Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Allergie
Overgevoeligheid komt wel voor, en een tweede steek, maanden of jaren na de eerste, kan tot een hevige en heel soms zelfs tot een dodelijke reactie leiden. Bij een ernstige zwelling moet dan ook direct een dokter geraadpleegd worden. Zo'n 20.000 Nederlanders komen jaarlijks met een wespensteek bij de huisarts. Nog veel meer worden gestoken maar gaan niet naar de dokter. Circa 5-6 nederlanders (volgens anderen nog minder, 2-3) overlijden per jaar door een wespensteek. Behandeling is meestal niet nodig als de patiënt niet allergisch is voor wespensteken. Een ernstige allergische reactie op een wespensteek openbaart zich door een systemische reactie (dwz de verschijnselen openbaren zich uitgebreider dan alleen beperkt tot het gestoken ledemaat) met jeuk, een vlekkerige uitslag, zwelling van de lippen en het gezicht, moeilijke ademhaling en eventueel braken of diarree.
De zwitserse arts Müller[1] heeft al in 1966 een indeling gemaakt van allergische reacties op een steek:
Klasse criteria
0 Lokale zwelling > 10 cm, > 24 uur. (Dit heet dan een 'ernstige lokale reactie' maar is nog niet allergisch.)
I Gegeneraliseerde urticaria, jeuk, malaise, angst
II Klasse I plus Angio-oedeem of twee of meer van de volgende symptomen: misselijkheid, braken, buikpijn, diarree,
duizeligheid of druk op de borst
III Klasse I of II en Dyspneu (ademnood), piepende ademhaling, stridor, of twee of meer van de volgende symptomen: slikproblemen,
niet goed kunnen spreken, heesheid, slapte, verwardheid, gevoel van naderend onheil
IV Klasse I-III en twee of meer van de volgende symptomen: hypotensie, flauwvallen, bewusteloosheid, incontinentie, cyanose
Flowerpull schreef:Het lijkt mij dat je ook in mindere mate een allergische reactie kunt hebben. Mijn vriendin was er namelijk bij, die is op hetzelfde moment ook gestoken (later lachten we erom), en bij haar is alleen een klein rood plekje zichtbaar, terwijl we bij haar ook de angel enz. eruit moesten halen. Dus echt normaal lijkt het me niet.
Flowerpull schreef:Dankjewel voor het geruststellen verootjooEn bedankt Cayenne.
Ik heb wel lichtelijk hoofdpijn en ben moe, maar verder niks extreems. I kkijk het gewoon wel even aan.
Thuis maken ze hier al grappen over mn worsthand
Citaat:Heb wel een Epi-pen meegekregen. Dat is een spierverslapper die ik alleen mag gebruiken als ik in m'n hals/nek/keel wordt gestoken. Want als het daar op gaat zwellen kan ik geen lucht meer halen.
femmefatale1 schreef:Citaat:Heb wel een Epi-pen meegekregen. Dat is een spierverslapper die ik alleen mag gebruiken als ik in m'n hals/nek/keel wordt gestoken. Want als het daar op gaat zwellen kan ik geen lucht meer halen.
Onjuist. Een epipen is pure adrenaline (geen spierverslapper), die ervoor zorgt dat je hart sneller gaat werken. Hierdoor vecht je lichaam sneller tegen het vergif, maar het is geen oplossing, alleen een tijdelijke hulp. Deze zorgt zeg maar voor wat uitstel.
Ondertussen is het noodzaak om hulp te gaan halen, of laten komen!
Maar dat is natuurlijk voor de echte acute gevallen..