Allergische reactie bij wespensteek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flowerpull

Allergische reactie bij wespensteek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 18:32

Hoi allemaal.
Ik ben vanmiddag 2x gestoken door wespen, 1 in mijn vinger en 1 in mijn enkel.
De angel heb ik eruit gehaald en het gif eruit gezogen, maar het mocht niet baten.
Nu heb ik enorme bulten. Mijn vinger is opgezwollen, en zelfs mijn hele hand is dik.
Mijn enkel is ook helemaal dik geworden en jeukt ontzettend.
Als het morgen niet over is ga ik naar de dokter, maar hebben jullie misschien huis-tuin-en keuken tips voor me?
Alvast bedankt.

Tin

Re: Allergische reactie bij wespensteek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:33

Hoe dik is het geworden?
Iemand die ik ken was gestoken in zijn arm en zijn arm was de volgende dag niet normaal opgezwollen.
Ook helemaal vanaf zijn hand tot bovenaan zijn arm was het opgezwollen.
Als het nou echt superdik word kun je beter naar de huisartsenpost gaan.
Tips voor jeuk etc heb ik niet ben zelf gister voor het eerst gestoken maar had nergens last van.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 18:34

Zo dik is hij geworden:
Afbeelding
Hij is nu zelfs nog wat erger, dit was een uurtje geleden ofzo. Mijn enkel is net zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:37

Dat is vrij normaal bij een wespensteek. Jeuk ook, dat komt door het gif wat ze in je hebben gespoten. Als je je nu echt niet lekker gaat voelen met koorts en misselijkheid enzo, zou ik wel even een dokter contacten Ja
Bij een allergische reactie had je dit niet kunnen typen Knipoog Dan raak je namelijk in shock, en dat is levensgevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-08-08 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 18:38

Het lijkt mij dat je ook in mindere mate een allergische reactie kunt hebben. Mijn vriendin was er namelijk bij, die is op hetzelfde moment ook gestoken (later lachten we erom), en bij haar is alleen een klein rood plekje zichtbaar, terwijl we bij haar ook de angel enz. eruit moesten halen. Dus echt normaal lijkt het me niet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:39

Ik zou toch even een antihistamine spuit halen bij de huisartsenpost. Gewoon even bellen. Als 't goed is ben je dan zo geholpen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:40

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:41

Citaat:
Allergie

Overgevoeligheid komt wel voor, en een tweede steek, maanden of jaren na de eerste, kan tot een hevige en heel soms zelfs tot een dodelijke reactie leiden. Bij een ernstige zwelling moet dan ook direct een dokter geraadpleegd worden. Zo'n 20.000 Nederlanders komen jaarlijks met een wespensteek bij de huisarts. Nog veel meer worden gestoken maar gaan niet naar de dokter. Circa 5-6 nederlanders (volgens anderen nog minder, 2-3) overlijden per jaar door een wespensteek. Behandeling is meestal niet nodig als de patiënt niet allergisch is voor wespensteken. Een ernstige allergische reactie op een wespensteek openbaart zich door een systemische reactie (dwz de verschijnselen openbaren zich uitgebreider dan alleen beperkt tot het gestoken ledemaat) met jeuk, een vlekkerige uitslag, zwelling van de lippen en het gezicht, moeilijke ademhaling en eventueel braken of diarree.

De zwitserse arts Müller[1] heeft al in 1966 een indeling gemaakt van allergische reacties op een steek:
Klasse criteria
0 Lokale zwelling > 10 cm, > 24 uur. (Dit heet dan een 'ernstige lokale reactie' maar is nog niet allergisch.)
I Gegeneraliseerde urticaria, jeuk, malaise, angst
II Klasse I plus Angio-oedeem of twee of meer van de volgende symptomen: misselijkheid, braken, buikpijn, diarree,
duizeligheid of druk op de borst
III Klasse I of II en Dyspneu (ademnood), piepende ademhaling, stridor, of twee of meer van de volgende symptomen: slikproblemen,
niet goed kunnen spreken, heesheid, slapte, verwardheid, gevoel van naderend onheil
IV Klasse I-III en twee of meer van de volgende symptomen: hypotensie, flauwvallen, bewusteloosheid, incontinentie, cyanose

http://www.wikipedia.org

Misschien heb je hier wat aan?
Azijn wil nog wel eens helpen, maar ik denk dat je daar nu al te laat mee bent.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-08-08 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:41

Flowerpull schreef:
Het lijkt mij dat je ook in mindere mate een allergische reactie kunt hebben. Mijn vriendin was er namelijk bij, die is op hetzelfde moment ook gestoken (later lachten we erom), en bij haar is alleen een klein rood plekje zichtbaar, terwijl we bij haar ook de angel enz. eruit moesten halen. Dus echt normaal lijkt het me niet.

Ja, dat kan. Elk lichaam reageert er anders op. Het kan natuurlijk zijn dat ze er wat gevoeliger voor is. Ik krijg ook van elk insect grote bulten en opgezwollen ledematen.
Maar bij een allergische reactie komt er teveel histamine vrij, waardoor al je bloedvaten ineens gaan verwijden, waardoor je dus geen bloeddruk meer hebt. Dan raak je in shock. Dan moet je wel als een idioot de ambulance gaan bellen.

