Help! LUIZEN

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Help! LUIZEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 13:36

Ieoeh, ik krijg weer kriebels als ik er aan denk.
Mijn dochtertje heeft vorige week aan kindervakantieweek meegedaan. De laatste dag, vrijdag dacht ik: wat is ze zich toch aan het krabben op haar hoofd?
Even gekeken, maar kon niets zien, behalve zwarte puntjes, die op donderbeestjes leken.
Nu hebben wij een paar berkebomen in de straat staan en volgens mij komen daar de donderbeestjes uit. Soms hebben we er echt heel veel last van, dus ik dacht in eerste instantie: zal wel niks zijn.

Kind dus weer naar kindervakantieweek, ik naar mijn werk, maar daar kreeg ik toch twijfels. Dus na het werk toch maar naar Kruitvat gegaan en daar schoorvoetend om luizenschampoo en een luizenkam gevraagd.

Blijkt dat ze al heel veel luizenshampoo en lotion verkocht hadden en voornamelijk aan mensen die naar turkeye op vakantie waren geweest.

Nu zijn wij daar niet geweest, we zijn niet verder dan Luxemburg gekomen Clown , maar tja, 's avonds nog eens gekeken en ja hoor! Daar zag ik wat kruipen!
Uiteindelijk zeker 15 luizen van het hoofd gehaald. Ze waren na de behandeling met lotion gemakkelijker te vangen. En nu, 3 dagen later zie ik er geeneen meer.

Nu is die lotion 2 weken werkzaam (ook na wassen van de haren). Is het echter verstandig om de haren nogmaals te behandelen binnen die 2 weken?
Er zitten nl. nog eitjes in het haar, die je er maar moeilijk allemaal in een keer uit krijgt. Ik vind dus elke keer weer ergens van die zwarte puntjes.
Zijn die ook door de lotion gedood?

Op school heb ik gevraagd om een nieuwe luizencape (voor zover dat helpt, want die kindertjes zitten wel vaker met hun hoofden dicht bijeen). Vragen ze zich € 10 voor een cape Wow! . En dat terwijl ik niet eens echt tevraden was over de kwaliteit. De vorige cape was binnen een paar maanden kapot en heb ik provisorisch aan elkaar geplakt.
Ik heb me er dus fijn voor bedankt en op internet gezocht ...en gevonden...voor € 2,50 per stuk + € 0,46 verzendkosten. Ik heb er dus meteen 3 stuks bestled (1 voor de buren, aangezien hun dochter ook luizen had en 2 voor onszelf).

Kennissen hebben dus ook een luizenplaag in huis. Ze komen er blijkbaar niet van af. Het begon met hun dochtertje. Haren behandeld met lotion. Meenden ze dat ze er van af waren, gaan met zijn 5-en in de caravan op vakantie, komen terug en hebben alle 5 luizen. Iedereen dus 2 weken lang met luizenshampoo gewassen. Nu had afgelopen vrijdag hun zoontje dus weer luizen. En dat terwijl ze haar huis van onder tot boven gepoetst heeft, alles meerdere keren op 60 graden gewassen (beddegoed, jassen, kleren, knuffels e.d). Jak, ik moet er niet aan denken.

Gelukkig hebben ze woensdag luizencontrole op school. Ik heb de coordinator al ingelicht, dus dan weten ze dat er extra goed op gelet moet worden.

RelarDevi

Re: Help! LUIZEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:43

Alles in de was of in vriezer.. Dan ook echt alles..
En iedereen in je huis elke dag kammen.. Zolang tot alles kwijt is.

(ik heb op internaat gewoond waar er 2 kinderen waren die elk 2 maanden luizen hadden.. AAARGH)
En ik zou me toch gaan afvragen of de lotion echt goed is?? Want bij ons werden de kinderen maar 1 gewassen en goed gekamd en waren ze weer van hun luizen af.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 13:52

Het blijkt dat luizen reeds voor veel middeltjes resistent zijn. Op dat spul wat ik bij het Kruitvat had gehaald stond: geen resistentie bekend. Ik moet ook zeggen dat ik de luizen zowat dood van het hoofd af zag vallen.
Ik neem aan dat die kennis niet het goede spul in huis heeft, of dat shampoo gewoonweg niet voldoende helpt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:58

Brrr luizen, krijg alweer de kriebels als ik er aan denk.
Wij hadden onze jas altijd in zo'n ikea tas als er weer luizen waren.
Goed informeren bij de apotheek welk middeltje écht werkt en waar ze dus nog niet resistent voor zijn geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:58

Lotion is sowieso beter dan de shampoo, want sterker. Of je het vaker kan gebruiken kan ik je niet zo zeggen, dan moet je even de gebruiksaanwijzing raadplegen.

