen ) zette haar fiets keurig op de standaard,deed hem zelfs op slot Clown
en liep als een moerasmonster die vijver uit. wel een dubbele longonsteking opgelopen.
zij heeft een keer een onderzoek gehad,om te kijken of het operabel is,maar het zit in beide hersenhelften,dus dat gaat niet.
ze heeft nu een soort "pacemaker" die om een beplaade tijd,een stroomstoot naar haar hersens geven,en zo aanvallen tegen gaat,heeft wel wat geholpen,want eerst had er er tig op een dag,nu nog c.a 10.
medicatie wil bij haar niet veel doen,in die 14 jaar nog steeds niet de goede medicatie afstelling.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 19:39

Bedankt voor de reacties!

Vandaag voel ik me gelukkig een stuk fitter dan gisteren.. Voel me bijna weer helemaal de oude..

Gisteren belde mijn leidinggevende, en die zat te vissen of ik volgende week niet weer gewoon kwam werken. Heb gezegd dat ik eerst het onderzoek van volgende week vrijdag af wil wachtten (de EEG) voordat ik weer in een auto stap en/of aan het werk ga. Niet zo heel raar toch?