Maar zoals het op de foto te zien is is er niks aan de hand, en zolang de TS zich nog goed voelt, dus geen koorts, misselijkheid, duizeligheid, andere vage klachten enzo is er geen reden om naar een HA te gaan Lachen
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-08-08 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:42

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 18:43

Dankjewel voor het geruststellen verootjoo Lachen En bedankt Cayenne.
Ik heb wel lichtelijk hoofdpijn en ben moe, maar verder niks extreems. I kkijk het gewoon wel even aan.
Thuis maken ze hier al grappen over mn worsthand Scheve mond

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:44

Weet je trouwens wel zeker dat het een wesp was?
Die laten namelijk meestal geen angel achter en kunnen daardoor meerdere keren steken. Bijen en hommels doen dat wel.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:45

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:46

Dat valt nog reuze mee hoor, wanneer ik gestoken wordt door een mug heb ik zo'n hand. Ben zo allergisch dat ik de gehele zomer tabletjes moet nemen en wanneer ik gestoken wordt door een wesp, moet ik binnen een uur in het ziekenhuis zijn, mijn hele lichaam zwelt op en voor mij kan het fataal zijn...daar krijg ik een spuit en na een x aantal dagen gaat het weer. Heb het godzijdank nog maar 2x mogen meemaken...

Tegen de zwelling kun je een coolpack gebruiken, is het zo weg. En anders van die allergie tabletjes van de apotheek.

moonfish13

ook allergieen heb je lijkt mij in erge en minder erge vormen lijkt mij.

merel_gomez

.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:50

hier ook een allergisch persoon
heb standaard pilletjes liggen

wespen laten idd geen angel achter en kunnen meermaals steken

azijn werkt iig verlichtend
deze zwelling valt nog mee
zolang je niet koortsig misselijk etc word is het nog te overzien
is het slechts vervelend
gaat de zwelling zulke maten aannemen dat het zeer gat doen
is bezoekje ha post zoeizo strak plan

succes

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:52

Flowerpull schreef:
Dankjewel voor het geruststellen verootjoo Lachen En bedankt Cayenne.
Ik heb wel lichtelijk hoofdpijn en ben moe, maar verder niks extreems. I kkijk het gewoon wel even aan.
Thuis maken ze hier al grappen over mn worsthand Scheve mond

You're welcome Knipoog

Ik had pas een steek van een beest op mn voet. Had toen in notime de bijnaam 'olifant' Clown

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:59

Heb je iets van hooikoortstabletten in huis?
Dit is vaak ook antihistamine, wat je dus voor allerlei allergische reacties kan gebruiken. Het onderdrukt de overgevoeligheid.

Mijn man, die zeer zwaar allergisch is voor bijen en wespen, heeft ook deze pillen bij.. en een 'pen' met adrenaline.. maarja.. als hij gestoken wordt is hij met 15 minuten 'out', en met een half uur dood..

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:15

Ik denk niet dat je er echt heel erg allergisch voor ben hoor, zo'n dikke plek gaat vanzelf weg. Als ik al word geprikt door een mug word het al helemaal dik, zou was zijn als ik daarvoor iedere keer naar de dokter ging. Knipoog

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:44

Nouja het is in die zin vervelend dat mijn hockeyseizoen morgen weer begint Scheve mond
Het trekt nu wel heel erg, voelt als een gekneusd iets oid (typen gaat ook niet meer). Coolpack en azijn heb ik al gedaan mara dat werkte ook niet echt. Ik wacht rustig af toen ik minder dik wordt ( Clown )

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:17

Hier liep laatst ook een topic over:
[MW] Wespensteek
Staan wel handige tips in.

Ik ben er ook allergisch voor.
Paar jaar terug ben ik net onder m'n oog gestoken waardoor m''n hele gezicht is opgezwollen.. Ben toen heel snel naar het ziekenhuis gegaan maar ze konden er niets aan doen.
Heb wel een Epi-pen meegekregen. Dat is een spierverslapper die ik alleen mag gebruiken als ik in m'n hals/nek/keel wordt gestoken. Want als het daar op gaat zwellen kan ik geen lucht meer halen.
Misschien is dat een tip?

Verder schijnt het te helpen als je er meteen azijn overheen gooit.
En er bestaan van die uitzuigdingen. Als je er snel bij bent kun je dan het gif er nog uit halen.

Sterkte met je hand!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:30

Citaat:
Heb wel een Epi-pen meegekregen. Dat is een spierverslapper die ik alleen mag gebruiken als ik in m'n hals/nek/keel wordt gestoken. Want als het daar op gaat zwellen kan ik geen lucht meer halen.

Onjuist. Een epipen is pure adrenaline (geen spierverslapper), die ervoor zorgt dat je hart sneller gaat werken. Hierdoor vecht je lichaam sneller tegen het vergif, maar het is geen oplossing, alleen een tijdelijke hulp. Deze zorgt zeg maar voor wat uitstel.
Ondertussen is het noodzaak om hulp te gaan halen, of laten komen!
Maar dat is natuurlijk voor de echte acute gevallen..

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:32

femmefatale1 schreef:
Citaat:

Onjuist. Een epipen is pure adrenaline (geen spierverslapper), die ervoor zorgt dat je hart sneller gaat werken. Hierdoor vecht je lichaam sneller tegen het vergif, maar het is geen oplossing, alleen een tijdelijke hulp. Deze zorgt zeg maar voor wat uitstel.
Ondertussen is het noodzaak om hulp te gaan halen, of laten komen!
Maar dat is natuurlijk voor de echte acute gevallen..

Huh, nou dan hebben ze het verkeerd uitgelegd of ik heb het verkeerd begrepen.
Zal het nog eens nakijken!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:38

Een wesp kan wel degelijk een angel achterlaten. Maar gaat dan ook gelijk dood.
Een washandje gedrenkt in azijn helpt heel goed. Ook nog 1 of 2 dagen na de steek. Liefst natuurlijk zo snel mogelijk Ja
Koelen met icepack is ook goed.
Als dit 2 dagen aanhoudt en niet minder wordt kun je beter wel even naar de HA gaan voor medicijnen.