Wel vreselijk zeg, luizen. Jak!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:31

Ik heb het ooit een maal gehad, een stuk of 5/6 jaar geleden. Bah. Hoe vaak ik mijn haar niet heb moeten behandelen! De luizen waren er wel dood van, maar er bleven steeds neten achter. Mijn ma elke keer mijn haar gekamd (wat ben ik toen haar verloren!), cap in de vriezer, beddengoed, handdoeken, etc constant wassen. Vervelend dat het was! Ben blij dat ik er sindsdien nooit meer last van heb gehad. Hier is ook niemand anders besmet geraakt.

Of je het meerdere malen kan gebruiken, moet je even nalezen in de gebruiksaanwijziging. Ik heb het iig wel meermaals behandeld toen want die neten moesten er ook uit.

Luizen, jak! Echt walgelijke beestjes. Scheve mond

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:33

LZP > MW

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:20

Krijg gewoon jeuk op m'n hoofd van dit topic Tong uitsteken Heb zelf nog nooit luizen gehad. En als ik 't zo hoor hoop ik dat ik ze ook nooit krijg... Wel succes ermee TS om er vanaf te komen!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:25

teatree gebruiken!! Pure olie. Daar houden ze niet van en het is een natuurproduct. Tip: doe het wel buiten, want het (meeeeuuuurt!!) stinkt behoorlijk.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:28

Kammen is vaak beter dan de shampoo's, omdat sommige luizen daar zelfs immuun voor zijn. Dus elke dag paar keer goed kammen. Ja

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:37

paar druppeltjes tea tree olie op de kraag van de jas doet wonderen! ik ken zelfs een aantal scholen die dat preventief doen bij alle leerlingen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:20

Net een boze buuv aan de lijn. Mijn dochter zou op school iedereen verteld hebebn dat haar dochter luizen had. Haar dochter was dus behoorlijk van streek, omdat ze haar er blijkbaar mee gepest hadden.

Ik vragen aan mijn dochter, bleek het toch iets anders te zijn verlopen. 2 kinderen kwamen mijn dochter vragen of haar buurmeisje luizen had. Uiteindelijk hadden ze nog een discussie over de kleur van de eitjes, en het kwaad was geschied. Blijkbaar hebben de kinderen het van hun ouders opgevangen, want ik zou niet weten hoe ze het anders zouden moeten weten. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de coordinator van de luizengroep het heeft doorverteld. Ik zag haar nl. na school, toen we de kinderen stonden op te wachten van het ene groepje naar het andere groepje vrouwen fladderen. Ze is nogal een kletskous. Maar als het werkelijk zo is, dat zich dit nieuwtje zo snel via haar verspreid heeft, dan ben ik daar toch niet zo blij mee. Niet dat ik me er voor schaam; je kunt er nl. niks aan doen. Je krijgt het van iemand anders. Hoe schoner, hoe liever de luis bij je komt. Maar ik vind dat je als coordinator toch een beetje discreter mag zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:22

Ik snap werkelijk niet waarom er zo'n taboe op gelegd wordt, in mijn klas werd er gewoon over gesproken tijdens het kringgesprek. Dat voorkomt een hoop tranen en scheve gezichten!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:07

Wat erg dat jullie er over zwijgen.. Het is idd het beste dat er open over wordt gesproken.. Scheelt hoop gepest etc.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 21:58

Nou ja, ik heb er dus niet over gezwegen. Ik heb het de buurvrouw meteen gemeld, omdat onze dochters veel met elkaar spelen. Die was ook erg blij dat ik het meldde, want 5 minuten later stond ze op de stoep om de luizenlotion bij me op te halen. Ik heb nog een mama gebeld van een meisje waar mijn dochter mee gespeeld had. Ik heb het de Juffrouw meteen 's morgens verteld (omdat ik ook een luizencape wilde kopen). Ik heb de luizencoordinator gebeld. Aanstaande woensdag is er weer luizencontrole en ik dacht dat het voor hun wel handig was om te weten dat Nina en haar buurmeisje ze nu dus NIET meer hebben, omdat ze behandeld zijn en dat ze meegedaan hebben aan kindervakantieweek. Dan kunnen ze nl. kijken welke kinderen er in haar groepje hebben gezeten en die extra goed controleren.

Ik had alleen niet verwacht dat het zo gauw door het dorp zou gaan. Ik heb daar op zich nog niet eens problemen mee...alleen kinderen kunnen zo hard zijn. Je bent meteen een luizenbol, niemand wil met je spelen, ze lachen je uit. En dat is natuurlijk niet leuk voor zo'n kind.

Als er nu idd op een normale manier over gepraat zou worden in de klas... maar zo ver zijn ze nog niet eens kunnen komen! Het verhaal had zich al onder de kinderen verspreid. En dat vind ik dus laks van de ouders die het staan rond te vertellen terwijl de kleine potjes met hun grote oren alles meekrijgen.

Tja, en mijn buurvrouw die had het waarschijnlijk dus wel liever verzwegen, maar ja, zo ben ik niet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:50

Isabonny schreef:
Dus na het werk toch maar naar Kruitvat gegaan en daar schoorvoetend om luizenschampoo en een luizenkam gevraagd.

Jammer dat je er zelf blijkbaar toch ook niet geheel van overtuigd bent dat het de gewoonste zaak van de wereld is bij kinderen Knipoog Het is vervelend maar gebeurd nu eenmaal Ja Op de school van mijn neefje hebben ze de jassen allemaal in een tas aan de kapstok hangen hierom, geen idee of dat vergelijkbaar is met die luizencape waar jij het over hebt? Die ken ik nml niet Lachen

Wat al eerder genoemd is, beddengoed goed heet wassen, knuffelbeesten een tijd (week of 2 meen ik?) in een luchtdicht gesloten zak stoppen, of bevriezen in de vriezer, anders komen die mormels net zo hard weer terug lopen.
Volgens mij is herhalen met die lotion trouwens wel gewenst ivm die neten maar dat weet ik niet zeker, goed kammen met die luizenkam is iig superbelangrijk Ja

Hoop dat ze er snel helemaal vanaf is Ach gut

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 22:57

Moet die zak met knuffelbeesten luchtdicht? Ze zitten wel in een dichtgeknoopte vuilniszak, maar die zal niet luchtdicht zijn, denk ik.

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:02

Hier ook luizen, al een paar keer behandeld maar bij mijn dochter zag ik ze vanmorgen weer.
Dus weer behandeld en maar veel kammen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:51

Isabonny schreef:
Moet die zak met knuffelbeesten luchtdicht? Ze zitten wel in een dichtgeknoopte vuilniszak, maar die zal niet luchtdicht zijn, denk ik.

Zo is prima volgens mij hoor als die zak maar gewoon goed dichtgeknoopt zit Ja Luchtdicht was misschien verkeerde woordkeuze bedoelde gewoon goed zicht, als in dat ze er niet vrolijk weer uitlopen Haha!

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 00:00

Ik weet dat mijn moeder vroeger 2 van onze pleegkinderen gewassen heeft met vlooienshampoo Bloos
Dat meiske kwam er ook maar niet vanaf en onze huisarts heeft dat toen aangeraden, het werkte wel want ze was er helemaal vanaf Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:50

Azijn met water en dan over het haar gieten,en niet uit spoelen.Dan laten de eitjes los en kan je ze er zo uit kammen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:57

Ik heb net bij mezelf luizen geconstateerd, had al een aantal dagen jeuk. Dus mijn moeder even laten kijken, ze zag niks zitten, behale 2 neten.
Dus ik mijn haar 1x doorkammen met een luizen kammetje en ja hoor er vallen er zo een stuk of 8 uit. Verdrietig
Ik vind die beesten zo smerig, en de lotion is nog het ergste. Want die stinkt en ik moet zo nog paardrijden etc. bah bah, alles verbloemen met parfum Tong uitsteken?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 12:54

Mijn dochter blijft zich maar krabben. Ik kan toch echt niks meer vinden.
Ik denk dat die rotbeestjes haar wondjes hebben gebeten, die nu aan het genezen zijn...en dat jeukt natuurlijk.
Laten we tenminste maar hopen dat het dat is en niet iets anders.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:43

Die jeuk is erg, ik had een keer oppas kinderen 2 zusjes en een broer en zag ik oppeens dat er 1 helemaal onder zat.Die moeder zei niks en dacht dat het wel over zou gaan.ggggggggrrr

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:40

Ik ga dalijk meteen ff mijn moeder me laten controleren Scheve mond